XXL Nutrition

Flexibiliteit verhogen (niet kunnen squaten) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Noobsy

Cool Novice
Lid geworden
31 jul 2022
Berichten
41
Waardering
21
Lengte
1m88
Massa
93kg
Ben pas begonnen met het gebruik van losse gewichten. Merk dat oefeningen zoals de shoulder press, barbell press, bent over row etc perfect lukken, zolang het maar met mijn bovenlichaam te maken heeft.
Als het gaat om mijn onderlichaam is het helaas een totaal anders beeld. Heb wat video's gezocht over de juiste vorm tijdens een front squat, back squat etc maar mijn om een voorbeeld te geven als ik een back squat doe merk ik dat mijn onderrug niet genoeg wil meebuigen, mijn hielen gaan omhoog en mijn heupen zijn er ook niet gelukkig mee, en een front squat faalt al voor dat het echt start. Kort gezegd vast geroest en inflexibel door veel zitten!

Neem aan dat ik niet de enige ben in de moderne wereld met dit probleem, in ieder geval als starter... Zijn er een paar oefeningen die ik kan stelselmatig kan doen om mijn lichaam flexibeler en sterker te maken zodat ik goed en pijnloos deze oefeningen kan uitvoeren? Want ik weet ondanks alle info online door de bomen het bos niet meer.
 
Eerst plank/blokjes onder je hakken leggen of gelijk PL shoes
of zonder gewicht met Air Squats
 
Eerst plank/blokjes onder je hakken leggen of gelijk PL shoes
of zonder gewicht met Air Squats
Dit heb ik geprobeerd en dit werkt ook redelijk voor back squats maar heb het idee dat er voor mijn gehele onderlichaam inclusief mijn onderrug toch vrij vast zit. Dus een front squat red ik daar ook niet mee, toch super bedankt voor de tip! Trouwens wat zijn PL schoenen?

Zie net je video pas, ga even checken.
 
Heb een video op youtube gevonden die ik ga proberen te volgen, kan iemand commenten of dat het wat is?
 
Squat wordt vanzelf makkelijker als je het vaker doet. Wat wijder staan maakt het vaak ook makkelijker om dieper te zakken

Als dat met die blokjes helpt, zijn wss je hamstrings te stram. Zijn wel oefeningen waarmee je je mobiliteit kan testen en vergroten. Maar gewoon vaker squatten maakt ook dat t makkelijker gaat.
 
Deze helpen ook.

Ook het kanaal squat university kan helpen.

Maar:
De vraag is wel wat er precies mis is, misschien sta je wel verkeerd?

Een parallel low bar back squat is voor de meeste mensen wel mogelijk.

Ook snap ik niet wat je met het buigen van je onderrug bedoelt?
 
Bedankt voor alle goede tips mensen, ik ga er gelijk mee aan de slag!
 
Het gaat er om dat je gaat 'rekken' en je voet zo plat mogelijk op de grond houd.
 
Het gaat er om dat je gaat 'rekken' en je voet zo plat mogelijk op de grond houd.
Dat heb ik inderdaad begrepen, ik heb besloten om het squaten met de barbell voor 1/3 weken op te schuiven en mij even te focussen om mijn lichaam wat rekbaarder te maken (iedere ochtend/avond15 min)
Het grootste probleem voor mij is toch echt dat mijn heupen echt stijf zijn. Maar de oefening in het fimpje van mentat hierboven gebruik ik om die wat soepeler te maken. Ook probeer ik mijn enkelspieren op te rekken zodat ik moet voeten plat kan houden. En probeer mijn lichaam te laten wennen aan de squat houden door met een dumbell van 10KG tegen mijn borst gewoon iedere keer 10/20 seconden in de goede houding te squaten en even te blijven hangen.

Hopelijk brengt het wat.
 
Dat heb ik inderdaad begrepen, ik heb besloten om het squaten met de barbell voor 1/3 weken op te schuiven en mij even te focussen om mijn lichaam wat rekbaarder te maken (iedere ochtend/avond15 min)
Never load bad movement: goed idee!

Het grootste probleem voor mij is toch echt dat mijn heupen echt stijf zijn. Maar de oefening in het fimpje van mentat hierboven gebruik ik om die wat soepeler te maken. Ook probeer ik mijn enkelspieren op te rekken zodat ik moet voeten plat kan houden. En probeer mijn lichaam te laten wennen aan de squat houden door met een dumbell van 10KG tegen mijn borst gewoon iedere keer 10/20 seconden in de goede houding te squaten en even te blijven hangen.

Hopelijk brengt het wat.
Je kan die DB ook iets voor je houden, dan heb je een contra-gewicht. Je kan ook een oefening doen dat je halo, prying squat en curl combineert.

Ook kan je jezelf vasthouden aan iets als je in een diepe squat zit en dit zelf nog niet lukt.

Een Goblet Squat is een goede manier om een goede squat te leren voor je dit met een barbell gaat doen.

Succes.
 
Van Goblet squats werken naar echte squats? Hoe verder je voeten en knieen in lijn als een soort v naar buiten wijzen hoe makkelijker dat het gaat. Zonder echt gewicht natuurlijk, maar puur om die gewenning, balans en stretch erin te krijgen.

De focus op vorm is wijs :clap:
 
Back
Naar boven