XXL Nutrition

volledig strekken?

Bezoekers in dit topic

Anoniem_1990_1

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jun 2006
Berichten
6.968
Waardering
1
Moet je bij oefeningen als bench press, squat, concentration curl, etc. je gewrichten wel of niet volledig strekken, zoals bij de squat (machine), kan je knie dan niet tegengesteld 'doorknikken'?

Ik hoop dat jullie me begrijpen en helpen:)
 
Gewoon strekken.


Onder "normale" omstandigheden hoef je niet bang te zijn voor overstrekken (doorknikken)
 
is het niet beter voor de gewrichten om wel te strekken maar niet te 'locken'
 
Waarom?

O het moment dat je lockt word de belasting overgenomen door de rest van de botstructuur.

Voor je gewrichten is locken dus beter.
 
Volledig niet akkoord mee 3xl maar goed we gaan geen eindeloze discussie starten :D
 
lijkt me niet echt bevorderlijk voor je elleboog gewrichten als je bijv. met fly's de armen volledig strekt. altijd spanning erop houden zou ik zeggen.
 
ik strek bijvoorbeeld tijdens het bench pressen nooit omdat ik veel meer spanning voel op m'n borst na enkele reps zonder strekken ipv enkele reps met strekken
 
Uiteraard, als je uitlockt haal je de spanning eraf
 
Dat is wat bbd in een andere post zei om de 'fatigue' tegen te gaan en zo een zwaardere load en/of meer reps te kunnen maken. Ook daar ben ik trouwens niet mee akkoord als je doel hypertrofie is
 
Moen zei:
Dat is wat bbd in een andere post zei om de 'fatigue' tegen te gaan en zo een zwaardere load en/of meer reps te kunnen maken. Ook daar ben ik trouwens niet mee akkoord als je doel hypertrofie is

Ok, en leg me dan eens uit hoe vermoeidheid bijdraagt aan myofibrillar hypertrophy?

Voor sarcoplasmic hypertrophy ben ik het met je eens, maar jij focussed dus het grootste gedeelte van je training daarop?
 
Ik train de laatste tijd trouwens volledig volgens Scott Abel's principes

http://www.scottabel.com

Daar bij abel files staan een reeks artikelen die de boel beknopt samenvatten (moest het je interesseren)

Is teveel om hier ff neer te zetten
 
Niet volledig strekken, de spanning der op houden!
 
Opgeschoond.

Iedereen weer on topic graag
 
Aanhangers van niet streken gaan er van uit dat de constante belasting de spier steeds nieuwe vezels bij de beweging laat betrekken waardoor er meer spiergroei is.

Aanhangers van wel strekken gaan er van uit dat doordat niet strekken lichter gewicht betekent de verkeerde vezels worden aangesproken en dat het lagere gewicht minder totaal vezels activeert.
Door te strekken kan je ook gebruik maken van het myotatic strech reflex waardor je nog meer vezels aanspreekt.

verders betekent niet strekken ook dat het accent bij veel oefeningen meer op het energie leverend deel (sarcoplasma) van de cel komt te liggen en minder op het samentrekkend deel (sarcomeren). De verhouding sarcoplasma/sarcomeer is ca 20/40 dus reken uit

Ook gaan de meeste niet strekken theorien er van uit dat de beweging langzaam uitgevoert word, terwijl wel strekken vaker uitgaat van explosievere bewegingen.


Imo is er maar 1 niet strekken variant echt werkzaam en dat is isometrisch trainen. Alleen is het nadeel hiervan dat het wat kracht aangaat alleen werkt op de positie waarin isometrisch getraint wordt
 
iron erik zei:
lijkt me niet echt bevorderlijk voor je elleboog gewrichten als je bijv. met fly's de armen volledig strekt. altijd spanning erop houden zou ik zeggen.
Waarom zou je bij Fly's je armen strekken? De stand van je onderarmen is toch helemaal niet van invloed op de te trainen spier? Het word alleen maar zwaarder als je ze strekt omdat het moment groter wordt, maar dat dat nou de bedoeling van de oefening is betwijfel ik...
 
Mooie uitleg 3xl maar feit blijft toch dat ik serieus last krijg aan men ellebogen als ik uitlock.

Bovendien hoeft die 20-40 verhouding sarcoplasma-sarcomeren niet te betekenen dat het id praktijk ook die verhouding in resultaat gaat opleveren. (bewijst de praktijk)
 
iron erik zei:
lijkt me niet echt bevorderlijk voor je elleboog gewrichten als je bijv. met fly's de armen volledig strekt. altijd spanning erop houden zou ik zeggen.

niet vergelijkbaar omdat flyes een isolatie oefening is waarbij het draait om de schoudergewrichten (elleboog gewrichten spelen hier geen rol in)

zo volledig mogelijke rom is voor een bodybuilder optimaal, omdat het gaat om massa en kwaliteit (van zowel beweging als massa), niet om het verplaatsen van een zo groot mogelijk gewicht..
 
Back
Naar boven