Fitness Seller

Insuline gebruik bij KT/ BB (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb het een en ander gelezen over het gebruik van insuline, en door sommige wordt beweerd dat dit het meest anabole middel is dat gebruikt kan worden in bodybuilding.
Aangezien ik zelf diabetes heb en er veel over gelezen heb en vanwege mijn studie over geleerd heb probeer ik hieronder een artikel te schrijven waar iemand wat aan kan hebben.

Alvleesklier produceert insuline
Het hormoon insuline wordt gemaakt in de alvleesklier (pancreas). De alvleesklier ligt onder en achter de maag. Naast sappen voor de spijsvertering maakt de alvleesklier ook hormonen. Dit gebeurt in de eilandjes van Langerhans. Hier wordt in de zogeheten b-(bèta)cellen het hormoon insuline gemaakt, terwijl in de a-(alfa)cellen glucagon wordt gemaakt. Insuline en glucagon zijn elkaars tegenpolen. Insuline zorgt ervoor dat de glucosewaarde van het bloed omlaag gaat, terwijl glucagon juist de glucosewaarde doet stijgen. Andere hormonen die voor een stijging van de bloedglucosewaarde kunnen zorgen zijn adrenaline, cortisol en groeihormoon. Insuline is dus het enige hormoon dat de bloedsuikers naar beneden krijgt.

Functies insuline
Naast de effecten op de bloedglucosewaarde heeft insuline meerdere functies. Insuline speelt een belangrijke rol in het koolhydraat-, eiwit- en vetmetabolisme. De belangrijkste doelorganen van insuline zijn de lever, spieren en vetweefsel. Insuline heeft zowel anabole als antikatabole effecten, oftewel het bevordert de opbouw én het remt de afbraak.

Insuline op IOC-dopinglijst
Sinds 1998 staat insuline op de IOC-dopinglijst. Dit gebeurde nadat geruchten de ronde deden dat tijdens de Winterspelen in Nagano insuline gebruikt zou kunnen zijn. Alleen sporters met type 1 diabetes (suikerziekte) mogen insuline gebruiken, maar hebben daarvoor wel een medische verklaring nodig. Net als voor groeihormoon bestaat er tot op heden geen waterdichte dopingtest voor insuline. Momenteel wordt er wereldwijd aan een nieuwe dopinglijst gewerkt. Daarbij wordt de IOC-dopinglijst tegen het licht gehouden. De insteek wordt om alleen die middelen erop te zetten die én schadelijk zijn voor de gezondheid én waarvan bewezen is dat ze prestatiebevorderend zijn. Voor insuline is niet duidelijk of het op de lijst blijft staan, omdat vele deskundigen niet overtuigd zijn of insuline wel prestatiebevorderend werkt. Over de mogelijke gezondheidsschade zijn de experts het trouwens wel grondig met elkaar eens.

Insulinegebruik bij bodybuilders
Het is niet echt bekend in welke mate insuline wordt gebruikt door bodybuilders of door andere sporters. De gegevens die er over bestaan geven aan dat het niet echt zeldzaam is. In de meeste gevallen worden al anabolen en groeihormoon gebruikt voordat men overgaat tot het gebruik van insuline. Er bestaan verschillende schema's voor insulinegebruik, variërend van 2 maal daags een injectie tot 1 maal per dag een half uur na de training. De insuline-injecties worden gecombineerd met het nemen van koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Informatie over gebruik gaat veelal via-via, bijvoorbeeld op dit soort fora. De insuline wordt verkregen via de zwarte markt, van vrienden die diabeet (suikerpatiënt) zijn of soms zelfs (illegaal) via apotheken.

Geclaimd effect
De vraag is natuurlijk of insuline wel die effecten heeft die geclaimd worden. Als je bekijkt met de functies die insuline heeft dan lijkt het alsof het een soort wondermiddel is. Heel veel anabole effecten en verschillende antikatabole effecten. Het punt is of insuline wel de beperkende factor is en of extra insuline tot grotere effecten zal leiden. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat diabeten, die zich dagelijks 2-4 injecties insuline toedienen, flinke spiermassa's opbouwen ook al doen ze intensief aan krachttraining. Er is momenteel nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat insulinetoediening zou zorgen voor extra spiermassa. Door groeihormoon en insuline te combineren hopen sommige bodybuilders de productie en opname van eiwitten te stimuleren. Omdat insuline in combinatie met groeihormoon en/of met anabolen wordt gebruikt is moeilijk te bepalen wat tot een eventueel spieropbouwende effect heeft geleid.

