Fitness Seller

Mening over schema voor snel resultaat. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zou t hem helpen mee te lezen?
Hij kan zich misschien niet uitdrukken in een topic hier maar meelezen kan altijd.
 
Even een klein stukje realisme:
- Je groeit geen goeie biceps/triceps in een paar maanden. Zelfs met een geweldig schema duurt dat veel langer, dus het heeft niks te maken met dat de resultaten "matig" zijn, zijn beeld van hoe snel spieren groeien is gewoon ongelofelijk onrealistisch.
- Slaap en voeding zijn 2 enorme componenten van herstel dus spiergroei. 3,5-4u per nacht gaat ook zeker niet helpen.

Ik denk dat er veel te behalen valt in het creeëren van een beter schema. Maar de grootste winst, weet je waar die ligt? De man in kwestie zijn doelen realistischer maken en ook de illusie wegwerken dat flinke armen in een jaartje trainen te halen zijn.

Ik ben het met je eens. Het probleem is dat hij op de sportschool ook (jonge-) mensen zag binnenkomen en na bijna twee maanden, in ieder geval optisch, enorm vooruit zag gaan en hij vergeleek dan met zichzelf en dat was echt veel minder. terwijl die niet meer trainden dan hem, vandaar zijn verwachtigingen.
Ik denk dat ik op dit punt gewoon duidelijkheid, structuur en efficiency moet aanbrengen in het trainen zodat het gevoel van " ik doe dit wel maar ik weet niet eens of dit wel het juiste is, of efficient" wegvalt zodat er veel beter gefocused kan worden op de oefeningen.
 
Zou t hem helpen mee te lezen?
Hij kan zich misschien niet uitdrukken in een topic hier maar meelezen kan altijd.
Dat is goed maar zou je dan het bericht waarin hij wordt uitgescholden voor schizofreen willen verwijderen (en dit bericht dus ook ;)) want daar gaat hij niet goed op reageren.
 
hij vergeleek dan met zichzelf en dat was echt veel minder
En hoe realistisch zijn mensen over het algemeen in het beoordelen van zichzelf ten opzichte van anderen?
niet meer trainden dan hem
Dat is dus ook zo'n raar concept. Iedereen denkt: meer trainen = meer spiergroei. Maar herstel is dus een enorme factor van spiergroei, slaap + voeding zijn 2 grote factoren van je herstel.
Over het algemeen groeien mensen (met een degelijk schema) die 4 dagen sporten vaak meer dan mensen die 6-7 dagen per week helemaal tot het gaatje gaan in de sportschool. Omdat ze er simpelweg niet voldoende van kunnen herstellen. Jouw vriend slaapt +-4u per nacht. Dus ik zou eerder kijken naar een schema waarin hij 4 dagen per week traint. 2x upperbody en 2x lowerbody bijvoorbeeld. Zodat er genoeg ruimte blijft om fatsoenlijk te herstellen, waardoor zijn spieren voldoende hersteltijd krijgen en misschien ook wel beter zullen groeien. Slaap is vrij belangrijk voor het herstellen van spieren, doordat deze component niet echt geweldig loopt, zou ik persoonlijk eerder voor 4 dagen gaan dan voor 5-6.

Even heel kort door de bocht het concept van spiergroei:
Je gaat trainen, daarbij beschadig je de spieren. Je lichaam gaat dit repareren, voornamelijk in je slaap, waarvoor het voedingsstoffen nodig heeft. Eiwitten zijn hierin de bouwstoffen, dus voldoende eiwitten is handig om binnen te krijgen. Nadat je lichaam de spierschade heeft geprepareerd zijn je spieren dus net iets groter dan daarvoor (supercompensatie). Vanuit dit oogpunt moet je dus zorgen dat de training stimulus voldoende is, maar het herstel, waarin dus feitelijk de spieren groeien, ook zeker voldoende is.
Je spieren groeien niet tijdens de training. Je spieren groeien wanneer ze herstellen van je training.

Less = more, is ook zeker een waardevol begrip in deze sport.
 
