XXL Nutrition

Wedstrijdtip voor een papierdunne huid (natrium kalium / sodium potassium) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Veel beginnende bodybuilders vragen zich wel eens af hoe je nou aan die papierdunne huid komt die je nodig hebt om op het podium uit te blinken tegenover de anderen. Het heeft allemaal met mineralen en water te maken maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk? Een en ander zal ik proberen verduidelijken met eigen ervaring en die van anderen.

Laten we beginnen bij het begin en eerst uitleggen hoe het lichaam omgaat met water/vocht.
Er zijn 3 opslagplaatsen voor vocht/water in het lichaam:
  • Het bloed en vasculair systeem: Dit is de meest belangrijke opslagplaats voor lichaamsvocht. Als er hier te weinig vocht zit, dan zal het bloed veranderen van structuur en kan je in het ergste geval eraan sterven. Dus hiermee moet je heel voorzichtig omgaan.
  • Spierweefsel: Alle spieren (glad of skelet) bevatten 70% water om goed te kunnen blijven functioneren. Dit vocht willen we rond contesttijd NIET verminderen zodat uiteraard het spiervolume niet drastisch afneemt.
  • Subcutaan: Dit is het vocht dat zich onder je huid bevindt. Je kan het zien als een ultieme reserve voor het lichaam voor bijv. als er een ernstig vochttekort dreigd. Je hebt het al begrepen, dit is het vocht dat je kwijtwil vlak vóór de wedstrijd/show ZONDER dat je spier- of bloedvolume afneemt. Hier gaat dit artikel over en ik zal precies uitleggen hoe je dit bereikt.

Om te beginnen is het hormoon oestrogeen hier een belangrijke factor, het beïnvloed het hormoon aldosterone (Aldosterone is het hormoon dat o.a. de bloeddruk regelt, het zorgt ervoor dat de zout/water retentie voldoende is om een voldoende bloeddruk te garanderen.) Aldosterone houd vocht+natrium vast en stoot kalium af. Dit gebeurd bijv. wanneer er hogere oestrogeen waarden zijn door aromataze tijdens of na een anabolen kuur. (Vandaar enkel aanzienlijke vochtretentie bij aromatiserende AAS) Deze vochtretentie is er in de 3 bovenstaande opslagplaatsen, maar de belangrijkste weg blijft toch het bloed.

De vraag blijft: hoe kunnen we dit hormoon (aldosterone) beïnvloeden zonder het gebruik van diuretica of AAS?
Daar kom ik toe:

Veel bodybuilders zien zout als boosdoener omdat ze denken dat méér natrium, méér vocht retentie veroorzaakt. We doorbreken de mythe:
Zout kan juist positief gebruikt worden om vóór de wedstrijd in topshape te komen. Maar dan moet je weten hoe je tewerk gaat.

Wat gebeurd er als men de zout inname verminderd?
  • Minder of geen natrium (en in mindere mate kalium iodide) betekend meer afgifte van aldosterone. Hierdoor geeft het lichaam meer kalium af en houd het meer natrium en water vast. Door elektrolyte onevenwichtigheid zal de huid er dikker uitzien en de spieren minder zichtbaar.
  • Verminderde natrium-kalium pomp, minder opname van nutriënten en transport van glycogeen, aminozuren en creatine.
  • Als er zich minder natrium in de spier bevindt, dan ook minder water en dus krijgt men platte spieren, zwakke vasculariteit en een catabole omgeving.

We weten nu dus hoe belangrijk zout is en wat het hormonaal kan teweeg brengen.
Maar hoe passen we dit toe op de contest preparatie en hoe krijgen we die papier dunne huid en volle spieren? (ervanuitgaand dat het dieet al goed zit en het meeste vet weg is).

We beginnen 15 dagen voor de wedstrijd/show met het vermeerderen van de zoutinname met 20 tot 30%. LET OP: Ik ga ervanuit dat je zoutinname hiervoor al normaal was en niet lager of verminderd. Deze hoeveelheid moet elke dag evenhoog blijven en niet pieken of dalen. Hierdoor krijg je de reactie van je lichaam waardoor het geen aldosterone meer zal afgeven. Het zout zal als gevolg in de spier blijven en het nodige watervolume word daar opgebouwd. Hierdoor verkrijg je ook de natrium-kalium pomp waar ik het al eerder over had. Een zeer welkom voordeel tijdens dieetperiodes omdat dit anti-catabool werkt.

