AndroidHealthClinic

Goed voedingsschema voor afvallen met behoud van massa! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marcowarco

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
11 jan 2013
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
101kg
Hallo allemaal mijn naam is Marco en train al jaren, maar ben 1 jaar gestopt vanwege privé redenen.

Nu ben ik de draad weer aan het oppakken en in december wil ik met wat vrienden op vakantie.
Ik weeg zelf 120kg en heb opzich wel aardig wat vetmassa erbij gekregen maar ook aardig wat spiermassa.

Mijn doel is nu tot aan de vakantie +- 9 december 15 tot 20kg af te vallen met zoveel mogelijk behoud van spiermassa. Is dit verantwoord of is dit te snel?

Mijn voedingsschema:

Ontbijt: brinta met melk en 1 scoop whey
2 kiwi's
1 glas just orange

Snack: blikje tonijn en 2 rijstenwafels.

Lunch: gevarieerd van 3 sneetjes brood met 4 eieren (1 eigeel 3 eiwit?
Rijst met kip en groente (wok) eventueel klein beetje.tomatenpurree
Pasta met gehakt/kip
1/2 glazen water

Snack: 1 blikje kidneybonen
Eiwit shake
1 glas just orange

Avondeten: Rijst met kip en groente
Zalm met verschillende groente

Voor het slapen: 500gr kwark.

Ik kan met me eten spelen maar vroeg me zo af of dit een redelijk voedingsschema is om droog te worden of moet ik dan nog meer carbs uit.me schema.halen?
De bedoeling is om 1kg per week af te vallen en train wel 4 tot 5x per.week op splitschema.
Na de training pak ik altijd nog 30.tot 60 minuten cardio.

Ik zou dit graag willen weten en alle tips zijn welkom!

Groet Marco
 
Lees de stickys, https://forum.bodybuilding.nl/fora/voeding.9/
Houd bij wat je eet, en maak een schema voor ~2700kcals, als je volwassen man bent van 1.90m. Eigenlijk minder eten dan wat je nu/vooraf al deed.
80G vet(720kcals)
180/200g(720/800kcals) eiwit en de rest carbs
 
  • Like
Waarderingen: ak
Denk dat je enorm hoog in eiwit uitkomt en laag in vetten. Denk ook dat je kcal doel per dag, even uit m'n hoofd ingeschat, erg enthousiast ingesteld is.
 
Ik denk dat je opbouw wel aardig is. Het aantal grammen van je brinta en rijst staan er niet bij, dus of je goed zit is moeilijk te zeggen. Mijn advies is om voor nu nog zo hoog mogelijk in te zetten op je carbs, aangezien je ze elke week of om de week zal moeten verlagen (afhankelijk van wat je gewicht doet). Zorg dat je dat je stofwisseling optimaal functioneert voordat je moet gaan snijden in je eten. Monitor elke week je gewicht en kijk of je langzaam zakt of niet. Blijf je hangen op het gewicht? Verlaag dan weer voorzichtig je carbs (of voeg extra cardio toe).
15 - 20kg is zeker haalbaar, maar dit vereist wel flink wat consequentheid en juiste aanpak met verlaging als je ook veel spiermassa wilt behouden.
 
Tenzij je verzot bent op alles wat in het lijstje bent of een ijzere wilskracht hebt, vind ik het een bijzonder saaie lijst. Kidneybonen + blikje tonijn kan ik bijv niet 3 weken achter elkaar opeten :D

Om maar een voorbeeld te noemen, als je in plaats van die 3x jus de orange een zero drank pakt, heb je kcal over om je lunch/dinner wat lekkerder te maken.

focus je op een goed vol te houden dag eten waarin je niet teveel kcal naar binnen werkt. Een dagje 100 gr eiwitten ipv 150gr is imo minder prioriteit.
 
Denk dat je enorm hoog in eiwit uitkomt en laag in vetten. Denk ook dat je kcal doel per dag, even uit m'n hoofd ingeschat, erg enthousiast ingesteld is.
Oke dus wat jij zegt is dat ik eigenlijk me vetten omhoog moet gooien waarschijnlijk ook voor me metabolisme. Qua ckal inname zit het wel snor toch?
 
