Fitness Seller

Nutteloosheid van looptraining voor vechtsporten... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Calyptus

Colossal Veteran
15 jaar lid
Lid geworden
28 aug 2005
Berichten
17.680
Waardering
3.297
Lengte
1m97
Massa
124kg
Vetpercentage
18%
Waarom zie ik overal in België(no id voor Nederland) nog steeds looptraining op matige intensiteit geadviseerd worden? Als ik vraag waarom, krijg ik steeds het antwoord "conditie".

Dit slaagt op absoluut noppes, voor zoveel verschillende redenen.

- geen enkele van de nuttige anaerobische energiesystemen voor een vechter worden getraind. Nee, een "basisuithouding" opbouwen met langlooptraining bestaat niet, er is vrijwel niks overdracht met anaerobische uithouding.

- wedstrijdgericht moet je als amateur meestal 2-3 rondes van 2-3min vechten, op een intensief tempo. Zien trainers dan niet dat niks te maken heeft met een uur op een mak tempo joggen? Matchgerichte conditietraining zou intensieve cardio voor de tijd van je ronde zijn, of ms net iets meer.

- je traint je low-twitch spiervezels teveel, absoluut te vermijden voor vechtsporten als je snel wilt blijven

- enkel de onderste spieren worden op uithouding getraind. Tenzij je een kick-dominante vechtsT doet is dit niet genoeg.

In de VS hebben veel MMAers dit al door, zij trainen met een kort complex gewichtscircuit van compounds om hun lactaatsysteem te trainen. Hier in België lachen ze je uit als je iets als dit voorstelt. Daarbij komt nog dat een vent van +105kg geen +2km kan lopen zonder shin splints.

Ik wacht op een counterargument van iemand...
 
Yup. If you're a runner, run. If you're a fighter, fight :) Als je aan vechtsport doe zijn er inderdaad veel betere vormen van cardio.
 
Komt me goed uit want lopen kan ik voor geen meter :)
 
Waarom zie ik overal in België(no id voor Nederland) nog steeds looptraining op matige intensiteit geadviseerd worden? Als ik vraag waarom, krijg ik steeds het antwoord "conditie".

Dit slaagt op absoluut noppes, voor zoveel verschillende redenen.

- geen enkele van de nuttige anaerobische energiesystemen voor een vechter worden getraind. Nee, een "basisuithouding" opbouwen met langlooptraining bestaat niet, er is vrijwel niks overdracht met anaerobische uithouding.

- wedstrijdgericht moet je als amateur meestal 2-3 rondes van 2-3min vechten, op een intensief tempo. Zien trainers dan niet dat niks te maken heeft met een uur op een mak tempo joggen? Matchgerichte conditietraining zou intensieve cardio voor de tijd van je ronde zijn, of ms net iets meer.

- je traint je low-twitch spiervezels teveel, absoluut te vermijden voor vechtsporten als je snel wilt blijven

- enkel de onderste spieren worden op uithouding getraind. Tenzij je een kick-dominante vechtsT doet is dit niet genoeg.

In de VS hebben veel MMAers dit al door, zij trainen met een kort complex gewichtscircuit van compounds om hun lactaatsysteem te trainen. Hier in België lachen ze je uit als je iets als dit voorstelt. Daarbij komt nog dat een vent van +105kg geen +2km kan lopen zonder shin splints.

Ik wacht op een counterargument van iemand...


je slaat de spijker op z'n kop, is voor mij ook altijd een raadsel.

Een interessante trainingschema voor vechtsporters is de hammer down series van Chad Waterbury:

Deze link gaat over endurance training voor mma:
TESTOSTERONE NATION

Deze link gaat over krachttraining voor mma:
TESTOSTERONE NATION

verder is strongmanachtige training ook erg nuttig voor mma atleten aangezien deze trainingen ook vaak het anaerobische glycolyse energiesysteem aanspreken. Het duwen van een sled is misschien wel één van de meest nuttige oefeneningen aller tijden met veel overdraagbaarheid voor sporten. Zandzakken trainingen, sledgehammer training (iets wat Fedor heel vaak doet) etc. zijn veel functionelere manieren van trainen voor vechtsporters (met name mma).
 
