MuscleMeat

Rows nog nodig? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik vraag me af of dat "wijdte/dikte" verhaal wel klopt.
 
Ik vraag me af of dat "wijdte/dikte" verhaal wel klopt.

Ja van rows krijg je ook wijde rug, maar zo voel ik het zelf aan...
Kan verschillen bij iedereen denk ik, hangt af van je techniek.
 
ik doe ze beide,ikvroeg me af, kan je mischien niet om de week wisselen?
 
Aan iedereen die van mening is dat chins ed de lats meer belasten als dat rows doen.

Denk eens na wat de verbinding is tussen de rug en de armen ? ? ?

Voor mij is de belangrijkste verbinding nog altijd de lats en ik zou dus niet weten hoe je de stang/dumbbell bij rows omhoog zou moeten krijgen als je de lats niet aan het werk zet !

De trapezius en rhomboids komen pas goed in werking als je de schouderbladen naar elkaar toe gaat brengen en soms zie ik mensen roeien zonder dat dit echt gebeurt

Dat chinnen meer voor breedte zou en roeien meer voor dikt is een onzin verhaal. Roeien werk net zo goed (volgens sommige onderzoeken zelfs beter) in op de lats als chins ed doen

Onzin waar ik jaaaaaaaren geleden tegenaan liep en wat nu nog steeds de ronde doet :(


lats (en traps):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Teres Major: Teres Minor:
[Afbeelding niet meer beschikbaar] [Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


nogmaals lats en traps:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

rhomboids:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Reden genoeg om je er niet meer over op te winden 3xl want het zal wel eeuwig de ronde blijven doen :D

Ps: je plaatjes zijn precies ook nog ergens anders een ronde aan het doen
 
Aan iedereen die van mening is dat chins ed de lats meer belasten als dat rows doen.

Denk eens na wat de verbinding is tussen de rug en de armen ? ? ?

Voor mij is de belangrijkste verbinding nog altijd de lats en ik zou dus niet weten hoe je de stang/dumbbell bij rows omhoog zou moeten krijgen als je de lats niet aan het werk zet !

De trapezius en rhomboids komen pas goed in werking als je de schouderbladen naar elkaar toe gaat brengen en soms zie ik mensen roeien zonder dat dit echt gebeurt

Dat chinnen meer voor breedte zou en roeien meer voor dikt is een onzin verhaal. Roeien werk net zo goed (volgens sommige onderzoeken zelfs beter) in op de lats als chins ed doen

Onzin waar ik jaaaaaaaren geleden tegenaan liep en wat nu nog steeds de ronde doet :(


lats (en traps):
http://www.rad.washington.edu/staticpix/Atlas/traplatTrimmed.jpg

Teres Major: Teres Minor:
http://www.rad.washington.edu/staticpix/atlas/teresmajorpost2.jpg http://www.rad.washington.edu/staticpix/atlas/teresminorpost.jpg
http://www.rad.washington.edu/staticpix/atlas/teresmajorant2.jpg


nogmaals lats en traps:
http://mywebpages.comcast.net/wnor/superficbackmus.jpg

rhomboids:
http://mywebpages.comcast.net/wnor/2ndlayerofmusofback.jpg

de discussie was dat je van roeien breder word omdat je dan de TERES MAJOR gaat gebruiken die bij een chin nauwelijks iets doet, omdat de teres niet in een positie bevind dat het goed kracht kan genereren als je elleboog meer dan 90 graden van het lichaam af is.

verder word naar mijn mening de breedte van je rug vooral veroorzaakt door de teres major
vandaar de conclusie: om een brede rug te krijgen moet je zorgen dat je bewegingen maakt waarbij de arm van 90 graden tot 0 graden beweegt

voorbeelden daarvan zijn dus:

rows
straight arm pulldown
reverse side raise
 
Rows horen dus thuis in je schema, zover ben ik.

