Fitness Seller

Waarom is spierpijn geen indicatie voor groei?

Bezoekers in dit topic

3 jaar terug had ik een motor accident, de dag nadien had ik overal spierpijn doch kwam ik geen spiermassa bij :rolleyes:

Je stelt een beetje een onvolledige vraag denk ik...
 
Recent onderzoek laat zien dat de ontstekings reactie na het trainen gegeven word door het omliggende bindweefsel ipv de spiervezel zelf.
Toch hebben mensen vaak het gevoel dat ze beter hebben getraint als ze spierpijn hebben. Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal uit te vlakken is. Spierpijn zal ergens wel een link hebben maar moet nooit het doel van de training worden.
 
Ik heb altijd spierpijn na het trainen, anders ben ik er niet tevreden over. Behalve in me schouders, nooit gehad ook :(
 
Ik ben van mening dat spierpijn toch wel een indicatie is dat je goed getraind heb.

Ik zal ff een stukje uit een verslag van mij citeren, heb geen zin om het uit te leggen ik ga naar bed, trek je eigen conclusies;

3 Hoe verloopt het herstel van de spier?

Door een overbelasting ontstaan kleine scheurtjes in de myofibrillen. Deze microtraumata zijn in eerste instantie niet pijnlijk, omdat in de myofibrillen nociceptoren (pijnreceptoren) ontbreken.

Na verloop van tijd ontstaat een posttraumatisch oedeem(vochtophoping). Dit proces hoort bij het spierherstel. Het oedeem leidt tot een verhoging van de intramusculaire druk. Pijnmediatoren prikkelen nu de nociceptoren in de spier en veroorzaken hierbij reflectorisch een verhoging van het spanningsveld van de spier. De spier komt op spanning te staan.

Na resorptie (opname) van het oedeem komt het weer tot normale drukverhoudingen en weer tot een volledig herstel van de spierstructuur.
Dit waarschijnlijk ten gevolge van de fagocytose(opname) van beschadigd celmateriaal door de leukocyten (witte bloedcellen).

De kater is het meest hevig 24 a 48 uur na de belasting.
De aangedane spieren zijn dan erg gevoelig voor drukpijn en de gewone dagelijkse bewegingen zijn dan zelfs pijnlijk. De spierkater gaat na enkele dagen over,
en verdwijnt in de meeste gevallen (80%) volledig na veertien dagen.
 
Naar het schijnt zou het niet verstandig zijn om met spierpijn te gaan trainen. Ook las ik dat het 96uur duurt voor de spieren terug hersteld zijn na een training. Dat je dus per week maar één bepaalde spiergroep mag trainen.

Eergisteren heb ik borstspieren en armen getraind. Gisteren benen.
Normaal zou ik vandaag terug rug en armen trainen maar ik heb dus spierpijn aan mijn onderarmen. Volgens hetgene ik zo lees zou ik dus vandaag een rustdag moeten inlassen.
 
Naar het schijnt zou het niet verstandig zijn om met spierpijn te gaan trainen. Ook las ik dat het 96uur duurt voor de spieren terug hersteld zijn na een training. Dat je dus per week maar één bepaalde spiergroep mag trainen.

Eergisteren heb ik borstspieren en armen getraind. Gisteren benen.
Normaal zou ik vandaag terug rug en armen trainen maar ik heb dus spierpijn aan mijn onderarmen. Volgens hetgene ik zo lees zou ik dus vandaag een rustdag moeten inlassen.

Dit was inderdaad de "oude" gedachte die voor veel mensen gewerkt heeft. Heden ten dage word er meer frequentie met kortere herstel periodes gepredikt zoals up/lb en fb. Onderzoek heeft aangetoont dat voor naturel trainende athleten dit wellicht een betere vorm is
 
Spierpijn kan HOOGSTENS een indicatie zijn voor een bepaalde foute dan wel juiste intensiteit van trainen. Nooit van groei, want daar spelen te veel factoren een rol.
 
nee, je kan nog zoveel trainen en spierpijn hebben, maar als je bijna niks eet groei je ook niet.


