XXL Nutrition

Doorgaan met cutten?

Bezoekers in dit topic

etienne00123

Cool Novice
Lid geworden
15 jun 2013
Berichten
96
Waardering
76
Lengte
1m70
Massa
61kg
Vetpercentage
13%
Dag allen,

Mijn naam is Etienne. Ik ben 24 jaar, 1.70m lang en train af en aan sinds dat ik een jaar of 18 ben. Sinds vorig augustus ben ik serieus op mijn voeding gaan letten en ben toen begonnen met een cut. Met deze cut ben ik nog steeds bezig. Aan het begin van de cut woog ik 81 kilo. Momenteel weeg ik zo’n 61,5 kg.

Mijn doel is om per september te beginnen aan een lean bulk. Ik lees hier op het forum dat wordt aangeraden om eerst een vetpercentage van rond de 10% te bereiken voordat je aan een (lean) bulk begint.

Mijn vraag is dan ook of het verstandig is om nog verder door te cutten. Ik heb thuis een huidplooimeting gedaan waaruit bleek dat ik zo rond de 10% zou moeten zitten. Ook geeft de weegschaal en mijn galaxy watch een percentage van ongeveer 10% aan. Echter heb ik amper zichtbare abs dus vraag ik me af of dit wel klopt. Zelf had ik het idee om de cut te stoppen als de weegschaal de 60kg aantikt. Ik verwacht dat dit begin augustus zal zijn. Hierna wil ik een maandje op maintenance eten voordat ik aan de lean bulk begin.

Wat raden jullie aan?

Wat betreft voeding eet ik momenteel zo’n 2000 kcal per dag. Rond de 140 gram eiwitten, 60 gram vetten en 225 gram koolhydraten. De hoeveelheid vetten en koolhydraten wil af en toe schommelen maar ik kom nooit onder de 140 gram eiwitten per dag.

Groeten,

Etienne.
after 62kg back.png
after 62kg.png
before 81 kg.png
 
Dan nog ff door met trainen en cutten. Kost nu een beetje moeite, maar het resultaat zal dan ook beter tonen. En ff de zon in, lijkt ook beter, en ff scheren.
Nou... succes :thumb:
Haha bedankt! De aankomende dagen komt er zeker een laklaagje op 😁
 
20220721_153703.jpg
20220721_153715.jpg
In het juiste licht begin ik mn abs te zien. Zoals eerder gezegd zijn ze zeer waarschijnlijk onderontwikkeld. Wel begin ik aderen te zien in mn onderbuik. Ook zijn beide bicep veins met een pomp goed zichtbaar met zelfs zichtbare vertakkingen.

Ik twijfel hoeveel vet er nog af moet voordat ik aan een leanbulk begin.

Zijn de aderen indicatief voor een vetpercentage?
 
Zijn de aderen indicatief voor een vetpercentage?

Ligt eraan.. :o

Zichtbare aderen zijn wel een teken van een laag vetpercentage.
Maar welk percentage dat precies is, verschilt per persoon. Het verschilt namelijk sterk per persoon hoe diep de aderen liggen.

Ik zou zelf niet teveel focussen op getallen en je lean bulk starten op het moment dat jij voelt dat dat de juiste keuze is.
 
Zou nog paar kg eraf cutten, maakt de bulk alleen maar makkelijker en meer resultaten. Hoe dieper je nu gaat hoe meer profijt met je komende bulk.

Maak anders keer een full body foto.
 
Zou nog paar kg eraf cutten, maakt de bulk alleen maar makkelijker en meer resultaten. Hoe dieper je nu gaat hoe meer profijt met je komende bulk.

Maak anders keer een full body foto.
Hier een paar foto's (net cardio gedaan dus dont mind de zweetreet). Ik denk idd dat er nog wat af moet. Cutten begint wel echt tegen te zitten.
Screenshot_20220721-173300_WhatsApp.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220721-173322_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220721-173322_WhatsApp.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 79
Hier een paar foto's (net cardio gedaan dus dont mind de zweetreet). Ik denk idd dat er nog wat af moet. Cutten begint wel echt tegen te zitten. Bekijk bijlage 563058
Ik zou zelf voor een lean bulk gaan op dit punt. Meer massa, meer kracht, meer gains. Met meer spiermassa zou je straks ook wat makkelijker kunnen cutten.
De cut doortrekken kan natuurlijk ook, maar je geeft al aan dat dat tegen zit.
 
Kan het kwaad om tot 1 augustus m'n tekort flink te verhogen om zo als het ware een eindsprint te trekken? Zat te denken aan een tekort van 1000 per dag door middel van extra cardio. Dan stop ik 1 augustus met de cut. Die anderhalve week kan ik nog wel hebben wetende dat het dan klaar is. Heb ik toch nog wat vet extra eraf kunnen halen.
 
Harder cutten betekent nog meer spierverlies. Ik denk dat dat het niet waard is.
Daartegenover is anderhalve week niet lang. De schade is daardoor misschien beperkt, maar je resultaat dan ook.

Ik zou het niet doen, maar als jij je daarbij lekker voelt -> doen (eiwitten hoog houden).
 
