AndroidHealthClinic

Wat is Rippetoe? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hmm ok, sorry, maar de meeste posts waren allemaal "insults" op instructeurs, dus nee.
 
rippetoe

Dat is een schema met veel basis oef. en setjes van 3x5 of 5x5 reps waarbij je steeds probeert bij elke training het gewicht te verhogen. Maar bij echt een beginner is dit niet aan te raden. En wel omdat je techniek vaak niet goed beheert en als je lichaam het zwaar krijgt gaat het (ongemerkt) opzoek naar andere houdingen en bewegingsbanen waardoor je oefening niet effectief is. Maar hoe beginner ben je? Hoelang doe je al krachttraining?
Maar.. wat is rippetoe nou dan precies. Treed eens goed in detail. Ik ben beginner ja.
 
Dat is een schema met veel basis oef. en setjes van 3x5 of 5x5 reps waarbij je steeds probeert bij elke training het gewicht te verhogen. Maar bij echt een beginner is dit niet aan te raden. En wel omdat je techniek vaak niet goed beheert en als je lichaam het zwaar krijgt gaat het (ongemerkt) opzoek naar andere houdingen en bewegingsbanen waardoor je oefening niet effectief is. Maar hoe beginner ben je? Hoelang doe je al krachttraining?

Rippetoe is juist wel voor beginners! Omdat er veel basisoefeningen gebruikt worden bij rippetoe krijg je juist de belangrijkste oefeningen van BB onder controle. Als je dan toch moet beginnen met oefeningen waarom dan niet de basisoefeningen? En als je met lichte gewichten begint dan krijgt je lichaam het niet te zwaar!;)
 
Dat is een schema met veel basis oef. en setjes van 3x5 of 5x5 reps waarbij je steeds probeert bij elke training het gewicht te verhogen. Maar bij echt een beginner is dit niet aan te raden. En wel omdat je techniek vaak niet goed beheert en als je lichaam het zwaar krijgt gaat het (ongemerkt) opzoek naar andere houdingen en bewegingsbanen waardoor je oefening niet effectief is. Maar hoe beginner ben je? Hoelang doe je al krachttraining?

Zolang je techniek niet in orde is verhoog je sowieso niet. Dat doe je bij andere methoden natuurlijk ook niet he.

Een "niet echte beginner" beheerst de techniek ook niet meteen goed. Daar ben jij toch voor om het te leren?

Je raad een ruimschoots bewezen methode van een legendarische coach af. Wat is volgens jou het betere alternatief?
 
Ik heb een jaar lang intensief gefitnesst. Nog wel op jongere leeftijd, en de termen zeiden mij niet zoveel. Ik ben toen weer een jaar lang gestopt wegens persoonlijke redenen en ben nu op zoek naar een intensieve trainingsmethode om me oude ritme weer terug te krijgen. Ik hoorde wel vaker over de rippetoe dat het goed is voor beginners. Kon er alleen niks over vinden, tot nu toe ;)

Ik doe sowieso wel veel basics, waarbij ik constant het gewicht probeert te verhogen per training. Dit heeft soms inderdaad tot gevolg dat ik verkeerde houdingen aanneem, dus ik moet het denk ik wel rustiger aanpakken.
 
Rippetoe

Juist wel voor beginner? En wat is bij jou een beginner dan?bij mij is dat iemand die korter dan 6 maand traint. Met losse gewichten trainen is al er lastig, en helemaal met steeds zwaardere gewichten. En als je dan begint met lichtere gewichten (zoals jij zegt) dan ga je zeker in het begin meer herhalingen maken om de techniek er goed in te krijgen, want dat krijg je niet zo snel als je maar 5 reps doet.
Rippetoe is juist wel voor beginners! Omdat er veel basisoefeningen gebruikt worden bij rippetoe krijg je juist de belangrijkste oefeningen van BB onder controle. Als je dan toch moet beginnen met oefeningen waarom dan niet de basisoefeningen? En als je met lichte gewichten begint dan krijgt je lichaam het niet te zwaar!;)
 
Laatst bewerkt:
Rippetoe

Idd ben ik daarvoor om mensen dat aan te leren, maar houd er rekening mee dat er op een avond +- 200 mensen komen sporten en je kunt niet iedereen in de gaten houden. En het gaat mij er om dat je een echte beginner niet direct laat beginnen met 5 reps, want zo leert ie de techniek echt niet snel aan hoor. Dat doe je door eerst met wat lichtere gewichten meer herhalingen te doen. En vooral bij losse oefeningen is techniek heel belangrijk, bijna iedereen kun je wel ergens op corrigieren. Ook de gevorderde krachtsporters.
En daarmee bewijs ik echt geen methode af, alleen bij sommige sporters is ie nog niet van toepassing.
Zolang je techniek niet in orde is verhoog je sowieso niet. Dat doe je bij andere methoden natuurlijk ook niet he.

