AndroidHealthClinic

C, B en A nivo in NL, mijn visie.

Bezoekers in dit topic

IronSport

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.010
Waardering
31
Lengte
1m85
Massa
120kg
Mijn reactie op Roy zn stukje in een ander topic:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/jules-bremers-sterkste-man-merchtem-b-90-kilo-klasse-125726/




Ik denk namelijk dat Roy wel een beetje gelijk heeft hoor (ik ga me voorzichtig proberen uit te drukken en wil helemaal niemand beledigen en ook iedereen in zn waarde laten!). Maar...Wat er nu een beetje gebeurt is dat er onevenredig veel aandacht aan de zogenaamde c- wedstrijden word geschonken ten opzichte van het zwaardere werk. Check hier maar al de topics over alle c -wedstrijden. Ik hoorde ook dat er een stukje over Johan Langhorst in de S&F stond. Ook een c- atleet volgens mij. Waarom is er daar niet gekozen voor een jongen die meedoet aan de Sterksteman van NL en die opkomend is? Die kan die aandacht en publiciteit namelijk ook goed gebruiken! Wat je nu een beetje krijgt is dat er te veel om de c- wedstrijden gaat draaien, denk aan aandacht en publiciteit. Ook het publiek en de media zien dit en schenken aandacht aan de c, aandacht die eigelijk naar de jongens zou moeten gaan die op landelijk nivo meedraaien.

Ik begrijp heel goed dat dit een heikel discussie punt is. Maar C- wedstrijden gebruiken om jong te beginnen lijkt me erg goed. Maar dan wel zo snel mogelijk door naar A. Een opstap dus. Het lijkt mij dat we niks aan eeuwige C atleten hebben die zich overal uit gaan gegeven voor sterksteman en alleen maar op C wedstrijden meedraaien. C, B en A lijkt me sowieso te veel van het goede. Gewoon beginners en gevorderden of amateurs en profesionals. Misschien wel leuk om de profesionals een status te gegeven als profesional. Wat je moet doen omdat te worden? Een kwalificatie wedstrijd winnen als in de USA?? Ik weet het niet eigelijk.

Ik denk eigelijk dat je uit heel die c wedstrijden draaien niet zo heel veel voordeel gaat halen als atleet. Dit natuurlijk als je einddoel sterksteman van NL is of meedraaien op dat nivo. Het is anders als je de c wedstrijden als excuus gebruikt om c atleet te blijven of om gewoon een "keertje" mee te doen. Mee doen aan wat? Een deadlift van 140kg voor reps?? Farmerwalk met 50kg per hand?? Kom op!! Dat is geen strongman, dat kan je ook thuis in de sportschool doen met je maatjes.
Het kost gewoon een hoop tijd, training, aanleg etc etc om mee te doen aan een wedstrijd van enig nivo. Het mooie vind en vond ik altijd van strongman wedstrijden dat er dingen gedaan werden die de "gewone" man in de straat onmogelijk kan. Dat is strongman! Dat is de uitdaging lijkt mij en dat is volgens mij ook wat het grote publiek en de media willen. En dit is weer goed voor de sport en het nivo van de sport in NL. Misschien moet ik dit niet zeggen maar de manier waarop de c- wedstrijden op dit moment gedraaid en gebruikt worden voegt niks aan nivo verhoging toe aan de wedstrijden op acceptabel nivo in NL. Het is meer vermaak voor jongens die eigelijk gewoon nog een heleboel moeten eten en trainen of niet de wil en drive hebben om op acceptabel nivo te komen. En dan ook af haken. Want waar zijn al die aanstormende c atleten dan? Volgens mij zijn er zat "B" wedstrijden (gaan we weer) bv Landsmeer waar de gewichten laag genoeg zijn om in te stappen..Maak dan ook die stap...

