MuscleMeat

Long road to fit // 152 -> ??

Bezoekers in dit topic

bolkopschroef

Cool Novice
Elite Member
Lid geworden
27 jan 2023
Berichten
122
Waardering
171
Lengte
1m80
Massa
152kg
Goedemiddag allen,

Al enige tijd actief op het forum in de vorm van meelezen en nu de stap gemaakt om maar eens wat extra info en hulp te vragen.
Zal me eerst eens kort voorstellen; ben een man, 33 jaar en heb het veel te ver laten komen.
Altijd wel overgewicht gehad, maar wel actief in de sportschool op gebied van krachttraining en cardio. Naast het sporten, nooit echt op eten (en drinken) gelet. Dit is vrij lang stabiel geweest en gezien het feit dat ik niet "papperig" dik was, wel altijd een stuk te dik.
Dik tevreden zullen we maar zeggen ;).

Een aantal jaren geleden een flinke schouderblessure opgelopen, waardoor ik mezelf niet meer lekker kon uitdagen. Zodra de klachten minder werden, lekker eigenwijs doen door te snel en te veel te willen, waardoor ik dus terug bij af was.
Daarna nog een tijd corona eroverheen met al het gezeur en daarna nooit echt meer de motivatie weten te vinden om er serieus weer mee aan de slag te gaan. Overigens in 2021 een operatie gehad aan beide polsen i.v.m. tunnelsyndroom.

Begin 2022 gingen de sportscholen weer open en wederom ruzie gekregen met de schouderblessure. Gestart met fysio, maar met verbouwing steeds weer voor elkaar gekregen om het opnieuw over te belasten.
Eind 2022 klaar met verbouwing, blessure d.m.v. fysio ver verholpen en héél ver klaar met gewicht. Hoe heb ik het zo ver laten komen? Heel makkelijk; struisvogelpolitiek. "Het ligt aan alles, behalve mij ;)".

Hoop redenen / smoesjes om niet meer te gaan sporten en die zijn ook allemaal benut om niet te gaan sporten. Naast het feit dat ik de laatste, pak 'm beet 3 jaar inactief als shit ben geweest, ook nooit bezig geweest met voeding. Ook nooit bij stilgestaan.
Ik vond altijd dat ik niet veel at, dus het zal wel meevallen. Moet gewoon weer meer gaan sporten.

Nu laatste 2 maanden best een hoop opgezocht, uitgezocht en voor mezelf verwerkt; mogen constateren dat ik, ondanks ik nooit echt buitensporige vreetbuien heb/had en niet echt super veel vreet, dus wel echt super slecht at.
2 januari, na de feestdagen, het roer om en mijn toenmalige eetschema een beetje vastgehouden qua tijden, alleen alle teringzooi eruit gesneden en/of vervangen.
Voorbeelden;
- Vleeswaar -> kipfilet
- Drinken -> uitsluitend water
- Na avond eten -> niks meer
- Drank ipv 2 avonden -> uitsluitend bij speciale gelegenheden. Alleen pure whisky met water

Uiteraard ook 6 keer per week sporten. Intensief kracht training en na elke krachttraining 40 min. cardio op crosstrainer met hartslag 134/142.

Om het maar gelijk zo goed mogelijk proberen te doen; naar de dokter geweest en na een aantal keuzes voorgeschoteld te krijgen, was er eigenlijk maar 1 echte oplossing waar ik iets mee wilde; de diëtiste.
Doorverwijzing gehad, en pas afgelopen week terecht kunnen komen. Hield dus in dat ik het eerst 3 weken zelf moest uitzoeken omdat ik niet wilde wachten.

