Fitness Seller

Hoelang trainen voor resultaat

Bezoekers in dit topic

nickprive

Novice
Lid geworden
10 mei 2022
Berichten
18
Waardering
6
Lengte
1m83
Massa
72kg
Hoi,

Dit is vragen naar de bekende weg maar ik wil voor mezelf toch een realistisch beeld en stok achter de deur hebben dus ik vraag het toch. Ik ben nu 19 jaar 184cm lang en 70kg (gewoon een normale bouw) ik doe nu het 4 daags UB/LB schema van dit forum, ik slaap en eet goed (ca 500 cal boven onderhoud) en ik drink bijna geen alcohol. Ervanuitgaande dat ik dit vol houd (op termijn overgaan op een 5 of 6 dagen per week schema is geen probleem) hoelang zou ik dan moeten trainen om echt groot te worden? En dan bedoel ik niet zoals al die jochies die 70kg zijn en gaan trainen en die een jaar later nogsteeds 70kg wegen maar dan met sixpack. Ik wil echt groot en ripped worden een beetje zoals een bokser (rico verhoeven is een mooi voorbeeld) en hoeveel procent vooruitgang qua gewicht bij oefeningen kan ik verwachten in 6 of 12 maanden (ik bench nu 50 kg bijvoorbeeld maar wat is realistisch voor over een half jaar?

NOTE: ik snap dat voor Rico alles om sport draait en dat zijn fysiek voor mij misschien niet zo makkelijk haalbaar is maar hoelang zou het duren om ook groot en sterk te worden?
 
Laatst bewerkt:
Zoals Rico? Is niet te zeggen of je dat ooit kan halen. Groter en sterk? Definieer groot en sterk. Ik ben ondertussen +/-120kg en nog steeds 196.. maar groot en sterk..
 
ga gewoon aan de slag man!! en doe ervaring op in je sport en voeding
 
Hoi,

Dit is vragen naar de bekende weg maar ik wil voor mezelf toch een realistisch beeld en stok achter de deur hebben dus ik vraag het toch. Ik ben nu 19 jaar 184cm lang en 70kg (gewoon een normale bouw) ik doe nu het 4 daags UB/LB schema van dit forum, ik slaap en eet goed (ca 500 cal boven onderhoud) en ik drink bijna geen alcohol. Ervanuitgaande dat ik dit vol houd (op termijn overgaan op een 5 of 6 dagen per week schema is geen probleem) hoelang zou ik dan moeten trainen om echt groot te worden? En dan bedoel ik niet zoals al die jochies die 70kg zijn en gaan trainen en die een jaar later nogsteeds 70kg wegen maar dan met sixpack. Ik wil echt groot en ripped worden een beetje zoals een bokser (rico verhoeven is een mooi voorbeeld) en hoeveel procent vooruitgang qua gewicht bij oefeningen kan ik verwachten in 6 of 12 maanden (ik bench nu 50 kg bijvoorbeeld maar wat is realistisch voor over een half jaar?

NOTE: ik snap dat voor Rico alles om sport draait en dat zijn fysiek voor mij misschien niet zo makkelijk haalbaar is maar hoelang zou het duren om ook groot en sterk te worden?
Fuck de vergelijking met een ander. Ik trainde met 50kg toen ik 14 was, dus dat zegt niks.

Gewoon lekker blijven trainen, en langzaamaan je gewicht verhogen. als je echt op kracht wilt trainen zou ik kijken naar 5x5 schema als -> https://stronglifts.com/5x5/
Zorg dat je vetpercentage onder de 18% blijft, en gaan met die banaan :whip:
 
Je richt je met 500 kcal boven onderhoud ongeveer op 0.5kg aankomen per week dus reken maar uit, in je eerste jaar zou er zonder tegenslagen best een kg per maand bij kunnen komen en over blijven. Misschien heb je daar al wat van gehad? Nog enkele kg's in het 2e en 3e jaar en je hebt al een groot deel van je potentieel gehaald.

Uiteraard wil je tussendoor ook af en toe even vet verliezen. Een goede richtlijn is 2 keer zo lang bulken als cutten.

Het belangrijkste is consistent bezig blijven met progressie in voeding en reps/gewichten. Is genoeg eten een uitdaging voor je?
 
Laatst bewerkt:
Realiseer je dat groot en sterk niet hetzelfde zijn en dat sterk heel veel dingen kan betekenen.

Er zijn heel veel heel grote mannen die nooit de grote drie (SQ, BP, DL) doen, want dat is niet relevant voor ze. Sterkere benen is niet helemaal hetzelfde als een squat met een zo hoog mogelijk gewicht.

Geniet ook van de progressie die je nu maakt, geniet van het proces. Stel minidoelen en daag jezelf uit.

Succes!
 
