XXL Nutrition

Alles over Kettlebells (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Historie van de Kettlebell:

Het is discutabel waar de Kettlebell uitgevonden werd, in China werd er een soortgelijk object gebruikt voor trainingen jaren voordat de Kettlebell de huidige vorm kreeg. Ook in andere landen werden soortgelijke trainingsmethoden gehanteerd. De Kettlebell wordt al honderden jaren gebruikt door Strongmen en recreatieve sporters wereldwijd. Het woord Kettlebell werd als eerst gebruikt in een Russisch woordenboek uit 1704. In het circus was het vroeger een van de showobjecten van de "sterke mannen" en "sterke vrouwen", ook trainden ze er veelal mee. Ook in het hedendaagse Amerika worden Kettlebells gebruikt, de elite troepen uit het Amerikaanse leger worden er zelfs mee getraint. Voor de film "300" werden de acteurs klaargestoomd tot echte Spartans mede dankzij de Kettlebell.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Waarom Kettlebells?

Doordat het gewicht van de Kettlebell buiten het handvat valt, creeër je een extra axis bij bewegingen zoals de Swing en de Snatch. Wat betekent dat het lichaam zich extra moet inspannen en aanpassen en het momentum op te vangen. Ze zijn als complete gym te gebruiken, een erg complete trainingsmethode. Je traint er niet alleen kracht mee, maar ook spieruithoudingsvermogen, algemene conditie, grip, flexibiliteit, balans, houdingsverbetering en je kunt er zelfs op hypertrophy mee trainen.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Kettlebells, voor wie is het geschikt?

Voor wie niet? Jong/oud, vrouw/man, huisvrouwen, zakenmannen, zo'n beetje iedereen. Op zowel hoog als laag niveau. Dus ook voor bodybuilders en powerlifters zou het helpen om Kettlebell trainingsessies te implementeren in hun training.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]



Hoe zwaar zijn Kettlebells?

In Rusland rekenen ze de gewichten in "Poods", 1 pood is 16 kg, en een halve pood is dus 8 kg. Ze zijn verkrijgbaar in de gewichten 4 kg - 50 kg.


De hamvraag: Hoe train je met een Kettlebell?

Als eerste raad ik hierbij aan een gecertificeerde trainer ervoor te vinden. En je dokter te raadplegen alvorens ermee te trainen als je een fysieke beperking hebt.

Je kunt er de wat meer conventionele training mee doen, zoals de deadlift, squat, millitary press, chest press. Maar hierop zijn natuurlijk verschillende variaties op te verzinnen. Denk hierbij aan double frontsquats met gelijk of ongelijk gewicht. Hetzelfde met backsquats. Jumpsquats, pistols, OverHead squats, etc.
Naast de wat conventionelere training heb je bewegingen zoals de Snatch, Clean, Windmill, Turkish Get-up en als belangrijkste, de Swing.

De Swing, als moeder van de kettlebell oefeningen. Met de Swing train je voornamelijk de posterior chain en je uithoudingsvermogen:

Kettlebell%20swing.gif


De Snatch:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De Clean, de uitgangspositie van bv. de Frontsquat, Windmill en de MP:

Kettlebell%20clean.gif


De Windmill:

Kettlebell%20Windmill.gif


De Turkish Get-up:

Kettlebells Training Video - The Turkish Getup



Waar zijn Kettlebells te koop? ik ben nu wel heel geinteresseerd:

Bij onze eigen boardsponsor natuurlijk!

Fitness-Seller.nl
 
Ben eindelijk iemand tegengekomen (franstalige geïmmigreerde rus) die iets kent van kettlebell. Hij werkte blijkbaar met 2poods (32kg), maar ik denk niet dat hij de getup bedoelde:) aan z'n postuur te zie. Maar ik kan me vergissen :D
 
Zit net wat rond te kijken om me een 1-poodje te bestellen, maar vind behoorlijk wat verschil in prijs.

Voorlopig scoort fitness-seller.nl het best...

Misschien beter om ze eerst eens vast te nemen. Kan me alvast een paar oefeningen inbeelden waarbij die 16kg al behoorlijk wat is.

Weet iemand ergens een zaak in België waar je kettlebells kan kopen?
 
Zit net wat rond te kijken om me een 1-poodje te bestellen, maar vind behoorlijk wat verschil in prijs.

Voorlopig scoort fitness-seller.nl het best...

Misschien beter om ze eerst eens vast te nemen. Kan me alvast een paar oefeningen inbeelden waarbij die 16kg al behoorlijk wat is.

Weet iemand ergens een zaak in België waar je kettlebells kan kopen?
Ik heb em gewoon op fitness seller gekocht. Veel handiger en sneller in huis, dan een winkel vinden en er een kopen. Eigenlijk denk ik zelfs dat er bijna geen enkele winkel is (behalve ergens een afhaalpunt in Antwerpen) waar ze die verkopen.
 
kvind het niet echt leuk ze te gebruiken, maar hele mooie post! verdient karma punten!
 
hoe kunde het nu ni leuk vinden?

ik vind het geweldig :p
 
Heb ze sinds kort ook ja die swing is een killer!
Hoeveel calorien verbrand je daarmee denken jullie als je half uur swingt met 16 kilo en je bent 100 kilo?

Iets van 1000?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kettelebelts zijn dangerous!
 
kettelebelts zijn dangerous!