Dit is allemaal natuurlijk puur te discussie en ik wil helemaal niemand persoonlijk aanvallen of te kort doen. Het gaat hier puur om de sport en waar we met die sport met zn allen naar toe willen.
 
ik ga met je mee hoor JP ..... ook al ben ik zelf ook een c-atleet :(
het heet niet voor niets sterkste man wedstrijd ..... en het moet niet een doorsnee man wedstrijd worden ..... sterkste man meot sterkste man blijven en er moet idd een bepaald nivo in komen. en als je dat te zwaar is dan meot je nog maar een paar jaartjes gaan trainen.

zo zit er namelijk geen betekenis meer achter de benaming sterkste man en dit kunnen we afremmen zolang et nog kan..... tuurlijk moeten er in stap wedstrijden zijn maar die moeten gewoon aan een standaard grens voldoen en zeker niet te ver van et "b"niveau af liggen anders is de stap te groot.

eerst voldoende trainen en dan gewoon een wedstrijd op niveau draaien ... lukt dat niet dan harder trainen
 
that's right me brother!!
ik geloof dat ik in dit verhaal totaal niets aan toe te voegen heb,jongens dat is ook wat ik er mee bedoel.
doe een c-wedstrijdje als je 90 bent maar blijf niet eeuwig met die lichte shit rondrennen,of ga thuis spelen in de speeltuin of in de zandbak spelen.
Ben sterk be strong be a man get a strongman.
 
Ben het er wel mee eens.

Een sterkste man wedstrijd moet gaan om de 'sterkste' en dat is nu eenmaal leuker als je ook flink zware loads gebruikt. Zelf zal ik komende 8 september aan een C-wedstrijd meedoen, maar ik denk dat als ik ooit een 2de wedstrijd ga draaien (dat is nog maar de vraag namelijk), dan zal het zeker een B-wedstrijd zijn.
 
Ik ben het hier helemaal eens met JP.

Het is natuurlijk goed dat jongens die net beginnen een c wedstrijd kunnen doen om te leren en het sterkste man gevoel kunnen proeven,maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je aan het trainen bent om altijd maar C wedstrijden te doen.(maar dat je het als een opstap ziet)

Wat mooi zou zijn is dat we hier in Nederland ook een meerdere sterke jongens hebben die het elkaar moeilijk kunnen maken zodat elke wedstrijd een echte strijd wordt en dat je tijdens je trainingen ook weet dat de concurentie in je nek aan het hijgen is.
Dan is volgens mij je drive ook beter,maar om de hele tijd maar C-wedstrijden te draaien is ook niet de bedoeling denk ik.
Als je een echte sterkste man wil worden moet je bv met minimaal timbers van 100kg overweg kunnen ook op een c wedstrijd maar 70kg is een beetje laag vind ik .
Het is juist leuk dat er belangstelling komt voor de sport ,maar laten we proberen het ook op een hoog nivo te krijgen zodat er in de toekomst weer een Nederlandse Sterkste man van Wereld kan komen en dat we misschien wat meer aanzien kunnen krijgen voor de sport en wie weet ook wat ermee kunnen verdienen.
Jarno staat erg eenzaam aan de top in Nederland en ik weet dat hij het ook beter zou vinden als hij meer concurentie in eigen land zou hebben zodat ook hij nog sterker kan worden.

En ook wil bij deze zeggen dat ik geen van de jongens van de c-klasse wil aanvallen ofzo ,maar ik hoop dat ze ook door kunnen komen naar een hoger nivo(als ze dat willen)
Wat Jeroen kamman afgelopen weekend deed in het hoekie vond ik erg goed van hem en ik vind ook dat hij een goede wedstrijd heeft gedraaid tussen heel wat sterke jongens.
Voor hem is dit denk ik ook een motivatie om sterker te worden en hij weet nou dat hij ook op een hoger nivo kan meedraaien.

In ieder geval ik wens iedereen veel suc6
 
Ik ben het ook met je eens.
Behalve over Langhorst dan die jongen is nederlands kampioen junioren geworden dus daar kan nog aandacht aan gegeven worden.
Wat mij ook tegenstaat is het enorme verschil kijk maar es naar afgelopen zaterdag degene die zon beetje alle c wedstrijdjes wint eindigt bij jullie gewoon laatste.(niks ten nadele van deze atleet)
Ik ben blij dat deze wedstrijden er zijn als recreatie en om mensen te laten voelen wat zon wedstrijd is maar de aandacht die eraan gegeven wordt is idd schromelijk overdreven.
Zo heb ik ook een maatje die niet traint maar behoorlijk zwaar werk doet die kan ook gewoon rondjes lopen met timbers van 70 kg en 140 kg deadlift reppen.
Ik zou graag ook zien dat de onderdelen zwaarder worden dus bv 180 kg deadlift voor reps.
Niet dat ik daar zelf beter van zou worden magoed.
Ik twijfel op dit moment ook om volgende jaar nog wel mee te doen aan c wedstrijden dit omdat het verschil met de b zo ongeloofelijk groot is.
Maybe ga ik 2 jaar geen wedsdtrijden doen gewoon trainen eten onderdelen trainen en dan weer es kijken waar ik sta.
Aan de andere kant is het c veld wel leuk je komt daar ook telkens dezelfde mensen tegen en legt kontakten.
Het risico hier aan is natuurlijk weer dat mensen blijven plakken wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn van deze wedstrijden..
 
