AndroidHealthClinic

Politie Belgie krijgt boetegeld amper op (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big Steve

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 feb 2003
Berichten
3.963
Waardering
5
De Belgische politiezones krijgen zoveel geld van verkeersboetes dat ze met een heel nieuw probleem kampen:
Hoe krijgen we al dat geld op? Ze kunnen toch geen motoren blijven kopen en flitspalen blijven plaatsen, klinkt
het bij Binnenlandse Zaken. Verschillende politiezones krijgen het geld uit het verkeersveiligheidsfonds -
zoals het boetefonds nu heet - amper opgebruikt. Dat zegt Paul Van Tigchelt, woordvoerder van minister van
Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld). De jongste jaren is het aantal boetes zo sterk toegenomen en is
de inning zoveel verbeterd, dat het fonds steeds groter wordt. In 2004 zat er zowat 40 miljoen euro in, dit jaar is
het al bijna 100 miljoen. Dat geld stroomt elk jaar terug naar de verschillende politiezones, die het dan weer
moeten gebruiken om de verkeersveiligheid op hun grondgebied te verhogen. "Maar het gaat om zoveel geld dat
verschillende zones amper nog weten hoe ze het moeten opkrijgen", zegt Van Tigchelt. "Open Vld pleit er daarom
voor dat de politiezones het geld ook voor andere doelen mogen gebruiken die niet direct iets met verkeer te maken
hebben. De verbetering van de wijkpolitie bijvoorbeeld." Jan Schonkeren, voorzitter van politievakbond VSOA, bevestigt
dat veel zones niet weten wat gedaan met al het boetegeld. "Maar het geld is er en dus moet het op. Aan nuttige projecten
of aan nutteloze (AAN MIJ DUS :D). Zo wordt veel geld opgesmost. Er zijn zones waar ze motoren hebben gekocht die
nooit rondrijden."

Rare jongens die Belgen :D Ik zal ff een briefke schrijven dat ik ze wel wil helpen :D
 
Ja en op andere plaatsen is er geld tekort voor nieuwe infrastructuur. Welkom in België, het apenland van Europa.
 
idd

die het dan weer moeten gebruiken om de verkeersveiligheid op hun grondgebied te verhogen.

vallen nieuwe wegen hier ook niet onder...
 
Ja en op andere plaatsen is er geld tekort voor nieuwe infrastructuur. Welkom in België, het apenland van Europa.

ssst straks wil Nederland niet meer fusioneren;)

Ja stilaan zou een aapje op onze vlag niet misstaan.
 
Ja en op andere plaatsen is er geld tekort voor nieuwe infrastructuur. Welkom in België, het apenland van Europa.

ja was ik ook al aan het denken???
 
Ze kunnen wel wat op mijn rekening storten. Is ook heel verkeersveilig.:D
 
ik zal wel iets op je "storten" haha mighty

hehe die droge moppen toch eh :)


over de kwestie zelf: het is toch niet abnormaal een overschot te hebben als je inkomen in een jaar stijgt met 150%...motoren kopen als er geen mensen zijn die daarop kunnen rijden is natuurlijk absurd. Nuja het is en blijft en enorm bedrijf dus als alle informatie niet direct toekomt is het begrijpbaar en gaat het erom om het goed te besteden. Waarom bv niet aan flitspalen in wallonië...
 
Misschien eens een fatsoenlijk wegdek aanleggen? Het lijkt wel godver een 3de wereld land als je binnen komt scheuren.
 
Investeer het toch gewoon in de wegen en meer blauw in de straat, deze dragen beiden toch bij tot meer verkeersveiligheid.
 
hehe die droge moppen toch eh :)

Idd! Bij roxxe komt er weinig meer uit dan een btje stof. Ga jij nu maar weer op de kat van de buren "schuren", roxxe.
 
Idd! Bij roxxe komt er weinig meer uit dan een btje stof. Ga jij nu maar weer op de kat van de buren "schuren", roxxe.
:roflol: dat is niet letterlijk skeetjuh
 
Vreemd, in Belgie hebben ze toch ook nog wel een aardig groot overheidstekort ?
 
Wel ik werk als systeembeheerder bij de politie... laat mij u even het volgende vertellen:

Met het boetefonds mogen enkel middelen betaald worden die het verkeer ten goede komen, al dan niet preventief of repressief.

Sommige zones hebben meer budget dan andere, dit hangt vooral van het gemeentebestuur af. Wij hebben inderdaad veel geld van het boetefonds maar je mag er enkel dingen mee kopen zoals een anti radar detector detector of een preventief lichtbord of een extra flitscamera etc...

maar langs de andere kant zitten wij nog met sommige pc's van het jaar 1999, 15 inch crt monitors, een server die dateert van 2000, soms zijn er zelfs maanden dat we geen inkt meer kunnen bestellen wegens "geen budget"... dus er is inderdaad geld genoeg, maar de ene zone springt al lichter om met dat geld dan de andere...

zo mag je bijvoorbeeld van het boetefonds enkel computers kopen die voor de verkeersdienst zijn... in sommige zones wordt er dan geredeneerd van: op elke pc kan een pv verkeer gemaakt worden, dus al onze pc's kunnen zo betaald worden...

en last but not least, de lonen zijn ook niet zo geweldig als ze altijd beweren...
 
wat ik ook heb begrepen is dat mensen in belgie geen rijexamen hoeven af te leggen, maar het gewoon kunnen leren van hun vader of moeder oid. Als mensen niet fatsoenlijk leren rijden dan wil het idd wel met die boetes, en volgens mij is het aantal verkeerslachtoffers ook niet mis.
 
wat ik ook heb begrepen is dat mensen in belgie geen rijexamen hoeven af te leggen, maar het gewoon kunnen leren van hun vader of moeder oid. Als mensen niet fatsoenlijk leren rijden dan wil het idd wel met die boetes, en volgens mij is het aantal verkeerslachtoffers ook niet mis.
huh? waar haal je dat?
 
Back
Naar boven