MuscleMeat

opnieuw trainen na 6 maanden inactiviteit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

harpastum

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
15
Waardering
0
Lengte
1m73
hallo
na een afgescheurde kruisband en operatie + 6 maanden rust, opgelegd door de dokter, mag ik rustigaan terug beginnen sporten.
Ik word echter een beetje aan mijn lot overgelaten door de dokter: ik heb geen kine voorgeschreven gekregen en ook qua oefeningen weet ik niet juist wat mijn lichaam al dan niet kan verdragen en hoe snel ik mag gaan opbouwen.

Vóór mijn blessure kon ik conditie en kracht als vrij goed omschrijven.
(25, v, voetbal)
ik vroeg me nu af wat een goed trainingsprogramma inhoudt, om zowel conditioneel als qua kracht opnieuw vrij fit te raken. Mijn eerste streefdatum is 31/12, wat me een dikke 3 maanden de tijd geeft.
Ik ben op zoek naar oefeningen die de knie zo weinig mogelijk belasten: cardio (ik vrees dat duurlopen nog niet aan de orde zijn) en kracht (welke been-oefeningen kunnen wel?).
dank u
 
Fitness en revalidatietraining.

Eén opmerking ten aanzien van (herstel)oefeningen wil ik nog maken. Vaak krijgt men het advies om thuis strekoefeningen voor de knie uit te voeren, al of niet met gewicht. Zie figuur 8. Dit advies wordt vaak al gegeven vóór een operatie of een behandeling bij de sportfysiotherapeut.

Op zich is er aan die oefening niets fout, maar wanneer alleen de voorkant van het bovenbeen getraind wordt is het risico niet denkbeeldig dat het normale krachtsevenwicht rond de knie verstoord wordt. Zoals al verteld is de balans in de krachtsverhouding tussen de spieren aan de voorkant (de quadriceps) en de spieren aan de achterkant (de hamstrings) van essentieel belang.

013fig8-9.jpg


Bij het trainen van de quadriceps hoort altijd óók het trainen van de hamstrings. De oefening (Zie figuur 9), de leg-curl of hamstring-curl is onlosmakelijk verbonden met de leg-extension. Wanneer het krachtsevenwicht rond de knie verstoord wordt zal dit alleen maar aanleiding geven tot meer blessures van de kruisbanden. Let wel: bij bestaande kruisband letsels is het verstandig om de hierboven beschreven oefeningen in principe zonder apparaten uit te voeren. Wanneer je een meer specifieke, of intensievere training, wilt volgen doe dat dan in overleg met een deskundige sportfysiotherapeut!

Tot zo ver voor wat betreft de kruisbandletsels. Ik wens iedereen veel, en vooral blessurevrij, sportplezier toe.

Uit:


Voorste kruisband letsel


ps: vreemd dat ze je niet doorverwijzen naar een fysio. misschien toch maar eens navragen of zelf er naar toe gaan.
 
Uit:


Voorste kruisband letsel


ps: vreemd dat ze je niet doorverwijzen naar een fysio. misschien toch maar eens navragen of zelf er naar toe gaan.

je weet niet of het de voorste of achterste kruisband is en wat er nog meer beschadigt is (meniscus wordt eigenlijk altijd geraakt en fr mediale band ook vaak)

maar voor de rest klopt t wel wat hij zegt, misschien ook een lichte leg press aaan toevoegen
 
voorste rkuisband inderdaad
ik heb van de kine (slechts 9 beurten voorgeschreven gekregen van de dokter) stabilisatie oefeningen meegekregen (op een kussen staan op 1 been en buigen enzo)
stabiliteit was echt niet goed gesteld, en zit ik een eindje achter op schema. en conditie al helemaal niet goed meer te noemen..
beweeglijkheid echter zijn goed tot zeer goed .
 
je kan verschillende vormen van squat's uitvoeren... Bij squat is er vooral een compressiekracht in de knie. Dit is minst belastend voor de VKB. Als je leg extensions doet komt er wel veel spanning op... Doe deze beter pas later of gewoon niet (is echt wel kniebelastend owv schuiflade effect).

hoe je kan opbouwen:
- niet al te diep squat met fitbal in de rug tegen de muur
- niet al te diepe squat zonder hulp
- diepe squat met fitbal in de rug tegen muur
- diepe squat
- squat op onstabiel ondergrond
- squat met 1 been met fitbal in de rug
- ...

zou kan je nog even verder gaan maar je kan toch van start gaan...
 
leg press. Ik neem aan dat je de squat nog niet beheerst. Als dit het geval is zou ik niet adviseren om met een geblesseerde knie de squat aan te leren. Als je de squat wel beheerst kan je dat gaan doen, zoals hierboven beschreven.

Voor cardio niet hardlopen. Fietsen belast de knieen weinig (zadel wel op goeie hoogte), maar is niet optimaal voor voetbal. Zwemmen lijkt me een erg goeie optie voor conditie en algehele fitheid.

In jouw geval (met geen verdere fitnessambities denk ik?) zou ik 1 a 2 keer per week fullbody doen in de gym en 2 keer per week zwemmen.

En erg raar dat je niet naar de fysio moet idd.
 
ok dank je
ik kan hier al mee an te slag. merci
 
Back
Naar boven