AndroidHealthClinic

Huis gekocht, waar beginnen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het aanpakken van de zolder zou ik ook laten afhangen van hoe je deze gaat gebruiken, hoe vaak je er zal zijn en vooral hoe goed deze geïsoleerd is tov de rest van het huis.
 
Het aanpakken van de zolder zou ik ook laten afhangen van hoe je deze gaat gebruiken, hoe vaak je er zal zijn en vooral hoe goed deze geïsoleerd is tov de rest van het huis.
Voorlopig wordt ééntje een washok en de ander een werk/hobbykamer, vandaar onze twijfels of we er gelijk werk van maken of niet. Het dak zelf is geïsoleerd, dus zelfs al zouden we de zolder volzetten maakt het weinig uit. De dakkapel moet toch van buiten geïsoleerd worden. Toevallig wordt de kamer zonder lekkende ramen mijn werkruimte, dus dat scheelt ook weer. Daar komt de UTP aansluiting. En de PC staat daar dan aan wat weer extra verwarming is.
 
Ik zou goed nadenken wat je nu kan/wil aanpakken en waarvan je eigenlijk weet dat als je het nu niet meteen doet het ook de eerste jaren niet meer zal worden gedaan. Dat "doe ik later wel" gebeurt vaak niet meer.
Als je dan toch iets laat doen, de juiste volgorde bepalen en bedenken of je dan niet ook beter meteen iets mee kan pakken als je dan toch al iemand geregeld hebt.

Bijv. als je met de elektra bezig bent en er een monteur moet komen, zorg meteen voor dat je in de toekomst het huis laadpaal proof hebt, je hoofdzekering aansluiting ook sterk genoeg is (min. 3 x 25A maar ik moet bijv. toch naar de 3 x 40A). En hou rekening met alles wat je gaat laten doen, toch duurder gaat uitvallen.
 
Als homoner van meer dan een jaar, geen flauw idee. Iemand zoeken die goed in klusjes is helps a lot. Het nadeel is dat je wel niet weet of ze je in het zak zetten of niet, mijn klusjesman deed dat op het eind wel maar was vergeten da we ook 1500/20 kunnen doen.

Proficiat en success iig :D
 
Dag mede-DBBers, gezien er hier aardig wat huiseigenaren zijn kom ik voor raad. We zien door de bomen het bos bijna niet meer. Recent met mijn vriendin een leuke hoekwoning uit 1971 gekocht. 5 kamers, 2 dakkapellen, vloerverwarming, geïsoleerde spouwmuren, vloeren, dak en glazen (moet nog even checken of het gewoon dubbelglas of HR++ is). Verder wat leuke nieuwe dingen uit 2019: Goede keuken en badkamer, 9 zonnepanelen en een hybride warmtepomp. Maar ook dingen waar nog wat aan gedaan moet worden. De daken van de dakkapel zijn nog niet geïsoleerd, de dak van de uitbouw moet verbeterd worden, er zijn amper stopcontacten (+ ze liggen 1.5m hoog) en de tuinen zien er niet uit.

We hebben beneden alle muren moeten slopen om stopcontacten te plaatsen. Het idee was verfen en klaar, maar achteraf na het kopen willen we het elektra werk toch beter aanpakken. Alle lambrisering er af gehaald, hele hoop papier- en zilvervisjes erachter gevonden. :p Blijken alle muren van beton te zijn. Nu wachten op een betonboorder om vervolgens te laten stucen, wat een aardige hap in ons spaargeld neemt. Boven voelde het laminaat toch niet zo lekker aan, waar het bed lag zat een verhoogd stukje en het veerde sowieso al wat. Toch besloten om de hele verdieping te vervangen, lagen er nog 2 lagen vloerbedekking onder inclusief zwarte schimmel. Nog een hap uit ons budget, maar wel weer de geruststelling dat er nu degelijk werk van gemaakt wordt en dat er dus ellende onder verstopt zat waar je nu alleen een dikke blok beton ziet. Je blijft maar dingen terug vinden die je moet veranderen.. :D

