MuscleMeat

'Mohammed-cartoons waren niet beledigend'

  • Topic starter Guest
  • Startdatum
  • Reacties 321
  • Weergaven 10K
  • Volgers 4

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
KOPENHAGEN - Een Deense rechtbank heeft donderdag de bazen van een Deense krant vrijgesproken die in september 2005 cartoons van de islamitische profeet Mohammed afdrukte. De spotprenten in de Jyllands-Posten leidden tot een wereldwijde controverse over de vrijheid van meningsuiting.

Volgens de rechtbank in Arhus zijn de spotprenten niet beledigend. Ook waren zij niet bedoeld om moslims te kleineren.

Bron
 
Ja dat had er nog even bij moeten komen.

het ontbreek die gasten gewoon volledig aan humor
 
KOPENHAGEN - Een Deense rechtbank heeft donderdag de bazen van een Deense krant vrijgesproken die in september 2005 cartoons van de islamitische profeet Mohammed afdrukte. De spotprenten in de Jyllands-Posten leidden tot een wereldwijde controverse over de vrijheid van meningsuiting.

Volgens de rechtbank in Arhus zijn de spotprenten niet beledigend. Ook waren zij niet bedoeld om moslims te kleineren.

Bron

Een rechtbank moet beslissen of iemand zich beledigd voelde? dat kan volgens mij niet echt koosjer zijn he. iets wordt beledigend als de aanschouwer het als beledigend ervaart.
 
Laatst bewerkt:
wat belachelijk zeg dat ze daar ook nog een rechter bij moeten inschakelen.
er worden toch ook zo vaak spotprenten van jezus gemaakt dan slaan de christenen ook niet gelijk aan het plunderen.
 
Inderdaad. deze discussie is volgens mij reeds uitvoerig aan bod gekomen.
Ik zeg altijd: vrijheid van meningsuiting is primordiaal! Maar niet absoluut. Zo kan je bijvoorbeeld niet de holocaust ontkennen (gelukkig maar).

Persvrijheid is het belangrijkste wat er is in onze maatschappij. Het beschermt ons tegen een overheid die wel eens dictatoriaal zou willen worden. Journalisten zijn dus onze waakhonden. De waakhonden der democratie.
Persvrijheid heeft dat tot doel. Wat de auteurs van de Deense cartoons deden had volgens mij weinig te maken met hun rol als waakhond.
Ik vond het getuigen van slechte smaak en weinig inzicht in de huidige wereldpolitiek.

Als mijn buur een lelijke wagen heeft en hij is gevoelig voor kritiek op zijn wagen, dan ga ik ook niet in zijn smoel gaan zeggen dat hij een lelijke wagen heeft; je hebt het recht mss wel, maar of het getuigt van veel burgerzin is nog maar de vraag.
 
"Zelfs als de begeleidende teksten kunnen worden gelezen als minachtend en bespottend, waren de cartoons niet beledigend", oordeelde de rechtbank"

Dat vind ik toch wel een vreemde conclusie.

minachting= een gebrek aan eerbied.
spotten= schimpen

Deze twee samen leiden volgens mij toch wel tot een belediging.
 
Zo wat the ****.
Laat die gasten die cartoons maar in hun reet stoppen!

Zou wat zijn als die lui wel veroordeeld waren.
 
wie wil weten hoe het allemaal zo ver is kunnen komen moet dit maar eens lezen:

Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy - Wikipedia, the free encyclopedia

Toen de moslims de minister wouden zien zei hij dat ze maar een rechtzaak moesten aanspannen want dat kon binnen hun rechtsysteem. dat deden ze maar toen besliste de verantwoordelijke dat er gene grond was voor de klacht. Dus toen voelden de moslims zich bedrogen.
Een imam nam de tekeningen mee nar het Midden-Oosten:

The group of imams set out for a tour of the Middle East to present their case to many influential religious and political leaders, and to ask for support.[31] The dossier contains such statements as the following:

