XXL Nutrition

Hulp gevraagd, val niet af zoals gewenst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het zou eraf moeten vliegen en hij zou zich aardig kut moeten voelen zou ik denken? Tekort is best groot met een uur wandelen en 5x trainen.

Dus ofwel het kcals tellen klopt niet, of je bent een uniek medisch geval.

Mwoah, best wel interessant om te ondervinden wat het met je lichaam doet. Voordeel is dat ik fitter op sta en met momenten beter in mijn vel zit. Nadeel is het aantal momenten dat ik hongerig ben op een dag. Trainen in de ochtend gaat bijvoorbeeld best ok maar darten daarentegen in de avond duidelijk onder mijn normale gemiddeldes.
 
Mwoah, best wel interessant om te ondervinden wat het met je lichaam doet. Voordeel is dat ik fitter op sta en met momenten beter in mijn vel zit. Nadeel is het aantal momenten dat ik hongerig ben op een dag. Trainen in de ochtend gaat bijvoorbeeld best ok maar darten daarentegen in de avond duidelijk onder mijn normale gemiddeldes.
Vaak komt dat door te weinig vet eten. Maar je eet ook onder onderhoud, dus veel water drinken om een vullend gevoel te hebben. of laag calorisch.
 
Ik begin steeds minder te begrijpen waarom we van een wetenschap die niet exact kan zijn door alle variabelen proberen nog exacter te worden. Zo exact als mogelijk maar er zijn maar weinig perfectionisten op de wereld en dus maar weinig die dit leuk vinden. Beste winst haal je uit een goede oplossing. Food tracking is voor mij zeer nuttig geweest om te leren wat ik met elk ding naar binnen werk (avondeten, taart, snoep), welke porties dan acceptabel zijn en wat je in totaal genoeg eiwitten oplevert. Zie het alleen steeds minder als succesfactor.

Als je dat weet dan kun je 90% gezond blijven eten en lekker in vel zitten om gezond te blijven sporten. Gezond ontbijt, lunch en dinner is zo moeilijk niet en als boontjes/aardappel/rundervink eet op niet sportdagen en pasta op cardio dagen zit je ook snor en blijf je stabiele kleine gains maken imo. En dat is stiekem wat de meesten voor zouden tekenen na jarenlang falen. Afvallen kan dan ook zo simpel zijn als even de porties kleiner maken of in plaats van 3x die hardlooptraining (focus op verbetering) inwisselt voor 5-7x dagelijks langzame hardloop sessie die weinig kapot maakt voor herstel. Consistentie lijkt key te zijn. Dan zijn je doelen ook een paar kilo, dan weer een break en vervolgens weer een paar kilo.

Ik ben iets langer maar met dezelfde stats val ik nu langzaam af zonder in die afval modus te gaan en alleen op dagen dat ik uit eten ga o.i.d. wat te compenseren. 3 trainingen fiets (100+, 60+, interval) + 1 a 2x full body.
08.00: casseine papje (was eerst whey maar dit vult beter en vind ik lekker) + omega 3 + vitamine pil + l-carnitine
10.00: 50g noten (30g pecan omdat lekker en 20g paranoten voor selenium)
12.00: 3 boterhammen met kaas, appelstroop, rookvlees (kaas want lekker, appelstroop en rookvlees ijzer/eiwit)
18.00: boontjes, broccoli, bolognese, boboti, wortel, nasi (allemaal gezond met bijpassend vlees/carbs)
22.00: magnesium + zink
Tussendoor:
- tussen 10:00-14:00 koffie/cola zero en de rest van de dag water of een keer een zero drank/siroop
- 100+ training elk uur zo'n 50g carbs met whatever ik koop (muesli, snicker, rozijnen) andere trainingen alleen water want geen extra carbs nodig
- Nu bijna dagelijks een perenijsje / watermeloen of wat ander fruit

Eiwitten: 100+ (best) vet: 60+ (voel mij hier stukke beter bij) Carbs: no ff'ing clue maar het is 80% gezond dus zit wel snor

Credits voor marina1975 die altijd hamert op vetten, maar dit is zo'n subtiele gamechanger voor mij geweest, je voelt nooit direct effect maar een tijdje lager in vet en je voelt je gewoon kutter door de dag heen.

Mijn manier, maar wel een manier waarbij ik 0 honger heb ;)
Sowieso kloppen etiketten nooit helemaal. Bij producten van goede bedrijven wijkt het een beetje af al naar gelang de tijd van het jaar en kwaliteit van de ingrediente. Veel onbekende fabrikanten doen maar wat en er zijn soms wel verschillen van 20%. Ook omdat ze dan niet goed het gewicht afvullen, maar ook de inhoud per gram is soms afwijkend.

