MuscleMeat

Wat stimuleert Spier aanmaak?

Bezoekers in dit topic

FyreFox

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 nov 2007
Berichten
549
Waardering
35
Lengte
1m69
Massa
76kg
Vetpercentage
11%
Uit jullie ervaring (thoughts), wat stimuleert de spier aanmaak meer?


(laten we zeggen, korte spiergroepen)


25 kilogram 6x3 sets
14 kilogram 12x3 sets
 
Alles onder de 8 reps is puur voor kracht imo.
 
Voor de grootste massa: 4-6 reps, alles daaronder is wat minder effectief. Maar uiteraard ga je op een bepaald moment op een plateau komen en dan moet je een ander systeem toepassen van wat meer reps.
Ik zou zeggen, zo'n 8 weken lang 4-6 reps, dan een week volledige rust nemen en dan een week of 4 met reps van 8-12 en dan weer van voren af aan.
 
Alles onder de 8 reps is puur voor kracht imo.


Ik zit nagenoeg nooit boven de 8 reps... Nou train ik wel voor kracht, maar ik heb ook nog wel wat massa... Buiten dat.. Elke natural die ik ken die echt buff is, is ook T*ring sterk

@TS: daar is geen gulden regel voor helaas. Als je maar zorgt dat de belasting en intensiteit hoog genoeg is, en dat je niet continu tot het uiterste gaat.
 
Ik zit nagenoeg nooit boven de 8 reps... Nou train ik wel voor kracht, maar ik heb ook nog wel wat massa... Buiten dat.. Elke natural die ik ken die echt buff is, is ook T*ring sterk

@TS: daar is geen gulden regel voor helaas. Als je maar zorgt dat de belasting en intensiteit hoog genoeg is, en dat je niet continu tot het uiterste gaat.

Maak je geen zorgen, de bewering dat alles onder de 8 reps voornamelijk voor kracht is, is zo onwaar als maar kan. Blijf maar rustig trainen onder de 8 reps en je zal groeien als kool.
 
Maak je geen zorgen, de bewering dat alles onder de 8 reps voornamelijk voor kracht is, is zo onwaar als maar kan. Blijf maar rustig trainen onder de 8 reps en je zal groeien als kool.

Bron?

Tuurlijk zal je door meer gewicht te nemen, extra massa aanzetten.
Maar de tijd dat een spier onder spanning staat is belangrijker dan de kilo's
die aan een halter hangen imo. En daar zijn tal van profs het over eens.
Om maar niet te zeggen iedereen.
 
spier aanmaak heeft met nogal wat factoren te maken

- voeding
- training -> singles, doubles, triples vooral kracht m.i - daarnaast hangt een en ander af van sets die je maakt
edit: time under tension is belangrijk en ook de tension moet in dien mate voldoende zijn je spier nieuwe prikkels te geven.
-fysieke bezigheden overdag - doe je zwaar fysieke arbeid gedurende een groot deel van de dag hou er dan terdege rekening mee dat je sneller overtraind kunt geraken dan wanneer je een kantoorjob hebt.
- externe factoren: stress is een killer, hoge temperaturen geven vaak een effect dat aantal mensen wat minder zin hebben en wat minder lang hard kunnen trainen. Maar dat zijn dikwijls niet veel trainingen op een jaar doorgaans.
 
zelfde volume haal je ook met bvb 5x5 10x3.
Zit je ook op een hoog volume hoger zelfs dan 3x8
 
Bron?

Tuurlijk zal je door meer gewicht te nemen, extra massa aanzetten.
Maar de tijd dat een spier onder spanning staat is belangrijker dan de kilo's
die aan een halter hangen imo. En daar zijn tal van profs het over eens.
Om maar niet te zeggen iedereen.


Als je zo aan de juice zit als de PRo's zou het misschien opgaan...

@yourawatse: Haha.. je doet net of ik een ecto van 70kg ben ;)
 
Bron?