Nu moeten we goed kijken wat we nog wel en niet direct doen en later gaan doen, maar ik heb geen idee wat wijsheid is. De energielabel was C, maar in de tussentijd is er vloerverwarming, vloerisolatie, een hydride warmtepomp en zijn er 9 zonnepanelen bijgekomen. Ga ik geld besteden om de daken van de dakkapel te isoleren, of valt daar niet veel uit te winnen? En waar begin je mee om te kijken of alles goed ingesteld staat, de CV ketel, warmtepomp etc. Hoe ga je efficiënt met zulke dingen om? Ik zag al dat de CV ketel op 64 graden staat, maar weet niet of er meer uit te winnen valt? Ook is er één dakkapel waar 2 ramen lek zijn. Scheelt dat veel in verbruik i.t.t. de kosten, of kan dat toch even wachten? Al die kleine dingen tellen wel weer op in het kostenplaatje. Als het op den duur best wat geld zou kosten kan het beter eerder dan later. Maar als het weinig uitmaakt dan wachten we er liever mee gezien het behalve energiegebruik geen impact heeft.

Onze hybride warmtepomp kan ook actief koelen, maar dat gaat dan vooral via de vloerverwarming. Onze oude radiatoren kunnen daar weinig mee. Heeft het zin om bijvoorbeeld de radiator te vervangen in de slaapkamer voor ééntje die wel overweg kan met koud water, of is de impact daarvan klein? Er komt erg weinig zon op onze slaapkamer, dus is het al redelijk een koele ruimte. Maar dat zal geen 15-18 graden koel zijn in de zomer. Ik weet niet hoeveel impact zo'n radiator vervangen heeft, als die klein is kan ik toch beter sparen voor een split airco.

Een beetje hulp zou ik erg waarderen! Allemaal dingen waar ik bij stil sta maar echt niet weet waar ik het beste kan beginnen.
Ruimte maken voor een mooie home gym waar je lekker kunt knallen 💪
 
Ik zou goed nadenken wat je nu kan/wil aanpakken en waarvan je eigenlijk weet dat als je het nu niet meteen doet het ook de eerste jaren niet meer zal worden gedaan. Dat "doe ik later wel" gebeurt vaak niet meer.
Als je dan toch iets laat doen, de juiste volgorde bepalen en bedenken of je dan niet ook beter meteen iets mee kan pakken als je dan toch al iemand geregeld hebt.

Bijv. als je met de elektra bezig bent en er een monteur moet komen, zorg meteen voor dat je in de toekomst het huis laadpaal proof hebt, je hoofdzekering aansluiting ook sterk genoeg is (min. 3 x 25A maar ik moet bijv. toch naar de 3 x 40A). En hou rekening met alles wat je gaat laten doen, toch duurder gaat uitvallen.
Nou scheelt het wel dat ik iemand ben van aanpakken. Ik heb een hekel aan halfgebakken werk en kan niet rustig zitten als er nog iets gedaan moet worden. :p Mijn probleem is juist dat ik te veel dingen doe/wil.

Voor elektra hebben we de vader van m'n vriendin, maar die willen we niet meer laten doen dan nodig. De beste man helpt ons al gigantisch veel elke zaterdag. Ik dacht er zelf aan om alle stopcontacten te aarden bijvoorbeeld, maar ik heb niet eens iets in de woonkamer met een geaarde kabel. Versterker, subwoofer, TV etc zijn allemaal ongeaard. Dus nu komen alleen in de werkkamer geaarde stopcontacten voor m'n PC en in de toekomst een server.
Ruimte maken voor een mooie home gym waar je lekker kunt knallen 💪
Die hebben we! En een homegym hadden we ook al gebudgetteerd. Maar die zal toch een jaar moeten wachten, onderhand zitten we al zo'n 6k boven onze verwachte kosten en we zijn er nog niet. In de werk/hobbykamer komt uiteindelijk een cage met een lat pulley, twee hoogte verstelbare kabels voor flyes etc, een bankje en een stang + dumbbells. Daar kan ik elke oefening wel mee doen met weinig ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Als je zelf een aanpakker bent kun je veel zelf doen. Ik heb 2 jaar geleden mijn complete badkamer gerenoveerd. Had voor die tijd nog nooit een tegel of plamuur aangeraakt. Alleen het leidingwerk heb ik laten doen omdat het gereedschap voor perskoppelingen duurder was dan het te laten doen. En elektra deed me pa.
You tube en https://www.klusidee.nl/Forum/ waren mijn beste vriend destijds.
 