Tenzij je verzot bent op alles wat in het lijstje bent of een ijzere wilskracht hebt, vind ik het een bijzonder saaie lijst. Kidneybonen + blikje tonijn kan ik bijv niet 3 weken achter elkaar opeten :D

Om maar een voorbeeld te noemen, als je in plaats van die 3x jus de orange een zero drank pakt, heb je kcal over om je lunch/dinner wat lekkerder te maken.

focus je op een goed vol te houden dag eten waarin je niet teveel kcal naar binnen werkt. Een dagje 100 gr eiwitten ipv 150gr is imo minder prioriteit.
Nouja het liefst eet ik turkse pizza's etc maar daar haal ik me doel niet mee. Ik wissel wel af met tonijn en zalm etc. Goeie tip want daar zitten ook geen ckals in, maar ik probeer ook 2 of 3 maaltijden te eten met rijst en kip of vis met groente dat schijnt het beste te zijn voor afvallen waarbij je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Handje nootjes kan ik misschien nog toevoegen om me vetten te verhogen?
 
Nouja het liefst eet ik turkse pizza's etc
Haha ook die gaan op een gegeven moment tegen staan

De meeste mensen moeten imo gewoon dicht bij dezelfde voeding blijven die ze gewend zijn van huis uit (alleen de gezonde natuurlijk).

Dus hou je van Brinta, dan is je ontbijt met 2 stuks fruit prima en iets waar je niet echt over na moet denken
Ben je een brood eter, zorg gewoon dat je lekker brood blijft eten en gewoon wat minder als je vroeger bijv. 10 sneden at. Gezond beleg erop (ene keer ei, andere keer tonijn met lightmayo en ketchup/augurk of kipfilet) en ook daar hoef je niet meer over na te denken
Avond gewoon gezond wat de pot schaft en een kleinere portie als het ongezonder is zoals e.g. pasta met witte saus. Aanvullen met extra groentes evt. Maak die turkse pizza en knal er een dot aan groente/vlees op.

Aanvullen met de kwark/noten/groenten en andere dingen die je lekker vind en je nog aan macro's nodig hebt

Als je het goed doet heb je helemaal niet door dat je aan het cutten bent en als je het niet door hebt kun je het ook 10x makkelijker volhouden, maar ook 10x langer. Kip/broccoli/rijst is leuk en gezond, maar voor je hoofd en je lichaam is gevarieerd eten nog vele male belangrijker

Hoeveel mensen ken je die succesvol een ultra dieet + ultra workout schema hebben gevolgd en zo zijn gebleven? Ook hoor ik graag wanneer de vermoeidheid van die 5x trainen + cardio in begint te kicken ;)
 
Haha ook die gaan op een gegeven moment tegen staan

De meeste mensen moeten imo gewoon dicht bij dezelfde voeding blijven die ze gewend zijn van huis uit (alleen de gezonde natuurlijk).

Dus hou je van Brinta, dan is je ontbijt met 2 stuks fruit prima en iets waar je niet echt over na moet denken
Ben je een brood eter, zorg gewoon dat je lekker brood blijft eten en gewoon wat minder als je vroeger bijv. 10 sneden at. Gezond beleg erop (ene keer ei, andere keer tonijn met lightmayo en ketchup/augurk of kipfilet) en ook daar hoef je niet meer over na te denken
Avond gewoon gezond wat de pot schaft en een kleinere portie als het ongezonder is zoals e.g. pasta met witte saus. Aanvullen met extra groentes evt. Maak die turkse pizza en knal er een dot aan groente/vlees op.

Aanvullen met de kwark/noten/groenten en andere dingen die je lekker vind en je nog aan macro's nodig hebt

Als je het goed doet heb je helemaal niet door dat je aan het cutten bent en als je het niet door hebt kun je het ook 10x makkelijker volhouden, maar ook 10x langer. Kip/broccoli/rijst is leuk en gezond, maar voor je hoofd en je lichaam is gevarieerd eten nog vele male belangrijker

Hoeveel mensen ken je die succesvol een ultra dieet + ultra workout schema hebben gevolgd en zo zijn gebleven? Ook hoor ik graag wanneer de vermoeidheid van die 5x trainen + cardio in begint te kicken ;)
Heb je zeker een punt.
Ik at altijd sochtends brinta en dan verspreid.over de dag ongeveer 8 tot 10 broodjes + avondeten en shakes en dat werkte prima.

