XXL Nutrition

Minister Donner is z'n hersens kwijt

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
- De islam als nieuwe zuil moet in Nederland met open armen worden ontvangen -ook als dit betekent dat de sharia, de islamitische wetgeving, wordt ingevoerd. Dit zegt minister van Justitie Piet Hein Donner (CDA) deze week in een interview met Vrij Nederland. "Als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?" Volgens de bewindsman 'telt de meerderheid'. "Dat is nou juist de essentie van democratie."

Donner uit in het vraaggesprek kritiek op politici die sinds de aanslagen in Amerika vijf jaar geleden een godsdienstoorlog tegen de islam voeren. Ook zegt hij zich te storen aan de toon van het politieke debat. "Een toon van: Gij zult assimileren, Gij moet in het openbaar onze waarden overnemen. 'Be reasonable, do it our way'. Dat is niet mijn benadering."

De minister waarschuwt voor een gewelddadige confrontatie met jonge moslims. Donner zou graag zien dat in Nederland iemand als Abou Jahjah, leider van de Arabisch-Europese Liga, in de Tweede Kamer kwam. "Hij blijft binnen de grenzen van de wet en functioneert als bliksemafleider voor de onlustgevoelens onder jonge moslims."

Het interview met Donner staat niet alleen in Vrij Nederland, maar ook in Het land van haat en nijd. Dat is een boek van Margalith Kleijwegt en Max van Weezel, dat woensdag in Den Haag wordt overhandigd aan minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk (VVD).

[Copyright 2006, Novum]

Wat een afgang als partij als één van je bekendste leden zulke uitpsraken doet, het moge duidelijk zijn dat deze figuur (met name na z'n uitlatingen over straatroven en hoe te voorkomen: roep keihard boe!) gewoon naar het rusthuis voor geesteszieken kan.
 
Donner heeft gewoon problemen met de ongelovigen. Zolang er maar een machtsblok is van gelovigen vind hij het wel best, naar mannetje.

Heb gisteren wel uit voorzorg mijn voorhuid er af gehaald, je kan nooit weten natuurlijk.
 
Echt een lul die donner. Het is nog altijd een puinzooi bij justitie en dan krijgen we opeens dit soort uitspraken.
 
Het leidt ze gewoon om de tuin jongens. Misschien dat ze hem nu wel al hun geheimpjes verklappen.
 
Sharia... wow, dus als je dan iets steelt word je hand afgehakt. En vrouwen die vreemdgaan worden gestenigt! ohja, ik stem voor hoor... :rolleyes:

Ik denk niet dat die man ooit hersens heeft gehad, kwijtraken is dus niet mogelijk.
 
Nederland: het land van abortus, gratis drugs, pedofielenpartijen en de sharia... :D
 
Donner heeft gewoon problemen met de ongelovigen. Zolang er maar een machtsblok is van gelovigen vind hij het wel best, naar mannetje.

Leg eens uit? waarom heeft hij belang bij een machtsblok van gelovigen?

Mijn voorhuid is toch al zo goed als versleten, dus laat die sharia maar komen :thumbup:
 
Oh god, meneer begint blijkbaar al te luisteren naar de vijand.
 
die kerel maakt zich vast populair bij zn partij, bij zn aanhang en bij de rest van nederland, over een paar dagen lees je dat men het verkeerd begrepen heeft:D
 
Ik vind dat van die Arabisch-Europese Liga nog niet eens zo'n slecht idee.. Moslims krijgen dan wel het gevoel dat ze ook iets te zeggen hebben, terwijl het uiteindelijk gewoon BS is, de NL partijen zullen niets meegeven... Maar wtf, regels en wetten van de Islam invoeren, die gast is echt gek geworden!
 
- De islam als nieuwe zuil moet in Nederland met open armen worden ontvangen -ook als dit betekent dat de sharia, de islamitische wetgeving, wordt ingevoerd. Dit zegt minister van Justitie Piet Hein Donner (CDA) deze week in een interview met Vrij Nederland. "Als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?" Volgens de bewindsman 'telt de meerderheid'. "Dat is nou juist de essentie van democratie."

wat dom! we willen toch niet weer een achterlijke verzuilde samenleving/MIJ:mad:
Ontzuilen verdomme!
wat vind zn achterban hier trouwens van? word tijd dat die vent die misser op misser maakt oprot uit het politieke bestel.
 