Ik wacht op een counterargument van iemand...

sorry... ik ben het met je eens. :p

conditietraining is bij ons ook een circuit training die bestaat uit lowkicks, leverkicks, sprawls, ground n pound op een bokszak, en staand rammen & rossen op een bokszak. Na 5 rondjes (totaal ongeveer 20 minuten) ben je echt helemaal naar de kloten.

interval training lijkt me wel een nuttige toevoeging als je gaat hardlopen. Dat lijkt qua inspanning voor je hart en longen wel op een gevecht omdat je af en toe versneld en daarna hersteld terwijl je nog bezig bent.
 
Just read [Link niet meer beschikbaar]by Chad Waterbury? :D

If not, do.

Maar ik ben het zeker met de TS eens!
 
Langdurige cardio heeft wel andere voordelen en ben je geen wedstrijdvechter waarom het lopen laten?
Lopen geeft idd die basisconditie + longinhoud. Loop interval training kan je daarbij toevoegen voor die kortere spiervezels, hart, longen,...

Kem het nu wel over de gewone recreant vechtsporter.
Doe je wedstrijden, ja dan moet je alleen op alles zetten om zoveel mogelijk die wedstrijden na te bootsen en zo beter te worden, oa door circuit training met mits, bokszak ed + het sparren etc etc etc
Btw lopen die thai niet elke dag 1 uur 12km ofzo:p + techniek, sparren, bodyweight ex,...

Anyway kben maar een leek en ik vind lopen wel plezant (buiten mijn periostitis:p)

Kzoek eigenlijk nog altijd een weightlifting programma voor vechtsport!
Kben al eens geholpen maar da was meer bokszak training, ik bedoel echt in de gym met ijzer rondgooien:p

Grtz
 
het gaat er toch ook om dat je hart zo veel mogelijk weer hersteld ( in de rust die je hebt )
 
Compleet nutteloos voor een vechter idd. Kan je idd beter effe in circuits gaan sledge hammeren, zandzakken gooien en wat explosief squatten, benchen, rowen, militarypressen en dat soort dinges.
 
het gaat er toch ook om dat je hart zo veel mogelijk weer hersteld ( in de rust die je hebt )

Alleen ziet je hart niet erg af bij dergelijke extensieve inspanningen, dus leert het ook niet te herstellen. Als er dan toch aeroob getraind wordt kan je beter wat gaan zwemmen ofzo, veel minder belastend voor het gestel. In principe zijn maar heel weinig mensen gemaakt om afstanden te lopen.
 
Alleen ziet je hart niet erg af bij dergelijke extensieve inspanningen, dus leert het ook niet te herstellen. Als er dan toch aeroob getraind wordt kan je beter wat gaan zwemmen ofzo, veel minder belastend voor het gestel. In principe zijn maar heel weinig mensen gemaakt om afstanden te lopen.

nee niet als je gaat joggen, flink doorrennen heeft volgens mij zeker wel nut, maarja wie ben ik :D
 
Langdurige cardio heeft wel andere voordelen en ben je geen wedstrijdvechter waarom het lopen laten?
Lopen geeft idd die basisconditie + longinhoud. Loop interval training kan je daarbij toevoegen voor die kortere spiervezels, hart, longen,...

Kem het nu wel over de gewone recreant vechtsporter.
Doe je wedstrijden, ja dan moet je alleen op alles zetten om zoveel mogelijk die wedstrijden na te bootsen en zo beter te worden, oa door circuit training met mits, bokszak ed + het sparren etc etc etc
Btw lopen die thai niet elke dag 1 uur 12km ofzo:p + techniek, sparren, bodyweight ex,...

Anyway kben maar een leek en ik vind lopen wel plezant (buiten mijn periostitis:p)

Kzoek eigenlijk nog altijd een weightlifting programma voor vechtsport!
Kben al eens geholpen maar da was meer bokszak training, ik bedoel echt in de gym met ijzer rondgooien:p

Grtz

Ik zal ies naar sint-gilles moete komen alle :D


VO2 is overrated voor vechters, en waarschijnlijk wordt het ook getraind met compounds, no id. Ik blijf er het nut niet inzien.

