Fitness Seller

Full body volume en hoe vaak een week rust.

Bezoekers in dit topic

Henk123456

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
8 sep 2014
Berichten
3.242
Waardering
2.682
Lengte
2m28
Massa
148kg
Vetpercentage
7%
Opzich heb ik behoorlijk goede resultaten met trainen maar denk dat ik te vaak overtrain.
Door te hoog volume met te vaak zware gewichten. Zit te denken of mijn volume drastisch te verlagen of af en toe full body 3 keer in de week ofzo met niet teveel oefeningen.

Hoe voorkomen jullie overtraining?
Iemand tips of een ideen voor een schema?
 
Ik ben er zelf ook veel mee bezig en nog niet helemaal over uit.. Aan de ene kant doe je een split zodat je voldoende energie in elk deel kunt steken wat niet praktisch in een fb kan, en dat volume permanent verlagen zou lijkt mij wel ten koste van resultaat gaan, maar aan de andere kant moet de meeste tijd dat je traint ook eigenlijk geen overtraining geven en daarmee dus ook wel bij elkaar ingedeeld passen...

Hoe ziet het er uit wanneer je die overtraining begint te merken? Doe je al op een of andere manier over een periode (mesocycle) naar het "te hoog volume met te zware gewichten" toe werken wat dan in een zwaarste week met PRs resulteert waarna je zou kunnen deloaden?
 
Nou ik train met heel hoge volumes bijvoorbeeld rug morgen 8 oefeningen ofzo. X 3 a 4 setjes.

Ben af en toe moe daar merk ik het aan.
 
Dat zijn voor 1 groep wel veel oefeningen inderdaad.

Uit 1 verticale pull, 1 horizontale pull, iets van isolatie, moet je toch al wel gauw genoeg kunnen halen. Andere varianten van dezelfde beweging kunnen mooi in een 2e training van de week aan bod komen.

En bij 3 x fullbody verdeelt men meestal zelfs dat bovengenoemde nog tot de ene training enkel een verticale pull en de andere training enkel een horizontale.
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak train je nu en hoe vaak per week elke spiergroep?
 
Nu 4 x

Alles 1x maar borst en rug 2 x
 
Ik ben bloedserieus met dit onderwerp heb het idee dat ik teveel doe en met minder mogelijk meer kan bereiken.

Nee dit is geen grap lees ergens ook wel dingen over 2 sets per oefening en minder oefeningen bijv borst 3 oefeningen 2 sets.

Doe nu vaak minimaal 20 setjes en dat 2 x per week. Kan wel werken maar op een gegeven moment dingen veranderen kan ook goed zijn.
 
Ja precies kan een van de experts hier zijn visie geven

wovano
Sanca Saxon
Vonk
Oom Oli
Nou, je moet gewoon zien dat er 48 uur rust is tussen dat je dezelfde spiergroep opnieuw aanpakt. Zo haalde ik toen ik vroeger aan bodybuilding deed mooie resultaten en altijd uitgerust en fris al zeg ik het zelf. Pure krachttraining daar weet ik het niet van, maar zo deed ik het dus toen ik nog een bodybuilder was. (geen grap)

Hou er rekening mee dat je bij de meeste oefeningen voor borst en rug ook je biceps/triceps meetraint !!
 
Laatst bewerkt:
Oliebol die basiskennis heb ik wel het gaat om ervaringen van mensen met kennis.
 
Nou veel meer dan dat zit er niet achter.. Misschien eens bloed laten prikken? Vitamine D tekort valt in deze periode van het jaar veel voor en verminderd ook de energie.
 
Post dan eens een schema wat je nu doet.
 
Opzich heb ik behoorlijk goede resultaten met trainen maar denk dat ik te vaak overtrain.

Ik ben natuurlijk verre van een expert, maar denk dat je duidelijk 2 zaken door elkaar haalt.
Wat jij ervaart heeft niet met over-training an sich te maken heeft, maar met het zogenaamde "overreaching".

"Overreaching," is very common. It is a temporary response to heavy or intense training, and it's even built into many training programs.
This type of overreaching, known as functional overreaching, causes a short-term increase in fatigue and reduction in performance, followed by a brief taper that actually increases performance on testing, competition, or meet day."


Door te hoog volume met te vaak zware gewichten.

M.a.w., met een dergelijke aanpak zul je vrijwel automatisch tegen overreaching aanlopen, maar dat is juist goed.
Tenminste, zo lang dit soort momenten op tijd afgewisseld worden met vormen van deloading/tapering.

Zit te denken of mijn volume drastisch te verlagen of af en toe full body 3 keer in de week ofzo met niet teveel oefeningen.
Ik zou gewoon volume reductie toepassen binnen je huidige training-schema.
Simpelweg door het aantal sets wat je doet per oefening te verminderen met de helft bijvoorbeeld, EN/OF het aantal reps per set te verlagen.

Reductie van het aantal trainingen per week kan ook helpen.
Je blijft dus gewoon doen wat je al deed, maar dan met 1 of 2 extra rustdagen tussen iedere trainingsessie.


Hoe voorkomen jullie overtraining?
Iemand tips of een ideen voor een schema?

4-6 weken vol gas gaan en dan 1 of 2 weken deloaden cq. taperen op bovenstaande manieren, is doorgaans voldoende om échte over-training te voorkomen.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt: Echte, chronische over-training vindt eigenlijk maar relatief weinig plaats en is echt een sluipend lange-termijn fenomeen..
 
Back
Naar boven