Zijn chins dan nog wel nodig als rows schijnbaar alles aanpakken wat chins ook doen (en meer)? Je gaat daar van 180 graden naar 0 dus de beweging van een chin zit er ook in, in het begin (bij correcte uitvoering)
 
verder word naar mijn mening de breedte van je rug vooral veroorzaakt door de teres major
vandaar de conclusie: om een brede rug te krijgen moet je zorgen dat je bewegingen maakt waarbij de arm van 90 graden tot 0 graden beweegt

:rolleyes: Kijk nou toch eens naar die plaatjes, die teres major boeit geen ****. Het is maar een kleine spier en die wijdte die begint onder je armen/schouders naar je middel komt gewoon van je lats, zoals je kan zien in de foto die ik poste van lat spread.

back_lat_spread_3.gif
 
Rnbflavour, geef het op man. :)
 
wijdte en dikte zijn imo inherent aan elkaar. Als een spier in de 'breedte' groeit, doet hij dit ook in de 'diepte'.

rows en chins zijn oefeningen die in principe dezelfde spieren aanspreken, bij de Row is het echter mogelijk je meer te focussen op de retractie van het schouderblad. (pronated chins met wijde grip zouden meer de mediorotatie van het schouderblad (en depressie?) kunnen trainen volgens mij). Let wel: het kan, maar is behoorlijk afhankelijk van de uitvoering (en dus vaak gebruikt gewicht)
 
wijdte en dikte zijn imo inherent aan elkaar. Als een spier in de 'breedte' groeit, doet hij dit ook in de 'diepte'.

rows en chins zijn oefeningen die in principe dezelfde spieren aanspreken,

dit probeer ik dus de hele tijd duidelijk te maken....CHINS belasten de TERES MAJOR nauwelijks tenzij je ellebogen lager dan horizontaal komen :p
voor de rest heb je inderdaad gelijk :)
 
:rolleyes: Kijk nou toch eens naar die plaatjes, die teres major boeit geen ****. Het is maar een kleine spier en die wijdte die begint onder je armen/schouders naar je middel komt gewoon van je lats, zoals je kan zien in de foto die ik poste van lat spread.

http://www.skiplacour.com/2003_TU/back_lat_spread_3.gif

die teres zit onder je lats en duwt de lats naar buiten

het is niet alleen die bobbel die je ziet maar ook een stuk eronder
 
dit probeer ik dus de hele tijd duidelijk te maken....CHINS belasten de TERES MAJOR nauwelijks tenzij je ellebogen lager dan horizontaal komen :p
voor de rest heb je inderdaad gelijk :)

Kerel praat nou toch eens duidelijke taal, wat bedoel je met ellebogen lager dan horizontaal? Een elleboog is maar een knobbel die kan niet eens horziontaal kan worden. Ik snap de helft van de reply's van jou. Dat heb ik in een andere post ook al verteld.
 
gewoon chins én rows blijven doen dus.

nog ff een vraagje voor de onderlegden onder ons.

Lats zijn belangrijk bij een BP, dat weten we onderhand allemaal. Nu is de BP een open chain oefening, evenals een standaard ROW. Een chin up daarentegen is van het closed chain soort. De twee zouden verschillen in motorpatroon wat betreft de precieze opeenvolging van stimuli bij de verschillende spieren in het patroon. maw: een closed chain oefening spreekt de spieren 'gelijktijdiger' aan. Die signalen zouden ook 180 graden in fase zijn gedraaid (en dus tegengesteld), maar hier weet ik het fijne nog niet van... :D

de vraag:
heeft dit verschil tussen open vs closed chain een wezenlijke invloed op het nut van rows vs chin-up om je bench te verbeteren?
(maw: gebruik closed chain ass. oefeningen om closed chain oefeningen te versterken)
 
de vraag:
heeft dit verschil tussen open vs closed chain een wezenlijke invloed op het nut van rows vs chin-up om je bench te verbeteren?
(maw: gebruik closed chain ass. oefeningen om closed chain oefeningen te versterken)

Ik denk het wel, als je chins sterker wordt met chins ( dus closed chain ) stijgt je kracht met je rows ook en vice versa imo.
 
Ik denk het wel, als je chins sterker wordt met chins ( dus closed chain ) stijgt je kracht met je rows ook en vice versa imo.

ja, maar die motorpatronen lijken ook relatief veel op elkaar als je het vergelijkt met een (bench) press. (BP = antagonistisch beweging van een row zeg maar)
t gaat me dus om:

of:
rows -> betere bench
of:
chins -> betere bench

dit dan vanuit het perspectief van het verschil in closed- of open chain.
 
Row's zallen dan waarschijnlijk beter werken denk ik.

Maar van de andere kant; stijgt je BOR ook als je beter wordt in benchen?
 
Back
Naar boven