MuscleMeat

Midas Dekkers in de humo (vorige week) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

BoTo

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2006
Berichten
5.020
Waardering
81
Midas Dekkers, de bekende nederlander, stond vorige week in de Humo (weekblad) met een interview naar aanleiding van zijn nieuw boek 'Lichamelijke oefening'.

"De kruistocht van Midas Dekkers tegen de sport"...
Hij beweert o.a. dat :
-Je van sporten niet kan afvallen.
-Sporten nutteloos is omdat dieren ook niet sporten. (Hij vergeet dan wel dat zij niet hele dagen voor de tv hangen en dergelijke).
-Je slechts 1/3 sterker kan worden dan je basiskracht ( :rolleyes: ).
-Sport is ongezond (door de blessures :o ).

Hij vergeet dan wel even te vermelden dat sporten ook belonend, ontspannend, sociaal, ... kan zijn en dus heel wat meer kan bieden dan zijn favoriete hobby's zoals lezen.

Ik weet niet of het toegestaan is om zomaar het interview in te scannen dus doe ik het toch maar niet, maar aan de mensen die het ook hebben gelezen, geef uw mening ;) .
 
Sport is ongezond - Humo

--------------------------------------------------------------------------------

In de laatste humo van 12/9/06 staat een interview met Midas Dekkers, een Nederlandse bioloog. Hij beweert dat sporten de mens meer schaadt dan goed doet, en doet in het artikel zelf toch wel enkele straffe uitspraken. Op de site van Humo staat een kleine inleiding over het interview:

'Sporten is een ziekte. Iedere atleet is een patiënt.'

Nederlands bekendste bioloog heeft zopas een nieuw boek geschreven, 'Lichamelijke oefening' (Uitgeverij Contact), waarin hij korte metten maakt met de overtuiging dat sport goed is voor een mens: 'Dieren doen niet aan sport en zijn toch zo fris als een hoentje. Misschien moeten we eens wat meer laten en minder doen.'

'Iedere keer schrik je toch weer,' aldus Midas Dekkers. 'Je wandelt in het bos. Aangemoedigd door de zon in de takken, het gejubel van de merels, een vroege hommel, staan je ogen en oren wijd open, en vooral ook je hart. Verzoend met het bestaan heb je filters en veiligheden uitgeschakeld om de natuur beter in je op te zuigen. En dan gebeurt het. In een flits van foute kleuren word je omvergelopen door de lelijkheid in mensengedaante, puffend als een lekke band, de blik dof als een beslagen bril. Homo adidas. Een gekraak van takken, een vette hijg in je oor en daar hobbezakt hij alweer verder. Laatst weer. Verbijsterd keek ik hem na. Op de rug van zijn trainingspak stond zijn artikel des geloofs: survival of the fittest. Hoe dom kan een mens zich sporten!'

Nederlands bekendste bioloog heeft zopas een nieuw boek geschreven, 'Lichamelijke oefening' (Uitgeverij Contact), waarin hij korte metten maakt met de overtuiging dat sport goed is voor een mens. Als u hem niet gelooft, nog een citaat: 'Dieren doen niet aan sport en zijn toch zo fris als een hoentje. Misschien moeten we eens wat meer laten en minder doen.'

HUMO Uw afkeer van sport en gymnastiek druipt van elke pagina. Het kan niet anders of daar schuilt een groot jeugdtrauma achter.

MIDAS DEKKERS « Ik houd inderdaad heel slechte herinneringen over aan mijn schooltijd, toen ik verplicht werd twee of drie uur per week te turnen. De lijfstraffen waren allang afgeschaft, maar ik vond gymnastiek persoonlijk een veel grotere marteling dan een stevig pak slaag. Je werd gedwongen je lichaam in de meest onnatuurlijke bochten te wringen, over bokken te springen, in rekken te klimmen, rare pasjes te maken, te hardlopen tot je pufte en te voetballen tot je viel.

Maar het ergste voor jongetjes van mijn postuur was de wraak die de neanderthalers uit de klas tijdens de turnles op de bollebozen konden nemen. De allergrootste neanderthalers vonden ons - de kleine jongetjes met brilletjes - zielig en lieten ons met rust, maar de nét niet allergrootsten, die binnen de hiërarchie van de neanderthalers problemen hadden en dat niet met de andere neanderthalers konden uitvechten, namen ons heel graag te grazen onder het mom van een sportief spelletje voetbal. Ik heb heel vaak gehuild omdat ik niet graag naar school ging, maar ik huilde gegarandeerd iedere avond voor de gymnastiekles. Ik hoef vandaag maar het linoleum van een gymnastiekzaal te ruiken en ik herinner me, alsof het gisteren was, de panische angst van toen.»

