MuscleMeat

Squat techniek bij zwaar gewicht. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
15 feb 2023
Berichten
15
Waardering
7
Lengte
1m88
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Wanneer ik zwaar squat (1-3 repmax) zijn er 2 punten waar ik moeite mee heb.
-knieën gaan (een beetje) naar binnen halverwege de squat.
-Het uitlopen van het gewicht (Ik ben altijd lang bezig om de juiste positie te vinden en het uitlopen voelt niet heel stabiel)

Ik squat low bar en sta vrij smal.
Verder train ik voor kracht en doe bijna alleen maar compound oefeningen.
Bijgevoegd mijn 170kg squat (PR) van gisteren.

Weet iemand hoe ik mijn techniek op deze punten kan verbeteren ? Ook andere tips over techniek zijn welkom.
 

Bijlagen

  • VID-20230214-WA0028.mp4
    5,7 MB
Brace je wel tijdens het uitracken?
 
Tijdens het uitracken wel (Maar het kan denk ik wel veel beter als ik het vergelijk met mijn bracen net voor de rep) Ik zal er de volgende keer met het uitracken op focussen en kijken of het helpt.
 
Wanneer ik zwaar squat (1-3 repmax) zijn er 2 punten waar ik moeite mee heb.
-knieën gaan (een beetje) naar binnen halverwege de squat.
-Het uitlopen van het gewicht (Ik ben altijd lang bezig om de juiste positie te vinden en het uitlopen voelt niet heel stabiel)

Ik squat low bar en sta vrij smal.
Verder train ik voor kracht en doe bijna alleen maar compound oefeningen.
Bijgevoegd mijn 170kg squat (PR) van gisteren.

Weet iemand hoe ik mijn techniek op deze punten kan verbeteren ? Ook andere tips over techniek zijn welkom.
Uitlopen met meer, kleinere stapjes (probeer maar eens grote stappen te nemen met 270 kg op je rug), dan heb je veel minder last om het gewicht stabiel te houden en de juiste uitgangspositie te vinden.

Voeten wat meer naar buiten draaien.

Voeten wat verder uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf de nek naar beneden alles bracen (rug verliest vorm).
Probeer je uitloop te beperken naar letterlijk 2 stappen. (niet die rommelige kleine gekke stapjes).
Voeten iets draaien om de knieën naar buiten te krijgen, en "grijp" de vloer meer met je tenen.
Blijf je reet aanspannen (wobbel in onderrug onderin voordat je naar voren gaat om kracht te zoeken)

Ondersteuning qua oefening mocht je die nog niet doen. Boxsquats.
 
Wanneer ik zwaar squat (1-3 repmax) zijn er 2 punten waar ik moeite mee heb.
-knieën gaan (een beetje) naar binnen halverwege de squat.
-Het uitlopen van het gewicht (Ik ben altijd lang bezig om de juiste positie te vinden en het uitlopen voelt niet heel stabiel)

Ik squat low bar en sta vrij smal.
Verder train ik voor kracht en doe bijna alleen maar compound oefeningen.
Bijgevoegd mijn 170kg squat (PR) van gisteren.

Weet iemand hoe ik mijn techniek op deze punten kan verbeteren ? Ook andere tips over techniek zijn welkom.
Ik zie meteen wat je bedoelt. Goed filmpje!

Maak een keuze. Brace, 2 stappen, adem, brace, squat.

Schakel je monkey mind uit. Die stem die zegt dat je niet goed staat. Fuck it. Volgende set weer een kans. Sta je echt niet goed? Money mind uit, Goed gaan staan en squatten. En stop met denken. Alleen concentratie.

Duw je knieën naar buiten. (Niet extreem.. maar je mag een beetje naar buiten als dat gebeurt. En billen aan!!!! Helemaal van onder naar boven.

Als dat niet lukt? Minder gewicht. Is hemaal prima.

Ga ook komende 6 weken opwarmen met clamshells met licht elastiek. 1 set van 30 sec wanneer je traint, 3 als je niet traint.

Train je core meer. Met 2 x P week 3 x 10 herhalingen 1 of 0 RIR. En 1 x p week zware barbell hip thrusts met 3 sets 8-12 of super lange holds en 15 herh maar dan wat lichter.

Over 6 weken ben je een stuk stabieler.