Inmiddels volgende resultaten behaald;
3-1 - 152 kg
9-1 - 150.6 kg
14-1 - 145.9 kg
21-1 - 143.8 kg --> eerste meting taille 133 cm
28-1 - 143.7 kg --> meting taille 129 cm

Op mijn startgewicht kwam ik aan +/- 2500 kcal uit als ik op tekort wilde eten.
Hiermee ben ik uitgegaan van mijn huidige werk (zittend beroep) dus factor 1.2. Omdat ik een beetje mijn eetmomenten en hoeveelheden wilde aanhouden die ik voorheen at, maar dan gezonde variant. kwam ik steeds wel een stuk onder mijn tekort. Gemiddeld kom ik zo'n beetje uit rond de 2000 kcal uit. En dan neem ik letterlijk alles (zelfs bakboter of olijfolie, kruiden, etc. etc. mee) Is het een ramp als ik 1000 kcal tekort heb? Note: heb dan ook echt absoluut geen honger, op geen een punt op de dag.

Nu vond ik het erg bizar dat ik met mijn gewicht afgelopen week 100 gram ben afgevallen ondanks ik 6 dagen getraind had met intensief krachttraining en dik 4 uur cardio. Ondanks mijn winst op taille, lijkt het me sterk dat ik alles wat ik ben afgevallen, ook weer ben aangekomen in spier.

Moet er wel bij vermelden dat mijn stats, max reps en lifting weight sinds 2 weken ook echt weer flink zijn gestegen in korte periode, maar dan nog..

Afgelopen 4 dagen ff voor de beeldvorming genoteerd:
MA - KCAL 1592 // KVE 148/55/158
DI - KCAL 1669 // KVE 109/33/216
WO - KCAL 2093 // KVE 113/88/213
DO - KCAL 2442 // KVE 164/97/245

Jullie mening gevraagd over:
- Met mijn gewicht moet het toch nagenoeg onmogelijk zijn om met een clean week alsnog blijven steken op gewicht? Had dit punt heus wel verwacht, maar pas na een kg of 20 o.i.d.
- Gaat een te groot tekort ook nadelig werken voor vetverbranding of kan ik dit prima zo aanhouden mits geen honger?
- Mijn grip lijkt achter te blijven (nooit eerder last van gehad) bij het tillen van halters. Bijv. als ik 50 kg halters gebruik voor incline dumbbell press, gaat dit prima voor de oefening, maar na het liften enorme pijn aan middelvinger aanhechting / binnenzijde hand. Heb het gevoel dat het gewicht te veel "hangt" in mijn vingers. Grip probleem of mogelijk wat anders?
 
Laatst bewerkt:
Je bent al goed bezig. :thumbs:

Ik zou elke dag je Kcals tracken en dit ~gelijk houden. je moet in elk geval zien dat je wekelijks op(BMR) 16500Kkals uitkomt.
Elke 10kg die je afvalt moet je dat met 700Kcals verlagen.
 
Je bent al goed bezig. :thumbs:

Ik zou elke dag je Kcals tracken en dit ~gelijk houden. je moet in elk geval zien dat je wekelijks op(BMR) 16500Kkals uitkomt.
Elke 10kg die je afvalt moet je dat met 700Kcals verlagen.
Thanks voor je bijdrage!
Momenteel zit ik daar steeds wel ruim 2000 onder per week, wel met het oog op eiwitten om die zo ver mogelijk tot macro behoefte aan te vullen. De andere 2 macro tekorten heb ik tot nu toe steeds wat laten verwaarlozen zolang ze maar niet te veel boven behoefte zouden uitkomen (liever eronder).
Is dit alsnog een slechte ontwikkeling en moet ik alles nog wat bijschroeven om alsnog die kcal te halen?
 
BMR op je huidige gewicht is dat, als je 80kg zou wegen zou dat ~1750Kcals zijn. dat is zonder toeslagen van training en arbeid, dat heb je nodig om op onderhoud uit te komen. Dat ligt hoger dan je BMR.
 
BMR op je huidige gewicht is dat, als je 80kg zou wegen zou dat ~1750Kcals zijn. dat is zonder toeslagen van training en arbeid, dat heb je nodig om op onderhoud uit te komen. Dat ligt hoger dan je BMR.
Ben er helaas nog niet echt in thuis dus vandaar de misschien dubbele vragen.
Begrijp indd dat ik een bepaald onderhoud heb, daar moet ik een tekort op creëren, alleen door mijn huidige schema is dat tekort te groot t.o.v. onderhoud.
Dus in principe moet ik sowieso ergens tussen BMR en 500 onder onderhoud terecht komen, klopt dit?
En de minimum standaard is dus ook echt het BMR, omdat je anders wellicht niet goed functioneert?
 
