XXL Nutrition

Rood vlees, vis en het risico op darmkanker (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MikeyR

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
16 aug 2007
Berichten
10
Waardering
0
Via de site www.voedingscentrum.nl deze dit artikel gevonden....

Uit een Europees onderzoek naar de relatie tussen voeding en kanker blijkt dat mensen die vaak grote hoeveelheden rood vlees eten, een grotere kans hebben op darmkanker. Bij mensen die dagelijks gemiddeld 160 gram of meer rood vlees en vleeswaren eten, is dit risico ongeveer 35% hoger dan bij mensen die minder dan 20 gram per dag gebruiken. Het vaak eten van vis verlaagt de kans op darmkanker juist. De gebruikelijke (totale) vleesconsumptie ligt in Nederland op zo’n 100 gram per dag. Dit onderzoek is geen reden voor het Voedingscentrum om het eten van rood vlees zoals rund-, kalfs-, varkens- en lamsvlees en vleeswaren zoals worst, af te raden. Belangrijk is de hoeveelheid rood vlees binnen de perken te houden en te variëren met wit vlees zoals vis, kip en kalkoen en vleesvervangers.

Nu eet ik sowieso geen varkensvlees simpelweg omdat ik het niet lekker en te vet vind. Maar dat rood vlees 35 % meer kans op darmkanker geeft, vind ik toch aanzienlijk. En aan 160 gram vlees per dag kom ik zeker weten.
 
en wat is normaal de kans..?


wat een ge*ul allemaal , als je alles zo gaat bekijken kun je toch niks meer eten..
 
zorg gewoon dat je dagelijks veel vezels binnen krijgt, beperkt de kans op darmkanker weer..
 
Klopt idd, steak eet je best maar enkele keren per week. Best gewoonte van maken om meer wit vlees en vis te eten.
 
en wat is normaal de kans..?


wat een ge*ul allemaal , als je alles zo gaat bekijken kun je toch niks meer eten..

Nou ja gelul?

Het voedingscentrum is een gerenomeerde stichting die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit

Ikzelf heb ook moeite met dit soort onderzoeken maar ben niet van mening dat dit gelul is.
 
Nou ja gelul?

Het voedingscentrum is een gerenomeerde stichting die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit

Ikzelf heb ook moeite met dit soort onderzoeken maar ben niet van mening dat dit gelul is.

Een tijdje geleden was er een onderzoek naar het keurmerk van het voedingscentrum en dat werd helemaal afgekraakt zelfs door diëtisten die niet in dienst waren van het voedingcentrum.
 
Verdeel de Porterhouse steaks met kalfsentrcote en kalfsbiefstuk , kipfilets , kabeljauw.

haring en makreel;)
 
Je krijgt tegenwoordig overal kanker van.
 
Nou ja gelul?

Het voedingscentrum is een gerenomeerde stichting die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid (ministeries van LNV en VWS) om consumenten wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit

Ikzelf heb ook moeite met dit soort onderzoeken maar ben niet van mening dat dit gelul is.

Voedingscentrum profileert zich als onafhankelijk maar dat zijn ze niet,

heb al meerdere testen gelezen van voedingscentrum die door

experts met de grond gelijk gemaakt worden
 
Voedingscentrum profileert zich als onafhankelijk maar dat zijn ze niet,

heb al meerdere testen gelezen van voedingscentrum die door

experts met de grond gelijk gemaakt worden


Nou goed, niet alleen voedingscentrum informeert over dit verschijnsel diverse andere instantie doen dit ook zoals Health and Food, AD maar hoogleraren bij de afdeling Humane Voeding aan Wageningen UR.

Het gaat niet om de bron maar om het verschijnsel dat rood vlees verhoogde kans op kanker geeft.

Maar zoals Big-T al aangeeft:
Best gewoonte van maken om (nog)meer wit vlees en vis te eten

Hier sluit ik mij dan ook bij aan.
 
ik ga er maar van uit dat het komt door de omega 6 :)
 
Quote van Jay Cutler:
Cutler tells FLEX, "When I exclude red meat, I can't add the mass and grow like I do when I eat it daily and sometimes twice daily." Is it the iron, B vitamins or creatine in the meat? Maybe. It's also likely that the unique amino-acid combinations allow greater protein synthesis.

Bron: Flex UK - NUTRITION - B

Je moet natuurlijk niet overdrijven maar mijn inziens mag er toch gerust een stuk rood vlees in je dieet voorkomen.
 
Quote van Jay Cutler:
Citaat:
"Met rood vlees in mijn dieet groei ik harder dan zonder"

Jay Cutler is toch Amerikaans?:D

Het zal mij niks verbazen dat wij rare ziektes oplopen omdat ons eten dermate wordt gemanipuleerd door hormonen en andere troep dat wij daarom een verhoogd risico lopen.
 
Elke dag 500gr gehakt gaat er wel in, in de bulk..:D
 
Je krijgt tegenwoordig overal kanker van.

En sta je wel eens stil waar dat aan ligt.....

Omdat de voedingsmiddelenbranche en de landbouwbranche allemaal extra onnodige rotzooi toevoegd aan ons voedsel;
-zodat het beter smaakt
-het er mooier uitziet
-het langer houdbaar is
...

Maar toch laat ik rood vlees, vis niet links liggen.
Ik pas mijn menu er niet op aan dus. :cool:
Ik probeer gewoon gevarieerd en vooral ook lekker te eten.
 
Die lendebiefstuk van 400 gram smaakte anders perfect gisteravond. Vandaag kip ... want tja, je moet varieren he :)
 
ik eet altijd 1x per dag roodvlees(biefstuk) bij de maaltijd 1,5 a 2uur voor mn training..
 
Noone cares.. dan ga ik maar een paar jaar eerder dood.
 
lol, dan zal ik m'n begravenis alvast maar regelen, vreet 5x per week shoarma en daarnaast nog m'n avondeten.
 
Klopt idd, steak eet je best maar enkele keren per week. Best gewoonte van maken om meer wit vlees en vis te eten.

Ja lekker de heilige kip - dacht dat die weer voor salmonella zou zorgen - mja, wel beter dan kanker I guess.............. En op zonnige dagen niet buiten de deur eten want dan moet je je weer aan de zon blootgeven en we weten allemaal wat die met je doet en dan wordt je dineetje een levensgevaarlijke situatie :rolleyes:
 
Back
Naar boven