Tel dat op bij alle andere niet exacte zaken (bmr is slechts een berekening, verbranding is slecht berekend, het is foutmarge op foutmarge). Dus uiteindelijk dnek ik dat je het beste op basis van alle vuistregels een aantal macros kiest. En dan kcals omhoog of omlaag gaat als je wel of juist niet afvalt.

Maar met 1900 kcal valt elke man van 90 kilo die ook nog veel sport en op 22% zit flink af... kan niet anders.

Een kilo in vijf dagen is trouwens best veel. De vraag is of dat ook allemaal vet is. Als je mikt op een kilo per week dan ga je eigenlijk te hard en verlies je ook spiermassa. Vuistregel voor 'gezond' afvallen is 500g/week. Tenzij je heel dik bent, of maagvulling of water verliest.
 
Die 1kg in 5 dagen zal qua vet ook niet in die 5 dagen gebeurd zijn, maar er kan een vochtschommeling bij zijn geweest die het verlies in de afgelopen weken maskeerde en nu woesh er uit komt zodat het op de weegschaal is te zien.
 
Beste leden,

Ondanks dat er hier een hoop info is te vinden zou ik voor deze specifieke situatie graag advies vragen. Sinds een maand of 9 weer vol aan het trainen. Hetgeen mij hiervoor heeft gemotiveerd is een voetblessure en ik weinig anders kon. Tevens ook weer het plezier hervonden en heb enorm veel info hier gevonden, waarvoor dank! Voordat ik weer begonnen met trainen was ik een fanatiek hardloper maar in de maanden dat ik wel geblesseerd was maar nog niet de weg na de gym had hervonden een kilo of 6/7 erbij gekregen. Mijn plan was om deze weer eraf te trainen zodra ik weer zou kunnen hardlopen en het extra vet als mijn voordeel bij krachttraining zou gebruiken. Nu ben ik 8 maanden verder en is er qua gains wel een behoorlijk verschil te zijn maar blijf mijn vetpercentage veel te hoog. Daarom voor de aanpak gekozen van simpelweg minder calorieën eten. Ik ga 5x per week naar de gym(in de ochtend na het ontbijt) met als schema pplpp, sinds vorige week wandel ik 5x per week een uurtje erbij(circa 5 km). Ik ben nu drie weken bezig met om en nabij 1900 calorien per dag te eten en val vreemd genoeg niet af op de weegschaal(Voorheen at ik veel meer, doorgaans allen geschikte maaltijden gecombineerd met soms iets te veel troep als snacks in de avond) . Het kost mij veel moeite om dit overeind te houden want met een hongerig gevoel het bed in en minder gevoel van kracht trainen is geen pretje, zeker als ik niet blijk af te vallen. Ik ben een man van 36 jaar en weeg 91 kilo, heb overigens nooit het idee gehad dat er iets met mijn lichaam aan de hand is waardoor ik niet normaal zou kunnen afvallen of sneller in gewicht aan kom dan een ander. Hieronder een voorbeeld van hetgeen ik naar binnen werk op een dag. Wie o wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Totaal calorieën 1803
Koolhydraten 169 gram
Vet 34 gram
Eiwit 188 gram

Ontbijt
Magere yoghurt 500 ML
Havermout 39 gram

Lunch
2 Waldkorn snede
2 gekookte eieren
Whey perfection vanilli body&fit 1 schep

Tussendoortjes:
1 Abrikoos, 1 wilde perzik, 1 pruim

Avondeten
200 gram haricots verts
kipfilet 195 gram
Basmati rijst 63 gram

Tussen 2200 en 0000
Oing kwark 500 gram
100 gram snack wortels
Powermix raw notenshop 30 gram
Hoe lang ben je?
 
Ja en hoe is het met de voetblessure? Ik kan me voorstellen als je altijd fanatiek hardloper bent geweest en dan krachttraining gaat doen dan liggen de verhoudingen wel anders ja, als het niet met krachttraining lukt om vet te verliezen dan misschien een andere weg inslaan, bv zwemmen, dan ga je echt wel vet verbranden.
 
Ja en hoe is het met de voetblessure? Ik kan me voorstellen als je altijd fanatiek hardloper bent geweest en dan krachttraining gaat doen dan liggen de verhoudingen wel anders ja, als het niet met krachttraining lukt om vet te verliezen dan misschien een andere weg inslaan, bv zwemmen, dan ga je echt wel vet verbranden.
Cardio om vet te verliezen ipv KT is iirc een misvatting, zeker als het gaat om spieropbouw of -behoud. Bodybuilers doen vaak cardio om in de cut niet nog mindwr te hoeven eten. Trainen, goed eten, onder onderhoud is toch waar het om draait?

