XXL Nutrition

Ritueel slachten: Voor of tegen? (1 bezoeker)

Ritueel slachten: Voor of tegen?

  • Op beperkte schaal mag het wel vind ik

    Stemmen: 9 11,4%
  • Helemaal openstellen: In supermarkten etc., overal moet het te koop zijn

    Stemmen: 11 13,9%
  • Verbieden. Het onverdoofd slachten is walgelijk en dus bij Moslims ook niet toegestaan

    Stemmen: 52 65,8%
  • Geen mening

    Stemmen: 7 8,9%

  • Totaal stemmers
    79
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
Albert Heijn overspoeld met protestmails halal-beleid

Amsterdam, 24 oktober 2006 - Albert Heijn wordt overspoeld met protestmails tegen haar halal-beleid. Een uur na de uitzending van TROS Radar, waarin duidelijk werd dat Albert Heijn vlees van onverdoofd geslachte dieren verkoopt als regulier vlees, náást het halal-schap waarin het vlees van ritueel geslachte dieren herkenbaar is, waren er al 5.000 protestmails verstuurd via de website van de Partij voor de Dieren. Ook kwamen er bij de partij veel verontwaardigde reacties binnen van mensen die zich bedrogen voelen door Albert Heijn omdat ze zonder het te weten ritueel geslacht vlees hebben geconsumeerd.

Directe aanleiding voor de protestactie was het feit dat Albert Heijn sinds vorige week in 48 vestigingen halal-vlees van onverdoofd geslachte dieren verkoopt en consumenten verkeerd voorlicht over de achtergronden daarvan.

In Nederland zijn de dodingsmethoden voor dieren onderworpen aan strenge regels die omschreven zijn in het ‘Besluit doden van dieren’. Daarin staat dat het niet is toegestaan dieren zonder verdoving te slachten. Voor groepen die afwijkende slachtmethoden hanteren op religieuze gronden is daarvoor echter een uitzondering mogelijk gemaakt in het ‘Besluit ritueel slachten’.Het lijkt er nu op dat de vleesindustrie hard op weg is regel te maken van die uitzondering. Heel veel rundvlees en kipvlees in de Nederlandse schappen is afkomstig van onverdoofd geslachte dieren volgens de halal-uitgangspunten, terwijl de consument daarvan niet op de hoogte is.

Albert Heijn probeert een graantje mee te pikken van de groeiende halal-markt door zich te richten op de 1,5 miljoen moslims in Nederland. Met een afzonderlijk halal-schap in de winkels probeert AH de winkels aantrekkelijker te maken voor islamieten. Daarmee promoot Albert Heijn echter ook de zeer dieronvriendelijke praktijk van onverdoofd slachten waar veel consumenten problemen mee hebben. Albert Heijn zegt in haar consumentenvoorlichting: “Albert Heijn is er voorstander van te zoeken naar de methode die het best aansluit bij de religieuze overtuiging binnen de toegestane bedwelmings- en dodingsmethoden. Het slachtproces gaat tot het uiterste om de dieren te doden met zo min mogelijk lijden.” Die aanprijzing gaat voorbij aan het feit dat dieren onverdoofd de hals wordt doorgesneden waarna ze doodbloeden, welk proces lang duurt en ernstig lijden veroorzaakt.

Verder is het kwalijk dat Albert Heijn consumenten doet geloven dat “Het niet mogelijk is dat vlees van halal geslachte dieren als regulier vlees verkocht wordt.” Deze bewering is pertinent onjuist omdat een groot deel van het halal-vlees van onverdoofd geslachte dieren in het reguliere vleesschap verkocht wordt, zonder dat dit vermeld staat op het etiket. Daarom wil de Partij voor de Dieren dat Albert Heijn niet alleen stopt met de verkoopt van halal-vlees, maar ook harde garanties biedt dat het reguliere vlees in haar schappen niet langer afkomstig is van onverdoofd geslachte dieren.

Partijvoordedieren

Wat vind jij ervan? Moet men dit op beperkte schaal toestaan, helemaal vrijgeven in de supermarkten of helemaal verbieden vanwege de gruwelijke manier van doden?
 
WTF, als je beesten eet, dan besef je toch ook dat ze doodgemaakt worden...De mens slacht al +2000jaar vee, en nu gaan ze zagen dat het niet zonder verdoving mag :rolleyes:BELACHELIJK!!!

Omdat ze zonder hun medeweten, ritueel geslacht vlees hebben gegeten:rolleyes:...ze laten muslims net satanaanbidders lijken:rolleyes:
**** mensen die zoiets niet verdragen, want het is hetzelfde vlees, en als je der niet tegenkan dat de beestjes pijn hebben,WORD DAN VEGETARIER!!!:mad:
 
Nee niet nu. Eigenlijk al een hele lange tijd. ;)
 
Ik vind dat wanneer er gebruik gemaakt wordt van ritueel slachten, dit ook duidelijk aangegeven moet worden. Zodat mensen zelf kunnen beslissen waarvoor ze kiezen.
 
