MuscleMeat

Elke spiergroep één keer per week trainen

Bezoekers in dit topic

Train je ze dan ook afzonderlijk Sander?

jups:rolleyes:
ene dag die spiergroep en dan weer een andere de volgende dag.
als ik bijv Ma. triceps doe dan doe ik natuurlijk Di. geen borst.
dus daar moet je dan beetje mee opletten, dat geldt dus ook voor rug en biceps dat je die niet de dag erna gaat doen ofzo.

je zegt wel dat jouw sport school zegt dat het niet slim is om biceps en triceps op 1 dag te doen maar in een ander topic vertelde een kerel dat hij zijn hele leven biceps en triceps gaat trainen op 1 dag, dat vond hij zo geweldig fijn.. ik heb het ook 2x geprobeerd.. het is wel fijn, je armen zijn dan goed warm en flink op gepompt, mn aderen zette flink uit.
(mn vriendin vond het maar eng:p )
 
dat ze op die sportschool uberhaupt nog iets tegen je zeggen kerel......


wees blij.
 
jups:rolleyes:
ene dag die spiergroep en dan weer een andere de volgende dag.
als ik bijv Ma. triceps doe dan doe ik natuurlijk Di. geen borst.
dus daar moet je dan beetje mee opletten, dat geldt dus ook voor rug en biceps dat je die niet de dag erna gaat doen ofzo.
Yep. Ik wil in mijn schema de meeste aandacht schenken aan mijn schouders. Die lopen achter. Ook benen ga ik eens serieus trainen, iets wat ik tot nu toe eigenlijk nog nooit heb gedaan. Hell, ik heb tot nu toe eigenlijk helemaal niet serieus getraind - geen stricte trainingschema, en al helemaal geen voedingschema; eten wanneer ik er zin in had. Ik ben wel in de tijd dat ik train, ruim een jaar, een kleine 15 kg toegenomen. Maar ik wil het nu dus serieus gaan aanpakken.

Ma: Schouders (incl. trapezius/upright rows)
Dinsdag: Biceps/triceps
Woensdag: Benen (incl. kuiten uiteraard)
Donderdag: Rug
Vrijdag: Borst


Ik zal morgen de uitgebreide trainingschema posten. Maar is dit basisje al goed in ieder geval?

het is wel fijn, je armen zijn dan goed warm en flink op gepompt, mn aderen zette flink uit.
Ja, dat ervaarde ik ook toen ik het een keertje uitprobeerde. Maar ik vraag me af of het voor de daadwerkelijke spiergroei ook bevorderlijk is.
 
ziet er wel netjes uit, je moet zelf ondervinden wat voor jou helpt maar het schema ziet er wel goed uit.
 
Dit is inderdaad het schema van Dwayne Johnson uit 2002. Van zijn eigen website afgeplukt dus dat zit wel knor. Zijn andere schema's uit andere jaren zien er inderdaad compleet anders uit.



Daar schiet ik niks mee op kerel .. zulke vragen duiden dus aan dat ik me meer verdiep in trainingen.

Ok kerel..maar er is ook zoiets als zelfstudie. Er zijn al zo vaak vragen over schema's hier voorbij gekomen dat je antwoord op deze vraag makkelijk te vinden was geweest. Als je eerst wat rondleest op het forum en de stickies leest (wat ik dus bedoelde met verdiepen in training), dan had je dit topic niet hoeven openen.
 
Je kan ook is proberen om alleen maandag, woensdag en vrijdag te trainen. Die dagen pak je dan je hele lichaam en dus alle spiergroepen. Om tijd te winnen kan je bijvoorbeeld na een bicepsoefening meteen overgaan op een beenoefening. In die tussentijd kunnen je biceps weer rusten voor bijvoorbeeld het bankdrukken wat erna komt. Tijdens het bankdrukken rusten zo je benen weer etc. Je kan zelfs per setje zo overschakelen naar een andere spiergroep en deze cirkel herhalen tot je van elke oefening bv 4 setjes hebt gedaan. Voordeel hiervan is dat je veel dagen rust. Tijdens die rust groei je het meest.
Je kan wel zoals jij zegt maandag schouders trainen. Maar dan doe je dinsdag je armen trainen. Ik zal je zeggen, met een zware schouderoefening zoals, lateral raises en military press, pak je heel veel armspieren ook, voor stabiliteit maar ook kracht(voornamelijk bij military press). Dat werkt echt nadelig voor je spiergroei in ieder geval. Ik ben ook niet echt een voorstander van splitschema's hoor. Er zullen vast mensen zijn die goed groeien. Ik daarentegen had een goeie progressie toen ik op dat eerste schema over ging. Kijk wat bij jou helpt. Succes ermee!
 
Ik train al heel lang alles 1 keer per week en wil mijn spieren toch eens een nieuwe impuls geven door alles twee keer per week te trainen.