Een "niet echte beginner" beheerst de techniek ook niet meteen goed. Daar ben jij toch voor om het te leren?

Je raad een ruimschoots bewezen methode van een legendarische coach af. Wat is volgens jou het betere alternatief?
 
Juist wel voor beginner? En wat is bij jou een beginner dan?bij mij is dat iemand die korter dan 6 maand traint. Met losse gewichten trainen is al er lastig, en helemaal met steeds zwaardere gewichten. En als je dan begint met lichtere gewichten 9zoals jij zegt) dan ga je zeker in het begin meer herhalingen maken om de techniek er goed in te krijgen, want dat krijg je niet zo snel als je maar 5 reps doet.

Wanneer je hoger in reps gaat veranderd je vorm. Niet echt ideaal als je techniek wil oefenen op de oefeningen in kwestie. Integendeel. En gevorderde krachtsporters gaan vaak laag in reps om aan hun techniek te oefenen, meestal bij submaximale gewichten. En techniek kan natuurlijk altijd beter ongeacht het niveau:p

Bovendien zijn reps met een zeer laag/geen gewicht niet te vergelijken dan met een gewicht waarbij enige inspanning geleverd moet worden. Maar dat is een ander verhaal.
 
Rippetoe

Idd, iets rustiger aanpakken. Je kunt echt niet bij elke training je gewicht verhogen, je kunt het ook gaan zoeken in de uitvoering v/d oefening. En later weer iets verhogen. En je moet ook om de zoveel weken (5-6) weer wat aanpassen in je schema om progressie te houden, want altijd de zelfde reps en setjes kom je niet veel verder mee.
Ik heb een jaar lang intensief gefitnesst. Nog wel op jongere leeftijd, en de termen zeiden mij niet zoveel. Ik ben toen weer een jaar lang gestopt wegens persoonlijke redenen en ben nu op zoek naar een intensieve trainingsmethode om me oude ritme weer terug te krijgen. Ik hoorde wel vaker over de rippetoe dat het goed is voor beginners. Kon er alleen niks over vinden, tot nu toe ;)

Ik doe sowieso wel veel basics, waarbij ik constant het gewicht probeert te verhogen per training. Dit heeft soms inderdaad tot gevolg dat ik verkeerde houdingen aanneem, dus ik moet het denk ik wel rustiger aanpakken.
 
Misschien vind je dit interessant om te lezen, niekmh:)

[Link niet meer beschikbaar]
 
Idd, iets rustiger aanpakken. Je kunt echt niet bij elke training je gewicht verhogen, je kunt het ook gaan zoeken in de uitvoering v/d oefening. En later weer iets verhogen. En je moet ook om de zoveel weken (5-6) weer wat aanpassen in je schema om progressie te houden, want altijd de zelfde reps en setjes kom je niet veel verder mee.

Bill Starr duurt rond de 10 weken, wil je zeggen dat hier op het einde niet veel progressie meer mee wordt geboekt? just wondering...aantal sets en reps blijven hier hetzelfde:rolleyes:
 
Hallo!

Kan iemand mij vertellen wat "Rippetoe" is en wat ik mee kan bereiken?
Lees hier vaak op het forum "Probeer rippetoe eens" maar wat is dat in godsnaam??


Groeten.
Dit is een rippetoe:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dat is bill star 5x5 ... Rippetoe is standaart 3x5 behalve bij deadlift. zonder oplopend gewicht. Er is trouwens een zoekfunctie op het forum.
Het is inderdaad een versie van het Bill Starr model. Maar dat maakt het niet minder rippetoe.
 