Ik ben het met je eens. Het probleem is dat hij op de sportschool ook (jonge-) mensen zag binnenkomen en na bijna twee maanden, in ieder geval optisch, enorm vooruit zag gaan en hij vergeleek dan met zichzelf en dat was echt veel minder. terwijl die niet meer trainden dan hem, vandaar zijn verwachtigingen.
Ik denk dat ik op dit punt gewoon duidelijkheid, structuur en efficiency moet aanbrengen in het trainen zodat het gevoel van " ik doe dit wel maar ik weet niet eens of dit wel het juiste is, of efficient" wegvalt zodat er veel beter gefocused kan worden op de oefeningen.
Wat denk ik van belang is:
1. Voeding en herstel zijn minstens even belangrijk als training, er zijn meer factoren van belang;
2. Als hij al in de 30 is dan zal hij over het algemeen niet zo snel resultaat zien als jonge mannen, vergelijken in het algemeen helpt niet echt;
3. Beperkingen in materiaal maken progressie niet sneller, maar er is veel wel mogelijk;
4. Meer training =/= meer progressie, slechte voeding en herstel kan je niet compenseren door extra training.

Succes!
 
Helaas, dit is duidelijk een kenmerk van een tijdperk van de maakbare mens en instant bevrediging, maar zo werkt het niet in de trainings-praktijk.

Realisme en geduld zijn van zéér groot belang als het gaat om verwachtingen.
Goed resultaat zul je mogelijk zien na een jaar of 2, niet al na een maand of 2.
 
Wat is jouw relatie tot diegene die wil trainen?
 
Helaas, dit is duidelijk een kenmerk van een tijdperk van de maakbare mens en instant bevrediging, maar zo werkt het niet in de trainings-praktijk.

Realisme en geduld zijn van zéér groot belang als het gaat om verwachtingen.
Goed resultaat zul je mogelijk zien na een jaar of 2, niet al na een maand of 2.
Het is denk ik dat het nieuw is voor hem (voor mij ook trouwens) en daardoor misschien onrealistische verwachtingen heeft want op ieder ander vlak is hij olympisch kampioen lange termijn denken en kan daar veel geduld en realisme voor opbrengen :) Ik postte mijn schema vooral om te kijken of daar mogelijk iets mis mee is en wat er beter aan kan.
 
Naast een goede vriend help ik hem met allerlei zaken en problemen waar hij zelf niet uitkomt.
Wat fijn dat je dat voor hem doet! Hopelijk komen jullie hier ook uit!
 
Een goede vriend van mij is erg ontevreden over de door mij in eerste instantie op het internet bij elkaar geraapte oefeningen, wat ik goed kan begrijpen...

Zijn doel is om zo snel mogelijk goede resultaten te krijgen, het gaat dan over vooral dikkere en bredere (wijdere) armspieren, duidelijk zichtbare borstspieren en ook wat schouder/rug/core en beenoefeningen. Ook heeft hij wel redelijke biceps qua volume maar hij zegt dat ze helemaal niet hard aanvoelen.. Hij heeft alleen dumbbells en weerstandsbanden en een halterbankje tot zijn beschikking.

Hij is inmiddels een maand of twee bezig dus dat valt nog onder de beginner alhoewel zijn lichaam heel wat aan kan. Hij traint ca 4-5 dagen per week maar de resultaten zijn gewoon veel minder dan je zou verwachten ondanks een goede gevarieerde voeding en supplementen. Er gaat dus ergens iets mis. Bij iedere oefening gaat hij overigens wel zo ver als dat hij kan. Hij is nogal een perfectionist. PPL trainingsschema werkt in ieder geval niet goed voor hem.

Ik heb daarom het eea uitgezocht om wat knelpunten te verbeteren. Zoals ik het nu aan hem voorstel gaat het over een full body workout-schema, 5 dagen per week en twee rustdagen.
Bijgevoegd het schema en de oefeningen... Het is gebasseerd op de 5 dagen full body, dumbbell only trainingsschema van Fitguide.

Doordat zijn long head biceps te ver ontwikkeld is t.o.v. short head en brachialis heb ik dus ook wat aandacht hieraan gegeven in de oefeningen.

Helaas heeft hij het gevoel dat dit nog steeds niet goed is...

Tips/adviezen meer dan welkom. Ik heb ook zelf nog wat vragen erbij:
- aantal rustdagen is nu 2, hij wil ook best naar 1 als dat meer oplevert, is dat verstandig?
- hoe krijg je (kei-)harde biceps, triceps en andere spieren, waarom blijven ze zo zacht?
- hoeveel rustpauze is te adviseren tussen de sets en de andere oefeningen?
- waar kan ik duidelijke en kloppende informatie vinden over oefeningen en trainingsschema's, voor het doel wat hij voor ogen heeft?
voorkeur ook voor de wat meer serieuze fanatiekelingen die hier alles van weten, dat ligt goed in z'n stijl ;)
Hey man, ik betwijfel of ik dingen ga zeggen die nog niet gezegd zijn, maar soms wordt het duidelijker wanneer het door verschillende mensen gezegd word.

