Fitness Seller

Hartslag + cardio + vetverbranding vragen. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Unknown010

Novice
Lid geworden
15 mrt 2014
Berichten
25
Waardering
13
Lengte
1m89
Massa
114kg
Vetpercentage
29%
Beste leden,

Ik heb even een vraag waar ik niet gemakkelij het antwoord op kan vinden.
Ik wil graag mijn vetpercentage verlagen en zoveel spiermassa behouden.
Ik hoor vaak dat de beste manier hiervoor Steady slow state cardio de beste manier is omdat het meer je vet reserves aanspreekt.
Ik ben 32 jaar en volgens mij moet mijn hartslag dan tussen de 100 en 125 max zitten om op het dit niveau te komen.

Maar als ik de loopband instel op snelheid 5,5 en een helling van 3,5 dan is mijn hartslag na 10 minuten al op 170-180.
Als ik de helling op 5,5 zet dan loopt het soms wel tot de 195-199 slagen per minuut.
Dat zou betekenen dat mijn lichaam ervaart alsof ik HIT cardio aan het doen ben.

Mijn vraag is dus.

Is je hartslag echt leidend hierin? En zal ik de snelheid moeten aanpassen naar bijvoorbeeld snelheid 4 en helling 0%?
Ik vind het raar dat mijn lichaam zoveel moeite heeft. Ik kan wel een cardio sessie van 5,5 op 5,5 30 minuten uithouden (ben dan wel druipnat).

Stats (volgens de basic fit weegschaal): Gewicht 114 Kilo , Vet % 29% en spiermassa 68%.

Ik hoop dat iemand met verstand mij kan vertellen of ik zo moet doorgaan of toch daadwerkelijk de machine lager moet zetten.


EDIT: Belangrijk detail vergeten te melden. Ik heb een paar jaar terug een hartinfarct gehad en ik ben toen ook gedotterd. Wellicht dat mijn conditie daarom slecht is?

Even een kleine update 3 Augustus:


Ik heb gister op jullie advies 45 minuten cardio gedaan.
Snelheid: 4
Helling: 0

Mijn hartslag zat constant tussen de 130-137 max.
Dus als ik op de 112 wil zitten (wat mijn doel is) zal ik dus nog langzamer moeten lopen haha.
Maar ik denk dat deze snelheid wel prima is en hopelijk kan ik met een aantal weken op deze snelheid wel met het gewenste hartslag lopen
 
Laatst bewerkt:
Geen helling gebruiken?

Maar op 114 kilo moet je gewoon de focus op calorieën houden en niet zo specifiek op hartslag trainen 👍


Gvd zet die disclaimer ff boven de volgende keer

Ik hoop dat iemand met verstand mij kan vertellen of
 
Beste leden,


Maar als ik de loopband instel op snelheid 5,5 en een helling van 3,5 dan is mijn hartslag na 10 minuten al op 170-180.
Als ik de helling op 5,5 zet dan loopt het soms wel tot de 195-199 slagen per minuut.

Dat zou betekenen dat mijn lichaam ervaart alsof ik HIT cardio aan het doen ben.

Dat komt door een bar slechte conditie. Zou gewoon doorgaan en je conditie verbeteren, dan verlaag je met de tijd vanzelf je hartslag.
Begin eens met snelheid op 5 en helling iets minder stijl.
 
Ik vind het raar dat mijn lichaam zoveel moeite heeft. Ik kan wel een cardio sessie van 5,5 op 5,5 30 minuten uithouden (ben dan wel druipnat).

Stats (volgens de basic fit weegschaal): Gewicht 114 Kilo , Vet % 29% en spiermassa 68%.
Beste Unknown, unknown by yourself.
Jouw fysieke lichaam zal jou ook raahr vinden. Eerst vet worden alsof er een nieuwe ijstijd gaat aanbreken en nu wil je dat vet weer kwijt.
Make up your mind.

Weet je wat je eet ?
Ervaar je in een calorieën tekort?