Valt er niet het een en ander onder verborgen gebreken?
Helaas :p, de paar gebreken die er zijn wisten we van de bouwkundige keuring of werd vermeld. We dachten het budget ruim te hebben om het allemaal in 1x te kunnen doen, maar zo'n stucadoor en een hele verdieping aan laminaat is niet goedkoop. :D Terwijl het laminaat er lag kun je niet zien dat er daaronder een dubbele laag vloerbedekking met schimmel lag, dus dat zou je toch niet als verborgen gebreken kunnen bestempelen?

En het stucen was onze eigen keuze om de paar bestaande stopcontacten laag te plaatsen en er een stuk meer toe te voegen. Kwamen we pas achteraf mee toen we er toch goed over na gingen denken.
 
Helaas :p, de paar gebreken die er zijn wisten we van de bouwkundige keuring of werd vermeld. We dachten het budget ruim te hebben om het allemaal in 1x te kunnen doen, maar zo'n stucadoor en een hele verdieping aan laminaat is niet goedkoop. :D Terwijl het laminaat er lag kun je niet zien dat er daaronder een dubbele laag vloerbedekking met schimmel lag, dus dat zou je toch niet als verborgen gebreken kunnen bestempelen?

En het stucen was onze eigen keuze om de paar bestaande stopcontacten laag te plaatsen en er een stuk meer toe te voegen. Kwamen we pas achteraf mee toen we er toch goed over na gingen denken.
Als je het nooit doet valt het altijd duurder uit. Ik vond 10k voor een badkamer veel van 6m2. Besloten zelf te doen en qua kosten kwamen we iets lager uit. Maar dan heb ik de duren die ik er in heb gestoken er niet bij geteld. Anders waarschijnlijk het dubbele.
 
Als je zelf een aanpakker bent kun je veel zelf doen. Ik heb 2 jaar geleden mijn complete badkamer gerenoveerd. Had voor die tijd nog nooit een tegel of plamuur aangeraakt. Alleen het leidingwerk heb ik laten doen omdat het gereedschap voor perskoppelingen duurder was dan het te laten doen. En elektra deed me pa.
You tube en https://www.klusidee.nl/Forum/ waren mijn beste vriend destijds.
Als je het nooit doet valt het altijd duurder uit. Ik vond 10k voor een badkamer veel van 6m2. Besloten zelf te doen en qua kosten kwamen we iets lager uit. Maar dan heb ik de duren die ik er in heb gestoken er niet bij geteld. Anders waarschijnlijk het dubbele.
Wij proberen wel zoveel mogelijk zelf te doen, maar ook materialen zijn niet goedkoop. Een beetje laminaat op één verdieping kost al snel 2k, en dan gebruiken we alleen folie met amper egaliserend vermogen. Met plamuurmesjes de hele vloer glad gemaakt van al het lijm en vloerbedekking om niet nog een extra ondervloer te hoeven kopen. Eigenlijk moet het laminaat boven ook gedaan worden, maar nog 2k zien we nu even niet zitten. Daar zit vast ook een laag of twee aan troep onder. Dat doen we wel samen met de homegym als het budget weer wat meer gespaard is.
 
Wij proberen wel zoveel mogelijk zelf te doen, maar ook materialen zijn niet goedkoop. Een beetje laminaat op één verdieping kost al snel 2k, en dan gebruiken we alleen folie met amper egaliserend vermogen. Met plamuurmesjes de hele vloer glad gemaakt van al het lijm en vloerbedekking om niet nog een extra ondervloer te hoeven kopen. Eigenlijk moet het laminaat boven ook gedaan worden, maar nog 2k zien we nu even niet zitten. Daar zit vast ook een laag of twee aan troep onder. Dat doen we wel samen met de homegym als het budget weer wat meer gespaard is.
Wij hebben hier ook de bovenverdieping gedaan toen we het huis kochten. Mijn vrouw was hoogzwanger dus de slaapkamers moesten gewoon helemaal klaar zijn. Ondervloer op de bovenverdieping zat zo vast dat ik dacht dat het houten platen waren. Overigens kan je voor laminaat op de slaapkamer een mindere kwaliteit pakken omdat je daar over het algemeen minder over loopt en dus minder slijtage heb. Scheelt ook in de kosten.
 