Tuurlijk zal je door meer gewicht te nemen, extra massa aanzetten.
Maar de tijd dat een spier onder spanning staat is belangrijker dan de kilo's
die aan een halter hangen imo. En daar zijn tal van profs het over eens.
Om maar niet te zeggen iedereen.

No way! De profs trainen met zo'n beestige gewichten dat wij gewone stervelingen in twee zouden breken. Heb je dat topic gezien met de Smith Military Presses van Marcus Ruhl? 240 kg alstublieft, én op een snelle manier uitgevoerd. IMO en vanuit mijn eigen ervaring is het het beste met een goede snelheid te trainen en vooral het gewicht EXPLOSIEF omhoog te duwen.
Langzaam trainen en met goede controle is volgens mij een dogma dat volledig onwaar is.
Mijn conclusie is dus: Zo zwaar mogelijk gewicht gebruiken, snelle uitvoering en vooral explosief omhoog duwen of trekken en ook het cheaten bij de zwaarste sets niet schuwen (niet overdrijven natuurlijk om bessures te vermijden). Dit alles uiteraard voor een ervaren atleet!
 
Als je zo aan de juice zit als de PRo's zou het misschien opgaan...

@yourawatse: Haha.. je doet net of ik een ecto van 70kg ben ;)

Was niet de bedoeling om je te vergelijken met een ecto hoor, ik wou gewoon maar bedoelen dat onder 8 reps trainen goed is voor massa.
 
Bron?

Tuurlijk zal je door meer gewicht te nemen, extra massa aanzetten.
Maar de tijd dat een spier onder spanning staat is belangrijker dan de kilo's
die aan een halter hangen imo. En daar zijn tal van profs het over eens.
Om maar niet te zeggen iedereen.

Bull

Hoe hoger het gewicht hoe meer spiervezels je aanspreekt. Dat mag inmiddels toch wel duidelijk zijn. Hoog gewicht verplaatst met voldoende volume (tussen de 20 en 30 reps ongeveer) is de efficientse manier om te trainen. 5x5, 6x4 zijn mooie opties. En nog verder doorgetrokken: 8x3 is vele malen beter dan 3x8.

Profs groeien dankzij hun genen en chemische assistentie op alles.
 
No way! De profs trainen met zo'n beestige gewichten dat wij gewone stervelingen in twee zouden breken. Heb je dat topic gezien met de Smith Military Presses van Marcus Ruhl? 240 kg alstublieft, én op een snelle manier uitgevoerd. IMO en vanuit mijn eigen ervaring is het het beste met een goede snelheid te trainen en vooral het gewicht EXPLOSIEF omhoog te duwen.
Langzaam trainen en met goede controle is volgens mij een dogma dat volledig onwaar is.
Mijn conclusie is dus: Zo zwaar mogelijk gewicht gebruiken, snelle uitvoering en vooral explosief omhoog duwen of trekken en ook het cheaten bij de zwaarste sets niet schuwen (niet overdrijven natuurlijk om bessures te vermijden). Dit alles uiteraard voor een ervaren atleet!

Ik weet dat wanneer ik op die manier train, ik gewoon op een blessure af ga.
Je moet het gewicht nog altijd kunnen hanteren in 'proper form'. En bij
te zwaar gaan gaat je techniek eronder lijden.

Er zijn trouwens nog tal van studies die zeggen dat wanneer je altijd
zwaar gaat, je gewrichten, pezen etc te zwaar belast worden. Waardoor
je in the long run hardnekkige blessures krijgt.

Daarom hou ik het op een reprange van 12 tot 8 (met uitzondering van deadlift 8-4 & squat 15-10).
Dit belet mij om te zwaar te gaan
 
Nog beter afwisseling. Ik weet niet wat het beste is dus ik train nu
3x6
10x 8x 6x
5x5
6x10 soms voor de verandereng (alleen benen), Weet niet of het goed is maar voeld lekker.

