MuscleMeat

Cursus gezond eten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Leroy20

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
19
Waardering
0
Naar aanleiding van een topic 2 pagina's terug maakte ik een account aan en wou ik een reactie plaatsen. De topic "voedselpiramide" is helaas niet meer toegankelijk, dus maak ik een nieuwe topic aan.

Oorspronkelijke topic: http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/nieuwe-voedingspiramide-64641/


Mijn reply daarop is:

Hey
Heb speciaal een account aangemaakt om toch maar even te reageren op deze post. De pyramide maakt deel uit van het boek "eet drink en blijf slank en gezond" van Willett, een gerenomeerd voedingsdeskundige en op één na meest geciteerd in de biomedische wetenschappen (!).

Het boek is geschreven voor het brede publiek en dus niet voor bodybuilders. Het wil, zoals de titel al aangeeft, mensen leren eten zodat ze gezonder en langer leven.

Zijn boek (en piramide) is gebaseerd op verschillende onderzoeken en is dus een soort samenvatting. Ik verbaas mij soms over de verschillende weetjes die jullie als bodybuilders weten te verzamelen. Wat dan weer niet is geweten is op basis van welk onderzoek die gegevens zijn tot standgekomen... Zo las ik vandaag nog in een magazine dat cocosolie gewichtsafname bevordert want het bevat "goede verzadigde vetzuren" ... Lijkt me een contradictio in terminis. Willet geeft hier een objectief antwoord door te zeggen dat het effect van cocosolie niet goed genoeg gekend / getest is.

En wat de granen betreft worden er tientallen in het boek vermeld, elk met een degelijke uitleg. Voorbeelden zijn:amaranth, gerst, zilvervliesrijst, boekweit, gierst, haver, quinoa, enzovoort...

Voor iedereen die met voeding bezig is raad ik het boek ten zeerste aan. Tenzij je bodybuilder bent, want dan weet je alles al veel beter... ;)

Voor iedereen die zich wil verdiepen in de leer van het eten raad ik toch aan te beginnen met de basis. Dit boek levert die kennis objectief en duidelijk. Met de massa's aan artikels op het internet kom je maar al te vaak tegenstrijdige en misschien zelfs onjuiste informatie tegen. Dit boek is het product van massa's onderzoek en biedt toch enige betrouwbaarheid! Je leert wat vezels zijn, wat een glycemische index doet en waarom de glycemische lading eigenlijk belangrijker is, welke soorten koolhydraten en vetten er zijn en wat ze doen, ... etc... HET IS GEEEN DIEET BOEK!

Amazon.com: Eat, Drink, & Weigh Less: A Flexible and Delicious Way to Shrink Your Waist Without Going Hungry: Books: Mollie Katzen,Walter Willett

Groeten
 
Willett is cool !
 
want het bevat "goede verzadigde vetzuren" ... Lijkt me een contradictio in terminis.
hoezo?
 
een tegenspraak is het zeker niet... het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maa om nou te beweren dat er een causaal verband is .. dat gaat me ook weer wat ver.
 
Ik verbaas mij soms over de verschillende weetjes die jullie als bodybuilders weten te verzamelen. (...) Zo las ik vandaag nog in een magazine dat cocosolie gewichtsafname bevordert want het bevat "goede verzadigde vetzuren"

Over het algemeen hechten we hier niet zo veel waarde aan wat er in bodybuildingmagazines beweerd wordt. De onderbouwing is vaak slecht.
 
wel nu ik ben niet heel erg rijk en heb dus geen geld om het boek aan te schaffen, maar ik ben wel heel benieuwd naar de grondslag waarop jij 'goede verzadigde vetzuren' een contradictio in terminis noemt

of ben je alleen reclame aan het maken? :D

Eens kijken of ik eens wat van mr. Walter Willet kan vinden op internet
 
pdfje ergens? :p
 
Verzadigde vetzuren zijn niet gezond, dat is toch algemeen geweten.. het verhoogt o.m. LDL en verlaagt HDL cholesterol. Meer ga ik daar zelfs niet aan toevoegen. Als jullie meer weten over de verzadigde vetten (o.m. die van de cocosolie), weet het me dan te zeggen. Wel weet ik nog dat verschillende soorten verzadigde vetten ook verschillende gradaties in schadelijke effecten hebben. Ik heb het hier dan over de schadelijke effecten van de levensduur/levenskwaliteit... niet over de hoeveelheid spieren je aanmaakt.

Ik heb het boek gekocht dus heb er geen pdf van.

een deftige uitleg over het boek en de kerel willett vind je hier: Met Willett word je honderd
 
van verzadigde vetten zijn verschillende gezondheidsvoordelen gevonden, bovendien word de conclusie dat verzadigd vet hartziekten veroorzaakt zeker niet ondersteund daar alle studies
Entrez PubMed
Entrez PubMed
Entrez PubMed
Entrez PubMed

in studies waaruit blijkt dat verzadigd vet "slecht is" word meestal verzadigd vet vervangen door andere vetten, zoals olijfolie, echter zou men de vraag moeten stellen of het toevoegen van dit vet geen voordelen bied inplaats van te veronderstellen dat het wegnemen van verzadigd vet de oorzaak is van het vermindert aantal hartziekten
 
Dat is nu wel opmerkelijk ... en verwarrend ??? :(

Het is nu wel zo dat een bepaald product wel verschillende soorten vetten bevat.. zo kan je in olijfolie eveneens transvetten vinden, al is dat in een heel beperkte mate.

Zo is 13% van het vet in olijfolie verzadigd. 70% is onverzadigd. Je krijgt dus steeds een porte verzadigd vet binnen. Kokos daarentegen is 86% verzadigd en 8% onderverzadigd.

