AndroidHealthClinic

Menstruatie en bodybuilding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MirjamW

Cool Novice
Lid geworden
5 nov 2018
Berichten
84
Waardering
149
Lengte
1m74
Massa
64kg
Vetpercentage
24%
Hi dames,

Bij deze een topic geopend. Vlak voor mijn menstruatie ervaar ik altijd minder kracht en uithoudingsvermogen vanwege daling van de testeron. Ik heb niet de pil of iets dergelijks, daar ga ik niet meer aan beginnen. Ben nog niet zo lang gestopt en wil gewoon geen kunstmatige hormonen meer.

Hoe lossen jullie tijdens trainingsdagen dit op? Mits jullie hier ook last van hebben. Ook als ik menstrueer heb ik nooit geen energie, maar dat is normaal. Ik ga niet een aantal dagen voor m'n menstruatiecyclus stoppen met krachttraining en dan maar gewoon gaan hardlopen of iets. Dan kan ik ruim 10 dagen niet trainen, door gebrek aan energie in de maand.

Jullie tips hiervoor om te gaan?
 
Zelf geen last van want ik neem wel de pil.

Maar het is algemeen bekend dat je als vrouw zijnde best je training aanpast doorheen je cyclus. Aan het einde van de cyclus dropt oestrogeen en progesteron waardoor al die 'negatieve' effecten optreden wat betreft training, het is dan dus niet het moment om PR's te proberen zetten zeg maar. Coördinatie is dan ook vaak een issue waardoor sommige oefeningen wat moeilijker gaan (of helemaal niet, dan kan je die er best uithalen die week).
Gewoon trainen op een RPE 6-7 moet toch wel lukken lijkt mij? Misschien het volume ook wat naar beneden halen.

Hier valt vrij weinig aan te doen buitenuit je cyclus plat te leggen, door bijvoorbeeld de pil.
 
Laatst bewerkt:
10 dagen is 1/3 van een maand. Dat zijn 120 dagen per jaar en dus 4 maanden waarin je niet kunt trainen? Hoe sterk is je mindset eigenlijk?

Damn, ik zeg toch niet dat ik niet train. Jij kan überhaupt niet eens oordelen, want je bent een man. Dus reageren en je mening uiten is iets wat je gewoon beter voor je kan houden. douchebag.
 
Damn, ik zeg toch niet dat ik niet train. Jij kan überhaupt niet eens oordelen, want je bent een man. Dus reageren en je mening uiten is iets wat je gewoon beter voor je kan houden. douchebag.
Dan zul je weinig respons krijgen aangezien 99% man is hier🤣
 
Gewoon trainen op een RPE 6-8 moet toch wel lukken lijkt mij? Misschien het volume ook wat naar beneden halen.

Hier valt vrij weinig aan te doen buitenuit je cyclus plat te leggen, door bijvoorbeeld de pil.

Ja dat moet zeker lukken, dan ga ik dat gewoon toepassen. Ik voel wel wat me op dat moment het beste voelt, maar bij compounds lijkt mij dit zeker een goed idee!
 
Damn, ik zeg toch niet dat ik niet train. Jij kan überhaupt niet eens oordelen, want je bent een man. Dus reageren en je mening uiten is iets wat je gewoon beter voor je kan houden. douchebag.

Zit je nu soms in je maandelijkse stonde :roflol: Je bent wel erg snel op je klitje getrapt. Waarom meteen zo vijandig, terwijl ik je gewoon een vraag stel :dunno:
Een een gender kwalificeert/diskwalificeert je niet per definitie van kennis over een bepaald onderwerp, knurft.
 
Ja dat moet zeker lukken, dan ga ik dat gewoon toepassen. Ik voel wel wat me op dat moment het beste voelt, maar bij compounds lijkt mij dit zeker een goed idee!
Magnesiumsuppletie tijdens die periode kan ook soms wat klachten verminderen, proberen waard misschien.
 
Merk je daar nou echt zoveel van? Welke fase van je cyclus je in zit en de uitwerking daarvan op je kracht output en herstel van sportschool activiteiten?
 
