AndroidHealthClinic

Intake TRT (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mooi om te lezen, ook goed dat je aangeeft niet uit bent op TRT maar medisch advies afwacht. Goed om te horen van het protocol, dat is idd zo. Zijn maar weinig artsen die dit hanteren.
Vaak begint men op 1 ampule(250mg) eens per 2-3 weken.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Mooi om te lezen, ook goed dat je aangeeft niet uit bent op TRT maar medisch advies afwacht. Goed om te horen van het protocol, dat is idd zo. Zijn maar weinig artsen die dit hanteren.
Vaak begint men op 1 ampule(250mg) eens per 2-3 weken.

Als ik zo op dit sub-forum rondlees krijg ik bij sommige mensen het idee dat ze het eigenlijk zien als een manier om de rest van hun leven onder doktersadvies te mogen kuren in plaats van wat anders. Zoals gezegd, daar ben ik niet op uit. Ik wil een gezond T level. Mezelf weer goed voelen. Dat is het primaire doel. Hou je op de hoogte hier.
 
UPDATE

Gisteren de intake gehad. Ik kan op dit moment niet anders zeggen dan dat ik dr. De Boer een bijzonder fijne, vriendelijke en begripvolle man vindt. Hij kwam over als iemand die luistert, verstand heeft van zaken en vooral.. het belang en welbevinden van zijn patient voorop stelt.

Al met al duurde de intake ruim een uur. Begonnen met een algemeen beeld (wie ben ik, waar kom ik vandaan, achtergrond etc.) gevolgd door het bespreken van mijn klachten. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik zeer zeker niet ben gekomen om te vragen/bedelen om TRT, maar dat ik iemand met kennis van zaken mijn klachten objectief wil laten beoordelen. Wat hier dan eventueel dan uitkomt is punt 2. dr. De boer gaf aan dat voor hem de patient (en zijn klachten) leidend zijn. "Het is niet iets wat ík doe, maar wat wij samen doen" waren zijn woorden. Iemand met een laag T niveau kan zich prima voelen, terwijl iemand anders zich, met hetzelfde T niveau, flinke klachten kan hebben. Uiteraard zijn er boven/ondergrenzen en hier wordt ook zeker rekening mee gehouden.

Hij gaf aan dat mijn klachten wel passen bij een laag T niveau. Libido neemt zeker af gedurende het ouder worden, alleen op mijn leeftijd is het wel opvallend. Ook 3y geleden wat spontane gyno gehad aan mijn rechtertepel (kleine bobbel onder tepel) geeft wel aan dat de hormoonbalans verstoord is (geweest).

Als afsluiter nog de mogenlijkheden besproken (gel, sust.inj). Goed te horen dat hij, uit zichzelf, zei dat hij sustanon injectie E3D prefereert boven 1x p2w of zelfs 1x pw. De man kent zijn pappenheimers.

Verder nog wat standaard zaken zoals bloeddruk, hart en organen bekeken. Deze waren voor zover je dat kan zien in orde.

Ik verliet de afspraak met een formulier om bloed te prikken. N.a.v. de uitslag hiervan wordt er gekeken naar het vervolg. Wat er bekeken gaat worden;

*Rood bloedbeeld
*ALAT
*G-GT
*Kreatinine
*LH
*Oestradiol
*Prolactine
*SHBG
*Testosteron

Ik ben zojuist, 09.00u, nuchter geprikt. Dus vanaf nu weer even in de afwacht modus. Uitslag kan op zich laten wachten aldus dr. De Boer.

Ondertussen zijn de eerste lab uitslagen binnen en staan ze in de online omgeving van de priklocatie. Helaas staan de resultaten van endocrinologie (hormoonhuishouding) er nog niet bij, maar de algemene uitslagen wel. Die zijn:


Hemoglobine
Toon als grafiek
9.1----mmol/L8.6 - 10.5
Hematocriet
Toon als grafiek
0.40----L/L0.40 - 0.50
Erytrocyten
Toon als grafiek
5.07----x10^12/L4.40 - 5.60
MCV
Toon als grafiek
79----fL80 - 100
Trombocyten
Toon als grafiek
226----x10^9/L150 - 400
Leukocyten
Toon als grafiek
5.8----x10^9/L3.5 - 10.0

Kreatinine100---µmol/L60 - 110
geschatte GFR (CKD-EPI)81---mL/min/1.73m2>60
ALAT
Toon als grafiek
46----U/L<45
GGT
Toon als grafiek
13U/L<55