Waarschijnlijk kun je beter buiten wandelen, voor het werk, in de pauze en na het werk of even sporten na het werk. 3xkwartier is beter dan 1x halfuur.
Met een halfuur op een loopband gaat het niet beter of sneller. En de genoemde hartslagen zijn zo hoog dat er alsnog niet in de zone wordt getraind waarin je ' vooral ' vet verbrand.
Je zou ook kunnen varieren met zwemmen, fietsen, beter voor je gewrichten. Of gewoon buiten spelen de tuin doen, de hond uitlaten, ipv een loopband.
Loopband kan ook, dan geen hellingshoek of naar beneden?
Doorgaan op die hoge hartslag en hopen dat je over een halfjaar met een lagere hartslag dezelfde arbeid kunt verrichten gaat niet werken.
Misschien kan dat, in ideale omstandigheden, maar een calorieën tekort is niet ideaal en overgewicht ook niet.
Neem de tijd om af te vallen,zeker de helft van de tijd die je nodig had om vet te worden, succes :thumb:
 
Denk niet dat het zo handig is om naar 199 slagen te gaan, als je 30% vet hebt.
 
Ik wil graag mijn vetpercentage verlagen en zoveel spiermassa behouden.
Dit doe je door genoeg eiwit binnen te krijgen en geen absurd hoog kcal tekort te hanteren. Zou zelf proberen zo'n 500kcal onder je onderhoud te gaan zitten.
Ik hoor vaak dat de beste manier hiervoor Steady slow state cardio de beste manier is omdat het meer je vet reserves aanspreekt.
Nope. Afvallen doe je in de keuken. Fit worden doe door beweging. Dus het gros van je vetverlies zul je moeten realiseren doormiddel van je dieet. Je conditie pak je aan met cardio, waar je algehele gezondheid ook veel plezier van zal hebben. Maar het idee dat je vet het beste kunt verliezen door cardio is in mijn ogen niet the way to go. Je eetpatroon is de manier hoe je op dit gewicht gekomen bent. Je eetpatroon is ook de manier hoe je er weer vanaf komt.

Om een slecht eetpatroon eruit te lopen/rennen ga je echt verdomd veel mogen lopen/rennen.
Maar als ik de loopband instel op snelheid 5,5 en een helling van 3,5 dan is mijn hartslag na 10 minuten al op 170-180.
Als ik de helling op 5,5 zet dan loopt het soms wel tot de 195-199 slagen per minuut.
Dit zegt vooral iets over hoe slecht je conditie is in combinatie met je gewicht. Wat ik zou doen als ik jou was is dit:
1- kies een cardio vorm die je gewrichten niet compleet verneukt. Crosstrainer, roeien, stairmaster, fietsen, wandelen. Eigenlijk wil je gewoon vooral niet gaan hardlopen.
2- Hanteer een tempo waarop je het idee hebt dat je nog prima een gesprek kunt voeren en doe dit een x aantal keer per week. Vanzelf als je gewicht zakt en je conditie beter wordt zul je merken dat dit punt zich verplaatst naar een hoger tempo.

Maar een hartslag van 199 zou ik met jouw gewicht wel proberen bij weg te blijven. Waarschijnlijk als je wat gaat wandelen en vooral je gewicht verlaagt daalt dit cijfer vrij vlug. Wat basis conditie bouw je namelijk vrij makkelijk/snel op.
 
Dit doe je door genoeg eiwit binnen te krijgen en geen absurd hoog kcal tekort te hanteren. Zou zelf proberen zo'n 500kcal onder je onderhoud te gaan zitten.

Nope. Afvallen doe je in de keuken. Fit worden doe door beweging. Dus het gros van je vetverlies zul je moeten realiseren doormiddel van je dieet. Je conditie pak je aan met cardio, waar je algehele gezondheid ook veel plezier van zal hebben. Maar het idee dat je vet het beste kunt verliezen door cardio is in mijn ogen niet the way to go. Je eetpatroon is de manier hoe je op dit gewicht gekomen bent. Je eetpatroon is ook de manier hoe je er weer vanaf komt.

Om een slecht eetpatroon eruit te lopen/rennen ga je echt verdomd veel mogen lopen/rennen.

Dit zegt vooral iets over hoe slecht je conditie is in combinatie met je gewicht. Wat ik zou doen als ik jou was is dit:
1- kies een cardio vorm die je gewrichten niet compleet verneukt. Crosstrainer, roeien, stairmaster, fietsen, wandelen. Eigenlijk wil je gewoon vooral niet gaan hardlopen.
2- Hanteer een tempo waarop je het idee hebt dat je nog prima een gesprek kunt voeren en doe dit een x aantal keer per week. Vanzelf als je gewicht zakt en je conditie beter wordt zul je merken dat dit punt zich verplaatst naar een hoger tempo.