Harder cutten betekent nog meer spierverlies. Ik denk dat dat het niet waard is.
Daartegenover is anderhalve week niet lang. De schade is daardoor misschien beperkt, maar je resultaat dan ook.

Ik zou het niet doen, maar als jij je daarbij lekker voelt -> doen (eiwitten hoog houden).
Nog hoger dan m'n huidige inname (140 gram)?
 
Als je 1000 kcal omlaag gaat zou ik die uit koolhydraten en vetten halen. In ieder geval niet uit eiwit. :)
Ah ja dat was ik ook zeker niet van plan hehe. Ik zal het nog eens overwegen. Als het netto resultaat meer spierverlies is dan is het sprintje het natuurlijk niet waard.
 
Je zal pas spierverlies gaan krijgen als je echt diep cut, onder de 10%.
Zolang je jou eiwitten 2x bw houd en vetten minimaal 1x bw kan er niks gebeuren als je maandje all in gaat. De kgs die je afvalt heb je misschien het idee dat het spiermassa is, maar realiteit is dat pas diep aan het eind van een cut je echte spiermassa zichtbaar word en dit vaak veel minder is dan vooraf gedacht.
 
Je zal pas spierverlies gaan krijgen als je echt diep cut, onder de 10%.

Als je deficit groot genoeg is kun je ook echt wel spiermassa verliezen boven de 10%. Ik zie (op basis van DEXA-scan) zelfs dat obese personen (met soms wel 30% vet) spiermassa verliezen op een streng dieet.
 
Als je deficit groot genoeg is kun je ook echt wel spiermassa verliezen boven de 10%. Ik zie (op basis van DEXA-scan) zelfs dat obese personen (met soms wel 30% vet) spiermassa verliezen op een streng dieet.
In mijn ervaring als je deficit maar groot genoeg is gaat je lichaam op gegeven moment vanzelf eiwitten uit spierweefsel halen om te verbruiken voor energie.
Ik heb ook ooit in een crash cut (1800kcal per dag - 9u fietsen per week) echt in een week of 8 het gros van m'n spiermassa weggewerkt...
 
In mijn ervaring als je deficit maar groot genoeg is gaat je lichaam op gegeven moment vanzelf eiwitten uit spierweefsel halen om te verbruiken voor energie.
Ik heb ook ooit in een crash cut (1800kcal per dag - 9u fietsen per week) echt in een week of 8 het gros van m'n spiermassa weggewerkt...

Bij een deficit is het altijd een combinatie van spier en vet wat je verliest. Het is de kunst het spierverlies zo minimaal mogelijk te houden, maar helemaal nul is praktisch onmogelijk. Helaas. :emo:
 
Je zal pas spierverlies gaan krijgen als je echt diep cut, onder de 10%.
Zolang je jou eiwitten 2x bw houd en vetten minimaal 1x bw kan er niks gebeuren als je maandje all in gaat. De kgs die je afvalt heb je misschien het idee dat het spiermassa is, maar realiteit is dat pas diep aan het eind van een cut je echte spiermassa zichtbaar word en dit vaak veel minder is dan vooraf gedacht.
Als je cut wat is volgens jou dan de verhouding (voor een natural)? Kan me niet voorstellen dat als je 10kg afvalt dat alleen vet is en niet ook een deel spier
 
Als je cut wat is volgens jou dan de verhouding (voor een natural)? Kan me niet voorstellen dat als je 10kg afvalt dat alleen vet is en niet ook een deel spier
Mensen overschatten hoeveel spiermassa ze hebben en denken vaak na 10kg afvallen dat je summer lean zijn. Dit kan echt gigantisch tegenvallen als men keer doorzet naar echt 10%, dan pas is het visueel zichtbaar hoeveel/weinig spiermassa je echt hebt. Zolang je jou kracht behoud in een cut valt het allemaal reuze mee, maar mensen overschatten zichzelf gewoon vaak, vooral je eerste cut of als je nog nooit echt lean ben geweest tot definitie in je abs bijv.
Je bent al behoorlijk indrukwekkend bezig als je 2/3/4kg spiermassa pj erbij krijgt, laat staan hoeveel kgs je daarvoor op de weegschaal moet aankomen in een bulk….
 
Mensen overschatten hoeveel spiermassa ze hebben en denken vaak na 10kg afvallen dat je summer lean zijn. Dit kan echt gigantisch tegenvallen als men keer doorzet naar echt 10%, dan pas is het visueel zichtbaar hoeveel/weinig spiermassa je echt hebt. Zolang je jou kracht behoud in een cut valt het allemaal reuze mee, maar mensen overschatten zichzelf gewoon vaak, vooral je eerste cut of als je nog nooit echt lean ben geweest tot definitie in je abs bijv.
Je bent al behoorlijk indrukwekkend bezig als je 2/3/4kg spiermassa pj erbij krijgt, laat staan hoeveel kgs je daarvoor op de weegschaal moet aankomen in een bulk….
Ja ik had het laatst eens uitgerekend, was niet best. Vandaar dat ik ook vroeg om de verhoudingen, had gehoopt die nog wat positiever te kunnen inschatten haha.
 
Back
Naar boven