Neutrofielen
Toon als grafiek
2.88----x10^9/L1.40 - 8.00
Monocyten
Toon als grafiek
0.36----x10^9/L0.18 - 1.4
Eosinofielen
Toon als grafiek
0.34----x10^9/L0 - 0.7
Basofielen
Toon als grafiek
<0.10----x10^9/L0 - 0.2
Lymfocyten
Toon als grafiek
2.05----x10^9/L0.5 - 5.0


Wat mij opvalt zijn een paar dingen;

*ALAT is licht verhoogt (Minimaal, maar toch). Lijkt mij verklaarbaar door de training(en) in de dagen ervoor
*Kreatinine zit aan de bovenkant van de referentiewaarden. Niet gek omdat ik creatine supplementeer en train.
* M.b.t. de hematologie heb ik de laatste 3 jaar altijd een erg laag HB. Dit is de eerste keer dat ik weer binnen de referentiewaarde val. Verder MCV en hematocriet te laag. Dit zou de vermoeidheid verklaren, maar de vraag is of dit veroorzaakt kán worden door een testosteron defficiency. Galen kan jij hier antwoord op geven?

Ik lees veel dat een laag testosteron verminderde energie kan veroorzaken. Is dit een direct verschijnsel, of indirect door 'slechte' hematologische waarden? Iemand dit hierop antwoord kan geven?
 
Laatst bewerkt:
Een laag testosteron kan bijdragen aan een wat lager hematocriet/hemoglobine ja. Toediening van testosteron verbetert dit ook wel (die 0.40 L/L zou bijv. naar 0.44 L/L kunnen stijgen). Laag hemoglobine kan op zijn beurt bijdragen aan vermoeidheid, al verwacht ik het met dit soort waardes niet echt (al weet ik niet hoe laag dit vroeger was?). In de regel hangt verminderde energie wel samen met een laag testosteron, maar zou ik het er niet aan toeschrijven (tenzij het testosteron ernstig verlaagd is). Je ziet bij toediening van testosteron bij mannen met een testosterontekort namelijk ongeveer net zoveel verbetering in hun vitaliteit als bij toediening van een placebo. Het is ook een hele aspecifieke klacht, dat wil in dit geval zeggen: het komt vaak voor en kan veroorzaakt worden door tal van andere zaken.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Ik ben wel benieuwd naar als je vet verlaagd en weer gaat hardlopen, hoe dan je waarden zijn.(je voelde je toen beter)

Mis btw ASAT, ALAT is wel licht verhoogd en Gamma GT niet.
 
Een laag testosteron kan bijdragen aan een wat lager hematocriet/hemoglobine ja. Toediening van testosteron verbetert dit ook wel (die 0.40 L/L zou bijv. naar 0.44 L/L kunnen stijgen). Laag hemoglobine kan op zijn beurt bijdragen aan vermoeidheid, al verwacht ik het met dit soort waardes niet echt (al weet ik niet hoe laag dit vroeger was?). In de regel hangt verminderde energie wel samen met een laag testosteron, maar zou ik het er niet aan toeschrijven (tenzij het testosteron ernstig verlaagd is). Je ziet bij toediening van testosteron bij mannen met een testosterontekort namelijk ongeveer net zoveel verbetering in hun vitaliteit als bij toediening van een placebo. Het is ook een hele aspecifieke klacht, dat wil in dit geval zeggen: het komt vaak voor en kan veroorzaakt worden door tal van andere zaken.

HB in juli '20: 8.7
HB in mrt '19: 8.3
HB in aug. '29: 8.3

Ik vind nou ook trouwens een 'oude' testosteron waarde van 13.3. Dateerd wel van mrt 2019. Is dit normaal, of te laag?
 
HB in juli '20: 8.7
HB in mrt '19: 8.3
HB in aug. '29: 8.3

Ik vind nou ook trouwens een 'oude' testosteron waarde van 13.3. Dateerd wel van mrt 2019. Is dit normaal, of te laag?
8 nmol/L is onder waarde, nu met de waarden van NVKC is 12 de onderkant. oa Uroloog of endocrinoloog kan eigen waarden(oude) hanteren op leeftijd
8-29nmol/L
12-35nmol/L

Edit: Ref. waarden Maasstadziekenhuis
 
Laatst bewerkt:
8 nmol/L is onder waarde, nu met de waarden van NVKC is 12 de onderkant. oa Uroloog of endocrinoloog kan eigen waarden(oude) hanteren op leeftijd
8-29nmol/L
12-35nmol/L

Ah, juist. Thx. Ik ben zeer benieuwd wat mijn waarden nu ruim 3y later zijn. Zoals ik me nu voel was dat toen toch zeker niet.
 