Zoals ik al zei, in het interview zelf doet hij enkele uitspraken zoals:

"In de fitnessclub is het ideaal: een beter lijf. Maar daar is het te laat voor. Ons bouwplan is genetisch vastgelegd: voor echte veranderingen is het bij je geboorte al te laat. Meer dan een derde van je aangeboren vermogen train je er nooit bij."

Over de paralympics: "Wat is dat nu toch voor een merkwaardig masochisme om uit te willen blinken in dat wat je nu net niet kunt?"

"Of je nu tien kilometer hardloopt of tien kilometer wandelt; het vreet evenveel calorieën, je hebt immers evenveel arbeid verricht."

"Dat klopt. Zodra ze de bal erin hebben of het record is gebroken, barsten sporters uit in een bezeten vreugde. Voetballers bespringen elkaar als geile bavianen, zwemmers verdrinken bijna in hun overwinningsroes. Dwaas zwaaien de helden met hun bloemen op het ereschavot, als een kleuter met zijn tekening. Heeft hun moeder hen dan geen bescheidenheid bijgebracht?"

en een laatste:
"Maar niets doen kost óók energie: da's handig om te weten voor mensen die willen afvallen. Al span je je nog zo in, de helft van wat je afvalt komt van niks doen."

Alle citaten zijn letterlijk, en voor alle duidelijkheid: ik ga absoluut niet akkoord met deze man. Wat vinden jullie hier van, heeft hij een punt? Of is het gewoon een gefrustreerde oude gek?

even een quote met heel wat citaten gevonden..
 
Ik was altijd wel een fan van Midas, maar nu slaat hij de plank wel heel erg mis. Je zegt het al: Dieren worden gedwongen te bewegen om aan voedsel te komen. Mensen moesten dat vroeger ook, maar zitten nu alleen maar op bureaustoelen. En maximaal 1/3 kracht erbij is al helemaal onzin.
 
weer zo'n treehuggin hippie :rolleyes: lay of the crack snorremans
 
Dekker is blijven hangen in zijn jeugdtrauma's.

Alleen de bullshit al dat 10 Km wandelen net zoveel calorieen vergt als 10 Km hardlopen. Die kerel noemt zich bioloog ook, schande voor zijn vak. Schande voor de mensheid eigenlijk.
 
Tijd dat ie weer dieren gaat "liefhebben", ipv zo raar te doen
 
o god midas weer :D stond tijdje geleden ook eens een artikel van em in de elsevier.
daar had hij het dus ook dat opa's /oude mannen een pijp horen te roken en niet meer in een trainingspak moeten gaan joggen. lol.

waarom bemoeit hij zich als bioloog die de natuur bestudeert zich met zaken als sport?
 
wijselijk heeft die man geen forum of shoutbox op zijn website.
 
Hehe wat toevallig die quote in de tweede post komt van mij :) Screwielowie op het telenet games forum hé ;)
 
Hij loopt al eeuwen lang te raaskallen.
 
Heeft niemand dan door dat het enige dat ie al jaren doet is tegen de schenen van politiek correct denkend nederland en belgie te stampen.
Ik blijf die kerel heerlijk vinden, ook zijn betoog tegen dierenbescherming e.d. zijn heerlijk.
neem hem gewoon niet al te serieus ;)
 
Zien jullie niet dat dat interview ook met een knipoog was?

Het was leuk om te lezen en zijn argumenten waren goed doordacht... Tussen de regels laat hij doorschijnen dat hij beter zelf ook zou sporten.:p
 
Ik vind hem nog steeds leuk :)
 
Zien jullie niet dat dat interview ook met een knipoog was?

Het was leuk om te lezen en zijn argumenten waren goed doordacht... Tussen de regels laat hij doorschijnen dat hij beter zelf ook zou sporten.:p

Ik vind hem nog steeds leuk :)

Mee eens maar ik vind het toch echt een grote misser.
 
Tja... Midag zoals Midas altijd is. Tegendraads.
Misschien moet hij eens lui gaan liggen bij een psychiater om over zijn jeugdtrauma te praten die hij ons nu wil opleggen. :D
Maar inderdaad hij blijft grappig.

Groetjes Désirée
 
Midas Dekkers is wel bioloog, maar met die kennis doet hij niets in zijn collumns en verhalen. Midas wil gewoon lekker rellen. Hij zou lid moeten worden van DBB :D
 
Zien jullie niet dat dat interview ook met een knipoog was?

Het was leuk om te lezen en zijn argumenten waren goed doordacht... Tussen de regels laat hij doorschijnen dat hij beter zelf ook zou sporten.:p

Dat zie ik er niet meteen in. Hij brengt gewoon belachelijke argumenten aan omdat hij zelf te lui is om te sporten en dit in plaats van door gebrek aan aanleg zelfs wil goedpraten door te doen alsof het toch nutteloos zou zijn.
 
Een marathon joggen is ongezond. Daar zijn de meeste wetenschapper het over eens. Elke dag spierpijn kan ook nooit gezond zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven