XXL Nutrition

Dosering Visolie

Bezoekers in dit topic

daaf85

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 jun 2006
Berichten
12
Waardering
0
Hallo,

ik heb een vraag over de dosering van geconcentreerde visolie (omega 3). ik heb gezocht op het forum of het antwoord ergens stond, die heb ik helaas niet gevonden vandaar mijn post.

op het label van het potje staat: voor soepele gewrichten 4 capsules per dag. de dosering kun je opvoeren naar 6 capsules per dag. naar keus verdeeld over de dag of in 1 x innemen.

ik train nu een half jaar en ben nu begonnen met creatine, whey proteine en dus visolie.

wat raden jullie me aan? hoeveel visolie capsules per dag? en zo wanneer over de dag verdeeld?


ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.


grtz daaf85
 
Omega 3 kan je tot een dosering van 7g per dag nemen. Als je het voor het herstel van je gewrichten neemt, neem dan een hoge dosering, doe je het om ze te onderhouden, doe dan een lage dosering. Wat is de Dosering per capsules/ 4 capsules?
 
Heinlbag zei:
Omega 3 kan je tot een dosering van 7g per dag nemen. Als je het voor het herstel van je gewrichten neemt, neem dan een hoge dosering, doe je het om ze te onderhouden, doe dan een lage dosering. Wat is de Dosering per capsules/ 4 capsules?

ik gebruik t spiermassa op te bouwen. elke capsule bevat 1000 mg.

grtz
 
Dan zou ik mij gewoon aan 4 capsules per dag houden, 2 soches bij je ontbijt, 2 savonds bij het avondmaal. dan wordt het optimaal opgenomen en gaat er niks verloren. Als je écht zou willen, kan je er nog 1tje smiddags nemen met je lunch..
 
Heinlbag zei:
Dan zou ik mij gewoon aan 4 capsules per dag houden, 2 soches bij je ontbijt, 2 savonds bij het avondmaal. dan wordt het optimaal opgenomen en gaat er niks verloren. Als je écht zou willen, kan je er nog 1tje smiddags nemen met je lunch..

okeej tnks voor je advies ;)
 
daaf85 zei:
Hallo,

ik heb een vraag over de dosering van geconcentreerde visolie (omega 3). ik heb gezocht op het forum of het antwoord ergens stond, die heb ik helaas niet gevonden vandaar mijn post.

op het label van het potje staat: voor soepele gewrichten 4 capsules per dag. de dosering kun je opvoeren naar 6 capsules per dag. naar keus verdeeld over de dag of in 1 x innemen.

ik train nu een half jaar en ben nu begonnen met creatine, whey proteine en dus visolie.

wat raden jullie me aan? hoeveel visolie capsules per dag? en zo wanneer over de dag verdeeld?

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

grtz daaf85

Visolie is een zeer geschikt supplement voor bodybuilding omdat het de insuline sensitiviteit van spiercellen kan verbeteren.

Een toename van die insulinesensitiviteit zorgt ervoor dat meer voeding beschikbaar is voor de spieren (meer groei) en als gevolg automatisch minder voeding naar de vetcellen gaat (je verliest vetmassa).

De insulinesensitiviteit hangt samen met het de verhouding van typen vetzuren in de celmembranen. Een hoger aandeel van de meervoudig onverzadigde lange keten vetzuren zoals je de in visolie vindt, leidt tot een toename van de sensitiviteit. Relatief meer verzadigd vet wordt geassocieerd met een afname van de sensitiviteit (en een afname van enzymfuncties).

Uit onderzoek is gebleken dat de vetzuursamenstelling van je voeding ook de vetzuursamenstelling van de celmembranen in spiercellen kan beinvloeden (Am J Clin Nutr. 2002 Dec;76(6):1222-9. Fatty acid composition of skeletal muscle reflects dietary fat composition in humans.)

In dit onderzoek bereiken de proefpersonen een 2,5 voudige toename van EPA en DHA in de celmembranen nadat zij 3 maanden lang het equivalent van 7,5 capsules visolie per dag hebben gebruikt (uitgaande van onze capsules met 1000mg Marinol C-38 per stuk).

In feite bereik je met training ook een tijdelijke toename van de insulinesensitiviteit (vooral vlak na de training).
Het grappige is dus dat je dit effect van training kan nabootsen door visolie te gebruiken. Natuurlijk gaat het bij visolie om een veel milder effect maar het houdt wel continu aan. :)

Dat wil zeggen dat je met visolie zelfs een verandering van je lichaamssamenstelling kan bereiken zonder te trainen :eek:. Dat gaat wel geleidelijk hoor. Verwacht geen dramatische resultaten zoals van een effectieve trainingsroutine en verwacht ook geen resultaten binnen een half jaar. (Je hebt sowieso al een paar maanden nodig om je vetzuurbalans te laten verschuiven).