HB in juli '20: 8.7
HB in mrt '19: 8.3
HB in aug. '29: 8.3

Ik vind nou ook trouwens een 'oude' testosteron waarde van 13.3. Dateerd wel van mrt 2019. Is dit normaal, of te laag?
Als ik ervan uitga dat je geen afwijking hebt met een hoge SHBG-waarde zou ik stellen dat het onwaarschijnlijk is dat dat te laag is. Of met andere woorden: een waarde waarvan het onwaarschijnlijk is dat je er klachten aan kunt toeschrijven en dat testosteronsubstitutietherapie er iets aan gaat veranderen.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Als ik ervan uitga dat je geen afwijking hebt met een hoge SHBG-waarde zou ik stellen dat het onwaarschijnlijk is dat dat te laag is. Of met andere woorden: een waarde waarvan het onwaarschijnlijk is dat je er klachten aan kunt toeschrijven en dat testosteronsubstitutietherapie er dus iets aan gaat veranderen.

Ben dan ook erg benieuwd wat de waarde nu, 3 jaar later, is. Zeker gezien het feit ik toen 0 klachten had, en nu aardig wat. We gaan het zien.

Zie trouwens dat de huidige referentiewaarde van test. omlaag bijgesteld zijn naar 5-6. Dit lijkt me toch wel bizar laag?
 
Ben dan ook erg benieuwd wat de waarde nu, 3 jaar later, is. Zeker gezien het feit ik toen 0 klachten had, en nu aardig wat. We gaan het zien.

Zie trouwens dat de huidige referentiewaarde van test. omlaag bijgesteld zijn naar 5-6. Dit lijkt me toch wel bizar laag?
Het ligt aan de assay die wordt gebruikt door het laboratorium die de meting doet. Idealiter is het een laboratorium waarvan de waardes genormaliseerd zijn naar de zogeheten geharmoniseerde waardes die hier gepubliceerd zijn: https://academic.oup.com/jcem/article/102/4/1161/2884621

Je komt dan uit op referentiewaardes zoals ik hier in een tabel heb geplaatst: https://peterbond.org/testosterone-unit-conversion

Als een laboratorium hiervan afwijkt kun je ook afwijkende referentiewaardes hebben.

Sowieso zijn die assays niet echt zo nauwkeurig zoals sommigen denken, er zit altijd redelijke variatie in, zowel door de meting zelf als biologische variatie. Als jij vandaag je testosteron meet en volgende week weer, en ook al laat je het testen door hetzelfde lab, kan daar makkelijk 25% verschil tussenzitten. Mocht je je vervelen en niet schrikken van een wat technisch artikel, ik heb daar het e.e.a. over geschreven hier: https://thinksteroids.com/articles/measuring-testosterone-in-blood-immunoassays/
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Het ligt aan de assay die wordt gebruikt door het laboratorium die de meting doet. Idealiter is het een laboratorium waarvan de waardes genormaliseerd zijn naar de zogeheten geharmoniseerde waardes die hier gepubliceerd zijn: https://academic.oup.com/jcem/article/102/4/1161/2884621

Je komt dan uit op referentiewaardes zoals ik hier in een tabel heb geplaatst: https://peterbond.org/testosterone-unit-conversion

Als een laboratorium hiervan afwijkt kun je ook afwijkende referentiewaardes hebben.

Sowieso zijn die assays niet echt zo nauwkeurig zoals sommigen denken, er zit altijd redelijke variatie in, zowel door de meting zelf als biologische variatie. Als jij vandaag je testosteron meet en volgende week weer, en ook al laat je het testen door hetzelfde lab, kan daar makkelijk 25% verschil tussenzitten. Mocht je je vervelen en niet schrikken van een wat technisch artikel, ik heb daar het e.e.a. over geschreven hier: https://thinksteroids.com/articles/measuring-testosterone-in-blood-immunoassays/

Ik heb mezelf altijd al hobbymatig geïnteresseerd in de wetenschap en sport combinatie. Vind jouw artikel dan ook erg interessant. Ga hem goed doorlezen. Dank voor het delen.

Mochten mijn overige waarden bekend zijn laat ik het weten.
 
Nou, de volledige resultaten zijn binnen. Als ik er objectief naar kijk lijkt een testosterone defficency niet waarschijnlijk gezien ik keurig binnen de referentie val. Ik zal de resultaten doorsturen naar dr. De Boer voor zijn visie. Mbt de Oesttogeen levels kan ik weinig zeggen eigenlijk. Kan er ook weinig over vinden.

Kan jij hier nog iets zinnigs over roepen Galen ?


17-B-Oestra*
Toon als grafiek
213----pmol/lzie tekst
Testosteron
Toon als grafiek
17----nmol/L5.7 - 26.1
SHBG
Toon als grafiek
38----nmol/L14.6 - 94.6
LH
Toon als grafiek
4.0----IU/Lzie tekst
Prolactine
Toon als grafiek
0.18----IU/L<0.35
 
Estradiol
mannen120-180 pmol/l
Daar zit je dus buiten de referentiewaarden. Neem aan dat de arts deze resultaten ook al heeft, en zal zijn visie er op geven.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Estradiol
mannen120-180 pmol/l
Daar zit je dus buiten de referentiewaarden. Neem aan dat de arts deze resultaten ook al heeft, en zal zijn visie er op geven.

Damn, wel flink hoog dan. Enig idee waar/hoe dit vandaan zou kunnen komen?
 
Wat staat er bij de toegevoegde tekst, en je glucose, vitamine D en B12 is niet getest ?
Lager SHBG en hoger Estradiol kan ook te maken hebben met diabetes, maar je kunt dit beter eerst met je arts overleggen.

Je Testosteron is in elk geval niet laag
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Komt wel vaker voor, dit soort afwijkingen zijn meestal onschuldig. De estradiolwaarde kan worden gebruikt om de aard van een testosterontekort op te sporen, of bij het ontstaan van gynecomastie, osteoporose, en bij een verdenking op aromatasedeficiëntie of tumoren die het zouden kunnen afscheiden. Daarbuiten heeft het naar mijn beste weten eigenlijk geen diagnostische waarde. Ik weet dat sommige artsen het graag als schuldige aanwijzen zodra het afwijkt bij sommige klachten gerelateerd aan het libido, maar hier is - buiten een duidelijk tekort of een samenhangend testosterontekort - eigenlijk helemaal geen bewijs voor.

Je testosteronwaarde sluit in elk geval een testosterondeficiëntie uit.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Mijn oest was laatst 0,23nmol maar gezien geen oestrogeen gerelateerde klachten zei hij dat dat prima was en kloppend met stijgend test,SHBG 32,3.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Bullshark : Bij de toegevoegde tekst staat niets interessants, alleen de referentiewaarden voor vrouwen mbt het Oestra.
Glucose, B12 en D zijn niet getest nu. Deze zijn een jaartje geleden wel getest. D zat toen op 112 n/mol L (ondergens van 50), Glucose 4,6 (ref 3,5 - 11.1) en B12 op 455 pmol/L (ref 130 - 700). Toen iig prima.

Galen : Ik ben enigzinds verward nu. Ik dacht/denk er eigenlijk hetzelfde over: Een T van 17 nmoll/L is toch prima dacht ik zo. Desallniettemin belde dr. De Boer mij vandaag op en adviseerde me om 3 maanden TRT te "proberen". Zijn motivering: We hebben geen referentie t.o.v. een 'normaal' voor jou. For all we know is mijn "normaal" ergens tussen de 25 en 30 nmoll/L, aldus De Boer.

Deze 3 maanden kan ik dan gebruiken om te kijken of klachten verminderen. Na 3 maanden afsluiten met een bloedonderzoek, dit naast mijn (subjectieve) gevoel en bloedwaarden leggen om te kijken of het iets heeft gedaan. 4 pompjes gel per dag is zijn advies.

Ik ben het op dit moment even op me laten inzinken. Aan de ene kant hoor/lees ik overal dat 17 nmoll/l gewoon een prima waarde is, aan de andere kant lijkt het me hout te snijden dat iedereen nou eenmaal anders is en een referentiewaarde precies dat is; een referentie. De bovengrens van de referentiewaarde is tenslotte 26.1 nmoll/l. Tsja.. ik weet het even niet. Mijn gevoel hobbelt een beetje heen en weer van "ze proberen me iets te verkopen" tot "wat kan 3 maanden proberen nou kwaad"?

Zoals ik al eerder aangaf in dit topic; ik was (en ben) niet uit op persé TRT (zoals imo veel dat wel zijn). Maar als het wél mijn klachten kan verminderen.. tsja, why not?
 
25-30 nmol/L is hoog voor een 40 jarige.

verder zegt een uitslag van jaar geleden niks nu.
 
  • Like
Waarderingen: Worf
Back
Naar boven