Maar een hartslag van 199 zou ik met jouw gewicht wel proberen bij weg te blijven. Waarschijnlijk als je wat gaat wandelen en vooral je gewicht verlaagt daalt dit cijfer vrij vlug. Wat basis conditie bouw je namelijk vrij makkelijk/snel op.

Ik zal eens kijken naar andere vormen van cardio. Dus die 199 is dus uitterraad veelste hoog.
Ik heb ook een voedingschema waar mijn eiwitten erg hoog liggen en ik verbrand meer energie dan ik binnen krijg (niet extreem veel).

Ik ben een ander belangrijk detail erbij vergeten te melden. Ik heb op mijn 29e een hartinfarct gehad en ik ben gedotterd, misschien dat mijn hart daarom moeite heeft?
 
Ik zal eens kijken naar andere vormen van cardio. Dus die 199 is dus uitterraad veelste hoog.
Ik heb ook een voedingschema waar mijn eiwitten erg hoog liggen en ik verbrand meer energie dan ik binnen krijg (niet extreem veel).

Ik ben een ander belangrijk detail erbij vergeten te melden. Ik heb op mijn 29e een hartinfarct gehad en ik ben gedotterd, misschien dat mijn hart daarom moeite heeft?
:thumb: :D YOLO
Go for it, met een beetje geluk ben je na 1 training al in jouw walhalla.
 
Ik ben een ander belangrijk detail erbij vergeten te melden. Ik heb op mijn 29e een hartinfarct gehad en ik ben gedotterd, misschien dat mijn hart daarom moeite heeft?
Dan zou ik als ik jou was je cardio plannen bespreken met je huisarts of cardioloog :) Gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen, vooral als je al een achtergrond hebt met hartklachten. Een hartslag van 199 BPM tijdens helling wandelen is namelijk echt absurd hoog, de meeste mensen krijgen hun hartslag niet eens zo hoog gepusht.
 
Geen helling gebruiken?

Maar op 114 kilo moet je gewoon de focus op calorieën houden en niet zo specifiek op hartslag trainen 👍


Gvd zet die disclaimer ff boven de volgende keer

Ik hoop dat iemand met verstand mij kan vertellen of
Bedankt ik ga dat zeker proberen. Zonder helling. Ik zou op een hartslag van 112 moeten uitkomen (60% van mijn max heart rate)
 
Beste Unknown, unknown by yourself.
Jouw fysieke lichaam zal jou ook raahr vinden. Eerst vet worden alsof er een nieuwe ijstijd gaat aanbreken en nu wil je dat vet weer kwijt.
Make up your mind.

Weet je wat je eet ?
Ervaar je in een calorieën tekort?

Waarschijnlijk kun je beter buiten wandelen, voor het werk, in de pauze en na het werk of even sporten na het werk. 3xkwartier is beter dan 1x halfuur.
Met een halfuur op een loopband gaat het niet beter of sneller. En de genoemde hartslagen zijn zo hoog dat er alsnog niet in de zone wordt getraind waarin je ' vooral ' vet verbrand.
Je zou ook kunnen varieren met zwemmen, fietsen, beter voor je gewrichten. Of gewoon buiten spelen de tuin doen, de hond uitlaten, ipv een loopband.
Loopband kan ook, dan geen hellingshoek of naar beneden?
Doorgaan op die hoge hartslag en hopen dat je over een halfjaar met een lagere hartslag dezelfde arbeid kunt verrichten gaat niet werken.
Misschien kan dat, in ideale omstandigheden, maar een calorieën tekort is niet ideaal en overgewicht ook niet.
Neem de tijd om af te vallen,zeker de helft van de tijd die je nodig had om vet te worden, succes :thumb:
Ook bedankt voor de handige tips! Ik als ICTEr die thuiswerk heb inderdaad heel weinig lichaamsbeweging.
Dus misschien naast 45 minuten cardio kan ik daarbij ook in de pauze elke dag een korte wandeling maken.
Ik wil uiteindelijk ook mijn conditie verbeteren, als ik jou zo hoor is de manier waarop ik dat nu doe dus niet efficient.
Ik kan de snelheid en helling wel lager zetten, maar dan heb ik niet het gevoel alsof ik echt iets nuttigs heb gedaan.
Zelfs niet nadat ik eerst 45-60 minuten kracht training heb gedaan.

Het gekke is dat ik bij hartslag 199 wel na 30 minuten helemaal bezweet ben, maar het voelt niet alsof ik perse een zware cardio workout heb gedaan.
Ik zie er niet perse super sportief uit, maar totaal ook niet als iemand die nooit heeft gesport en met gewichten heeft getraint.
Daarom vind ik die 199 slagen vreemd.
 
Jouw hoofd en je lichaam zitten niet op één lijn.
Je hoofd maakt je wat wijs, je lichaam geeft je signalen, daar moet je naar luisteren.
Misschien kun je hier aangeven wat je eet, en daar goede feedback op krijgen. Voeding doet meer dan bewegen.
 
Welkom.

Cardio zou ik in jouw geval doen voor algehele gezondheid, voldoende beweging en beter herstel bij krachttraining.

Om zoveel mogelijk spiermassa te behouden moet je:
1. Krachttraining doen;
2. Iets minder eten dan je verbruikt;
3. Voldoende macro's;
4. Oppassen met te langdurige en/of intensieve cardio.

1. Welke KT doe je en wanneer? Om spiermassa te behouden moet je het lichaam een prikkel geven.

2. Als je te snel gewicht verliest dan gaat het ook ten koste van je spiermassa, al kan je tot je onder de 100kg zit waarschijnlijk iets meer tempo maken.

3. In jouw situatie kan je bij voorbeeld uitgaan van een gewicht van 89kg bij het berekenen van de hoeveelheid eiwitten. Vergeet ook de vetten niet.

4. Voor cardio is het om te beginnen voldoende om dit te doen op een tempo dat je nog een gesprek kan voeren. Vermijd hardlopen zolang je nog te zwaar bent, kies voor minder impact. Wandelen is prima. Het doel is om met dezelfde intensiteit sneller of verder te kunnen. Bijvoorbeeld 20 minuten cardio na de KT, eerst haal je 2km en dit wordt dan steeds meer.

Als je minstens een half uur tot een uur een vorm van cardio kan doen kan het interessant zijn om iets met intervallen te proberen.

Ook zegt zweten op de loopband en bij sporten in het algemeen niets. Als ik buiten hardloop op een tempo dat ik net niet een gesprek kan voeren is mijn shirt minder nat dan als ik op de loopband hardloop op praattempo. Bij dat laatste is het doorweekt, maar ik heb veel minder werk hoeven leveren. Er verdampt minder, andere luchtvochtigheid, geen koeling door wind.

De weegschaal van de Basic Fit kan jouw vetpercentage niet bepalen. Een hartslag die je zou moeten halen voor een bepaalde zone is individueel en met jouw stats val je waarschijnlijk buiten de gemiddelden.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Jouw hoofd en je lichaam zitten niet op één lijn.
Je hoofd maakt je wat wijs, je lichaam geeft je signalen, daar moet je naar luisteren.
Misschien kun je hier aangeven wat je eet, en daar goede feedback op krijgen. Voeding doet meer dan bewegen.
Deal! Ik post mijn voedingschema zo.

Ik wil een eerlijke ongezouten mening van jou 😀
 
Weet niet of je nog onder toezicht/controle staat van Cardiologie, maar zou eerder gaan trainen met een pulsoxiemeter dan de meting van het apparaat in de gym.
 
Jouw hoofd en je lichaam zitten niet op één lijn.
Je hoofd maakt je wat wijs, je lichaam geeft je signalen, daar moet je naar luisteren.
Misschien kun je hier aangeven wat je eet, en daar goede feedback op krijgen. Voeding doet meer dan bewegen.
Zoals beloofd hierbij even mijn voedingschema.

Ik ben nieuwsgierig hoeveel ruimte er voor verbetering is.

Edit: Ook hier mijn trainingschema. Ik heb alleen geen cardio vermeld. maar dat is elke training sessie 30 minuten. (wat ik dus nu naar 45 min ga aanpassen op een veel LAGER intensiteit)
 

Bijlagen

  • Voedingsschema-2022.xlsx
    79,1 KB · Weergaven: 111
  • Training massa basis.pdf
    49,9 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:
Je kan de unieke uitzondering zijn, maar imo is dit een recept gedoemd om te falen. Als je van jaren -50 ineens naar +100 gaat dan is dat gewoonweg een te groot verschil en dit kun je niet volhouden. Een generiek voedingsschema + trainingsschema is net zo slecht als generics gebruiken terwijl je weet dat er altijd een Bigdecimal in zit ;) Ik zou dit voedingsschema direct de prullenbak in knikkeren en pas eruit vissen als je na 3 jaar successen hebt geboekt een next level periode in wil gaan.