Wat die klootzak niet beseft is dat zodra de sharia ingevoerd is, de democratie onmiddellijk ten einde is.

Onze goedbedoelende, slappe, altijd blind in de goedheid van de mens gelovende bewindslieden zullen er langzamerhand voor zorgen dat NL de eerste westerse moslimstaat wordt.
 
Laatst bewerkt:
als men het rascisme in de hand wil werken moeten ze vooral zo doorgaan.
ik weet niet of die man uberhaupt doorheeft wat de sharia inhoud.
blijkbaar niet...:mad:
 
Eh, wat is er precies mis mee met dit theoretische verhaaltje? Hij heeft toch gewoon gelijk?

Voor zo'n grondwetwijziging zal een partij tot 2 verkiezingen aan toe een 2/3 meerderheid moeten hebben. Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Desalniettemin is dit hoe onze democratie werkt. Door dit proberen te verbieden ben je geen democratie meer. :)

Ironisch is wel dat op deze (theoretische) manier je op democratische wijze de democratie kan afschaffen. Maar zoiets zal de komende 200 jaar niet gebeuren gok ik.

Btw; het voorbeeld is maybe beroerd gekozen gezien de huidige tijden, maar als hij had gesteld dat wanneer een 2/3 meerderheid voor verbod op de islam was stond iedereen te juichen hier. :p
 
:clap: :clap: voor Donner!

Even vooropgesteld, ik heb niets met die man en niets met zijn partij. Wat hij zegt daarentegen ben ik het volledig mee eens. Hij is helemaal niet voor de invoering van de Sharia, hij zegt alleen dat er democratische wegen zijn die daar naar toe zouden kunnen leiden (theoretisch)..

Én dat is nou echte democratie; een open systeem waarin alles bediscussieerd kan worden. Niemand weet waar een democratie eindigt, want het systeem is open en continu aan verandering onderhevig.

Kijk als die Sharia gaat pleiten voor afschaffing van diezelfde democratie, dat kan natuurlijk niet.

Maar als niets meer besproken mag worden, dan is er uberhaupt niet eens sprake van een democratie.... Volgens mij heeft Donner het dus bij het rechte eind en is hij juist vóór democratie..:rolleyes:
 
Ironisch is wel dat op deze (theoretische) manier je op democratische wijze de democratie kan afschaffen. Maar zoiets zal de komende 200 jaar niet gebeuren gok ik.
Dat dachten ze in Duitsland ook in 1933.
 
Dat dachten ze in Duitsland ook in 1933.

Jij ziet een bepaalde partij zo'n meerderheid behalen de komende jaren?

Vergeet niet dat dat andere tijden waren met grote onvrede van het economische dal waarin Duitsland zich na WOI zich in bevond.

De NSDAP was een partij die op deze onvrede kon groeien (zeg maar beetje LPF effect). Dat zie ik een partij voor invoering van de Sharia niet snel doen.

Vergeet niet dat 'ons relislamietje Abou Ja-Ja maar 0,7% van de stemmen haalde in Belgie. Niets om je druk over te maken dus. :)
 
Een zienswijze die niet strookt met de rechten van de mens heeft niks met democratie te maken. Democratie wordt dan misbruikt om het eveneens bij de democratie behorende gelijksheidsideaal onderuit te halen.

Donner neemt het democratische principe erg letterlijk. terwijl er nog wel meer essentiele zaken zijn voor het bestaan van een democratie. Een bewind waarin bepaalde groepen worden onderdrukt of als minder worden gezien is geen democratie. De essentie van een democratie is ook dat mensen in vrijheid kunnen blijven leven zonder dat angst hoeft te bestaan voor vervolging omdat je een andere menig bent toegedaan.