Rippetoe

Het menselijk lichaam heeft een enorm vermogen om zich aan te passen. Als je gewoon precies dezelfde setjes en reps doet gedurende de 10 weken zul je in de weken 8-9-10 niet zo veel vooruit gaan als in b.v de eerste 4 weken.
Juist bij veel veel afwisseling kan het lichaam zich niet aanpassen aan jou manier van trainen en zal zich dus steeds moeten aanpassen. Dus je lichaam blijft zich ontwikkelen. Zelfs de dag waarop je een spier traint moet je eens afwisselen, ook daaraan pas je lichaam zich aan.
Bill Starr duurt rond de 10 weken, wil je zeggen dat hier op het einde niet veel progressie meer mee wordt geboekt? just wondering...aantal sets en reps blijven hier hetzelfde:rolleyes:
 
Rippetoe

Wat moet ik hier precies in zien? Zie hier een persoon die waarschijnlijk een squat gedaan heeft of gaat doen.
Wat is daar precies Rippetoe of Bill Starr aan?
Dit is een rippetoe:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het is inderdaad een versie van het Bill Starr model. Maar dat maakt het niet minder rippetoe.
 
Wat moet ik hier precies in zien? Zie hier een persoon die waarschijnlijk een squat gedaan heeft of gaat doen.
Wat is daar precies Rippetoe of Bill Starr aan?

:roflol:
Die man met de zwarte broek en witte trui is Mark Rippetoe.
 
ik vind de commentaar op de instructeur maar zwak, strak kan hij hier niks meer vragen zonder commentaar te krijgen. Ik dacht dat dit forum diende voor iedereen om vragen te stellen en bij te leren. OK er zijn slechte instructeurs, maar is hij daarom een slechte? vind ik voorbarig en flauw. Ikzelf train ook al een paar jaar, wel afwisselend door blessures, maar ik ken ook nog niet alle benamingen die er zijn (ik denk dat er niemand is die ze allemaal kent).

Over de herhalingen, iemand die blessuregevoelig is kan beter beginnen met meer herhalingen zodat de spier en pees telkens goed doorbloed word, maar er niet te veel kracht op de aanhechtingen word gezet.
 
Bill Starr duurt rond de 10 weken, wil je zeggen dat hier op het einde niet veel progressie meer mee wordt geboekt? just wondering...aantal sets en reps blijven hier hetzelfde:rolleyes:

Dat is de beginner versie van Bill Starr.. en er zijn inderdaad mensen die daar geen progressie mee boeken.. Je hebt het over de Lineaire versie.. voor de echte beginner inderdaad...

En ja er wordt aan het einde niet veel progressie meer mee geboekt.. En het is tering saai, zelfs voor beginners. Ik raad het niemand aan (de lineaire versie)ook al boek ik zelf iedere keer weer progressie met de Intermidiate versie.. Maar die andere versie is gewoon te saai!

Wie die Mark dan wel niet mag zijn... [Link niet meer beschikbaar]

Lees anders zijn boek zeker een aanrader.. http://www.startingstrength.com/
Zijn eigen gym.. http://www.wfac-gym.com/ Hij verkoopt goede olympische stangen en gewichten voor een lekkere scherpe prijs.. shipping en kosten zijn goedkoop door de zwakke dollar..
 
ik vind de commentaar op de instructeur maar zwak, strak kan hij hier niks meer vragen zonder commentaar te krijgen. Ik dacht dat dit forum diende voor iedereen om vragen te stellen en bij te leren. OK er zijn slechte instructeurs, maar is hij daarom een slechte? vind ik voorbarig en flauw. Ikzelf train ook al een paar jaar, wel afwisselend door blessures, maar ik ken ook nog niet alle benamingen die er zijn (ik denk dat er niemand is die ze allemaal kent).

Over de herhalingen, iemand die blessuregevoelig is kan beter beginnen met meer herhalingen zodat de spier en pees telkens goed doorbloed word, maar er niet te veel kracht op de aanhechtingen word gezet.

+1;)
 
ik vind de commentaar op de instructeur maar zwak, strak kan hij hier niks meer vragen zonder commentaar te krijgen. Ik dacht dat dit forum diende voor iedereen om vragen te stellen en bij te leren. OK er zijn slechte instructeurs, maar is hij daarom een slechte? vind ik voorbarig en flauw. Ikzelf train ook al een paar jaar, wel afwisselend door blessures, maar ik ken ook nog niet alle benamingen die er zijn (ik denk dat er niemand is die ze allemaal kent).

Over de herhalingen, iemand die blessuregevoelig is kan beter beginnen met meer herhalingen zodat de spier en pees telkens goed doorbloed word, maar er niet te veel kracht op de aanhechtingen word gezet.

Iemand die in zijn eigen n00b-topic isolatie predikt en Rippetoe voor beginners afraadt verdient het voor de gek gehouden te worden. Tel daarbij op dat hij zich beroept op 13 jaar trainingservaring en een fitness-diploma ofzo, terwijl niemand daarom vroeg, en we hebben een:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

clowntje
 
Back
Naar boven