Wat dacht je van volgende naamgevingen :

C < B < A

Sterke man < Sterkere man < Sterkste man
 
lol.
 
mee eens met t hele verhaal!

rede waarom ik nooit een c-wedtrijd heb willen doen en ook niet zal doen :thumbs:
 
Uiteraard moet je laag beginnen om er van te "proeven", maar niet blijven plakken. Kan me wel vinden in je verhaal.
 
Uiteraard moet je laag beginnen om er van te "proeven", maar niet blijven plakken. Kan me wel vinden in je verhaal.

idd, denk dat zowat iedereen het er mee eens is. :cool:
 
Kan me alleen vinden in sommige punten, in andere komt er alleen een hoop frustratie door.

Ik hoorde ook dat er een stukje over Johan Langhorst in de S&F stond. Ook een c- atleet volgens mij. Waarom is er daar niet gekozen voor een jongen die meedoet aan de Sterksteman van NL en die opkomend is? Die kan die aandacht en publiciteit namelijk ook goed gebruiken! Wat je nu een beetje krijgt is dat er te veel om de c- wedstrijden gaat draaien, denk aan aandacht en publiciteit.

Ik vind dat Johan het verdiend net als veel B atleten, de jongen is net kampioen geworden en zal echt wel doorstromen naar de B categorie.

Ik denk eigelijk dat je uit heel die c wedstrijden draaien niet zo heel veel voordeel gaat halen als atleet. Dit natuurlijk als je einddoel sterksteman van NL is of meedraaien op dat nivo. Het is anders als je de c wedstrijden als excuus gebruikt om c atleet te blijven of om gewoon een "keertje" mee te doen. Mee doen aan wat? Een deadlift van 140kg voor reps?? Farmerwalk met 50kg per hand?? Kom op!! Dat is geen strongman, dat kan je ook thuis in de sportschool doen met je maatjes.

Beetje denigrerend, dan kan Rubensossa, dutchstregth, Wackonielsie, ik en anderen ons gaan zitten schamen dat we aan C hebben meegedaan, want het stelt nog niet zoveel voor. Volgens mij train ik bv al meer dan 14 jaar en ben ik de enige op de sportschool die een 14 ton vrachtwagen kan trekken. Ik ben hier niet alleen trots op, ik heb tijdens de sterkste man van Amsterdam een van de leukste tijden ooit gehad. Met veel andere deelnemers was er ook een sportieve band. Zouden we de sport moeten overlaten aan de genetische wonders die meteen mee kunnen met 240 deadlift voor reps zoals jij die voorstelt. Dan blijft het wel een kleine club. Ik dacht dat het juist goed was voor een sport om te groeien. Wie weet raken sommigen zelfs gemotiveerd genoeg om mee te doen voor de B (zoals ik zelf)
Ik vind wel dat er meer aandacht besteed mag worden aan de B daar geef ik je gelijk in!

Als je het gaat hebben over commercie zul je voorzichtig moeten zijn, het kan zo zijn (ik zeg niet dat het zo is laten we voor jou hopen van niet) dat de lichtere klassen een grotere commerciele waarde gaan vertegenwoordigen. Hetzelfde was tezien bij vrouwelijke topbbers waar miss fitness de commerciele boventoon is gaan voeren. Als er zoveel C wedstrijden zijn en er wordt zoveel aandacht aan gegeven mss is dat dan omdat er een sterke commerciele waarde is!

Ik respecteer je liefde voor de sport en snap je frustatie ergens wel maar ben het er dus niet helemaal mee eens.

Groet Gijs.
 
tja kan het ook wel met gijsie vinden :p

weet je wat....jullie zoeken t maar uit ik ga slapen hehe

xje
 
Ben het er wel mee eens. Vind het alleen jammer dat er geen 18- of 16- wedstrijden zijn. Denk dat je daarmee de sport echt nieuw leven mee kan inblazen. De jeugd is immers de toekomst.

