AndroidHealthClinic

Hoe zoutloos is zoutloos? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ArnieProportio

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
27 feb 2007
Berichten
1.098
Waardering
17
Als je in een zoutloos dieet zit, dan is mijn vraag hoe zoutloos ga je?
Drinkwater is uiteraard gedestilleerd
Geen extra zout
Ingredienten waar zout bijstaat uit ten boze
Maar hoe zit het met bijvoorbeeld ingevroren kabeljauw? Ingredienten daarvan zijn: kabeljauw en water. In water zit natrium. Mag ik dit eten?
 
Je moet ook niet zoutloos gaan, maar zout arm.

Zoutloos betekend alleen maar dat je lichaam meer aldosterone en minder vasopressine gaat produceren waardoor je meer water vasthoud.
 
Je moet ook niet zoutloos gaan, maar zout arm.

Zoutloos betekend alleen maar dat je lichaam meer aldosterone en minder vasopressine gaat produceren waardoor je meer water vasthoud.

Ik volg je even niet. Mijn logica is dit:
Door geen zout te nemen en puur water (veel liters op een dag) dreigt er een hyponatriemie in de bloedbaan. De bloeddruk in je bloedbaan moet in stand gehouden worden door de concentratie Na te verhogen. Doordat niets wordt aangevoerd is er maar 1 optie: oplosmiddel verlagen. Concentratie is immers [Na]/water. Oplosmiddel wordt verlaagd door juist veel te plassen.
Als ik vocht zou vasthouden zoals jij zegt, dan daalt mijn natriumconcentratie in mijn bloed nog meer!
Mee eens?
 
Ik volg je even niet. Mijn logica is dit:
Door geen zout te nemen en puur water (veel liters op een dag) dreigt er een hyponatriemie in de bloedbaan. De bloeddruk in je bloedbaan moet in stand gehouden worden door de concentratie Na te verhogen. Doordat niets wordt aangevoerd is er maar 1 optie: oplosmiddel verlagen. Concentratie is immers [Na]/water. Oplosmiddel wordt verlaagd door juist veel te plassen.
Als ik vocht zou vasthouden zoals jij zegt, dan daalt mijn natriumconcentratie in mijn bloed nog meer!
Mee eens?

Klopt volgens mij wel wat je zegt:
Correct me if i'm wrong: bijnierschorshormoon aldosteron zorgt in de nieren voor terugresorptie van natrium. Je zou dan idd geen vocht vasthouden doordat de natriumionen negatief geladen zijn zijn en de chloorionen meezuigen wordt er veel NaCl vastgehouden. En juist door door de osmotische werking wordt hierdoor water aangezogen en vastgehouden.
Dus je natriumconcentratie zou hierdoor nog meer dalen in je bloed.


Edit: Wat is eigenlijk je doel met je zoutloze dieet?
 
@Kartoffel: reden: papierdunne huid
Wat jij beschrijft klinkt niet logisch. Dus door dat systeem daalt je concentratie natrium nog meer waardoor je bloeddruk nog meer zal dalen...
 
Ik volg je even niet. Mijn logica is dit:
Door geen zout te nemen en puur water (veel liters op een dag) dreigt er een hyponatriemie in de bloedbaan. De bloeddruk in je bloedbaan moet in stand gehouden worden door de concentratie Na te verhogen. Doordat niets wordt aangevoerd is er maar 1 optie: oplosmiddel verlagen. Concentratie is immers [Na]/water. Oplosmiddel wordt verlaagd door juist veel te plassen.
Als ik vocht zou vasthouden zoals jij zegt, dan daalt mijn natriumconcentratie in mijn bloed nog meer!
Mee eens?


Aldosterone zorgt ervoor dat je nieren meer zout uit je urine verwijderd voor gebruik.. Vasopressine is een anti-diuretisch hormoon wat er dus voor zorgt dat je minder water kwijt raakt
 
Als je in een zoutloos dieet zit, dan is mijn vraag hoe zoutloos ga je?
Drinkwater is uiteraard gedestilleerd
Geen extra zout
Ingredienten waar zout bijstaat uit ten boze
Maar hoe zit het met bijvoorbeeld ingevroren kabeljauw? Ingredienten daarvan zijn: kabeljauw en water. In water zit natrium. Mag ik dit eten?

Zoutloos is onmogelijk. Extreem zoutarm kan wel, maar dan eet en drink je alleen dieetprodukten, en het is gewoon niet te vreten.

Ik zou ook niet weten waar het goed voor is, als je geen nierziekte of extreem hoge bloeddruk hebt.

Op de korte termijn geldt dat zout water vasthoudt. Dus ga je ineens minder zout nemen of heel veel trainen/zweten met wel drinken maar zonder zout aan te vullen, dan hou je het water niet vast, je gaat meer plassen dan je drinkt.

Hou dat op de langere termijn werkt met een zoutarm dieet weet ik niet, maar het lichaam reageert op dat soort dingen meestal met een goede aanpassing waardoor een nieuw evenwicht bereikt wordt.
 
Back
Naar boven