Tijdens deze 15 dagen durende periode moet de water inname zeer hoog blijven (4-6 liter per dag is een minimum, a.s. gebruikers moeten zelfs denken aan 6-8 tot 10 liter per dag!). Dit helpt je lichaam om alle extra natrium af te geven, dit zal gebeuren omdat de aldosterone afgifte wordt gecontroleerd door de verhoogde zout inname. Het lichaam zal dan ook het teveel aan water en natrium blijven afgeven zolang dit blijft duren.

Stel dat de wedstrijd is op een zondag, dan moet je op vrijdagavond de water inname gaan afbouwen tot je op de dag zelf bijna geen drank meer binnenkrijgt. Het lichaam denkt nog steeds dat het weer een overvloed aan water zal binnenkrijgen en blijft dus water afgeven aan het normale ritme. Hierdoor zal het bloed- en spiervolume sterk afnemen. Weet je nog wat ik helemaal in het begin zei over het "subcutaan vocht"? Wel hier dreigt nu de extreme situatie van vochttekort voor het lichaam. Om te overleven gaat het lichaam alle vocht reserves opgebruiken en haalt alle vocht uit de minst belangrijke plaatsen weg. Je snapt het al. Alle subcutaan vocht wordt in het bloed en de spieren gepompt. Het resultaat is: vasculariteit, opgepompte spier"zakken" en een papierdunne huid.

En natuurlijk werkt deze methode perfect in combinatie met carb loaden!

Succes!
 
Om te laten werken moet je samen met de natrium inname ook de kaliuminname verhogen. Kalium is nl het gedeelte dat bij de natrium/kalium pomp voor het intracellulaire vocht zorgt, dus alleen natrium verhogen werkt niet
 
3XL zei:
Om te laten werken moet je samen met de natrium inname ook de kaliuminname verhogen. Kalium is nl het gedeelte dat bij de natrium/kalium pomp voor het intracellulaire vocht zorgt, dus alleen natrium verhogen werkt niet
Het is idd belangrijk dat je voldoende kalium/potassium binnenkrijgt. Was ik vergeten vermelden.
Bronnen voor kalium zijn bijv.

Dierlijke Bronnen :
ansjovis (in olie), gecondenseerde melk, heilbot, kabeljauw, mosselen, rundvlees, sardines (in olie), tonijn (in blik), varkensvlees, zalm

Plantaardige Bronnen :
aardappelen, artisjokken, avocado's, banaan, bloemkool, boerenkool, broccoli, dadels, kelp, knoflook, noten, peterselie, pruimen, rozijnen, sesamzaad, sojabonen, spinazie, tarwezemelen, tomatenketchup, tomatenpuree, tuttifrutti, vijgen, volkorenbrood, zonnebloempitten
 
Goeie post!!!!

3XL: vertel daar eens wat meer over?
 
Klinkt goed, maar hoe groot is de aanslag op de nieren ? Of is de natrium inname nog binnen de grenzen als je 20 tot 30% meer inneemt dan normaal ?
 
Klinkt goed!!!
Lijkt me leuk om zo een beachparty voor te bereiden. Extra cut!

Heeft iemand het al n's geprobeerd? Slik je voor extra zout gewoon een paar lepeltjes keukenzout/boullion? En zouden bijkomende diuretica zoals caffeine ook in de voorbereiding passen?
 
extra zout wordt doorhen de dag genomen neem ik aan...

waat is de invloed op krachtproductie?

zou het eventueel nuttig zijn voor een powerlifter om eventueel een beetje in gewicht te zakken?
 
Ericr zei:
Klinkt goed, maar hoe groot is de aanslag op de nieren ? Of is de sodium inname nog binnen de grenzen als je 20 tot 30% meer inneemt dan normaal ?
Het is natuurlijk voor een korte periode, de 15 dagen lang drink je zoveel water dat de nieren goed gezuiverd blijven. De belasting komt toch vooral wanneer de waterinname gestopt wordt.
Verder, een "normaal" mens eet tussen de 7 en 15 gram zout per dag.
De ADH voor natrium/sodium zit echter rond de 500mg per dag terwijl 1 gr zout 400mg natrium/sodium bevat.
De ADH voor natrium word dus door bijna iedereen zwaar overschreden.
Maar laten we zeggen dat gemiddeld 10 gram zout per dag word gegeten. Dan is 30% van 10 gr = 13 gr. Dus veel maakt het niet uit, maar je hebt wel ineens 1200 mg meer natrium binnen, wat voldoende is om het effect te bereiken.