Cardio kan voor de verbranding, maar ook voor de conditie en gezondheid een prima middel zijn. Als je met een voetblessure niet kan hardlopen, maar ook niet bc de squat, DL en legpress kan doen dan is zwemmen een prima alternatief.
 
Cardio om vet te verliezen ipv KT is iirc een misvatting, zeker als het gaat om spieropbouw of -behoud. Bodybuilers doen vaak cardio om in de cut niet nog mindwr te hoeven eten. Trainen, goed eten, onder onderhoud is toch waar het om draait?

Cardio kan voor de verbranding, maar ook voor de conditie en gezondheid een prima middel zijn. Als je met een voetblessure niet kan hardlopen, maar ook niet bc de squat, DL en legpress kan doen dan is zwemmen een prima alternatief.
Wat ik begrijp is dat deze meneer geen bodybuilder is en ook niet te gespierd wilt worden maar vet wilt verbranden, goed gezond eten is inderdaad heel belangrijk voor spierbehoud anders wordt je echt skinny.
Uiteindelijk zal je met krachttraining zeker vet gaan verliezen, alleen duurt dat simpelweg gewoon langer dan cardio en niet iedereen is het zelfde, cardio op lage intensiteit na krachttraining doe ik zelf en voor mij werkt dat wel.
Maar wat voor de één wel werkt hoeft persé nog niet voor een ander te gelden.
 
Cardio om vet te verliezen ipv KT is iirc een misvatting, zeker als het gaat om spieropbouw of -behoud. Bodybuilers doen vaak cardio om in de cut niet nog mindwr te hoeven eten. Trainen, goed eten, onder onderhoud is toch waar het om draait?

Cardio kan voor de verbranding, maar ook voor de conditie en gezondheid een prima middel zijn. Als je met een voetblessure niet kan hardlopen, maar ook niet bc de squat, DL en legpress kan doen dan is zwemmen een prima alternatief.

Aanvulling hierop. Cardio is toch nog best tricky want consistentie is hierin key en een grote misopvatting bij mij geweest.

2x per week 3+ uur zonder voeding tijdens de 'daad' en je prestaties na 90 min vallen erg terug omdat je carb voorraad leeg is. Daarnaast heb je een psycholisch compensatie gevoel vaak. 'Zo ik heb tering hard getraint, nu verdien ik....'
4x per week 1,5 uur zonder voeding en je kan het puur doen op je carb voorraad en je hebt niet het idee dat je hard getraint hebt en dus krijg je de beste resultaten

Als je dus lange langzame duurtraining gaat doen kun je het beste WEL eten tijdens te trainingen omdat de prestatie dan ten goede komt en je niet die hele appeltaart vervolgens opeet.

Leuke is dat qua tijd/effort je dus met consitente training meer in een deficit komt, want 1,5 uur == 1500kcal en 3 uur == (3000kcal - 1000kcal voeding = 2000kcal). Maar 500 extra maar wel 1,5 uur langer bezig ;)

Kracht is inderdaad vele male beter op de lange termijn en blijft ook veel langer in stand, je opgebouwde aerobe cardio conditie begint na een week niet trainen al aanzienlijk af te nemen.

Alas denk dat Tisi wel weet dat zijn sleutel waarschijnlijk ligt in het manieren vinden om honger te onderdrukken en vooral vol te houden.
 
Wat ik begrijp is dat deze meneer geen bodybuilder is en ook niet te gespierd wilt worden maar vet wilt verbranden, goed gezond eten is inderdaad heel belangrijk voor spierbehoud anders wordt je echt skinny.
Uiteindelijk zal je met krachttraining zeker vet gaan verliezen, alleen duurt dat simpelweg gewoon langer dan cardio en niet iedereen is het zelfde, cardio op lage intensiteit na krachttraining doe ik zelf en voor mij werkt dat wel.
Maar wat voor de één wel werkt hoeft persé nog niet voor een ander te gelden.
Als je het idee hebt dst het voor jou werkt moet je dat zeker blijven doen. Uiteindelijk is de combi cardio en KT heel gezond. TS wandelt wel al een uir per dag, dus voldoende beweging is er zeker.

Met krachttraining heb je meer EPOC (na de training meer energieverbruik) tov cardio en met meer spier een hogere NEAT. Bovendien maakt de nadruk op cardio het lichaam efficiënter met energie.
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling hierop. Cardio is toch nog best tricky want consistentie is hierin key en een grote misopvatting bij mij geweest.