Power Supplements raadt voor bodybuilding doeleinden (Spieropbouw en vetafbraak) 4-6 capsules per dag aan. Dat is wat lager dan in het onderzoek dat ik noem, maar het als je visolie op continue basis gebruikt bereik je hoogstwaarschijnlijk hetzelfde resultaat.

Visolie kan je zonder problemen ononderbroken blijven gebruiken. Het is waarschijnlijk het meest gezonde supplement dat er is.

Heinlbag zei:
Omega 3 kan je tot een dosering van 7g per dag nemen. Als je het voor het herstel van je gewrichten neemt, neem dan een hoge dosering, doe je het om ze te onderhouden, doe dan een lage dosering. Wat is de Dosering per capsules/ 4 capsules?

In onderzoek naar het effect van visolie bij reumatoide artritis worden enorme doseringen gebruikt. Minimaal 10 capsules per dag. Maar het gaat vaak om korte termijn studies (3 maanden). Op langere termijn zou een lagere dosering wellicht vergelijkbare resultaten geven.

Voor soepele gewrichten in het algemeen raden we 4 capsules per dag aan.

Kris :)
 
bedankt voor deze uitgebreide reactie ;)
 
Is er eigenlijk een probleem als je meer dan die +-7gram per dag neemt?
Ik bedoel dan wel meer dan dat je bloed redelijk vloeibaar wordt (stolt minder snel).
Ook misschien voor de kostprijs. Dat je een geurtje krijgt van teveel te nemen.
Misschien teveel vitamine a en d door visolie.(komt zeker niet snel voor)

Omega vetzuren zorgen dat de celmembranen zich anders gaan gedragen.
Een teveel aan omega 6 vetzuren zorgt dat er meer kans op ontstekingen is in het lichaam omega 3 gaat dit tegen.
M'n vraag is zijn er nog bijwerkingen van omega 3(visolie)?

Word omega 3 zoveel beter opgenomen tijdens de maaltijd?
Zo ja, waarom wel?
 
Ik neem er 4 dagelijks , ook het humeur gaat ermee vooruit ervaar ik .
 
Marter zei:
Is er eigenlijk een probleem als je meer dan die +-7gram per dag neemt?
Ik bedoel dan wel meer dan dat je bloed redelijk vloeibaar wordt (stolt minder snel).
Ook misschien voor de kostprijs. Dat je een geurtje krijgt van teveel te nemen.
Misschien teveel vitamine a en d door visolie.(komt zeker niet snel voor)

Omega vetzuren zorgen dat de celmembranen zich anders gaan gedragen.
Een teveel aan omega 6 vetzuren zorgt dat er meer kans op ontstekingen is in het lichaam omega 3 gaat dit tegen.
M'n vraag is zijn er nog bijwerkingen van omega 3(visolie)?

Word omega 3 zoveel beter opgenomen tijdens de maaltijd?
Zo ja, waarom wel?

Wij hanteren een max van 6 caps per dag in verband met het mogelijke bloedverdunnende effect als je daar (ruim) boven gaat zitten.

Een andere bijwerking die wel eens voor kan komen is "dat je gaat boeren. Bij sommige visolie producten is dat niet zo fijn omdat je dan een sterke vissmaak in je mond krijgt.

Als je geen codliver oil neemt of levertraan maar gewone visolie dan zit er maar weinig vitamien A en D in. Je kan dan gerust die 6 capsules per dag gebruiken zonder risico te lopen op een hypervitaminose.

Of visolie beter wordt opgenomen met de maaltijd weet ik niet. Ik denk dat het niets uitmaakt.

Kris
 
Jep het is ook niet nodig om meer te nemen.
Maar ik dacht misschien is er nog een "bijwerking" zoals met het nemen van teveel omega 6: meer kans op ontstekingen.
Van het bloedverdunnend effect zul je ook niet +-zo moeten opletten ik denk dat aspirine nog altijd sterker is dan die 6 gram visolie per dag.
Maar onderschatten mag je ook niet.
Ik heb ergens gelezen dat als je aspirine genomen hebt en je krijgt binnen vier weken erna een ongeval dan heb je mogelijk een probleem.:cool:
Eigenlijk als aspirine niet zo slecht zou zijn voor je maag zou het eigenlijk een "gezond" medicijn zijn: houdt je aders mooi, gaat onstekingen tegen.
Een dat doet visolie maar zonder je maag "aan te tasten".