Laatst bewerkt:
We leven in een beschaafland, niet in een woestijnput. Met een bot mes een levend dier doodmartelen is er hier dus ook niet bij.
 
Optie 1; er zijn ergere dingen dan beesten die de keel wordt doorgesneden.

Zielige mensen die hierover zeuren.
 
onnodig om dieren te laten lijden. Eerst verdoven en dan slachten vind ik het meest humaan.
 
ik zou er als beest niet blij van worden om door ''religie fanatici'' zonder verdoving van kant te worden gebracht.
 
DJEEZES, word dan vegetarier jongens, beesten die geslacht worden lijden nu eenmaal pijn, heeft niks te maken met de tijd waarin we leven...
Nou ik trouwens weet dat die beesten gedrogeerd worden voor ze geslacht worden, eet ik ALLEEN maar halal-vlees meer;)
 
Gisteren nog een reportage hoe kippen worden geslacht. Tig van die beesten hebben een nog veel langere lijdensweg dan Halal geslachte dieren. De verdovingsmethode d.m.v. een bak met water en stroom is vaak niet genoeg om de kippen goed te verdoven.

Maar de meeste slachterijen zetten stelselmatig veel minder of bijna geen stroom op de waterbakken, aldus Anton Breunis, oud-keurmeester van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV). "Ik heb vaak genoeg gezien dat de dieren nadat ze eigenlijk al dood horen te zijn de kop opbeuren en even rond kijken. Ze hebben alle gruwelijkheden gehad en dan bloeden ze langzaam dood", aldus Breunis. Volgens hem is er weinig deskundigheid aanwezig bij de slachterijen: "Op het moment dat er een kip schreeuwend van pijn uit het waterbad kwam, dan zei de controleur: bepaalde dieren laten zich niet verdoven. Dan dacht ik, lul niet man."

Ook uit het rapport 'Welfare aspects of animal stunning and killing methods' van de European Food and Safety Authority (EFSA) in 2004 blijkt dat gemiddeld tien procent van de kippen tijdens het slachten onvoldoende is verdoofd. Hierdoor bewegen de kippen nog waardoor ze niet goed of helemaal niet worden aangesneden door het slachtmes. Het gevolg is dat ze levend in een bak water terecht komen van vijftig graden Celsius. Volgens Breunis moet de lage stroom voorkomen dat sommige dieren teveel bloedingen krijgen die vaak terug te zien zijn in het vlees, waardoor dit minder goed verkoopt.

EenVandaag :: het nieuws- en actualiteiten programma van de TROS en AVRO op Ned.1

Dus ach ja, laten ze eerst wat aan die misstanden doen.
 
Gisteren nog een reportage hoe kippen worden geslacht. Tig van die beesten hebben een nog veel langere lijdensweg dan Halal geslachte dieren. De verdovingsmethode d.m.v. een bak met water en stroom is vaak niet genoeg om de kippen goed te verdoven.





EenVandaag :: het nieuws- en actualiteiten programma van de TROS en AVRO op Ned.1

Dus ach ja, laten ze eerst wat aan die misstanden doen.

Ook walgelijk. Meteen aanpakken. Net als die nertsenfokkerijen in Nederland.
 
It's all ****ed up anyways...
 
Kijk viola, in eigen land, de 21e eeuw, en veel guwelijker dan halal-slachten;)
(die kippen-questie)
 
Ik heb in een slachterij gewerkt waar ze halal kalveren slachten. Deze kleine koetjes met hun lieve kraaloogjes krijgen eerst een stalen pen door de schedel geduwd, waarna er direct een niet-dodelijke verlamming optreedt.

Het kalfje kan niet meer op eigen poten staan en zakt als een pudding in elkaar. Het diertje leeft nog wel, maar is vér heen. Er staat een ritueel slachter klaar om het kalf zijn achillespees aan een haak te prikken en op te takelen. Deze man neemt een groot mes ter hande, staat richting het oosten, en snijdt de keel door van het kalf. Dat het hart nog actief is, blijkt uit de bizarre straal bloed die vervolgens ontsnapt.

Varkens, overigens, worden met een stuk of 10 tegelijk in een soort gaskamer de plaatst. Als een varken er vervolgens uit komt en een dag wordt buitengelegd, is er niets aan de hand. Maar instead wordt ie omhoog getakeld, wederom aan de achillespees, en wordt er met een geavanceerde stofzuiger een litertje of 7 bloed uitgetrokken. Daarna begint het slachtproces. Wat trouwens bijzonder interessant is om te zien. Evenals de kalverslachterij.

Wat ik ermee wil zeggen dat het niet nodig is om die beesten onverdoofd kapot te hakken, want dat kan ook makkelijk halal terwijl er geen pijntjes geleden worden.
 
Net alsof het er in de abottoirs zo diervriendelijk aan toe gaat.
Maar ja, daar sluiten we onze ogen dan maar voor.
 
Dus ik heb gewoon halal varkenslapjes op zonder dat ik dat wist ???
 
Back
Naar boven