Wij hebben hier ook de bovenverdieping gedaan toen we het huis kochten. Mijn vrouw was hoogzwanger dus de slaapkamers moesten gewoon helemaal klaar zijn. Ondervloer op de bovenverdieping zat zo vast dat ik dacht dat het houten platen waren. Overigens kan je voor laminaat op de slaapkamer een mindere kwaliteit pakken omdat je daar over het algemeen minder over loopt en dus minder slijtage heb. Scheelt ook in de kosten.
We hebben liever wel alles van betere kwaliteit om er zo lang mogelijk mee te doen. Dit is wel zo'n huis waar wij ons tot het bittere einde in zien leven. We hebben het qua inkomen ook goed genoeg, als vrouwlief niet ook gelijk wilde trouwen hadden we alles in 1x kunnen doen + meer. :p
 
Heb je geen vrienden of kennissen die je huis zwart willen stucen of anders gewoon vragen aan de stucadoor.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
We hebben liever wel alles van betere kwaliteit om er zo lang mogelijk mee te doen. Dit is wel zo'n huis waar wij ons tot het bittere einde in zien leven. We hebben het qua inkomen ook goed genoeg, als vrouwlief niet ook gelijk wilde trouwen hadden we alles in 1x kunnen doen + meer. :p

Prioriteiten moet je niet aan een vrouw overlaten :haha: :emo:
 
Heb je geen vrienden of kennissen die je huis zwart willen stucen of anders gewoon vragen aan de stucadoor.
Geldt voor alles wat je laat doen toch. Heb m'n laminaat, muren en tuin door 3 verschillende laten doen. Allemaal zwart. Simpel zeggen dat je er geen bon bij hoeft :p
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Geldt voor alles wat je laat doen toch. Heb m'n laminaat, muren en tuin door 3 verschillende laten doen. Allemaal zwart. Simpel zeggen dat je er geen bon bij hoeft :p
Ja klopt, meeste zzpers willen het wel. Alleen kan je dan niet altijd aanspraak maken op garantie
 
Ja klopt, meeste zzpers willen het wel. Alleen kan je dan niet altijd aanspraak maken op garantie

Als je het zelf doet ook niet :D

Laminaat leggen kan overigens elke debiel en voor een mooi laminaatje hoef je ook echt geen duizenden euro's neer te leggen als je slim inkoopt. Liever iets van kwaliteit in de kleur/stijl die je wenst wat "uit de mode" is en weg moet. Als je een bepaald m² hebt wat je nodig hebt, kun je daarmee goed langs de grotere laminaatboeren om een restpartijtje op de kop te tikken voor een deftig prijsje. Met een beetje lullen krijg je de ondervloer er gratis bij en bezorgen ze de boel ook nog. Al kreeg ik dat laatste niet meer voor elkaar, dus we reden met twee auto's en in totaal 58 pakken 2cm van de grond af terug naar huis :roflol:
 
Als je het zelf doet ook niet :D

Laminaat leggen kan overigens elke debiel en voor een mooi laminaatje hoef je ook echt geen duizenden euro's neer te leggen als je slim inkoopt. Liever iets van kwaliteit in de kleur/stijl die je wenst wat "uit de mode" is en weg moet. Als je een bepaald m² hebt wat je nodig hebt, kun je daarmee goed langs de grotere laminaatboeren om een restpartijtje op de kop te tikken voor een deftig prijsje. Met een beetje lullen krijg je de ondervloer er gratis bij en bezorgen ze de boel ook nog. Al kreeg ik dat laatste niet meer voor elkaar, dus we reden met twee auto's en in totaal 58 pakken 2cm van de grond af terug naar huis :roflol:
Mee eens, laminaat leggen stelt opzich niks voor. Alleen moet je er wel tijd voor maken. Ben toen ook bij zo'n klein winkeltje in de middle of nowhere geweest van een Turkse vent. Extra brede 8mm stukken, 80 m2 voor nog geen 6 euro per m2. Ondervloer met 50% korting erbij en voor geloof ik 4 of 500 euro wilden z'n neven 't wel leggen. Dat gunde ik ze wel, waren met nog geen halve dag klaar. Kan ik 't zelf niet voor doen 😂

Ook stucen stelt niet zoveel voor maar ook weer, je moet 't allemaal wel ff doen.
 
Als je het zelf doet ook niet
Dat klopt maar dan ben je tijd en materiaalkosten kwijt, bij een ander komt een uurloon daar nog bovenop :p
 
  • Haha
Waarderingen: Vonk
Back
Naar boven