Daaronder alleen in ‘extreme’ gevallen in diepere cut. Liever meer cardio
 
Welkom en succes!

2500 kcal is wellicht wat weinig op 100+ kg met een aantal keer per week sporten.

Je lijkt ook wat laag in vetten te zitten.
 
Extreme kut is wmb niet nodig!
Wat denken jullie aan verdeling KVE, dat beter zou zijn?
 
2500 kcal pd met ruim 140kg bw, ben benieuwd hoelang je het gaat volhouden.
 
2500 kcal pd met ruim 140kg bw, ben benieuwd hoelang je het gaat volhouden.
Vertaling: ak denkt ook dat 2500 kcal te weinig is.

Ik zeg het even, want iemand anders begreep hem laatst ook niet. :D
 
  • Like
Waarderingen: ak
Om het leuk te houden en vol te houden hoef je niet alleen maar kipfilet op brood te eten enzo. Ook iets eten na het avondeten kan helpen, bijvoorbeeld een uur voor je naar bed gaat iets van kwark.
 
Hoe train je eigenlijk en hoe lang doe je erover?

De gewichten moeten boven je polsen liggen, niet erachter in je hamd of vingers. Misschien knijp je te krampachtig?
 
Ik heb nog nooit zo drastisch hoeven afvallen maar van wat ik van mensen heb gezien is dat je 't beter op een manier kunt doen die je daadwerkelijk vol kunt houden. Je gaat nu van achteruit snelwandelen naar volle sprint vooruit. Dat is in 't begin leuk maar wat ga je doen als 't even stil valt op die 2500 kcal en 6x per week kracht en 6x40 min cardio? Nog meer cardio? Nog minder eten?
 
Hoe train je eigenlijk en hoe lang doe je erover?

De gewichten moeten boven je polsen liggen, niet erachter in je hamd of vingers. Misschien knijp je te krampachtig?
Ja moeilijk te zeggen betreft eten omdat ik nu inderdaad best saai eet, maar wel goed vol te houden.
Omdat ik nu toch van de meesten advies zie afkomen om de kcal omhoog te gooien, moet ik daar eens wat inspiratie voor op gaan doen, ondanks ik nu het idee heb dat ik “voldoende maagvulling” heb betreft honger gevoelens etc.

Gewichten liggen wat betreft oefeningen exact zoals het moet.
incline bijv. krijg ik de 50kg dumbbells makkelijk 12 reps.
Alleen met heen- en weer sjouwen, voel ik ze meer uit mijn handen glijden heb ik het idee. Vandaar dat ik denk dat m’n grip onderhands niet meer is wat het zou moeten zijn.
 
Ik heb nog nooit zo drastisch hoeven afvallen maar van wat ik van mensen heb gezien is dat je 't beter op een manier kunt doen die je daadwerkelijk vol kunt houden. Je gaat nu van achteruit snelwandelen naar volle sprint vooruit. Dat is in 't begin leuk maar wat ga je doen als 't even stil valt op die 2500 kcal en 6x per week kracht en 6x40 min cardio? Nog meer cardio? Nog minder eten?
Daar heb je zeker gelijk in. Vandaar dat ik vandaag een beetje zenuwachtig werd, inderdaad springen er dan meteen ideeen in m’n hoofd dat ik meer cardio moet doen of minder moet eten.
Ik denk dat het tekort eerst eens wat dichter bij onderhoud moet gelegd worden en dat als startpunt proberen ipv te rigoureus snijden in de kcals!
 
Het zijn eigenlijk twee dingen:
1. Meer variatie, het hoeft niet zo streng, daai en 100% clean, het moet op de lange termijn zijn vol te houden;
2. Waarschijnlijk eet je nu wel heel erg weinig of maak je een telfout. Zelfs op 3.000 kcal per dag zou jij gewoon moeten afvallen.
 