Merk je daar nou echt zoveel van? Welke fase van je cyclus je in zit en de uitwerking daarvan op je kracht output en herstel van sportschool activiteiten?
Dat is echt niet te onderschatten nee. Vrouwen die veel last hebben van PMS kunnen soms een paar dagen amper nog 60-70% van de gewichten tillen die ze eerst liftte bijvoorbeeld, aantal dagen later zetten ze opeens weer PR's :emo:.

Insulinesensitiviteit, vet- of koolhydraatverbruik, honger, metabolic rate, kracht, uithouding, blessuregevoeligheid,... verandert allemaal gedurende de cyclus.
 
Laatst bewerkt:
Merk je daar nou echt zoveel van? Welke fase van je cyclus je in zit en de uitwerking daarvan op je kracht output en herstel van sportschool activiteiten?
Van vrouw tot vrouw verschilt het. Toen mijn vrouw spiraal eruit had laten halen omdat we gingen proberen voor kindjes, had ze behoorlijk last van krachtverlies voor de menstruatie.
 
Hi dames,

Bij deze een topic geopend. Vlak voor mijn menstruatie ervaar ik altijd minder kracht en uithoudingsvermogen vanwege daling van de testeron. Ik heb niet de pil of iets dergelijks, daar ga ik niet meer aan beginnen. Ben nog niet zo lang gestopt en wil gewoon geen kunstmatige hormonen meer.

Hoe lossen jullie tijdens trainingsdagen dit op? Mits jullie hier ook last van hebben. Ook als ik menstrueer heb ik nooit geen energie, maar dat is normaal. Ik ga niet een aantal dagen voor m'n menstruatiecyclus stoppen met krachttraining en dan maar gewoon gaan hardlopen of iets. Dan kan ik ruim 10 dagen niet trainen, door gebrek aan energie in de maand.

Jullie tips hiervoor om te gaan?
Je zou je training op lagere intensiteit kunnen doen dan normaal, zo heb je mooi herstel moment.
 
Merk je daar nou echt zoveel van? Welke fase van je cyclus je in zit en de uitwerking daarvan op je kracht output en herstel van sportschool activiteiten?

Ja ik merk dat zeker, ik hou nu een app waar ik mijn cyclus kan bijhouden kan ik het een en ander bijhouden. Ik kan ruim 10% minder gewicht en heb sneller verzuring.
 
Hi dames,

Bij deze een topic geopend. Vlak voor mijn menstruatie ervaar ik altijd minder kracht en uithoudingsvermogen vanwege daling van de testeron. Ik heb niet de pil of iets dergelijks, daar ga ik niet meer aan beginnen. Ben nog niet zo lang gestopt en wil gewoon geen kunstmatige hormonen meer.

Hoe lossen jullie tijdens trainingsdagen dit op? Mits jullie hier ook last van hebben. Ook als ik menstrueer heb ik nooit geen energie, maar dat is normaal. Ik ga niet een aantal dagen voor m'n menstruatiecyclus stoppen met krachttraining en dan maar gewoon gaan hardlopen of iets. Dan kan ik ruim 10 dagen niet trainen, door gebrek aan energie in de maand.

Jullie tips hiervoor om te gaan?
Als het goed is zijn er 4 fases, in een fase ben je een stuk zwakker en in de ander een stukje sterker.
Ik zou gewoon de sets droppen in de zwakkere fase en de belasting in de sterkere fase omhoog gooien.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik merk dat zeker, ik hou nu een app waar ik mijn cyclus kan bijhouden kan ik het een en ander bijhouden. Ik kan ruim 10% minder gewicht en heb sneller verzuring.
3weken trainen en 1 week rustig aan, ... hé dat doe ik ook. Werkt prima :thumb:
Luisteren naar je lichaam is het beste wat je kunt doen.
 
Ik kreeg te horen dat ik de 2 weken na mijn menstruatie 1 set meer moest pakken (dus 4 sets ipv 3 in mijn geval). Dit 2 weken doen. Daarna 2 weken terug naar 3 sets.
Als je cyclus natuurlijk is (geen pil).
In de fase na je menstruatie zou je beter spieren kunnen opbouwen en is je eiwitsynthese en herstel beter.
Dit is gebaseerd op hormonen in je lijf tijdens je cyclus.
 
Back
Naar boven