Wat zijn dan kleine doelen die ik zou kunnen stellen? Wat is bijvoorbeeld een realistisch bench gewicht over 3 of 6 maanden?
 
Fuck de vergelijking met een ander. Ik trainde met 50kg toen ik 14 was, dus dat zegt niks.

Gewoon lekker blijven trainen, en langzaamaan je gewicht verhogen. als je echt op kracht wilt trainen zou ik kijken naar 5x5 schema als -> https://stronglifts.com/5x5/
Zorg dat je vetpercentage onder de 18% blijft, en gaan met die banaan :whip:
Als het voornamelijk aankomt op spiermassa welk schema is dan beter? Ik heb een aantal jaar geleden een tijdje 5x5 SL gedaan maar ben nu na een pauze van ca 1,5 jaar overgegaan op dit schema omdat hier ook wat meer isolatieoefeningen bij zitten en omdat ik hier ook 1 dag extra kan sporten.
 
Ik denk dat je met upper lower goed zit, mits de oefeningen verantwoord zijn gekozen.
Het duurt lang, maar dan heb je ook wat. Ik woog 3 jaar geleden 83kg en heb in de tussentijd 100 gewogen en nu rond de 90.
Het verschil tussen die 83 en 90 is goed te zien. Maar tevreden of klaar, nope. Zorg dat je het leuk blijft vinden, dan maakt het ook niet uit hoelang het duurt, want het is toch nooit af.
 
Als het voornamelijk aankomt op spiermassa welk schema is dan beter? Ik heb een aantal jaar geleden een tijdje 5x5 SL gedaan maar ben nu na een pauze van ca 1,5 jaar overgegaan op dit schema omdat hier ook wat meer isolatieoefeningen bij zitten en omdat ik hier ook 1 dag extra kan sporten.
Maak dan 2 werksets van 12-10 reps. kom je niet aan verhoog je 1500kcals per week, en kijk je dat aan.
Wat zijn dan kleine doelen die ik zou kunnen stellen? Wat is bijvoorbeeld een realistisch bench gewicht over 3 of 6 maanden?
Zet zelf een doel voor ogen, voor mij was eerst doel om - de toen magische- 100kg te kunnen drukken, en focus je daar op.
 
Wat maakt je bench gewicht nou uit?
 
  • Like
Waarderingen: HB89
Wat maakt je bench gewicht nou uit?
Er zijn velen die daar op trainen, en zich focussen op de magische 100kg als beginner. Zo raar is dat niet.
Als je nooit bankdrukt is dat voor jou niet van belang nee. Uit de vraag uit OP maak ik op dat hij daar wel waarde aan hecht.
 
Ik denk dat het zeker in het begin wel kan helpen om doelen te stellen qua krachttoename op de oefeningen die je doet.
 
Ik denk dat het zeker in het begin wel kan helpen om doelen te stellen qua krachttoename op de oefeningen die je doet.
Er zijn ook mensen die domweg een routine doen in de gym, en eigenlijk zonder enige vorm van motivatie voor krachtverbeteren trainen. Veel daarvan Squatten, Bankdrukken en Deadliften niet.
Alleen machinewerk
 
Ja dat is dus zwaar ineffectief.

Ken ze ook hoor mensen die al 20 jaar trainen en waar je niks aan ziet.
 
Ja dat is dus zwaar ineffectief.

Ken ze ook hoor mensen die al 20 jaar trainen en waar je niks aan ziet.
Dat bedoel ik. Ze zullen zich wat fitter voelen, Maar dat kan ook een doel zijn.
 
Steeds zwaarder en/of meer reps kunnen is wel belangrijk imho, daar komt je groei vandaan.

Maar aan het begin kun je wel mooi oefeningen uitproberen en kijken waar je het beste vooruitgang op maakt. Of dat op bench press lukt ligt ook aan veel andere factoren zoals techniek en lichaamsverhoudingen.

Is dat op de powerlifts zoals bench, mooi, maar misschien is het met dumbbells of op dips of pushups of misschien zelfs een chest press (die laatste wel iets minder voor kracht). Allemaal mooi want alles werkt voor kracht en groei.
 
Steeds zwaarder en/of meer reps kunnen is wel belangrijk imho, daar komt je groei vandaan.

Maar aan het begin kun je wel mooi oefeningen uitproberen en kijken waar je het beste vooruitgang op maakt. Of dat op bench press lukt ligt ook aan veel andere factoren zoals techniek en lichaamsverhoudingen.

Is dat op de powerlifts zoals bench, mooi, maar misschien is het met dumbbells of op dips of pushups of misschien zelfs een chest press (die laatste wel iets minder voor kracht). Allemaal mooi want alles werkt voor kracht en groei.
Geeft de meesten ook hen motivatie. More Plates More Dates :D
Of je nu schrijven aan de Hammer Strength hangt/stackt of aan de halterstang.
 
Back
Naar boven