Iedereen dacht altijd.dat is veel te veel en niet de juiste voeding, maar ze wisten niet hoe hard ik trainde en nog cardio ernaast deed.

Plus ik werd op gegeven moment wel droger, maar dan doe je er extra cardio bij.

Maar wil eigenlijk ook is vernieuwen met eten en weet dat.rijst met kip en groente of bijvoorbeeld.zalm heel goed en gezond is door daar 2 maaltijden van te nemen.
Ik kan sowieso elke dag wat anders maken pasta/vis/kip/gehakt ik ben best creatief als het om eten gaat en weet ook hoe ik iets kan vervangen maar wel dezelfde macro's binnenkrijg.

Wat ik wel belangrijk vind is wat het beste is en waar je optimaal resultaat mee haalt. Ik zou trouwens ook die kidneybonen kunnen vervangen voor een iets grotere maaltijd zodat ik meer energie heb voor de training?
 
Heb je zeker een punt.
Ik at altijd sochtends brinta en dan verspreid.over de dag ongeveer 8 tot 10 broodjes + avondeten en shakes en dat werkte prima.

Iedereen dacht altijd.dat is veel te veel en niet de juiste voeding, maar ze wisten niet hoe hard ik trainde en nog cardio ernaast deed.

Plus ik werd op gegeven moment wel droger, maar dan doe je er extra cardio bij.

Maar wil eigenlijk ook is vernieuwen met eten en weet dat.rijst met kip en groente of bijvoorbeeld.zalm heel goed en gezond is door daar 2 maaltijden van te nemen.
Ik kan sowieso elke dag wat anders maken pasta/vis/kip/gehakt ik ben best creatief als het om eten gaat en weet ook hoe ik iets kan vervangen maar wel dezelfde macro's binnenkrijg.

Wat ik wel belangrijk vind is wat het beste is en waar je optimaal resultaat mee haalt. Ik zou trouwens ook die kidneybonen kunnen vervangen voor een iets grotere maaltijd zodat ik meer energie heb voor de training?
Eerst antwoord op de vraag: energie voor trainingen komt door genoeg voeding, focus en rust dat komt niet door een maaltijd vind ik. Je kunt de focus optimaliseren door kort ervoor met caffeine en koolhydraten te spelen, maar die algehele fitheid die je voelt bij een training komt meer door je hele eet/slaap patroon. Dus je zou die kidneybonen kunnen vervangen ja en als het werkt dan blijf je dat doen en anders verzin je weer wat anders.

Creatief zijn met eten is geweldig als je er de tijd voor hebt en optimaal eten zal ook een paar % betere resultaten opleveren. Realiteit kickt alleen ook gewoon een keer in en dan val je 10/10x terug in je oude patroon. Je hebt dan 2 patronen. Wat ik voorstel is van je bekende patroon een gezond patroon te maken. Een italiaan die elke lunch warm eet kan dus makkelijker varkensvlees veranderen in witte kip en een nederlander van brood met hagelslag naar kipfilet als je snapt wat ik bedoel. Ga jij 10 jaar kip/broccoli/rijst eten of klinkt die kipfilet op brood voor 10 jaar een stuk beter? De gemiddelde Nederlander kiest...?

Ik ben ook creatief in de weekenden en sommige dingen zoals zelf nasi maken zonder pakje blijven dan plakken in het standaard receptenboek, maar elke dag verzinnen wat je moet eten houd ik niet vol :D

Samenvattend:
Super gemotiveerd super gezond super resulaten waar je op de lange termijn weinig aan gaat hebben (2 patronen -> je staat uit of aan) VERSUS super gemotiveerd gezond eten, goede resultaten halen waar je op de lange termijn ook profijt van hebt.