Iedereen wilt zo snel mogelijk resultaat, maar je moet begrijpen dat het bouwen van spiermassa een marathon is en geen sprint. Beste manier om zo snel mogelijk resultaat te krijgen is om alles zo consequent en efficient mogelijk te doen.
Dus als eerste, zorg dat je beschikking hebt tot goede apparatuur. Je kunt een eind komen met dumbells en weerstandsbanden, maar als je snel resultaat wilt, pak het dan iets efficiënter aan.
2 Maanden trainen stelt nog niet zoveel voor, maar er kan in 2 maanden wel een hoop progressie geboekt worden. Wanneer je een spier flink traint/uitdaagt, heeft deze een aantal dagen nodig om te herstellen en daarna train je hem weer. Train je een spier te snel weer, kan de spier niet herstellen/groeien. Herstel je wel zo snel? Dan heb je je spier waarschijnlijk niet getraind/uitgedaagd. Train 1 of 2 spiergroepen en gun ze daarna hun rust.
1 rustdag is prima, mits je je dagen goed verdeeld en kunt herstellen van je training. (Lees; herstellen na uitdagende trainingen).
"Keiharde spieren" kosten tijd. Niet een week, maar wat jaartjes wellicht. Dit heeft ook te maken met de vetlaag die over de spieren heen zit.
Rustpauze is afhankelijk van de type training. Hoeveel herhalingen je maakt dicteert onder andere de intensiteit. Gemiddeld zit je met 1min wel safe. Maar dit is vooral iets wat je leert aanvoelen met de ervaring die gaat komen.
Voor juiste informatie zijn er zat social media of youtube fanaten die hun schema's blootleggen. Maar een coach inhuren zou natuurlijk optimaal zijn wanneer we het hebben over snel resultaat boeken. Ik heb mijn eigen trainingsschema ook onlangs gepost hier. Wellicht kun je daar wat informatie uit halen.
En als laatste... training is niet de enige factor die invloed heeft op het bouwen van spiermassa. Voeding, slaap, rust, etc. zijn allemaal factoren die je moet optimaliseren als je snel resultaat wilt boeken of in sommige gevallen... überhaupt resultaat wilt boeken.

Zolang je vriend trainen oprecht leuk vind en het proces van spiermassa bouwen waardeert, moet het goed komen. Good luck!
 
Een goede vriend van mij is erg ontevreden over de door mij in eerste instantie op het internet bij elkaar geraapte oefeningen, wat ik goed kan begrijpen...

Zijn doel is om zo snel mogelijk goede resultaten te krijgen, het gaat dan over vooral dikkere en bredere (wijdere) armspieren, duidelijk zichtbare borstspieren en ook wat schouder/rug/core en beenoefeningen. Ook heeft hij wel redelijke biceps qua volume maar hij zegt dat ze helemaal niet hard aanvoelen.. Hij heeft alleen dumbbells en weerstandsbanden en een halterbankje tot zijn beschikking.

Hij is inmiddels een maand of twee bezig dus dat valt nog onder de beginner alhoewel zijn lichaam heel wat aan kan. Hij traint ca 4-5 dagen per week maar de resultaten zijn gewoon veel minder dan je zou verwachten ondanks een goede gevarieerde voeding en supplementen. Er gaat dus ergens iets mis. Bij iedere oefening gaat hij overigens wel zo ver als dat hij kan. Hij is nogal een perfectionist. PPL trainingsschema werkt in ieder geval niet goed voor hem.

Ik heb daarom het eea uitgezocht om wat knelpunten te verbeteren. Zoals ik het nu aan hem voorstel gaat het over een full body workout-schema, 5 dagen per week en twee rustdagen.
Bijgevoegd het schema en de oefeningen... Het is gebasseerd op de 5 dagen full body, dumbbell only trainingsschema van Fitguide.

Doordat zijn long head biceps te ver ontwikkeld is t.o.v. short head en brachialis heb ik dus ook wat aandacht hieraan gegeven in de oefeningen.

Helaas heeft hij het gevoel dat dit nog steeds niet goed is...