2x per week 3+ uur zonder voeding tijdens de 'daad' en je prestaties na 90 min vallen erg terug omdat je carb voorraad leeg is. Daarnaast heb je een psycholisch compensatie gevoel vaak. 'Zo ik heb tering hard getraint, nu verdien ik....'
4x per week 1,5 uur zonder voeding en je kan het puur doen op je carb voorraad en je hebt niet het idee dat je hard getraint hebt en dus krijg je de beste resultaten

Als je dus lange langzame duurtraining gaat doen kun je het beste WEL eten tijdens te trainingen omdat de prestatie dan ten goede komt en je niet die hele appeltaart vervolgens opeet.

Leuke is dat qua tijd/effort je dus met consitente training meer in een deficit komt, want 1,5 uur == 1500kcal en 3 uur == (3000kcal - 1000kcal voeding = 2000kcal). Maar 500 extra maar wel 1,5 uur langer bezig ;)

Kracht is inderdaad vele male beter op de lange termijn en blijft ook veel langer in stand, je opgebouwde aerobe cardio conditie begint na een week niet trainen al aanzienlijk af te nemen.

Alas denk dat Tisi wel weet dat zijn sleutel waarschijnlijk ligt in het manieren vinden om honger te onderdrukken en vooral vol te houden.
Sommigen noemen het pas "endurance" als het langer duurt dan 90 minuten of benoemen het als aparte categorie.
 
Uurtje per dag is meer dan zat.
 
Hoe lang ben je?

Ik ben 180 CM. En mijn uiteindelijke doel is een brede gespierde vent met mooi omlijnde spieren, Met nog een kilo of 6 spieren erbij ben ik dus wel tevreden. Ik train 5x 90 minuten per week en weet doorgaans echt wel wat ik doe. Echter ben ik het een beetje beu om een te hoog vetpercentage te hebben. Ik vind het best makkelijk om veel te sporten en dat te combineren met het benodigde aantal gezonde maaltijden. Waar ik wel veel moeite mee heb is om daarnaast zo min mogelijk te snacken en zuipen. Ik ging daarom voor de harde reset omdat ik die hamsterwangen beu ben, daarbij sport ik me helemaal de tyfus en vind ik het zonde als ik dan nog ietwat pappig ben. Zsm kilotje of 6 a 8 kwijtraken maar het wel nog enigszins leefbaar houden voor mezelf. Als ik daarmee iets van spieren kwijt raak zal me dat een worst wezen. Zodra dat was gelukt was het plan om iets meer gebalanceerd te gaan leven, dat ik het niet weer zo ver laat komen dus.
 
Ja en hoe is het met de voetblessure? Ik kan me voorstellen als je altijd fanatiek hardloper bent geweest en dan krachttraining gaat doen dan liggen de verhoudingen wel anders ja, als het niet met krachttraining lukt om vet te verliezen dan misschien een andere weg inslaan, bv zwemmen, dan ga je echt wel vet verbranden.
Ik kan wel wandelen maar nog niet hardlopen, al superblij mee momenteel. Ik schat in dus over een maand of 2/3 weer te kunnen hardlopen. Vanaf half september 1x per week zwemmen. Overigens, ik heb wel een paar jaar KT ervaring.
 
Ik ben 180 CM. En mijn uiteindelijke doel is een brede gespierde vent met mooi omlijnde spieren, Met nog een kilo of 6 spieren erbij ben ik dus wel tevreden. Ik train 5x 90 minuten per week en weet doorgaans echt wel wat ik doe. Echter ben ik het een beetje beu om een te hoog vetpercentage te hebben. Ik vind het best makkelijk om veel te sporten en dat te combineren met het benodigde aantal gezonde maaltijden. Waar ik wel veel moeite mee heb is om daarnaast zo min mogelijk te snacken en zuipen. Ik ging daarom voor de harde reset omdat ik die hamsterwangen beu ben, daarbij sport ik me helemaal de tyfus en vind ik het zonde als ik dan nog ietwat pappig ben. Zsm kilotje of 6 a 8 kwijtraken maar het wel nog enigszins leefbaar houden voor mezelf. Als ik daarmee iets van spieren kwijt raak zal me dat een worst wezen. Zodra dat was gelukt was het plan om iets meer gebalanceerd te gaan leven, dat ik het niet weer zo ver laat komen dus.
Mijn moeder zei vroeger tegen mij, wie mooi wilt zijn moet pijn lijden 😁
 
Ik kan wel wandelen maar nog niet hardlopen, al superblij mee momenteel. Ik schat in dus over een maand of 2/3 weer te kunnen hardlopen. Vanaf half september 1x per week zwemmen. Overigens, ik heb wel een paar jaar KT ervaring.
Beterschap toegewenst en als jij weer kunt hardlopen dan raak je wel wat vet kwijt, doe je ding waar je je goed bij voelt en plezier in hebt.😁
 
Back
Naar boven