Big Byron zei:
Klinkt goed!!!
Lijkt me leuk om zo een beachparty voor te bereiden. Extra cut!

Heeft iemand het al n's geprobeerd? 1. Slik je voor extra zout gewoon een paar lepeltjes keukenzout/boullion? 2. En zouden bijkomende diuretica zoals caffeine ook in de voorbereiding passen?
1... enkele grammen meer is voldoende.
2. Zou probleemloos moeten kunnen.

Spike zei:
1. extra zout wordt doorhen de dag genomen neem ik aan...

waat is de invloed op krachtproductie?

zou het eventueel nuttig zijn voor een powerlifter om eventueel een beetje in gewicht te zakken?
1. Maakt niet zoveel uit, zolang elke dag de dosis word bereikt.
2. Positief, spieren zullen beter omgaan met nutrienten oa creatine en glycogeen.
3. Ik denk niet dat het totaal gewicht heel veel veranderd, en als het dat wel doet, dan is het voor korte tijd. Het is echt iets voor enkel de periode voor en tijdens de wedstrijd. Daarna wil je waarschijnlijk zo snel mogelijk drinken en zal je weer snel op je normale gewicht zitten.
 
Goeie post!!!!

3XL: vertel daar eens wat meer over?
Als je natrium gaat laden zal je altijd moeten zorgen dat je lichaam over voldoende kalium kan beschikken.
Je lichaam zal nl altijd proberen de natrium/kalium balns te behouden (hier is het hele Na/K manipulatie verhaal op gebasseerd)

Als er nu te veel Na tov K is, zal de Na vocht uit de spiercel gaan trekken. Dit is dus het laatste wat je wilt ! Na/K manipulatie is juist bedoeld om vocht de spiercel in te trekken.

Dus nogmaal, zorg ervoor voldoende K binnen te krijgen. Vergeet niet dat op het moment je aan zout laden begint je meestal laag in de koolhydraten en je dus niet kan bouwen op bananen ed.
Alleen de laatste paar dgn dat je zoutarm gaat vallen gelijk met de koolhydraatlaadfase waar je dus wel met bananen kan werken.


Moet er ook bij zeggen dat als je dit voor een wedstrijd oid wilt proberen, je er wijs aan doet het een paar keer te proberen om te zien hoe jouw lichaam er op reageerd.
Ik ken er voldoende die hoopte scherp erbij te staan, maar er meer uit kwamen te zien als een ballon.
(Volgens mij word het trouwens ook niet meer zoveel gedaan. In de 80's en begin 90's was het wel veel in gebruik)
 
Beste Admin....
Klinkt veelbelovend....Ik heb zo mijn vraagtekens???
IK denk het volgende ervan:

Zout in het lichaam zorgt ervoor dat water wordt ontrokken uit het spierweefsel en circulatior systeem. Je nieren zijn verantwoordelijk voor het vasthouden van water en zout (urine-productie) Wanneer er nou te veel zout in het lichaam is en daardoor teveel vocht wordt vastgehouden komt er spanning op de aderen en daar komt nog bij dat het bloedvolume stijgt. Wanneer spanning op aderen staat stijgt de bloeddruk.

De gevolgen even op een rijtje:
1. forward failure: rechterventrikel kan in onvoldoende mate het bloed doorpompen naar de longen met als gevolg HMV omlaag, oligurie, moeheid, shocksymptomen
2. backward failure: stuwing van de vv. pulmonalis de rechter ventrikel heeft zich gecompenseert en er onstaat nu een file voor de linker ventrikel. Dit heeft als gevolg dat het bloed in onvoldoende mate rondgepomt kan worden. Waardoor andere organen niet genoeg van bloed kan worden voorzien.
Of te wel... Decompensatio cordis (hartfalen)

Ik weet dat het maar 15 dagen is. Maar ik wilde hiermee laten zien (aan fanatieke zoutvreters) dat de inname van zout ten allen tijde niet goed is voor het lichaam. En ja je wordt er droger van.....

Groeten
The_Oak

Admin waar heb jij deze info vandaan???
 