Heb eens twee schijven van 10kg op m'n slechts in kous gehulde dikke teen laten vallen. Nog een geluk dat ik die kousen aanhad. Dus kettlebells zijn nog dangerous'er?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
KleineJeroen;2957084 Dus kettlebells zijn nog dangerous'er?[/QUOTE zei:
Alleen bij een verkeerde houding, is het moordend voor de rug
 
Alleen bij een verkeerde houding, is het moordend voor de rug
met verkeerde houding is alles slecht...
daarom dat ze het ook verkeerd noemen
 
Laatst bewerkt:
Sportscholen welke al waren aangegeven liggen niet echt in de buurt van Maastricht. Weet iemand toevallig een sportschool in de buurt daarvan waar ze wel KB's hebben. Wil wel een keer een lesje hebben om te kijken wat het is. Lijkt me namelijk wel goed voor je rompkracht/spieren.
 
Sportscholen welke al waren aangegeven liggen niet echt in de buurt van Maastricht. Weet iemand toevallig een sportschool in de buurt daarvan waar ze wel KB's hebben. Wil wel een keer een lesje hebben om te kijken wat het is. Lijkt me namelijk wel goed voor je rompkracht/spieren.

Weet er zo geen. maar zo'n ramp is het toch niet om een beetje te reizen om te weten hoe goed het is?
 
Weet er zo geen. maar zo'n ramp is het toch niet om een beetje te reizen om te weten hoe goed het is?

Heb je ook wel gelijk... Moet maar eens in de buurt van Amsterdam kijken kom ik ook redelijk vaak voor mijn werk. Dan maar de sportspulletjes in me tas:D.

Weet je toevallig ook of dit ook voor hardlopers gebruikt wordt? Kan me namelijk voorstellen dat hier je rompspieren een aardige uitdaging aan hebben en die gebruik je veel met hardlopen....
 
Heb je ook wel gelijk... Moet maar eens in de buurt van Amsterdam kijken kom ik ook redelijk vaak voor mijn werk. Dan maar de sportspulletjes in me tas:D.

Weet je toevallig ook of dit ook voor hardlopers gebruikt wordt? Kan me namelijk voorstellen dat hier je rompspieren een aardige uitdaging aan hebben en die gebruik je veel met hardlopen....

het zal helpen ja :)

Amsterdam heb je 2 fitness firsts waar ze personal trainers hebben die gecertificeerd zijn. zou wel eerst bellen ervoor though ;)
 
het zal helpen ja :)

Amsterdam heb je 2 fitness firsts waar ze personal trainers hebben die gecertificeerd zijn. zou wel eerst bellen ervoor though ;)

Dat zal wel goed komen. Ga wel ff scouten op internet.

Zit alleen met 1 probleem..... Ik weet niet of ze me kunnen verstaan met me Limburgs ABN:P.

Iemand in het bezit van het telefoonnummer van de tolkendienst?? :p
 
Nog een kleine 8 voor vriendin en 24 voor mezelf bijbesteld :)
Heb ondertussen nog iets over kettlebells gezien in een vrouwenblad onlangs. Het gaat de goede richting uit in belgie.
 
Ik zie alweer dat deze thread alweer een beetje verouderd is, maar ik wou toch nog ff reageren. Ik zelf ben dus ook gaan kettlebellen en het bevalt me prima ook al heb ik nog niet echt veel ervaring ermee dankzij een rug blessuuretje die ik opgelopen heb (niet tijdens het kettlebellen :D) Ik heb ook aan bodybuilding gedaan en woog al gauw toch wel dik boven de 80 kilo, maar toen op vakantie gegaan en daarna wat geluierd en mijn 'body' was weer voor de helft verdwenen. Nu ben ik weer begonnen met boksen en hab geen zin meer in het echte bodybuild werk maar meer in krachttraining (ik moet onder 81 kilo, het halfzwaar gewicht, blijven) daarom heb ik gekozen voor de cardio musculaire training van de kettlebells. Op het moment heb ik nog een leuk beginners setje tekoop staan in de passende rubriek daarvoor en ben alweer aan het kijken voor de aanschaf van een kettlebell van 20 kilo en een van 24 kilo. 't is voor thuis en kracht training echt super en voor sport beoefenaars in het algemeen die niet direct 100 kilo willen wegen toch wel degelijk een echte oplossing. In iedergeval heb ik er lol in dat gewicht rond te slingeren :p
 
Zo, wat nieuw leven erin:

http://www.kettlebell.nl/

deze gasten, ik meende 2 ex mariniers, hebben een clinic gegeven bij mij in de buurt,
dit was zwaar goed bevallen!

Toch maar trainen voor het instructor papiertje, het is écht de moeite waard. heb er zelf een van 20 kilo, die is alweer te licht.
je kracht schiet ervan omhoog, misschien een idee voor mensen die effe vastzitten in hun oefeningen? variatie is key, denk ik dan.

check ook hun andere sites.
 
Die 20kg kettlebells werden al snel te licht voor mij, dus heb ik nu 2 32kg kettlebells die trainen wel lekker. Op naar de 50kg kettlebell :D
 
Die 20kg kettlebells werden al snel te licht voor mij, dus heb ik nu 2 32kg kettlebells die trainen wel lekker. Op naar de 50kg kettlebell :D

Hehehe zeker :D dat zou mooi zijn. alleen jammer dat die krengen zo duur zijn.. Maar, ik denk dat mensen die ze hebben aangeschaft, het geld er zeker voor over hebben gehad! Wat betaalde jij voor die 32 kilo kettlebells?
 
Back
Naar boven