Ik ben van mening dat spierpijn toch wel een indicatie is dat je goed getraind heb.

dat je hard getraind hebt klopt mischien wel, maar of je ook goed hebt getraind weet je toch niet.

je kan wel 30 setjes gaan curlen, en reken maar dat je dan spierpijn hebt. maar of je dan goed hebt getraind? denk t niet.
 
mits je de oefeningen correct hebt uitgevoerd en je hebt spierpijn de volgende dag(en) is in mijn ogen alleen maar goed..

no pain, no gain. :P (tijdens het trainen)

maar mocht je tijdens het trainen een niveau verder gaan wat betreft het gewicht en/of herhalingen en je maakt een paar geforceerde herhalingen zonder spierpijn achteraf te krijgen, ben ik ook weer niet de persoon die zegt: je hebt geen spierpijn, je hebt niet goed getraind..

groeien lukt ook zonder spierpijn, beloofd..

en het prikkelen van een spier komt niet altijd met spierpijn.

ow enne @Belle: het duurt 72 uur voordat de spieren terug hersteld zijn na een training.. dus je kunt wel degelijk een doelgroep 2x per week pakken ;)
 
weet je wat nou is of je nou spierpijn in je borst of schouders hebt en je gaat trainen je balast ze zoiezo of je nou je schouders gaat trainen en je hebt spierpijn in je borst of andersom
 
Ik heb altijd spierpijn na het trainen, anders ben ik er niet tevreden over. Behalve in me schouders, nooit gehad ook :(

nou, na een paar flinke shrugs heb ik toch wel een stijve nek de volgende dag...
 
Spierpijn - wat is het en wat kan eraan gedaan worden?

Spierpijn kan verdeeld worden in vroege spierpijn (immediate muscle soreness) en verlate spierpijn (delayed onset muscle soreness). De vroege spierpijn ontstaat door de ophoping van melkzuur en andere stoffen (zoals vocht) bij de getrainde spierweefsels. Het melkzuur kan versneld verwijderd worden (tot wel 4 maal zo snel) door het uitvoeren van een cooling-down (en eventueel een lichte stretchsessie). De verlate spierpijn wordt vaak na 1 dag gevoeld met het hoogtepunt op de tweede dag. Als dit het geval is, is het spierweefsel uit elkaar gescheurd (microrupturen). Dit is niet schadelijk, integendeel; door deze spierscheuringen gaat de spier zich wapenen tegen een dergelijke trainingsprikkel van buitenaf door het sterker en dikker maken van de spiervezels. Spierpijn wordt alleen veroorzaakt door de excentrische beweging (teruggang) en de isometrische beweging (stilstand onder spanning). Isokinetische oefeningen (zoals roeien) kunnen daarom geen spierpijn creëren (men doet dan slechts de concentrische beweging).

Bron: PlaceHolder for body-guard.nl
 
denk dat t belangrijk is dat je zelf voelt wat voor spierpijn het is.
Je heb lekkere spierpijn dat bijv je borst 2/3 dagen vol is.
en spierpijn in je nek wat pijn doet en dat je amper je hoofd kan draaien.
 
Je groei hangt toch gewoon af van je herstel (voeding en rust), als je spierpijn hebt en je hersteld niet/bijna niet groei je ook niet..
 
Persoonlijk denk ik dat er een groot verschil is tussen spierpijn na een lange periode waarin je spieren niet of nauwelijks belast zijn of spierpijn na een zware training.
Spierpijn na een lange training is lekker:D
 
Ik heb wel eens gehoord dat spierpijn het gevolg is van te weining eiwitten
 
Spierpijn ontstaat als je te weinig zuurstof krijgt tijdens het trainen, waardoor dan melkzuurgisting ontstaat achter je spieren. Dat melkzuur veroorzaakt die pijn die je voelt. Daarom gaan de meesten ook na krachttraining eventjes uitlopen zodat al dat melkzuur weggespoelt kan worden, doe je dat niet heb je grote kans dat achter je spieren blijft en er de volgende dag last van zult hebben. Dus ik denk niet dat spierpijn een indicatie is voor spiergroei
 
Ik heb wel eens gehoord dat spierpijn het gevolg is van te weining eiwitten

Lol, dat is echt de grootste onzin die er bestaat. Ik zit op 350gram eiwitten per dag en ik heb soms tot een week last van spierpijn in bijv. mijn benen..
 
Back
Naar boven