Meeste trainingen zit ik tog rond e de 3-8 hh
 
Ik weet dat wanneer ik op die manier train, ik gewoon op een blessure af ga.
Je moet het gewicht nog altijd kunnen hanteren in 'proper form'. En bij
te zwaar gaan gaat je techniek eronder lijden.

Er zijn trouwens nog tal van studies die zeggen dat wanneer je altijd
zwaar gaat, je gewrichten, pezen etc te zwaar belast worden. Waardoor
je in the long run hardnekkige blessures krijgt.

Daarom hou ik het op een reprange van 12 tot 8 (met uitzondering van deadlift 8-4 & squat 15-10).
Dit belet mij om te zwaar te gaan

Ja goed je moet natuurlijk je eigen lichaam kennen, en als je goed leest wat ik daarvoor geschreven heb dan zal je zien dat ik sprak van het systeem 8 weken zeer zwaar, 1 week rust en 4 weken lichter.
Zelf hanteer ik een systeem: 6 weken zeer zwaar (4-6 reps) en dan 4 weken lichter (7-10 reps). Dat gaat voor mij het beste.
Maar wat jou betreft, als je nooit onder de 8 reps gaat dan zal je vooruitgang minder groot zijn dan als je ook als eens topzwaar zou trainen.
 
Ja goed je moet natuurlijk je eigen lichaam kennen, en als je goed leest wat ik daarvoor geschreven heb dan zal je zien dat ik sprak van het systeem 8 weken zeer zwaar, 1 week rust en 4 weken lichter.
Zelf hanteer ik een systeem: 6 weken zeer zwaar (4-6 reps) en dan 4 weken lichter (7-10 reps). Dat gaat voor mij het beste.
Maar wat jou betreft, als je nooit onder de 8 reps gaat dan zal je vooruitgang minder groot zijn dan als je ook als eens topzwaar zou trainen.

Spreek je dan over enkel de compounds?
Of ga je zo ook te werk voor het isolatie gedeelte? (mocht je dat al doen)

Nu ja, ik ga wel altijd voor de 8 reps, maar haal ze daarom niet altijd.
Als ik ze mijn laatste setje, mijn 8 reps haal, is het tijd om gewicht bij te steken.
 
Spreek je dan over enkel de compounds?
Of ga je zo ook te werk voor het isolatie gedeelte? (mocht je dat al doen)

Nu ja, ik ga wel altijd voor de 8 reps, maar haal ze daarom niet altijd.
Als ik ze mijn laatste setje, mijn 8 reps haal, is het tijd om gewicht bij te steken.

Ook iso oef ;)

Kan Yourawatse vandaag alleen maar beamen lijkt wel ,... ofwel ook ik kan me goed vinden in zijn theorie / posts !
 
Ja goed je moet natuurlijk je eigen lichaam kennen, en als je goed leest wat ik daarvoor geschreven heb dan zal je zien dat ik sprak van het systeem 8 weken zeer zwaar, 1 week rust en 4 weken lichter.
Zelf hanteer ik een systeem: 6 weken zeer zwaar (4-6 reps) en dan 4 weken lichter (7-10 reps). Dat gaat voor mij het beste.
Maar wat jou betreft, als je nooit onder de 8 reps gaat dan zal je vooruitgang minder groot zijn dan als je ook als eens topzwaar zou trainen.

Ook iso oef ;)

Kan Yourawatse vandaag alleen maar beamen lijkt wel ,... ofwel ook ik kan me goed vinden in zijn theorie / posts !

mmm ... ach ja, een mens moet al eens iets proberen dus ga ik dit ook maar eens testen ...

thx both ;)
 
ik zou het niet weten.. ik wissel af tussen 3 en 12 herhalingen, niet 1 dag is hetzelfde qua sets, reps en oefeningen. dit vanwege de constante prikkel.

als ik zou moeten kiezen tussen die 2 opties: 25 kilogram 6x3 sets..
 
Back
Naar boven