Willett over verzadigde vetten:
"Beperk de hoeveelheid verzadigde vetten in je voeding. Er is evenwel geen bewijs voor dat het vervangen van verzadigde vetten door koolhydraten het aantal hartziekenten vermindert, terwijl is bewezen dat het vervangen van verzadigde door onverzadigde vetten dat wel doet".
 
terwijl is bewezen dat het vervangen van verzadigde door onverzadigde vetten dat wel doet
en dus de foute conclusie dat het wegnemen van verzadigd vet de oorzaak is van dat minder aantal hartziekten, het gwn toevoegen van die vetten heeft hetzelfde effect
bovendien kan een te lage cholesterol depressie veroorzaken kijk maar naar het mediterane dieet, bevat veel olijfolie, het aantal hartziekten is dan ook miniem, echter worden in die regio's veel SSRI's of anti depressieva verkocht!

het beste wat je kan doen is HDL zo hoog mogenlijk houden en triglyceriden zolaag mogelijk
 
In de meeste producten zitten sowieso al verzadigde vetten (zie mijn vorige post), dus daar is niet echt gebrek aan.

Wat die depressie betreft... dat is de eerste keer dat ik daar van hoor...??? Heb je daar meer informatie over.. bronnen eventueel?
 
Zelfs als dat artikel juist spreekt dat niets tegen van wat willett zegt:

"There is now a compelling body of evidence in both men and women that low cholesterol is a potential predictor for depression and anxiety in certain individuals," said Suarez, referring to his own and other studies showing the same effect in men. "While we certainly don't advocate that women indulge in high-fat foods, our data do suggest that women with naturally low cholesterol could benefit from raising their cholesterol through healthy dietary measures, like consuming more fish or fish oil."

Om een of andere reden wordt dus nog steeds aangeraden om onverzadigde vetten te consumeren. Dit is dan ook voor mensen die van nature een lage cholesterol hebben!
 
te veel van alles is gewoon niet goed en gezien het feit dat mensen veel verzadigde vetten en veel erger nog: transvetten binnenkrijgen is er imo gewoon wat mis met de voedingspatronen ipv met de voeding zelf (muv transvetten dan, they bad, mmkay...?).
Dat veel onderzoeken positieve dingen schrijven over vervangen van voedingsstoffen en daarbij behordende veranderingen in bloedspiegels bij mensen heeft imo dus meer te maken met de mensen dan met de eigenlijke voedingsstoffen; in het gemiddelde westers dieet is er nu eenmaal sprake van een tekort aan goede vetzuren.

Verhoudingen zijn de bom:

alfalinoleenzuur dient in verhouding te zijn met linoleenzuur
omega 3 en omega 6 moeten in verhouding zijn
LDL:HDL dient een goede verhouding te hebben (bij mijn weten is de verhouding tussen de twee belangrijker dan de afzonderlijke factoren, mits natuurlijk binnen enige grenzen)
verzadigd vs verzadigd vet.
etc etc

ik ben nog geen onderzoek tegengekomen dat een DIRECTE link (causaal verband als ik me ff nie vergis) legt tussen verzadigde vetten en negatieve gevolgen voor de gezondheid.
Imo kom je bij mensen die te veel verzadigd vet eten ook veel andere ongezonde gewoonten tegen. (Sociaal Economische Status blijkt nauw samen te hangen met voorkomen van chronische ziekten e.d. Slecht geschoolde mensen eten slechter, roken meer, vaker last van overgewicht etc etc)
 
Zelf werk ik in mijn wedstrijdvoorbereiding ook met kokosolie.
En ik ben er heel erg tevreden. meer info kan je vinden op Untitled Document.

desiree
 
Nog een vraagje. Weet iemand waar ik informatie kan vinden over de voedingsbestanddelen. Op de verpakking staat meestal wel een heleboel informatie, maar vaak geraak ik gewoon niet uit aan wat ze willen zeggen. Zo zou ik 3 maand geleden wel gedacht hebben dat geharde plantaardige olieen goed voor de gezondheid waren... plantaardig klinkt nu eenmaal niet zo ongezond!!!

Iemand die mij een suggestie kan geven qua te gebruiken zoektermen en / of betrouwbare bronnen kan mij al veel vooruit helpen!

Groeten!
 
olijfolie is de beste olie, verder zou ik gehard plantaardig vet vermijden, ook zonnebloemolie beperken
 
van verzadigde vetten zijn verschillende gezondheidsvoordelen gevonden, bovendien word de conclusie dat verzadigd vet hartziekten veroorzaakt zeker niet ondersteund daar alle studies
Entrez PubMed
Entrez PubMed
Entrez PubMed
Entrez PubMed

in studies waaruit blijkt dat verzadigd vet "slecht is" word meestal verzadigd vet vervangen door andere vetten, zoals olijfolie, echter zou men de vraag moeten stellen of het toevoegen van dit vet geen voordelen bied inplaats van te veronderstellen dat het wegnemen van verzadigd vet de oorzaak is van het vermindert aantal hartziekten

Wanneer stop je met het aanhalelen van studies van die kwakzalver van een Ravnskov? De man staat zo'n beetje alleen in zijn bevindingen en alleen nep wetenschappers als Mary Enig (die geloof ik 1 zelf uitgevoerde studie heeft staan op Pubmed) en haar schoothondje Sally Fallon komen met bevindingen die overeenstemmen. Leuk dat die hele Mercola, Ravnskov, Enig, Karl Loren elkaar tot in den treure toe citeert maar onzin herhalen maakt die onzin nog niet tot waarheid.
 
Back
Naar boven