Dit klinkt een beetje als toekomstmuziek, maar ik denk het zeker te weten.
 
Nog toe te voegen:
Van je pirineum tot je kruin fucking sturdy zijn. Hou je bekken stabiel ook. Dus bovenlichaam strak.

En je kunt ook proberen je benen naar buiten te draaien. Vanuit je heupen, alsof je de binnenkant van je benen wil laten zien. Maar wel in je stance blijven staan. Ik bedoel meer dat je het op die manier strak zet.

Zware squat! :)
 
Ik zie meteen wat je bedoelt. Goed filmpje!

Maak een keuze. Brace, 2 stappen, adem, brace, squat.

Schakel je monkey mind uit. Die stem die zegt dat je niet goed staat. Fuck it. Volgende set weer een kans. Sta je echt niet goed? Money mind uit, Goed gaan staan en squatten. En stop met denken. Alleen concentratie.

Duw je knieën naar buiten. (Niet extreem.. maar je mag een beetje naar buiten als dat gebeurt. En billen aan!!!! Helemaal van onder naar boven.

Als dat niet lukt? Minder gewicht. Is hemaal prima.

Ga ook komende 6 weken opwarmen met clamshells met licht elastiek. 1 set van 30 sec wanneer je traint, 3 als je niet traint.

Train je core meer. Met 2 x P week 3 x 10 herhalingen 1 of 0 RIR. En 1 x p week zware barbell hip thrusts met 3 sets 8-12 of super lange holds en 15 herh maar dan wat lichter.

Over 6 weken ben je een stuk stabieler.

Dit klinkt een beetje als toekomstmuziek, maar ik denk het zeker te weten.

Bedankt voor de tips. Denk vooral dat het monkeymind uitschakelen een stuk gaat helpen en de focus om het hele lichaam direct aan te spannen en sturdy zijn bij het uitlopen.

Core wordt een projectje voor de komende maanden.
 
Gisteren gesquat 6*4 met 120 kg zonder belt . Diepte zou nog iets beter kunnen, maar ik denk dat de techniek al een stuk beter is dan in het vorige filmpje.
Uitlopen gaat veel stabieler, nu nog het monkeybrein uitschakelen.
En je kunt ook proberen je benen naar buiten te draaien. Vanuit je heupen, alsof je de binnenkant van je benen wil laten zien. Maar wel in je stance blijven staan. Ik bedoel meer dat je het op die manier strak zet.
en "grijp" de vloer meer met je tenen
Deze tips helpen goed. Ik heb het idee dat hierdoor de squat veel soepeler en beter verloopt, alsof alle spieren veel beter samenwerken.
 

Bijlagen

  • 120x4squatbeltless.mp4
    15,6 MB
Ziet er in mijn ogen idd al een stuk beter uit (maar ik ben geen powerlift kechie dus misschien is mijn mening totaal irrelevant)
Dat uitlopen moet je nog wel fixen, ik snap niet precies die mini-stapjes
 
Voor mij zag die 120 er meer gecontroleerd uit dan die uit je eerste filmpje. Wat mij opvalt en ik ben ook geen expert is dat wanneer vlak voor je naar beneden gaat het lijkt of je bovenlichaam in elkaar zakt. Als ik mijzelf brace dan komt me borst naar voren en voor me gevoel gaat de bar dan ook een stukje omhoog.
Uitlopen is in mijn ogen ook gewoon goed. Ik weet niet waarom je grote stappen zou zetten. Gaat erom dat je vrij kunt zakken en de bar snel terug kan hangen. Grote stappen met veel gewicht zorgt denk ik ook voor veel instabiliteit. En daar komt bij denk ik niet dat je knie banden het leuk gaan vinden wanner je deze tot de max gaat overstrekken bij veel gewicht op 1 been.
 
Gisteren gesquat 6*4 met 120 kg zonder belt . Diepte zou nog iets beter kunnen, maar ik denk dat de techniek al een stuk beter is dan in het vorige filmpje.
Uitlopen gaat veel stabieler, nu nog het monkeybrein uitschakelen.


Deze tips helpen goed. Ik heb het idee dat hierdoor de squat veel soepeler en beter verloopt, alsof alle spieren veel beter samenwerken.
Nice!! Blij dat je er wat aan hebt. En super tof hoe je het meteen toepast! Enorm verschil.
 