Dont flame me.:o
 
Ik snap je punten JP.
Iedereen wilt hier sterker worden squat van 1x180 naar 1x200 etc, waarom zou je dat niet willen op strongmen onderdelen en waarom dat dan ook niet bewijzen in een b wedstrijd of hoger.
Maar aan de andere kant er zijn genoeg zondag amateurs voetbal die gewoon leuk ballen zondags, maar niet de intentie hebben om prof te worden...
Daarnaast zullen er ook een hoop minder fysiek bedeelden zijn die gewoon nu niet en nooit niet de kracht zullen hebben voor een b-wedstrijd. Die gewoon voor de lol fitnessen, wel wat basis kracht hebben, maar geen diehards zijn. Voor hun is een c - wedstrijd ook leuk.
 
Goed punt (en een gevoelig punt denk ik)
Hmmz ja, het is nogal tweeledig. Het blijft de sterkste man sport. Als de onderdelen dusdanig zijn ingericht dat het niets bijzonders meer is, dan verliest het in mijn ogen erg aan interesse. Het leukste is natuurlijk onderdelen, zoals JP al zegt, onderdelen die 'de gewone man in de straat', nooit voor mogelijk had gehouden. Dat is gaaf, dat is strongman en dat is volgens mij ook waar je naar moet streven.
Daarom wilde ik ook graag in Landsmeer met de B meedoen, puur die motivatie om met de sterke jongens mee te doen, dit zal mezelf ook naar een hoger niveau brengen (:D hoop ik)
 
g-men ik begrijp jou reactie ook maar ik als ik denigerend ben over gekomen naar jou toe of anderen dan was dat niet mijn bedoeling. Niks van wat ik opgeschreven heb was namelijk persoonlijk bedoelt.

Ik kan heel goed begrijpen dat er van de sport genoten word op "lager" nivo dat is harstikke goed. Maar waar voor opgepast moet worden denk ik, is dat de c- wedstrijden geen standaard worden. Wat je nu ziet is dat er steeds meer c wedstrijden georganiseerd worden en dat worden er misschien nog wel meer volgend seizoen. Ik weet niet of dat wel een goede ontwikkeling is met het oog op de bovengenoemde reden.

De realiteit leert namelijk dat het nivo op int. wedstrijden steeds hoger komt te liggen. B- nivo in NL zou in mijn ogen een goed instroom nivo moeten en kunnen zijn voor elke beginnende sterksteman atleet. Ik ben bang dat het "gat" anders te groot word. Ook denk ik dat de zware jongens juist commercieel veel intressanter zijn dan bv c- nivo. Volgens mij wil het publiek juist lifts zien die voor ieder ander onmogelijk zijn.
 
Ik vind het juist goed dat er meer C wedstrijden georganiseert worden ,

daaruit kun je toch de potentiele gasten halen die kunnen doorstromen.

wil wel aangeven dat er duidelijk verschil moet zijn tussen C en B wedstrijden
en dat er maatstaven moeten zijn.


wat ik merk als toeschouwer is dat er B wedstrijden zijn die naar de grens A gaan en B Wedstrijden die terug naar de grens C gaan.

dus mijn mening is Veel C - Wedstrijden organiseren om intresse te kweken voor StrongMan. en daarmee de gene die 2-3 x in de top 5 komen direct door te sluizen naar B wedstrijden.

Daarbij mensen die 2-3 x bij de laatste 5 zitten te schorsen voor de volgende 3 wedstrijden.

om serieus te gaan trainen of thuis te blijven (in de zandbak ) zoals Limbostr.man zei
 
Ik vind het juist goed dat er meer C wedstrijden georganiseert worden ,

daaruit kun je toch de potentiele gasten halen die kunnen doorstromen.

Dat bedoelt ie ook niet. Het gaat erom dat op het moment de C-wedstrijden meer aandacht krijgen dan de hogere klassen. Correct me if i'm wrong.
 
Dat bedoelt ie ook niet. Het gaat erom dat op het moment de C-wedstrijden meer aandacht krijgen dan de hogere klassen. Correct me if i'm wrong.

Daar gaat het toch om dat daar veel aandacht aan besteed word.
goeie ontwikkeling juist :thumb:


Er moet alleen niet vergeten worden om ook de B en A Wedstrijden ook die aandacht te geven.

en zeker zoals Sterkste Man van Nederland die pas a.s Zaterdag worden uitgezonden. (beetje laat)

maarja... zo gaat het in medialand
 
Back
Naar boven