Maar goed Donner is gewoon fel tegenstander van het secularisme. Enge trek van bepaalde geloofsgroeperingen.

Uit dit stukje is duidelijk op te maken hoe Donner denkt :

We zijn van het ene uiterste – een verzuild systeem waarin je precies wist wat je van de wereld moest vinden – in het andere uiterste vervallen: een ver doorgevoerde vorm van secularisme. Historici hebben de Nederlanders altijd beschreven als een stabiel en gelijkmatig volk. Maar er is geen land in Europa dat in de jaren zestig zo is omgeslagen. De hogepriesters van het secularisme zeggen dat er maar één objectieve norm is: de rationaliteit. Ze zijn zo arrogant om te denken dat het geloof in God achterlijk is. Door de opkomst van de islam zien ze hun verworven vrijheden bedreigd en daar reageren ze extreem op. Een laagvlakte met maar één zuil is voor sommige mensen nu eenmaal erg bedreigend.’

Dat het er in Nederland hard aan toegaat, kwam ook door het zo lang gekoesterde poldermodel. ‘We zijn ruzies uit de weg gegaan omdat je anders niet meer met elkaar door één deur kunt. Dat kan leiden tot: laten we alleen nog maar over het weer praten en niet over de moeilijke problemen die op ons afkomen. Dan wordt het intellectuele lafheid. Wat als multiculturele samenleving werd verkocht, was in feite welwillend langs elkaar heen leven. Eigenlijk waren we op weg naar een vorm van sociale en culturele apartheid. Bij de PvdA hadden ze last van restjes marxistisch denken: beperk je tot de sociaal-economische problemen want die zijn tenminste oplosbaar. De culturele en religieuze verwijdering zagen ze over het hoofd.’

Hij noemt de 'hogepriesters van het secularisme' arrogant, maar eigenlijk is zijn zienswijze net zo arrogant. Als je dat stukje goed leest zie je dat hij een voorstander is van conservatisme en de verworven vrijheden van de laatste tientallen jaren zijn hem een gruwel.

Ik zeg niet dat onze huidige model op alle vlakken de oplossing is, maar het secularisme heeft meer voordelen dan nadelen opgeleverd in de laatste 30 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Let op: binnen deze eeuw krijgen we ook hier dit soort wantoestanden.

Radiostation
Een Somalisch radiostation heeft veel water bij de wijn gedaan om toch te mogen uitzenden. Muziekstation Jowhar zendt niet langer muziek uit. De Islamitische autoriteiten haalden de zender zondag uit de lucht omdat ze liefdesliedjes en 'zedenloze' muziek uitzenden. Het muziekstation ging maandag overstag. Voortaan worden alleen nieuwsbulletins en koranteksten voorgelezen.
 
Onderschat de kracht niet van een kleine beweging, hoe klein die nu ook mag lijken. Juist groeiende onvrede kan een kleine beweging doen aanzwellen tot ongekende proporties.

Zie het zooitje dat de LPF heet. Dat stelletje ongeregeld kreeg niet alleen door de moord op Fortuyn een ongekend aantal zetels, in de peilingen voor die moord stond de LPF ook al hoog.

In een democratie kan een kleine groepering snel aan invloed winnen, zeker als er een bevolkingsgroep door natuurlijke aanwas groter en groter wordt.

Zelf zie ik die groep niet als bedreigend, maar wel als er op godsdienstelijke grondvesten een staat wordt geregeerd. Kerk en staat dienen gescheiden te worden gehouden. Er zijn amper voorbeelden van landen te vinden waar een bewind op godsdienstige grondvesten ook een succes is. Maar wel legio voorbeelden van het tegenovergestelde : onderdrukking, armoede, afzetten tegen andersdenkenden in andere landen.

Opheffen secularisme staat gelijk aan opheffen van alle verworvenheden waar onze voorvaderen voor hebben gestreden. In zekere zin is die hang naar democratie ook conversatisme. Maar wel op grond dat er moet behouden worden dat ieder mens gelijk is. Wat me een beter principe lijkt dan de principes die worden aangehangen binnen de sharia.
 
Back
Naar boven