We urge you [recipient of the letter or dossier] to — on the behalf of thousands of believing Muslims — to give us the opportunity of having a constructive contact with the press and particularly with the relevant decision makers, not briefly, but with a scientific methodology and a planned and long-term programme seeking to make views approach each other and remove misunderstandings between the two parties involved. Since we do not wish for Muslims to be accused of being backward and narrow, likewise we do not wish for Danes to be accused of ideological arrogance either. When this relationship is back on its track, the result will bring satisfaction, an underpinning of security and the stable relations, and a flourishing Denmark for all that live here.
The faithful in their religion (Muslims) suffer under a number of circumstances, first and foremost the lack of official recognition of the Islamic faith. This has led to a lot of problems, especially the lack of right to build mosques [...]
Even though they [the Danes] belong to the Christian faith, the secularizations have overcome them, and if you say that they are all infidels, then you are not wrong.
We [Muslims] do not need lessons in democracy, but it is actually us, who through our deeds and speeches educate the whole world in democracy.
This [Europe's] dictatorial way of using democracy is completely unacceptable.

--------------------------
en kijk wat iki vond op Ikipedia, duidelijker kan het niet zijn:
Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy - Wikipedia, the free encyclopedia

Danish Prime Minister's meeting refusal
Having received petitions from Danish imams, eleven ambassadors from Muslim-majority counties asked for a meeting with Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen in 12 October 2005, in order to discuss what they perceived as an "on-going smearing campaign in Danish public circles and media against Islam and Muslims". In a letter the ambassadors mentioned not only the issue of the Muhammad cartoons, but also a recent indictment against Radio Holger,[10] and statements by MP Louise Frevert[11] and the Minister of Culture Brian Mikkelsen.[12] It concluded:

We deplore these statements and publications and urge Your Excellency’s government to take all those responsible to task under law of the land in the interest of inter-faith harmony, better integration and Denmark's overall relations with the Muslim world.[13]

The government answered the ambassadors' request for a meeting with Rasmussen with a letter only: "The freedom of expression has a wide scope and the Danish government has no means of influencing the press. However, Danish legislation prohibits acts or expressions of blasphemous or discriminatory nature. The offended party may bring such acts or expressions to court, and it is for the courts to decide in individual cases."[14]
The ambassadors maintained that they had never asked for Jyllands-Posten to be prosecuted; possibly, the non-technical phrase of the letter, "to take NN to task under law", meant something like "to hold NN responsible within the limits of the law".[15] Rasmussen replied: "Even a non-judicial intervention against Jyllands-Posten would be impossible within our system".[16]

The Egypt Minister of Foreign Affairs, Aboul Gheit, wrote several letters to the Prime Minister of Denmark and to the United Nations Secretary-General explaining that they did not want the Prime Minister to prosecute Jyllands-Posten; they only wanted "an official Danish statement underlining the need for and the obligation of respecting all religions and desisting from offending their devotees to prevent an escalation which would have serious and far-reaching consequences".[17] Subsequently, the Egyptian government played a leading role in defusing the issue in the Middle East.[18]
The refusal to meet the ambassadors has been criticized by the opposition, twenty-two Danish ex-ambassadors,[19] and ex-Minister of Foreign Affairs, Uffe Ellemann-Jensen.
 
Laatst bewerkt:
We [Muslims] do not need lessons in democracy, but it is actually us, who through our deeds and speeches educate the whole world in democracy.This [Europe's] dictatorial way of using democracy is completely unacceptable.

Als ik het goed begrijp zou Europa dus een voorbeeld moeten nemen aan de moslims omdat hun democratie zo goed werkt. :eek: Vrijheid van meningsuiting is de basis van een democratie, volgens mij is dit toch niet het geval in alle moslim landen.
 