"Zout in het lichaam zorgt ervoor dat water wordt ontrokken uit het spierweefsel"

Daarom is het ook van belang dat je naast Na voldoende K binnen krijgt

Als je natrium gaat laden zal je altijd moeten zorgen dat je lichaam over voldoende kalium kan beschikken.
Je lichaam zal nl altijd proberen de natrium/kalium balns te behouden (hier is het hele Na/K manipulatie verhaal op gebasseerd)

Als er nu te veel Na tov K is, zal de Na vocht uit de spiercel gaan trekken. Dit is dus het laatste wat je wilt ! Na/K manipulatie is juist bedoeld om vocht de spiercel in te trekken.

Dus nogmaal, zorg ervoor voldoende K binnen te krijgen. Vergeet niet dat op het moment je aan zout laden begint je meestal laag in de koolhydraten en je dus niet kan bouwen op bananen ed.
Alleen de laatste paar dgn dat je zoutarm gaat vallen gelijk met de koolhydraatlaadfase waar je dus wel met bananen kan werken.


Moet er ook bij zeggen dat als je dit voor een wedstrijd oid wilt proberen, je er wijs aan doet het een paar keer te proberen om te zien hoe jouw lichaam er op reageerd.
Ik ken er voldoende die hoopte scherp erbij te staan, maar er meer uit kwamen te zien als een ballon.
(Volgens mij word het trouwens ook niet meer zoveel gedaan. In de 80's en begin 90's was het wel veel in gebruik)
 
Goede post 3xl.

The_Oak zei:
Beste Admin....
Klinkt veelbelovend....Ik heb zo mijn vraagtekens???
IK denk het volgende ervan:

1. ) Zout in het lichaam zorgt ervoor dat water wordt ontrokken uit het spierweefsel en circulatior systeem. Je nieren zijn verantwoordelijk voor het vasthouden van water en zout (urine-productie) Wanneer er nou te veel zout in het lichaam is en daardoor teveel vocht wordt vastgehouden komt er spanning op de aderen en daar komt nog bij dat het bloedvolume stijgt. Wanneer spanning op aderen staat stijgt de bloeddruk.

2. ) De gevolgen even op een rijtje:
1. forward failure: rechterventrikel kan in onvoldoende mate het bloed doorpompen naar de longen met als gevolg HMV omlaag, oligurie, moeheid, shocksymptomen
2. backward failure: stuwing van de vv. pulmonalis de rechter ventrikel heeft zich gecompenseert en er onstaat nu een file voor de linker ventrikel. Dit heeft als gevolg dat het bloed in onvoldoende mate rondgepomt kan worden. Waardoor andere organen niet genoeg van bloed kan worden voorzien.
Of te wel... Decompensatio cordis (hartfalen)

Ik weet dat het maar 15 dagen is. Maar ik wilde hiermee laten zien (aan fanatieke zoutvreters) dat de inname van zout ten allen tijde niet goed is voor het lichaam. En ja je wordt er droger van.....

Groeten
The_Oak

3. )Admin waar heb jij deze info vandaan???
1. Door veel water te drinken en te doen wat 3xl zegt kan je dit alles vermijden.
En de zoutverhoging is slechts 30%, de meesten onder jullie eten nu al die verhoogde inname! Dus echt schadelijk zal het in die 15 dagen niet zijn (ieg niet schadelijker dan echte diuretics).

2. ) Ok, bedankt voor de info.

3. ) Ik heb de info gewoon door veel te lezen en te vergelijken met wat ik geleerd heb van mede bb :)
 
Paardebloemwortel is ook een goed natuurlijk diuretica

4cc
 
3XL zei:
Om te laten werken moet je samen met de natrium inname ook de kaliuminname verhogen. Kalium is nl het gedeelte dat bij de natrium/kalium pomp voor het intracellulaire vocht zorgt, dus alleen natrium verhogen werkt niet

Kan je toch kalium tabletten erbij nemen.

Groetjes

Rambo
 
Heel handig topic, thanks! :)
 
Wat is de beste manier om je natrium inname te verhogen? Gewoon meer zout strooien of bepaalde voedingsmiddelen kiezen?
 
Laatst bewerkt:
Vind het belachelijk jezelf uit te drogen moet op een gezondere manier kunnen lijkt me.
 
Ben me er in aan het verdiepen is sodium hetzelfde als natrium ?

Welke zout vorm is de beste in de supermarkt ?
 
wat moet ik begrijpen onder een normale zout inname?
 
Back
Naar boven