Fitness Seller

Acht jaar cel voor doodsteken 16-jarige Dinteloorder (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kamikaza

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
26 mei 2005
Berichten
2.775
Waardering
25
Wegens het doodsteken van de 16-jarige Mark Brouwer uit Dinteloord is gisteren de 19-jarige Iraakse asielzoeker Y. G. door de Bredase rechtbank veroordeeld tot 8 jaar celstraf. G. stak Brouwer op 28 januari met een mes na een ruzie bij een bushokje op het Raadhuisplein in Dinteloord.

De zeer zwijgzame G. ontkende dat hij gestoken had, maar getuigen beweerden het tegendeel. Bovendien had hij bloed van Brouwer op zijn jas. Volgens de rechter is het er het volgende gebeurd: ''Mark en zijn twee vrienden hebben bewust de confrontatie gezocht, toen G. in zijn eentje op de bus stond te wachten. Dat moet bedreigend zijn geweest. Mark sloeg G. hard in het gezicht. Dat was ogenblikkelijk wederrechtelijke aanranding, waartegen G. zich zou mogen verdedigen. Maar hij trok een mes en stak twaalf centimeter diep in de borst van Mark.''

Er was volgens de rechter wel sprake van een noodweersituatie, maar de Irakees had anders moeten reageren: Hij had kunnen weglopen, een klap teruggeven of desnoods een mes kunnen tonen. Er was naar oordeel van de rechter geen noodzaak tot het neersteken van Mark.

Er was 10 jaar cel geëist tegen G. De rechtbank deed daar twee jaar af omdat G. door Mark en zijn maten in een situatie was gebracht, waar hij niet om had gevraagd.

( bron: fok.nl )

Damn... wat er allemaal kan misgaan zeg.
 
Te-rug-stu-ren........Wanneer leren we het nou? Die mensen worden met alle liefde opgevangen door de Iraanse autoriteiten. Mogen ze daar hun straf uitzitten. Trash komt je land binnen, dan zet je het weer bij het trash om ervan af te zijn.
 
huh???

Een mes tonen? dat mag dan weer wel? Mm...
 
Inderdaad terugsturen, maar dan wel naar Irak. Ook al is de situatie niet echt duidelijk. Neersteken is dan wel weer de meest extreme optie als je wordt aangevallen.
 
Een mes is toch een wapen als je daar mee gaat dreigen kan je toch ook bestrafd worden voor verboden wapenbezit en bedreiging met een wapen.
 
Te weinig info om een zinnige uitspraak te kunnen doen.

Wie weet waren Mark en zijn 2 vrienden nogal grote enge mannen en dacht die Irakees na die stomp op zijn bek dat hij iets moest doen omdat ze hem anders dood zouden slaan.
Maar misschien beledigde die Irakees die Mark en zijn vrienden aan 1 stuk door en had die Mark er genoeg van en zocht toen de confrontatie. Ik vind dat twee nogal belangrijke nuance verschillen.

Rechter spelen is maar een moeilijk beroep.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik mij niet aan de indruk kan ontrekken dat die rechter absoluut niet weet waar hij over praat. De meest bedreigende situatie waar hij zich ooit in heeft bevonden was waarschijnlijk toen hij de bal in het water sloeg op de Wassenaarse golfbaan.
Mannen in een ivoren toren die recht spreken over de situatie op de straat.
 
Ik heb ook geleerd dat je moet genieten van de waarde van het leven en dat
oordelen over mensen geen zin heeft. “Ik kijk veel onbevangener naar mensen. Uiteindelijk maakt iedereen zijn ding mee en vaak heb je erzelf voor gekozen.”

Die stap van leven naar dood wordt in de pubertijd als iets magisch gezien waar je juist mensen mee bang kunt maken en dat heeft die mark waarschijnlijk gedaan. Beetje stoer macho met z'n mesje draaien beetje provoceren.

“Daar worden we in Irak niet allemaal stil van. Ik kan er geen woord aan geven. Je voelt het”, zal die Irakees gedacht hebben. “Doodgaan is alles wat je dierbaar is loslaten en in een andere gemoedstoestand komen, niet meer macho niet meer stoer. Durf dat maar eens op je af te laten komen.” huppekee mes tussen de ribben.

dus voor al die eikels die uitgaan met een mes op zak... reken er op dat doodgaan iets anders is dan stoer zijn. Doodgaan is iets heel eenzaams en stoer zijn doe je voor een ander. Bedenk ff wat het belangrijkste is jij of al die andere.
 
Te weinig info om een zinnige uitspraak te kunnen doen.

Wie weet waren Mark en zijn 2 vrienden nogal grote enge mannen en dacht die Irakees na die stomp op zijn bek dat hij iets moest doen omdat ze hem anders dood zouden slaan.
Maar misschien beledigde die Irakees die Mark en zijn vrienden aan 1 stuk door en had die Mark er genoeg van en zocht toen de confrontatie. Ik vind dat twee nogal belangrijke nuance verschillen.