Gisteren gesquat 6*4 met 120 kg zonder belt . Diepte zou nog iets beter kunnen, maar ik denk dat de techniek al een stuk beter is dan in het vorige filmpje.
Uitlopen gaat veel stabieler, nu nog het monkeybrein uitschakelen.


Deze tips helpen goed. Ik heb het idee dat hierdoor de squat veel soepeler en beter verloopt, alsof alle spieren veel beter samenwerken.
Tis niet heel duidelijk, maar het lijkt alsof je de bar in highbar positie hebt en een lowbar squat doet.
Zo deed ik ze zelf ook een tijdje (weliswaar minder zwaar), tot ik hierop werd gewezen. Nu gebruik ik een hybride vorm die het meest naar highbar neigt. Als jij echt lowbar wilt squatten mag de bar iets lager, dit kan even vreemd aanvoelen.
Mooie squat verder!
 
Uitlopen niet meer dan 3 stapjes. Gewicht omhoog, eerste voet naar achteren dan gevolgd door de tweede en de derde stap is eventueel in lijn brengen.
Dit zorgt voor de minste krachtslekkage. De stand van je voeten is niet breder dan schouderbreedte en is min of meer een voorkeurshouding.
Het naar binnen vallen van je knieën is niet erg, de beweging naar binnen en naar buiten zoals die 2e video is prima. Als je je knieën naar buiten Gaat drukken zoals de meeste hier aangeven dan ontstaat er een krachtslekkage en Gaat dan ten koste van je max 1RM.
m.b.t. het bracen zien ik niet veel. Het bracen opzicht dient niet zichtbaar te zijn in hoogte verschil het vastzetten van je core is feitelijk het enige wat je zou moeten en mogen zien.
Wellicht dat een squatcursus bij Bell Coaching wat voor je is.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen wederom bedankt voor alle tips!
Het racen opzicht dient niet zichtbaar te zijn in hoogte verschil het vastzetten van je core is feitelijk het enige wat je zou moeten en mogen zien.
Misschien dat dit komt omdat ik niet genoeg in onderbuik inadem waardoor het lichaam eerst omhoog gaat (vooral de 1ste rep) en bij het bracen/aanspannen van de core weer omlaag. (core en rug voelt wel goed sterk en stabiel tijdens de squat).
Ik zal er de volgende keer ff op letten.

Tis niet heel duidelijk, maar het lijkt alsof je de bar in highbar positie hebt en een lowbar squat doet.
Ik heb hem in lowbar positie liggen op mijn rug en achterkant schouders. Ik heb wel eens nog lager geprobeerd maar dat resulteerde in schouderpijn en dan vooral de rotator cuff.

Komende weken verder met techniekverbetering en core training :)
 
Even een update (video is baggerkwaliteit omdat hij anders een foutmelding gaf: te groot bestand)

Sinds februari veel core getraind en ik gebruik alleen nog een riem bij zwaar deadliften en log.

Vandaag 4 sets 3x150 gesquat zonder belt met sleeves.
Dit was het derde setje. 1ste rep goed, 2e rep teveel naar voren en 3e rep niet diep genoeg.
Knieen gaan niet meer naar binnen bij het squatten (en ook niet extreem naar buiten) sta nu iets breder.
Ook merk ik dat het bracen veel beter gaat en dat ik veel steviger sta (veel tighter).

Het kan nog wel een stukje beter maar er zit vooruitgang in :).
 

Bijlagen

  • Untitled(1).mp4
    2,2 MB
Even een update (video is baggerkwaliteit omdat hij anders een foutmelding gaf: te groot bestand)

Sinds februari veel core getraind en ik gebruik alleen nog een riem bij zwaar deadliften en log.

Vandaag 4 sets 3x150 gesquat zonder belt met sleeves.
Dit was het derde setje. 1ste rep goed, 2e rep teveel naar voren en 3e rep niet diep genoeg.
Knieen gaan niet meer naar binnen bij het squatten (en ook niet extreem naar buiten) sta nu iets breder.
Ook merk ik dat het bracen veel beter gaat en dat ik veel steviger sta (veel tighter).

Het kan nog wel een stukje beter maar er zit vooruitgang in :).
Iets langzamer en gecontroleerder zakken.
 
Back
Naar boven