Tips/adviezen meer dan welkom. Ik heb ook zelf nog wat vragen erbij:
- aantal rustdagen is nu 2, hij wil ook best naar 1 als dat meer oplevert, is dat verstandig?
- hoe krijg je (kei-)harde biceps, triceps en andere spieren, waarom blijven ze zo zacht?
- hoeveel rustpauze is te adviseren tussen de sets en de andere oefeningen?
- waar kan ik duidelijke en kloppende informatie vinden over oefeningen en trainingsschema's, voor het doel wat hij voor ogen heeft?
voorkeur ook voor de wat meer serieuze fanatiekelingen die hier alles van weten, dat ligt goed in z'n stijl ;)
Ik zou je het upperbody lowerbody schema aanraden, wat hier sticky staat. Dit is gericht op beginners / gevorderden en is een bewezen schema.
 
Zijn doel is om zo snel mogelijk goede resultaten te krijgen, het gaat dan over vooral dikkere en bredere (wijdere) armspieren, duidelijk zichtbare borstspieren en ook wat schouder/rug/core en beenoefeningen.
Om zsm 'breed' te worden is imo de beste manier keihard drie dagen fullbody te trainen, bv starting strength, aangevuld met isolatie voor armen. Kcal overschot van minimaal 500kcal (dirty bulk dus, wil echter niet zeggen rotzooi eten) en goede nachtrust. Zorg voor voldoende eiwitten, minimaal 2gr per kg lichaamsgewicht.
Je zult snel groot, breed, buff, hoe je het ook wil noemen, worden. Daarna kun je dan het opgebouwde vet 'eraf cutten'.
Of dit de beste manier is ligt aan je eigen voorkeur, maar om snel breed te worden zal dit gegarandeerd werken.
 
Een goede vriend van mij is erg ontevreden over de door mij in eerste instantie op het internet bij elkaar geraapte oefeningen, wat ik goed kan begrijpen...

Zijn doel is om zo snel mogelijk goede resultaten te krijgen, het gaat dan over vooral dikkere en bredere (wijdere) armspieren, duidelijk zichtbare borstspieren en ook wat schouder/rug/core en beenoefeningen. Ook heeft hij wel redelijke biceps qua volume maar hij zegt dat ze helemaal niet hard aanvoelen.. Hij heeft alleen dumbbells en weerstandsbanden en een halterbankje tot zijn beschikking.

Hij is inmiddels een maand of twee bezig dus dat valt nog onder de beginner alhoewel zijn lichaam heel wat aan kan. Hij traint ca 4-5 dagen per week maar de resultaten zijn gewoon veel minder dan je zou verwachten ondanks een goede gevarieerde voeding en supplementen. Er gaat dus ergens iets mis. Bij iedere oefening gaat hij overigens wel zo ver als dat hij kan. Hij is nogal een perfectionist. PPL trainingsschema werkt in ieder geval niet goed voor hem.

Ik heb daarom het eea uitgezocht om wat knelpunten te verbeteren. Zoals ik het nu aan hem voorstel gaat het over een full body workout-schema, 5 dagen per week en twee rustdagen.
Bijgevoegd het schema en de oefeningen... Het is gebasseerd op de 5 dagen full body, dumbbell only trainingsschema van Fitguide.

Doordat zijn long head biceps te ver ontwikkeld is t.o.v. short head en brachialis heb ik dus ook wat aandacht hieraan gegeven in de oefeningen.

Helaas heeft hij het gevoel dat dit nog steeds niet goed is...

Tips/adviezen meer dan welkom. Ik heb ook zelf nog wat vragen erbij:
- aantal rustdagen is nu 2, hij wil ook best naar 1 als dat meer oplevert, is dat verstandig?
- hoe krijg je (kei-)harde biceps, triceps en andere spieren, waarom blijven ze zo zacht?
- hoeveel rustpauze is te adviseren tussen de sets en de andere oefeningen?
- waar kan ik duidelijke en kloppende informatie vinden over oefeningen en trainingsschema's, voor het doel wat hij voor ogen heeft?
voorkeur ook voor de wat meer serieuze fanatiekelingen die hier alles van weten, dat ligt goed in z'n stijl ;)
5 dagen in de week push pull legs upper lower of upper lower upper lower arms bijv. Probeer gewoon consistent te blijven met training en voeding en dan komt resultaat wel
 
Back
Naar boven