Ik las namelijk in de nieuwe MF over dat schema en dat eigenlijk na 48 uur je spieren die `impuls` o.i.d. al begint te verminderen.

Nu doe ik echt iedere dag een andere spiergroep en die pak ik dan goed aan.
Ik wil naar alles twee keer in de week en dan per dag elke spiergroep wel maximaal gaan maar met maar 3, hooguit 4, oefeningen per spiergroep.
En dan die 2e keer per week ook 3 oefeningen maar dan andere oefeningen natuurlijk.
Zodat ik wel 6 oefenigen per spier per week doe, genoeg rust heb en toch steeds die impuls te blijven behouden om door te groeien.
Niet dat ik met 1 x keer in de week een spiergroep trainen niet groei maar ik wil het toch eens gaan proberen en wie weet...

Heeft hier iemand ervaringen mee of tips erover???

Thnx en mzzl...
 
1 x in de week een spiergroep trainen. Nee daar groei je zeker niet van nee. Je zegt zelf al dat je spieren de groeiimpuls verliezen na 48 uur. Hoe zal dat zijn na 144 uur:rolleyes:
 
maar ik lees hier dat heel veel jongens dat doen...?
 
Je kan ook is proberen om alleen maandag, woensdag en vrijdag te trainen. Die dagen pak je dan je hele lichaam en dus alle spiergroepen. Om tijd te winnen kan je bijvoorbeeld na een bicepsoefening meteen overgaan op een beenoefening. In die tussentijd kunnen je biceps weer rusten voor bijvoorbeeld het bankdrukken wat erna komt. Tijdens het bankdrukken rusten zo je benen weer etc. Je kan zelfs per setje zo overschakelen naar een andere spiergroep en deze cirkel herhalen tot je van elke oefening bv 4 setjes hebt gedaan. Voordeel hiervan is dat je veel dagen rust. Tijdens die rust groei je het meest.
Je kan wel zoals jij zegt maandag schouders trainen. Maar dan doe je dinsdag je armen trainen. Ik zal je zeggen, met een zware schouderoefening zoals, lateral raises en military press, pak je heel veel armspieren ook, voor stabiliteit maar ook kracht(voornamelijk bij military press). Dat werkt echt nadelig voor je spiergroei in ieder geval. Ik ben ook niet echt een voorstander van splitschema's hoor. Er zullen vast mensen zijn die goed groeien. Ik daarentegen had een goeie progressie toen ik op dat eerste schema over ging. Kijk wat bij jou helpt. Succes ermee!
Heb je misschien een voorbeeld van hoe zo'n schema eruit ziet?

Ik heb persoonlijk de afgelopen maanden als volgt getraind:

Ma: Borst/biceps
Dinsdag: Rug/schouders/triceps
Donderdag: Borst/biceps
Vrijdag: Rug/schouders/triceps

Maar mijn spieren kregen te weinig rust op zo'n schema. Als ik maandag incline press doe voor borst, en dinsdag military press ga doen overbelast ik mijn voorste deltaspier uiteraard.

Maar eh, hoe zit dit er dan uit?:


Ma: Rug
Dinsdag: Borst
Woensdag: Triceps
Donderdag: Benen
Vrijdag: Schouders
 
Als je echt een splitschema wilt doen dan had ik 2 spiergroepen op een dag getraind. Bijvoorbeeld maandag Biceps en Triceps, dinsdag Rug en Benen, woensdag Borst en Buik. Donderdag weer Biceps en Triceps. Ik train tegenwoordig alleen liever met een dag rust ertussen zoals ik beschreven heb in mijn voorgaande post. Maar je moet er wel voor zorgen dat je spieren de groei-impuls blijven behouden. Dat is anders zonde, 1 x per week een spiergroep trainen kan ook wel maar je progressie zal veel minder zijn. Het gevaarlijke van een spiergroep meerdere keren per week trainen is dat je kan overtrainen wat je alleen maar in een negatieve spiraal doet terechtkomen. Je moet voor jezelf bepalen wat echt helpt en daar heb je tijd voor nodig.
 
Heb je misschien een voorbeeld van hoe zo'n schema eruit ziet?

Ik heb persoonlijk de afgelopen maanden als volgt getraind:

Ma: Borst/biceps
Dinsdag: Rug/schouders/triceps
Donderdag: Borst/biceps
Vrijdag: Rug/schouders/triceps

Maar mijn spieren kregen te weinig rust op zo'n schema. Als ik maandag incline press doe voor borst, en dinsdag military press ga doen overbelast ik mijn voorste deltaspier uiteraard.

