Kreeg een mailtje van een collega van het 5de leerjaar: ' ik heb gezien dat de kinderen de oefeningen hebben gemaakt zonder de procentstrook....ze moeten dit echter met de procentstrook kunnen. Dus morgen hen dit toch aanleren".
Neen juf....u bent fout! De leerplannen spreken over :" ....aan de hand van een procentstrook of een verhoudingstabel".
In haar klas geef ik iedere week 2 keer les wiskunde, aan de zwakste kinderen. Echter blijkt nu dat deze kinderen voor beginnen te lopen op de rest van de klas omdat deze juffen niet weten dat je " hulpmiddelen moet negeren als deze de oefening net moeilijker maken. De leerkracht moet andere methodes toepassen. Het eindresultaat telt, niet de methode....als het gaat om kinderen met een verlengde instructie".
Die juf wil dus dat ik deze leerlingen leer werken met een hulpmiddel die het voor alle kinderen moeilijker maakt.
Ze is ergotherapeute.... ze staat al een paar jaar voor de klas....maar op didactisch vlak is het een ramp. Ze krijgt het niet uitgelegd, ze kent geen differentiatie....ze weet niet hoe ze leerplandoelen moet nastreven....welke ze moet behalen en welke niet.... de klasresultaten zijn rampzalig. De kinderen die ik in haar klas les geef zijn van 3 op 10 naar 8, 7 op 10 gemiddeld gegaan '( op basis van 4 grote toetsen). De rest van de klas heeft een gemiddelde van 5, 4....
Rampzalig!
En dan moet IK...ik de door mij begeleide kinderen haar methodes aanleren die niet werken?
Zo vermoeiend om met incompetente mensen te werken.