Rechter spelen is maar een moeilijk beroep.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik mij niet aan de indruk kan ontrekken dat die rechter absoluut niet weet waar hij over praat. De meest bedreigende situatie waar hij zich ooit in heeft bevonden was waarschijnlijk toen hij de bal in het water sloeg op de Wassenaarse golfbaan.
Mannen in een ivoren toren die recht spreken over de situatie op de straat.

:bow:

Je weet nooit hoe de situatie exact is geweest. Zo kan de rechter er ook niet over oordelen of er geen noodzaak was tot neersteken.
Misschien werd zijn leven wel bedreigd door die 2 kerels.
Of hij had die klap zelf uitgelokt.
Who knows...
 
Ach ja, als je met z'n 2en een iraaks ventje gaat lopen slaan ben je sowieso al in en in triest. Zo zijn er ook zat lijpe Nederlanders die met een mes in hun zak lopen en als het dan fout gaat weet je ook nooit hoe het uitpakt..
 
Marc was vermoedelijk aan het rellen en had niet verwacht dat het konijn de jager zou gaan bespringen. En mes hebben is 1, een mes tonen is 2, een mes gebruiken is 3, maar een mes meteen het hart c.q. de borst injagen is moord.
 
Niet terug struren, absolut niet.
Werkampen openen, en ze laten doodwerken!
 
Als die Marc het echt uitgelokt had mochten ze hem van mij flink toe takelen, moord gaat erg ver.
 
@Lauw: Goeie post:bow2:

Triest, meer kan ik niet zeggen...
Ruzie zoeken is triest, messen trekken/gebruiken is triest, golfende rechters die erover beslissen (i mean, 8 jaar??? het dubble zou er meer op lijken) is ook triest:(
 
oké moord is nooit een optie maar ik denk dat je niet te snel moet oordelen.
tegenwoordig slaan ze je voor noppes in elkaar.

als ik gewoon in een bushokje zou zitten en 2 gasten komen mij bedreigen en slaan dan zou ik blij zijn dat ik een mes bij me had, en als ze door zouden gaan zou ik ook steken hoor. ik zou niet het volgende slachtoffer willen zijn van zinloos geweld.

voor het zelfde geld hadden ze die irakees helemaal doodgeschopt en dan?? dan hadden we die mark veroordeeld tot de doodstraf.
 
wat ik me dan afvraag..


wat als jij nu net op 10 meter afstand langsloopt, wat doe je als je Marc+vriend(en?) dat ziet doen?


Asielzoeker of niet je hoort mensen zo niet te behandelen (geldt voor zowel marc als de asielzoeker) ik denk dat ik even zou langslopen om te vragen of er een probleem is.
 
ik zou er op af gaan, ik kan daar niet langslopen alsof er niks aan de hand is. daarvoor is mijn rechtvaardigheidsgevoel te groot.
kijk als het 1-1 is zal ik er niet zo snel er naar toe gaan, maar het wel in de gaten houden, want als er iets snel uit de klauwen loopt is het wel een vechtpartij.
In het geval dat er meerdere mensen 1 iemand aan het aftuigen zijn ga ik er heilig wel op af.
 
Leuk stuk Lauw, alleen dat van die rechter vind ik erg ingenomen. Hij heeft universiteit gedaan en hij heeft een goed betaalde baan. En dus zit hij in een ivoren toren....
 
Leuk stuk Lauw, alleen dat van die rechter vind ik erg ingenomen. Hij heeft universiteit gedaan en hij heeft een goed betaalde baan. En dus zit hij in een ivoren toren....
Nee, hij zit in een ivoren toren omdat ik denk dat zijn leefwereld weinig tot geen raakvakken heeft met de wereld van de mensen waar hij over rechtspreekt.

Ik denk dat een rechter geen reet weet van de straat omdat hij simpelweg nooit op straat komt.
Bijvoorbeeld, ik vraag me af hoeveel rechters in Nederland al eens op een zaterdagavond op het leidscheplein zijn geweest, of op de staanplaatsen tribune bij een voetbalwedstrijd.

Hij zal gedurende zijn langdurige en zware opleiding waarschijnlijk tientallen dossiers zien van noodweerexces, maar hij zal nooit weten hoe het is om door een groepje mannen in hoekje te worden gezet omdat je te lang hun kant op keek. Maar over dat soort zaken spreekt hij dus wel recht.

Nu snap ik ook wel dat het praktisch erg moeilijk wordt om rechters als onderdeel van hun opleiding dat soort ervaringen op te laten doen (we sturen rechters in opleiding alleen de bijlmer in op zaterdagnacht, in een kuk klux klan outfit, welkom in de wondere wereld van het zinloze geweld :D ). En ik ga er dan ook vanuit dat een rechter zich zal proberen in te leven in een situatie en niet alleen zijn kennis uit het dossier haalt. Maar heel af en toe lees ik wel eens uitspraken van rechters die er echt geen reet van snappen.
 
Back
Naar boven