AndroidHealthClinic

Elke spiergroep één keer per week trainen

Bezoekers in dit topic

Bedoel je nou die curve van supercompensatie die afgeleid is van de glycogeenhoeveelheid in de spier? Dus dan bestaat er opeens niet meer zoiets als myofiber hypertrophy? Bovendien is myofiber hypertrophy de sleutel tot sarcoplasmic hypertrophy als je daar veel waarde aan hechtte. De 1000000ste mythe dat PL er zo ''thick' uit zien omdat ze lage rep ranges gebruiken slaat dus ook al nergens op.

Bovendien vroeg je in de laatste draad over dit onderwerp waar mensen het op baseerde dat eiwitsynthese maar 48h verhoogd was naar een sessie en dat het zover jij wist alleen gelde voor endurance weenies. Toen heb ik een abstract en een fulltext gepost over krachtsporters maar daar kwam geen reactie op...

Als je simpelweg het volume verdubbelt, dan krijg je niet 2x zo'n grote gains. (sterker nog niet eens bijna) Dat er progressive in je training zit, dat geeft de stimulans tot hypertrophy. In lineare periodisatie (waar ik voor het gemak 1x per week bodypart splits ook maar onder verdeel, als is dat weinig sprake van periodisatie in) is dat vaak gewicht, voor gevordere athleten is dat vaak volume (natuurlijk in combinatie met intensiteit, maar een verhoogde hoeveelheid lifts met een bepaalde gewicht, omdat zomaar wat kilo's erbij gooien niet meer kan op dat niveau).

Conclusie, volume is dus heel belangrijk, maar imo wordt het precies verkeert gebruikt door de 1x per week mannen. Juist sporters die geen gevorderde athleten zijn gebaat met een laag volume, zodat er niet veel fatigue wordt opgebouwt en je linear kan progresseren. Pas in gevorde status begint groter volume belangrijk te worden, en dan bedoel ik niet gewoon standaard overal een paar setjes achter plakken, want dat werkt dus niet met ijzondering van de eerste paar keren.


Dude ik denk dat je het allemaal wel goed bedoelt hoor, maar snap je je eigen posts nog wel als je ze terugleest? Ik heb deze post van je 2x gelezen en de post ervoor van 3XL, maar ik kan maar erg weinig raakvlak vinden tussen beide posts. Was dit een discussie die al gaande was tussen jullie of snapte je niet wat hij schreef, of misschien dacht je iets te lezen maar dat dat er eigenlijk niet staat (heb ik ook weleens last van).

Heb jij eigenlijk nog wel tijd om te trainen met al die wetenschappelijke benaderingen die je bijhoudt? (No pun intended) ;)
 
interessant topic dit.

ik train nu zelf al tijdje 3 x per week split. en pak dus elke spiergroep 1x per week.

ma: borst biceps
wo: rug triceps
vr: schouders benen
triceps en biceps soms omgedraaid
ik heb hier toch wel progressie mee geboekt maar ben benieuwd hoe ik reageer als ik de grote spiergroepen 2x per week ga trainen.
 
Dude ik denk dat je het allemaal wel goed bedoelt hoor, maar snap je je eigen posts nog wel als je ze terugleest?

Ik was dus gelukkig niet de enige met dit probleem...:o
 
Bedoel je nou die curve van supercompensatie die afgeleid is van de glycogeenhoeveelheid in de spier?

Het maakt niet uit welke grafiek je neemt, ook als je bij de Fitness-Fatigue theorie kijkt zie je dat naarmate de tijd verstrekt toe/afname vermindert (speciaal specific fatigue after effect laat een snelle stijging met een gelijdelijke uitloop zien)

Waar het omgaat is dat al deze theorien een gelijdelijke uitloop laten zien en geen "val" op het eind

Bovendien is myofiber hypertrophy de sleutel tot sarcoplasmic hypertrophy als je daar veel waarde aan hechtte.

Volgens mij hangt het ene niet rechtstreeks aan het ander vast.

Je kan myofibilaire hypertrofie (functionele hyprtrofie) bewerkstelligen zonder signifikantetoename van het sarcoplasma, je kan sarcoplasmische hypertrofie (non functionele hypertrofie) bewerkstelligen zonder signifiekante myofibrilaire toename..

Voor een duursporter zal sarcoplasmische hypertrofie belangrijker zijn, voor een sporter die 1 korte maximale inspanning moet geven myofibrilaire hypertrofie.

Alleen als je maximale hypertrofie zoek zal je je op beiden moeten richten.

Conclusie, volume is dus heel belangrijk,

Jouw conclusie.

Er zijn genoeg trainers en trainee die er juist vanuitgaaan dat naarmate je verder gevordert raakt en de belasting die je aan een spier kan geven groter wordt, het volume juist naar beneden moet.