Ik heb goede circuittrainingen, zelf getest, en het is hard. Je haalt er geen 3 zonder al stevige anaerobische conditie, en hou een emmer bij de hand. Chad Waterbury is me zeker niet onbekend(gerucht gaat rond dat hij GSP traint), en ik heb al zijn artikelen al gelezen, maar toch vind ik zijn hammer strength programma te moeilijk om te doen.

Mijn huidig circuit is te vinden op elitefts, ik zal het sebiet even opzoeken. Krachttraining is nog altijd met losse gewichten, maar zandzaktraining komt daar vanaf mn fitnessabo afloopt bij en wanneer ik tijd(en zin) heb fix ik mn voorhamer(de houten staaf brak af na 2 slagen vorige keer, was verrot :o)

Alleen ziet je hart niet erg af bij dergelijke extensieve inspanningen, dus leert het ook niet te herstellen. Als er dan toch aeroob getraind wordt kan je beter wat gaan zwemmen ofzo, veel minder belastend voor het gestel. In principe zijn maar heel weinig mensen gemaakt om afstanden te lopen.

oa Baukaw zie je veel zwemmen... Volgens mij ook idealer, je hele lichaam wordt getraind. 25meter snel, 25 meter rustig, enz enz...
Probleem is dat niet iedereen een zwembad ter beschikking heeft.
 
Hebt gij nog schema's voor functionele kracht (gericht op muay thai/kickboksen) Calyptus?
 
Hey Calyptus ik ben het deels met je eens,interval en circuit training benaderen inderdaad meer de inspanning die leverd bij gevechts sporten toch denk ik dat het raadzaam is duurloop training te doen danwel voornamelijk tijdens het off seizoen een basis leggen en tijdens het seizoen onderhouden bv 1maal p/w mijn gedacht erachter is zo een basis conditie te hebben zodat je je trainingen die geen 3 maal 2 min is maar toch 1,5 a 2uur duurd op een hoger niveau te kunnen afwerken wat ook weer resulteerd in betere resultaten.
 
Die trainingen van 1.5/2h bestaan qua intensiteit ook uit intervals, dus kan je je conditietrainingen ook beter uit intervals laten bestaan. Je traint in die toch ook niet steeds op hetzelfde extensieve tempo. Het best lijkt me om je lichaam geregeld in weerstand laten gaan zodat de aanmaak van melkzuur na genoeg training uitgesteld wordt en zodat het lichaam dit beter leert te verwerken. Cirquittraining lijkt me daarom nog steeds het best.
 
rocky liep toch?
 
Badr Hari doet ook elke week aan looptraining. Hij is K-1 winnaar...
 
The best workout would include multiple training techniques, concentrating on strength, speed, power and emphasizing conditioning for the endurance required to finish the match. Sparring and varying forms and techniques should form the workout foundation with weight/resistance training, plyometrics, balance, and cardio.



Click Image To Enlarge.
Tito Ortiz Fighting Shamrock At UFC 40.


Weight/resistance training develops stronger muscles and the power required to deliver crushing blows to the opponent. Maintain a rep scheme at a heavy weight for 6-12 reps since any less will spark the growth of fast twitch muscle fibers which fatigue faster.


Plyometrics focuses on pairing up speed and strength to get explosive power and produces the most force.


Fighting skills/technique such as ground work practice will help with takedowns and submissions fine tuning.


Sparring with an expert or experienced fighter will mimic competition and provide fighting experience.


Balance is another key factor often forgotten in competition preparation. While throwing punches, knees, kicks, or going in for a tackle, one should always be able to stay on their feet without falling and forking over opportunity to the opponent.


Cardio is perhaps the most important part of a program since whoever tires first becomes the loser. Cardio should mimic the sport and last longer than the actual competition.

Bodybuilding.com - Workout Of The Week - What Is The Best Workout For Fighters/Grapplers?

Aight!
 
Back
Naar boven