Dus vreten die handel :D
 
En als je (heel) wat lager in de Koolhydraten zit met je dieet en de verhouding vetten die je tot je neemt hoger is. Is het dan wel verstandig dan wat meer caps te nemen zodat het percentage goeie vetten wat hoger wordt?

Als je veel zalm tonijn makreel sardientjes en haring eet (elke dag minimaal 2 van de 6 maaltijden met vis) is het dan zowiezo overbodig om nog capsules visolie te nemen?

Laatste vraag :D
Is ouderwets levertraan niet beter omdat je dan kan ruiken of het produkt bedorven is?
 
Een toename van die insulinesensitiviteit zorgt ervoor dat meer voeding beschikbaar is voor de spieren (meer groei) en als gevolg automatisch minder voeding naar de vetcellen gaat (je verliest vetmassa).

Hoe zit dat precies bij diabetici?
Zijn er andere regels m.b.t voeding of gewoon zorgen dat je suiker spiegel goed zit?
 
En hoe zit het met de verontreiniging van zware metalen in visolie? is die zo hoog dat dat ook schadelijk kan zijn voor je gezondheid bij een flinke dosering? of valt dat nogal mee?
 
En als je (heel) wat lager in de Koolhydraten zit met je dieet en de verhouding vetten die je tot je neemt hoger is. Is het dan wel verstandig dan wat meer caps te nemen zodat het percentage goeie vetten wat hoger wordt?
..........

Als je alleen je KH verlaagt, dan is de absolute hoeveelheid vetten gelijk gebleven. Je hoeft dan ook niet meer omega-3 in te nemen.
Als je wel in absolute zin meer vet gaat eten, dan is het nog afhankelijk van je voeding of er extra omega-3 tegenover moet staan.

..........Als je veel zalm tonijn makreel sardientjes en haring eet (elke dag minimaal 2 van de 6 maaltijden met vis) is het dan zowiezo overbodig om nog capsules visolie te nemen?
............

Ja, de caps zijn dan niet meer nodig :) (Pas op met gif in zalm en tonijn).

..........Laatste vraag :D
Is ouderwets levertraan niet beter omdat je dan kan ruiken of het produkt bedorven is?

Ehh, dat kan je bij verse vis ook ruiken.
Bij capsules kan het ook: even de capsule doorprikken.
Levertraan is goed vanwege de extra vitamine D. Pas wel op met de vitamine A. Niet teveel van gebruiken!

Kris :)
 
Hoe zit dat precies bij diabetici?
Zijn er andere regels m.b.t voeding of gewoon zorgen dat je suiker spiegel goed zit?


Type 1 of type 2 diabetici?

Type 1 maakt geen insuline aan.

Type 2 of ouderdomsdiabetes is een probleem van slechte insuline sensitiviteit. Voor mensen met type 2 diabetes zijn maatregelen die de insuline sensitiviteit verbeteren zeer welkom. De belangrijkste is sporten!

:loopband: :lifter:
 
Vitamine D is deze niet meer giftiger in grote hoeveelheden dan vitamine A?
 
En hoe zit het met de verontreiniging van zware metalen in visolie? is die zo hoog dat dat ook schadelijk kan zijn voor je gezondheid bij een flinke dosering? of valt dat nogal mee?

Als je een slechte visolie hebt, kan de vervuiling nog steeds aanzienlijk zijn. De meeste merken zijn gelukkig relatief schoon. Maar alle vervuiling die je kan vermijden is meegenomen. Onze geconcentreerde visolie is een van de zuiversten en desondanks niet duur.
 
Vitamine D is deze niet meer giftiger in grote hoeveelheden dan vitamine A?

In levertraan is het eerder de vitamine A die voor problemen zal zorgen.
 
Ik moet zeggen dat ik (al een tijdje) zeer onder de indruk ben van de professionele houding van van powersupplements.

Zelf studeer ik voeding en besteed erg veel tijd daarbuiten in lezen over voeding, fysiologie en van alles over het menselijk lichaam en denk dat ik een erg degelijke kennis heb, dus al een bedrijf mooie praatjes verkoopt ben ik de eerste die daar een stokje voor zou steken.

Echter legt powersupplements alles duidelijk en helder uit, en ook erg belangrijk, maakt het niet mooier dan het is. Geen valse beloftes, maar reele beloftes over hun producten.

Zelf ben ik dan sinds kort ook (tevreden) klant, omdat ik hun producten van imo van een erg goede prijs-kwaliteit verhouding zijn.

Ga zo door ;)
 
Back
Naar boven