Maar eh, hoe zit dit er dan uit?:


Ma: Rug
Dinsdag: Borst
Woensdag: Triceps
Donderdag: Benen
Vrijdag: Schouders

Ik heb niet echt een vast schema. Variatie is o zo belangrijk. Ik heb elke week ook een andere volgorde. Ik had geschreven:

Om tijd te winnen kan je bijvoorbeeld na een bicepsoefening meteen overgaan op een beenoefening. In die tussentijd kunnen je biceps weer rusten voor bijvoorbeeld het bankdrukken wat erna komt. Tijdens het bankdrukken rusten zo je benen weer etc. Je kan zelfs per setje zo overschakelen naar een andere spiergroep en deze cirkel herhalen tot je van elke oefening bv 4 setjes hebt gedaan. (Dus 1ste setje biceps van de 4 --> 1ste setje benen van de 4 --> 2de setje biceps van de 4 --> 2de setje benen van de 4 --> Etc. Wat ook kan voor afwisseling dan, 1ste setje biceps van de 3 --> 1ste setje borst van de 3 --> 1ste setje benen van de 3 --> 2de setje biceps van de 3 --> Etc. Voordeel hiervan is dat je veel dagen rust. Tijdens die rust groei je het meest. Je moet gewoon wat spelen. Oefeningen voor bepaalde spiergroepen kan je zelf wel vinden en wissel gewoon vaak af. Gooi variatie in je aantal setjes en reps, maak verschillende soorten overgangen dus bv van biceps naar benen en die week erna van biceps naar schouders. Die rustdagen moet je echt gebruiken. Daar groei je in, je spieren gebruiken alle aangevoerde voedingsstoffen om te groeien en dus niet voor een andere spiergroep die je in een splitschema zou trainen op een dag die eigenlijk je rustdag zou moeten zijn. Ook zal je qua kracht toenemen. Rust is zo belangrijk heb ik wel gemerkt.
 
Ik had dit in gedachten:

ma: borst, schouders, triceps
di: rug, biceps
wo: benen, buik
do: borst, schouders, triceps
vrij: rug, biceps
za: benen, buik
zo: rust

Sowieso ga ik me niet overtrainen als ik me niet hersteld voel. Ik gebruik ook bij dit schema wat supplementen zodat ik sneller hersteld ben en zodat mijn spieren wat meer rust krijgen. Tevens dienen die supplementen bij mij als een grote motivatie want het is gewoon best een pittig schema lijkt mij!
Het is ook maar om te proberen en ik moet nog maar even afwachten of het aanslaat bij me.
 
Ja, 1 dag echte rust, velen doen het zo, we zullen zien of je vorderingen boekt:) Succes ermee in ieder geval!
 
ja, bedankt heej.

en 1 dag echte rust, tja... zo kan je het zien ja.
ik probeer het toch als twee dagen rust te zien. het verneukeratieve eraan is dat mijn sportschool op zondag gesloten is dus het moet wel haast zo!
anders kon ik een week maken van acht of negen dagen voor net iets meer rust...
 
sorry maar ik lees geen posts van mensen die zichzelf zo belangrijk vinden dat ze ieder berichtje in bold moeten schrijven
 
't Is toch wel frappant dat mijn eerste ± 50 posts hier ook bold waren, maar ineens meerdere mensen tegelijkertijd hun hoofd stoten tegen de laatste 4 posts die ik in het bold gepost heb. ???
 
Ik had dit in gedachten:

ma: borst, schouders, triceps
di: rug, biceps
wo: benen, buik
do: borst, schouders, triceps
vrij: rug, biceps
za: benen, buik
zo: rust

Sowieso ga ik me niet overtrainen als ik me niet hersteld voel. Ik gebruik ook bij dit schema wat supplementen zodat ik sneller hersteld ben en zodat mijn spieren wat meer rust krijgen. Tevens dienen die supplementen bij mij als een grote motivatie want het is gewoon best een pittig schema lijkt mij!
Het is ook maar om te proberen en ik moet nog maar even afwachten of het aanslaat bij me.
Mij lijkt het niet verstandig om een dag na schouders rug te gaan trainen eerlijk gezegd. Is een beetje hetzelfde als maandag military press doen en dinsdag incline press .. overbelasting.
 
jay cutler trainde vroeger biceps en tricpes ook tesamen, maar is er recent van afgestapt, hij vindt het ook een slecht idee om ze samen te trainen omdat hij denkt dat je dan niet voluit kan gaan omdat je biceps al uitgeput is, en kan je de triceps niet meer behoorlijk meer trainen of omgekeerd, een andere reden is omdat hij vind dat zijn armen te snel een plateau zouden raken en te snel overtraining

greetz
 
1x in de week is goed!... in je rust groei je en dat leren de meeste pas na een paar jaar ;) meer = niet beter (tot op een bepaalde hoogte)

Bi en Tri's worden al automatisch 2x in de week gestimuleerd als je ze apart erbij traint.. (denk aan borst/bi rug/tri ) Benen hebben meestal wel een week nodig om te herstellen! Schouders raken overbelast als je 2x schouders 2x borst 2x rug gaat doen in een week! Een week is maar relatief, je kunt dan beter in eenheden van minimaal 10dagen ofzo gaan denken om alles 2x te trainen.
 
Back
Naar boven