Eet elke dag exact hetzelfde aantal kcal, wat de macros zijn maakt niet zoveel uit.
Weeg jezelf elke ochtend nuchter, zodat je na 1 week een “eerlijk” weekgemiddelde heb.
In week 2 moet je weekgemiddelde lager zijn toz van week 1, is dit niet het geval dan eet je elke dag 100/200 kcal minder.

Je bent dik en dat gewicht is niet gekomen doordat je te veel appels en peren at en nu ga je ineens een healty bikini fit chick dieet volgen, hoelang denk je oprecht dit vol te houden. Kan je wel al verklappen dat de weg naar <100kg langer dan 6 maanden gaat duren en met jou aanpak ga jij de 2 maanden niet eens halen. Je hebt letterlijk elke dag mac donalds gegeten de laatste jaren en ineens kan je daarmee stoppen, wie houd je voor de gek.

Afvallen is heel simpel, eet minder dan jou lichaam nodig heeft. Toevallig heb je een flink lichaam die heel wat kcal elke dag verbrand dus speel het safe/leuk en krik je kcal omhoog naar 3500/4000 pd en kijk wat dat doet na 2 weekgemiddeldes. Ga nog naar de mac en eet die frikandel, dat is de enigste manier waarop je het langdurig gaat volhouden (met 3500/4k kcal pd heb je die ruimte) en de waarheid is hard, maar het gaat een lange rit worden voor jou.
 
Eet elke dag exact hetzelfde aantal kcal, wat de macros zijn maakt niet zoveel uit.
Weeg jezelf elke ochtend nuchter, zodat je na 1 week een “eerlijk” weekgemiddelde heb.
In week 2 moet je weekgemiddelde lager zijn toz van week 1, is dit niet het geval dan eet je elke dag 100/200 kcal minder.

Je bent dik en dat gewicht is niet gekomen doordat je te veel appels en peren at en nu ga je ineens een healty bikini fit chick dieet volgen, hoelang denk je oprecht dit vol te houden. Kan je wel al verklappen dat de weg naar <100kg langer dan 6 maanden gaat duren en met jou aanpak ga jij de 2 maanden niet eens halen. Je hebt letterlijk elke dag mac donalds gegeten de laatste jaren en ineens kan je daarmee stoppen, wie houd je voor de gek.

Afvallen is heel simpel, eet minder dan jou lichaam nodig heeft. Toevallig heb je een flink lichaam die heel wat kcal elke dag verbrand dus speel het safe/leuk en krik je kcal omhoog naar 3500/4000 pd en kijk wat dat doet na 2 weekgemiddeldes. Ga nog naar de mac en eet die frikandel, dat is de enigste manier waarop je het langdurig gaat volhouden (met 3500/4k kcal pd heb je die ruimte) en de waarheid is hard, maar het gaat een lange rit worden voor jou.
Hij is al afgevallen de afgelopen 4weken. 3500/4000 is veel te hoog om af te vallen.
 
Hij is al afgevallen de afgelopen 4weken. 3500/4000 is veel te hoog om af te vallen.
Maand tijd 9kg op de weegschaal, doordat ie de weg in de supermarkt heeft gevonden naar de groente ipv winegums en chips. Paar keer goed gescheten, minder koolhydraten, minder vocht verhaal blablabla.

Op 2500 kcal houd TS het nog paar weken vol voordat ie weer door de mac drive paradeert. Gast is 1.80m en 150kg maw dik AF en mensen doen alsof dat allemaal in 4 maanden tijd aan is komen waaien, zelfs TS geeft zijn schouderblessure en allerlei andere onzin de schuld ipv dat ie elke dag repen chocolade naar binnen heeft lopen rammen waardoor ie dik is geworden.

Neem een risico TS en ga 2500 kcal pd eten en over paar maanden zit je <2000 kcal en 3uur cardio pd of ben verstandig en neem de tijd zodat jij aan jou nieuwe levensstijl kan wennen en nog steeds kan genieten van je frikandel.
 
Back
Naar boven