Maw beginners kunnen bijna iedere dag een spiergroep belasten terwijl naarmate de ervaring stijgt de frequentie naar beneden moet



Maar dit blijft een 1 factor / 2 factor trainings discussie die al geruime tijd gaande is (niet alleen hier) en waar, zolang bijde theorien als werkend ervaren worden, ook voorlopig nog wel geen end aan zal komen.

Feit is gewoon dat je iets wat als veel mensen als "werkend" wordt ervaren niet zomaar afkan doen als onzin, en dat HIT en aanverwanten werk is een ding dat zeker is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben verbaal zeker niet de zwakste, maar ook ik kan hier geen tiet aan vastknopen.

* Later, .. later als ik groot en sterk ben, wil ik net als jullie zijn 3XL en BBD .. :D
 
Volgens mij is dat het schema van MWB a.k.a The Rock.;) :D
 
ik train ook elke spiergroep 2 x per week


zondag = borst+ armen
maandag =rug schouders
dinsdag rust of soms benen
woensdag = borst+armen
donderdag = rug + schouders + trapz.
vrijdag rust
zaterdag rust

en buik doe ik om de paar dagen thuis
en 2 dagen in de week cardio van 20 min na me training
dat doe ik op de dagen dat ik me goed voel
 
ik train ook elke spiergroep 2 x per week


zondag = borst+ armen
maandag =rug schouders
dinsdag rust of soms benen
woensdag = borst+armen
donderdag = rug + schouders + trapz.
vrijdag rust
zaterdag rust


:D breezah
 
1 keer per week is achterhaald
dual factor = the shit :)
 
ik train ook elke spiergroep 2 x per week


zondag = borst+ armen
maandag =rug schouders
dinsdag rust of soms benen
woensdag = borst+armen
donderdag = rug + schouders + trapz.
vrijdag rust
zaterdag rust

en buik doe ik om de paar dagen thuis
en 2 dagen in de week cardio van 20 min na me training
dat doe ik op de dagen dat ik me goed voel

is benen geen spiergroep meer tegenwoordig?

wat ben jij een lompe breezer zeg..
 
Hehehe mooie replies altijd op dit soort breezers:P
 
1 keer per week is achterhaald
dual factor = the shit :)

bullshit, ik train zelf ook dual factor, maar dat wil nog niet zeggen dat split achterhaald is.

Er zijn genoeg mensen groot en sterk geworden met split.
 
Mijn trainingsschema is iedere week anders, ik pas het gedurende de hele week aan in functie van het aantal dagen ik kan komen trainen en hoeveel tijd ik op ieder van die dagen heb. Ik zorg er gewoon voor dat ik op het einde van de week al mijn spiergroepen heb getraind.

Tot een half jaar geleden trainde ik biceps en triceps meestal samen, maar gedurende het voorbije half jaar heb ik iedere werkdag de tijd gevonden om te gaan trainen en doe ik ze apart. Ik kan je zeggen dat in mijn geval het volume van mijn armen sneller toenam sinds ik ze appart train. De kracht in mijn triceps gaat ook sneller vooruit nu ik ze appart train en in de kracht in mijn biceps merk ik geen verschil.

Bovendien houd ik er ook rekening mee wat ik de dag ervoren heb getraind, mijn ervaring is dat ik biceps niet na rug train omdat tijdens het trainen van mijn rug mijn biceps ook wat onder spanning staan. Hetzelfde ervaar ik met het trainen van triceps na borst. Dit is natuurlijk maar mijn persoonlijke al dan niet correcte ondervinding, maar ik zou zeggen als je dan toch niet weet wie je moet geloven of het negatief is om ze samen te trainen, neem er dan gewoon de tijd voor om ze niet op dezelfde dag te trainen en verander de samenstelling van je schema.
 
1 x in de week een spiergroep trainen. Nee daar groei je zeker niet van nee. Je zegt zelf al dat je spieren de groeiimpuls verliezen na 48 uur. Hoe zal dat zijn na 144 uur:rolleyes:

Je meent dit toch niet serieus hoop ik he? ???
 
Ik heb gisteren alleen biceps en triceps getraind. Zo, wat is dát lekker zeg. Ik had veel meer kracht dan normaal en kon de oefeningen ook gewoon lekkerder uitvoeren. Ik heb nu praktisch in mijn hele lichaam spierpijn.
 
Je meent dit toch niet serieus hoop ik he? ???

En of ik dat meen. Wanneer jij maandag een normale bicepstraining bijvoorbeeld doet, dan hebben je biceps op zaterdag/zondag echt geen groei-impuls meer. Waarom denk je dat je na gemiddeld 48 uur een spier weer kan trainen? Omdat hij dan weer 'hersteld' is. Leg jij anders maar uit hoe het zit.
 
Back
Naar boven