Als ik het goed begrijp zou Europa dus een voorbeeld moeten nemen aan de moslims omdat hun democratie zo goed werkt. :eek: Vrijheid van meningsuiting is de basis van een democratie, volgens mij is dit toch niet het geval in alle moslim landen.

ja ik moet toegeven dat zijn opmerking redelijk mank loopt. Natuurlijk dient men een ondercheid te maken tussen de islam en de dictatoriale regimes in "zogezegde" islamitische landen he. er is een onderscheid tussen de islam, zoals hij zou moten zijn en zoals hij eigenlijk bedoelt was en de islam zoals hij opgelegd wordt in bepaalde landen; Dit ondescheid zie je makkelijk las je bijv iran met marokko vergelijkt.
Een vriend van me, nu politoloog aan de VUB en van Marokkaanse origine, stelde het ooit zo: toen de profeet Mohamed stierf, stierf ook de juiste interpretatie van de islam. Daarna zijn anderen de islam op politieke manier gaan interpreteren om hun eigen verlangens te realiseren. Dus lals de islam vroeger een prachtideaal had, dan wordt het jammer genoeg niet toegepast in de huidige islamitische landen."

Vond ik wel interessant.
 
Het gaat weer over criminele minderheden en Thinkalot is er weer bij hoor:thumbs:
 
Die moslims moeten zich niet zo aanstellen. Als je door een paar tekeningetjes van iemand die je nooit hebt ontmoet en waarvan niet eens bewijs is dat hij heeft bestaan al op tilt slaat kan je jezelf beter een spuitje geven.

Wij westerlingen gaan toch ook niet lopen janken als die moslim-apen weer eens een vlag verbranden?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat weer over criminele minderheden en Thinkalot is er weer bij hoor:thumbs:

criminele minderheden? deze topic gaat over deense cartoons.
alten we aub deze topic niet verzanden in een wij-zijn debat he; Het gaat om cartoons en de gevolgen ervan;
 
En dan zeggen ze tegen mij, nee dat zin de religies van die mensen dat zijn de tradities van die mensen, Dat is de manier van leven voor die mensen , dat is de cultuur van die mensen daar moet je respect voor hebben.

HEB IK GEEN RESPECT VOOR, VIND HET SUKKELS, sorry!
 
Het gaat weer over criminele minderheden en Thinkalot is er weer bij hoor:thumbs:
Hehehe thinkalot = moraalridder numero uno! :D
Die moslims moeten zich niet zo aanstellen. Als je door een paar tekeningetjes van iemand die je nooit hebt ontmoet en waarvan niet eens bewijs is dat hij heeft bestaan kan je jezelf beter een spuitje geven.

Wij westerlingen gaan toch ook niet lopen janken als die moslim-apen weer eens een vlag verbranden?
Idd. :thumbs:
 
Een rechtbank moet beslissen of iemand zich beledigd voelde? dat kan volgens mij niet echt koosjer zijn he. iets wordt beledigend als de aanschouwer het als beledigend ervaart.
een rechtbank moet voglens mij beslissen of het aannemelijk is dat het doel van deze cartoons niet te beledigen is of wel, zal wel verdraaid zijn in de media.
 
Die moslims moeten zich niet zo aanstellen. Als je door een paar tekeningetjes van iemand die je nooit hebt ontmoet en waarvan niet eens bewijs is dat hij heeft bestaan kan je jezelf beter een spuitje geven.

Wij westerlingen gaan toch ook niet lopen janken als die moslim-apen weer eens een vlag verbranden?


het verbranden van een vlag is wel iets anders dan het publiceren van tekeningen.
Ik vraag je dit en wees aub eerlijk: denk je nu echt dat de deense krant tekeningen zou gepubliceerd hebben van een jood in een concentratiekamp, terwiijl een kampleider een grapje maakt dat de jood er een beetje mager uitziet? neen. Dat doe je niet want dan kwets je mensen; dat heet goede smaak.
tevens kan ik opmaken dat je wellicht de tekst van wikipdia niet hebt gelezen. het gebeurt wel vaker dat mensen antwoorden zonder de opmerkingnen van anderen te lezen.