Ik heb het ook gedaan hoor en ondervind het vooral zelf wat voor je werkt, ik pin mij alleen niet meer vast op bepaalde voeding, want het belangrijkste is om gezond te eten en er nog steeds van te kunnen genieten.
 
Laatst bewerkt:
Eerst antwoord op de vraag: energie voor trainingen komt door genoeg voeding, focus en rust dat komt niet door een maaltijd vind ik. Je kunt de focus optimaliseren door kort ervoor met caffeine en koolhydraten te spelen, maar die algehele fitheid die je voelt bij een training komt meer door je hele eet/slaap patroon. Dus je zou die kidneybonen kunnen vervangen ja en als het werkt dan blijf je dat doen en anders verzin je weer wat anders.

Creatief zijn met eten is geweldig als je er de tijd voor hebt en optimaal eten zal ook een paar % betere resultaten opleveren. Realiteit kickt alleen ook gewoon een keer in en dan val je 10/10x terug in je oude patroon. Je hebt dan 2 patronen. Wat ik voorstel is van je bekende patroon een gezond patroon te maken. Een italiaan die elke lunch warm eet kan dus makkelijker varkensvlees veranderen in witte kip en een nederlander van brood met hagelslag naar kipfilet als je snapt wat ik bedoel. Ga jij 10 jaar kip/broccoli/rijst eten of klinkt die kipfilet op brood voor 10 jaar een stuk beter? De gemiddelde Nederlander kiest...?

Ik ben ook creatief in de weekenden en sommige dingen zoals zelf nasi maken zonder pakje blijven dan plakken in het standaard receptenboek, maar elke dag verzinnen wat je moet eten houd ik niet vol :D

Samenvattend:
Super gemotiveerd super gezond super resulaten waar je op de lange termijn weinig aan gaat hebben (2 patronen -> je staat uit of aan) VERSUS super gemotiveerd gezond eten, goede resultaten halen waar je op de lange termijn ook profijt van hebt.

Ik heb het ook gedaan hoor en ondervind het vooral zelf wat voor je werkt, ik pin mij alleen niet meer vast op bepaalde voeding, want het belangrijkste is om gezond te eten en er nog steeds van te kunnen genieten.
Klopt wat je zegt dat het belangrijkste is dat je gezond eten combineert zodat je het langer volhoud en de motivatie hoog blijft. Anders hou je het natuurlijk nooit voor lange tijd vol. 1x per week op de zaterdag een turkse pizza of kapsalon moet kunnen dat maakt het werken naar je doel leuker.
Moet je.wel ff wat langer op de loopbaan staan maar daar doe je het voor.

Ik heb eigenlijk al sinds ik train standaard sochtends begonnen met brinta en verspreid over de dag brood fruit en savonds wat de pot schaft. Dit ging perfect want zag wel degelijk verschil in de spiegel en viel ook af.
Het mooiste vind ik dat je groot kan blijven en zo geleidelijk aan droger word dus dat je weinig inkrimpt voor je gevoel maar dat is lastig.

Nu dacht ik ik gooi het is op een andere boeg maar ben daar niet zo bekend mee vandaar dat ik even wat navraag doe.
Ik weet namelijk dat je sochtends vroeg moet beginnen met snelle carbs, omdat je suikerspiegel laag is en je verbranding gelijk op een hoog pitje wilt zetten.

Wat ik heb geleerd en van essentieel belang is dat je kijkt op welke delen vd dag je welke voedingsstoffen het meeste nodig hebt om zo het maximale uit te halen.
Maar wat jij al zei zit het hem in variatie een beetje de schijf van 5 om ff als lijndraad te nemen. Daarom vind ik trainen zo interessant omdat je eigenlijk steeds nieuwe dingen tegenkomt of wat nog beter kan. Ook reageert ieder lichaam weer anders op bepaalde voeding maar de basis is belangrijk.

Als je keihard traint maar je voeding niet goed lever je al 50% of zelfs meer in op je prestaties. Hetzelfde met slapen wanneer je niet uitgerust ben mis je kracht bij de training die je anders wel hebt.
 
Dit ging perfect want zag wel degelijk verschil in de spiegel en viel ook af.
Een van de beste 'meetgereedschappen' imo.

Ik weet namelijk dat je sochtends vroeg moet beginnen met snelle carbs, omdat je suikerspiegel laag is en je verbranding gelijk op een hoog pitje wilt zetten.
Ik zie dan een grafiek die nog harder piekt. Kan kloppen dat je dan je verbranding een boost geeft, maar weet niet voor hoe lang. Zelf zie ik eigenlijk in dit voorbeeld alleen maar de crash die erna komt en dus hoe ik mij zou voelen in de crash erna.

Ik neem verbranding eigenlijk niet mee in het algehele plaatje qua voeding (die boost ik wel met de trainingen), ga meestal uit van hoe ik mij voel na een maaltijd Bijv. Brood met ei en ik crash zo hard dat mijn hogen praktisch dichtvallen. Die energie balans vind ik belangrijk.

Wat ik heb geleerd en van essentieel belang is dat je kijkt op welke delen vd dag je welke voedingsstoffen het meeste nodig hebt om zo het maximale uit te halen
Lange tijd ook gedacht totdat ik wat meer ging fietsen (ritten van 2-6 uur een paar keer per week) en nam een lading met voedsel mee want energie. Blijkt dat ik geen tour de france prof ben en het allemaal wel meevalt ;) Je kunt prima 3 uur fietsen met eens in het uur een paar winegums of een andere energiebron en je prestaties worden niet beter met gelletjes o.i.d. die prestaties worden dus bepaald door die voeding doordeweeks en je slaap merk ik vooral.

Ben hierdoor ook niet zo onder de indruk van die indeling op de dag. Als ik maar de macro's naar binnen krijg en er geen energie dips van ondervind weet ik dat ik goed zit.

Als je keihard traint maar je voeding niet goed lever je al 50% of zelfs meer in op je prestaties. Hetzelfde met slapen wanneer je niet uitgerust ben mis je kracht bij de training die je anders wel hebt.
Wanneer heb jij je slechtste trainingen? Ik wanneer ik te kort ervoor gegeten heb, algeheel moe ben of niet gefocust.

Maar goed ik zou je plan proberen en de resultaten goed tracken. Werkt het? Vind je het fijn? Wat als het even niet lukt? Hoe is de periode erna?
 
Een van de beste 'meetgereedschappen' imo.


Ik zie dan een grafiek die nog harder piekt. Kan kloppen dat je dan je verbranding een boost geeft, maar weet niet voor hoe lang. Zelf zie ik eigenlijk in dit voorbeeld alleen maar de crash die erna komt en dus hoe ik mij zou voelen in de crash erna.

Ik neem verbranding eigenlijk niet mee in het algehele plaatje qua voeding (die boost ik wel met de trainingen), ga meestal uit van hoe ik mij voel na een maaltijd Bijv. Brood met ei en ik crash zo hard dat mijn hogen praktisch dichtvallen. Die energie balans vind ik belangrijk.


Lange tijd ook gedacht totdat ik wat meer ging fietsen (ritten van 2-6 uur een paar keer per week) en nam een lading met voedsel mee want energie. Blijkt dat ik geen tour de france prof ben en het allemaal wel meevalt ;) Je kunt prima 3 uur fietsen met eens in het uur een paar winegums of een andere energiebron en je prestaties worden niet beter met gelletjes o.i.d. die prestaties worden dus bepaald door die voeding doordeweeks en je slaap merk ik vooral.

Ben hierdoor ook niet zo onder de indruk van die indeling op de dag. Als ik maar de macro's naar binnen krijg en er geen energie dips van ondervind weet ik dat ik goed zit.


Wanneer heb jij je slechtste trainingen? Ik wanneer ik te kort ervoor gegeten heb, algeheel moe ben of niet gefocust.

Maar goed ik zou je plan proberen en de resultaten goed tracken. Werkt het? Vind je het fijn? Wat als het even niet lukt? Hoe is de periode erna?
Ik merk dat ik echt slecht train bij slaaptekort, maar ook als ik een dag niet goed gegeten heb.
Dan neig ik nog wel is door niet te trainen, omdat je gewoon niet alles eruit haalt.

Ik heb bij bepaalde voeding wel dat ik ineens moe word, bedoel je dat met crash? Ik hou nu eigenlijk aan wat ik altijd doe. Dus sochtends bij opstaan brinta en dan 2x een maaltijd met kip en groentes. De rest vul ik aan met brood en kipfilet blikjes tonijn kidneybonen ananas/kiwi's en shakes.

En zo een beetje hier en daar spelen maar wel zorgen dat me eiwitten hoog blijven.

Heb nu afgelopen week voor het eerst weer getraind en zie gelijk weer de vormen bij me schouders terugkomen dat is wel mooi. Ook veel meer kracht na die 3x trainen.

Als ik.trouwens goed gegeten en goed geslapen heb kan ik bewijs van spreken 1,5 uur volgas trainen, maar 1 uur volstaat als goeie training. Langer trainen maakt voor de prestaties niet uit.
 
k heb bij bepaalde voeding wel dat ik ineens moe word, bedoel je dat met crash?
Dat kan, er zijn meerdere oorzaken:
- Wat je zelf als zegt, voeding die je slecht verteerd kost meer energie
- Te grote portie kan je een dip geven
- Veel snelle of simpele koolhydraten laten je pieken maar dus ook crashen. Denk aan de grote M maaltijden

Maar het is een lastige dunne scheiding want je bent enerzijds bezig om die schommelingen te beperken, maar anderszijds moet je dat systeem ook vaak genoeg een prikkel geven om te presteren.
 
met wat hulp troepen gaat t veel beter ,dan hou je ook je spiermassa beter vast
 
Hallo allemaal mijn naam is Marco en train al jaren, maar ben 1 jaar gestopt vanwege privé redenen.

Nu ben ik de draad weer aan het oppakken en in december wil ik met wat vrienden op vakantie.
Ik weeg zelf 120kg en heb opzich wel aardig wat vetmassa erbij gekregen maar ook aardig wat spiermassa.

Mijn doel is nu tot aan de vakantie +- 9 december 15 tot 20kg af te vallen met zoveel mogelijk behoud van spiermassa. Is dit verantwoord of is dit te snel?

Mijn voedingsschema:

Ontbijt: brinta met melk en 1 scoop whey
2 kiwi's
1 glas just orange

Snack: blikje tonijn en 2 rijstenwafels.

Lunch: gevarieerd van 3 sneetjes brood met 4 eieren (1 eigeel 3 eiwit?
Rijst met kip en groente (wok) eventueel klein beetje.tomatenpurree
Pasta met gehakt/kip
1/2 glazen water

Snack: 1 blikje kidneybonen
Eiwit shake
1 glas just orange

Avondeten: Rijst met kip en groente
Zalm met verschillende groente

Voor het slapen: 500gr kwark.

Ik kan met me eten spelen maar vroeg me zo af of dit een redelijk voedingsschema is om droog te worden of moet ik dan nog meer carbs uit.me schema.halen?
De bedoeling is om 1kg per week af te vallen en train wel 4 tot 5x per.week op splitschema.
Na de training pak ik altijd nog 30.tot 60 minuten cardio.

Ik zou dit graag willen weten en alle tips zijn welkom!

Groet Marco
shake er sws uithalen, die jus d'orange vervangen voor water. Of water met siroop (suikervrij). Tegen de hongerfeelings kan je cola zero caf vrij nemen. Werkt erg goed.
Die shakes slok je in 3 seconden leeg, en zijn toch snel 150 kcals. Voor die 150 kcal kan je veel meer eten wat je buik een voller gevoel geeft.

Ik adviseer iedereen ook om vaste eettijden te hanteren, zo is een cut goed vol te houden. Je lichaam went aan het idee van niks hebben en weet wanneer je weer een portie krijgt. Volume eten werkt enorm goed. Voor mij zijn dat 2 volume maaltijden per dag.
 
Back
Naar boven