Waarschijnlijk at je nu gewoon normaal ontbijt/lunch/dinner, misschien te grote porties en daarnaast wat chips en cola en door het te weinig bewegen ben in een paar jaar steeds aangekomen? Die -50
Ga nu eerst een jaar normaal ontbijt/lunch/dinner doen met normale porties en pak een pepsi max en als je heel veel cardio gedaan hebt gun je jezelf een treat waar je blij van word. Van -50 -> 0
Ga daarbij buiten rustig wandelen. Als ICT'er is buitenlucht extreem goed weet ik haha. Van 0 -> 10

[optionals] (als het bovenstaande lekker gaat)
Ga 1-3 naar de fitness voor wat krachttraining rustig aan wennen aan de gewichten en kijk of je het leuk vind (na een jaar of 2 kun je zeggen of het iets voor je is). 10+
Ga gezonder eten en track je macro's. 10+
Breid je cardio uit met een sport die je leuk vind. 10+

Bottomline voortgang is voortgang, maar je moet heel voorzichtig zijn met de mate van vooruitgang die je aangaat want psychologisch kun je het gewoonweg nog niet aan of zul je het nooit aankunnen. De super dudes hier zijn bijzondere gevallen waar we tegenop kijken, maar het is niet realistisch om ze ook na te kunnen doen. Met alles wat boven de optionals staat + een sport die je leuk vind kun jij al een leuk fysiek krijgen.

Wat betreft hartslag en cardio. Eigenlijk gewoon buiten gaan wandelen met een hartslag sensor, maar je moeilijkheidsgraad moet omlaag. Ter illustratie: toen ik bij het wielrennen op lage hartslag ging trainen viel ik nog net niet om terwijl ik al een jaar voluit aan het knallen was geweest (rookie mistakes). De beste cardio trainingen bestaat voor 80% uit lage hartslag duurtrainingen en 20% interval trainingen (gepolariseerde trainingen)

IDEE: ik heb een winter lang udemy cursussen gedaan terwijl ik op een spinfiets zat, netflix voor de afwisseling, maar zo kun je ICT en sport combineren :P
 
Laatst bewerkt:
Ook bedankt voor de handige tips! Ik als ICTEr die thuiswerk heb inderdaad heel weinig lichaamsbeweging.
Dus misschien naast 45 minuten cardio kan ik daarbij ook in de pauze elke dag een korte wandeling maken.
Ik wil uiteindelijk ook mijn conditie verbeteren, als ik jou zo hoor is de manier waarop ik dat nu doe dus niet efficient.
Ik kan de snelheid en helling wel lager zetten, maar dan heb ik niet het gevoel alsof ik echt iets nuttigs heb gedaan.
Zelfs niet nadat ik eerst 45-60 minuten kracht training heb gedaan.

Het gekke is dat ik bij hartslag 199 wel na 30 minuten helemaal bezweet ben, maar het voelt niet alsof ik perse een zware cardio workout heb gedaan.
Ik zie er niet perse super sportief uit, maar totaal ook niet als iemand die nooit heeft gesport en met gewichten heeft getraint.
Daarom vind ik die 199 slagen vreemd.
Hoe lang duurt het daarna voordat je hartslag weer genormaliseerd is?
 
Hoe lang duurt het daarna voordat je hartslag weer genormaliseerd is?
Ik weet dat helaas niet, ik heb geen hartslag meter.
Maar als ik op gevoel moet uitgaan is het na het eten + douchen nog niet normaal. ik gok dat het dus zeker wel 1,5 tot 2 uur een verhoogde hartslag heb.
Niet dat het constant dan als 199 voelt maar zeker gevoelsmatig hoger dan 150 na mijn training.
 
Ik weet dat helaas niet, ik heb geen hartslag meter.
Maar als ik op gevoel moet uitgaan is het na het eten + douchen nog niet normaal. ik gok dat het dus zeker wel 1,5 tot 2 uur een verhoogde hartslag heb.
Niet dat het constant dan als 199 voelt maar zeker gevoelsmatig hoger dan 150 na mijn training.
Dat is echt heel lang, echt geen goed teken qua conditie...


Edit: zie nu pas je toevoeging over het hartinfarct. Geen handige combinatie
 
Back
Naar boven