By the way, je beledigt iemand door te zeggen "moslim-apen". Dit is tegen de forumregels.
 
Persvrijheid is het belangrijkste wat er is in onze maatschappij. Het beschermt ons tegen een overheid die wel eens dictatoriaal zou willen worden. Journalisten zijn dus onze waakhonden. De waakhonden der democratie.
Persvrijheid heeft dat tot doel. Wat de auteurs van de Deense cartoons deden had volgens mij weinig te maken met hun rol als waakhond.
Ik vond het getuigen van slechte smaak en weinig inzicht in de huidige wereldpolitiek.
persvrijheid betekend toch gewoon alles mogen publiceren wat je wil tot op zekere vastgestelde grenzen :rolleyes:
elke krant staat vol met cartoons, vaak met als bokje politici, maar owee als je het over moslims doen, dan breekt de hel los, want wat sarcasme of ironie is, dat begrijpen ze totaal niet.

"Zelfs als de begeleidende teksten kunnen worden gelezen als minachtend en bespottend, waren de cartoons niet beledigend", oordeelde de rechtbank"

Dat vind ik toch wel een vreemde conclusie.

minachting= een gebrek aan eerbied.
spotten= schimpen

Deze twee samen leiden volgens mij toch wel tot een belediging.
heb je wel gelezen wat er staat? ze kunnen worden gelezen (oftewel opgevat) worden als minachtend en bespottend, dat betekend nog niet dat ze zo bedoeld zijn, daar gaat het om.

de krant zou ook kunnen schrijven:
mohammed steelt fiets

dan kun je denken oh mohammed uit amsterdam heeft een fiets gestolen
of mohammed de profeet heeft een fiets gestolen, als de krant dat eerste bedoelt, dan kan de krant toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor de andere interpretaties?
 
En dan zeggen ze tegen mij, nee dat zin de religies van die mensen dat zijn de tradities van die mensen, Dat is de manier van leven voor die mensen , dat is de cultuur van die mensen daar moet je respect voor hebben.

HEB IK GEEN RESPECT VOOR, VIND HET SUKKELS, sorry!

Precies, Hans Teeuwen power! :thumbs:

En laten we eerlijk wezen als een christen iets negatiefs zegt over hun beginnen ze woedend over VERMOORDEN en ik heb potverdomme nog nooit een christen dat horen zeggen als een moslim iets negatiefs over hun zeiden.. Laten we wel wezen zeg.
 
het verbranden van een vlag is wel iets anders dan het publiceren van tekeningen.
Klopt, een vlag is de trots van je land normaal (voor mij de Vlaamse Leeuw trouwens, niet die lelijke belgische driekleur :p). Die tekeningen zijn gewoon een grap.

Ik vraag je dit en wees aub eerlijk: denk je nu echt dat de deense krant tekeningen zou gepubliceerd hebben van een jood in een concentratiekamp, terwiijl een kampleider een grapje maakt dat de jood er een beetje mager uitziet? neen. Dat doe je niet want dan kwets je mensen; dat heet goede smaak.
Misschien wel. En dan nog valt het niet te vergelijken. Met een religie spotten is wel nog even iets anders dan met de holocaust spotten.

tevens kan ik opmaken dat je wellicht de tekst van wikipdia niet hebt gelezen. het gebeurt wel vaker dat mensen antwoorden zonder de opmerkingnen van anderen te lezen.
Als je eens overal wat minder op in zou gaan, zouden mensen wèl serieus lezen. Denk dat op dit moment de meesten over jou al denken van: daar is hij weer. :rolleyes:

By the way, je beledigt iemand door te zeggen "moslim-apen". Dit is tegen de forumregels.
Nee want hij beledigt niemand hier in persoon. En dan nog, als je tegen Saint grapjes maakt over negers doet die jongen gewoon lekker mee, da's pas leuk. Zouden die moslims wat van kunnen leren.
 
Back
Naar boven