Hypo(glycemie)
Het gebruik van insuline kent een aantal risico's. Het grootste risico is een ernstige hypoglycemie (afgekort een hypo). Een hypoglycemie is een te lage bloedglucosewaarde. Omdat de hersenen (en zenuwweefsel in het algemeen) alleen glucose als brandstof gebruiken leidt een lage bloedglucosewaarde tot grote problemen. De hersenen gaan minder functioneren. Je wordt wazig, duizelig, verward en/of je krijgt concentratiestoornissen. Door afgifte van hormonen die de bloedglucosewaarde kunnen verhogen, met name adrenaline, tracht het lichaam de hypoglycemie tegen te gaan. Hierdoor krijg je een bleek gezicht, word je trillerig, moe en sommigen zelfs agressief. In het ergste geval raak je bewusteloos (coma) en kan het tot een hersenbeschadiging en in uitzonderlijke gevallen tot zelfs de dood leiden. Een hypoglycemie kan snel optreden en kan dus een acuut probleem vormen.

Insuline effectiever door sport en training
Er zijn een aantal situaties waardoor de kans op een hypo vele malen groter is. Insuline wordt onderhuids ingespoten en wordt vandaar geleidelijk in het bloed opgenomen. De snelheid waarmee insuline in het bloed terecht komt is onder meer afhankelijk van de plek waar gespoten wordt. In je arm wordt het sneller opgenomen dan bijvoorbeeld in je bil of bovenbeen. Daarnaast leidt sportbeoefening tot een snellere en betere werking van insuline. Sneller, omdat de doorbloeding van de huid (en ook de plek waar ingespoten is) bij sport toeneemt. Hierdoor komt de insuline sneller in de bloedbaan. Beter, omdat lichaamsbeweging leidt tot een grotere insulinegevoeligheid. Dat wil zeggen dat dezelfde hoeveelheid insuline een groter effect geeft. Niet voor niks verminderen diabeten hun insulinedosis als ze intensief gaan sporten en zorgen ze dat ze (vooraf) voldoende koolhydraten binnenkrijgen. Omdat de insulinegevoeligheid tot zo'n 2 uur na het sporten verhoogd is, is het advies om juist dan koolhydraten te nemen, waardoor de insulineconcentratie in het bloed op natuurlijke wijze wordt verhoogd zonder in de problemen te komen. Voor intensief sportende diabeten is het trouwens geen sinecure om zonder problemen de bloedglucosewaarden in het gareel te houden. Hiervoor dient regelmatig het bloed gecontroleerd te worden (dit gebeurt middels zelfcontrole).
In de loop der jaren is ook de insuline verbeterd. Werd de insuline voorheen verkregen uit varkens en runderen, tegenwoordig wordt met moderne recombinanttechnieken zuivere, menselijk insuline verkregen. Hiervan bestaan verschillende (langzame en snelle) typen. Inmiddels heeft men 2 aminozuren in het de normale molecuul insuline omgedraaid. Dit nieuwe type insuline (Lyspro) heeft als eigenschap dat het zeer snel in het bloed wordt opgenomen. Kortom, er bestaan verschillende typen insuline die qua opnamesnelheid grote verschillen kunnen vertonen.
Het mag duidelijk zijn dat al deze hierboven genoemde invloeden de opnamesnelheid en dus de effecten van insuline in het lichaam behoorlijk kunnen beïnvloeden. Hiermee wordt het risico op onverwachte en ernstige hypo´s sterk vergroot. Het vereist veel kennis en ervaring om dit zonder problemen te doen.

Praktijkgevallen
Dat hetgeen hiervoor beschreven is ook in de praktijk voorkomt mag blijken uit diverse artikelen uit de medische literatuur (ik heb geen literatuurlijst opgenomen) waarbij bodybuilders op de SpoedEisende Hulp (SEH-afdeling) of zelfs op de intensive care terecht kwamen vanwege ernstige hypoglycemiën. In Duitsland raakte een bodybuilder dusdanig van de kaart, nadat hij een forse hoeveelheid insuline had ingespoten voorafgaand aan een wedstrijd, dat de snel ter plaatse zijnde artsen de man niet uit zijn hypoglycemisch coma konden krijgen. Pas in het ziekenhuis en met behulp van een infuus met glucose én glucagon lukte het de artsen uiteindelijk. Met een Britse bodybuilder liep het slechter af. Hij had een grote dosis insuline rechtstreeks in zijn ader gespoten en had hierdoor gedurende een langere periode een zware hypo. Hij hield er ernstig hersenletsel aan over. Dit zijn slechts enkele gevallen, maar mogelijk is dit het spreekwoordelijke topje van de ijsberg.

Andere risico's
Insuline is alleen via injecties toe te dienen. Aan injecteren zijn altijd risico's verbonden, zoals infecties en weefselbeschadigingen. Niet voor niks is injecteren een medische handeling. Insuline-afhankelijke diabeten gebruiken vaak een insulinepen. Dit is een spuit gecombineerd met een reservoir insuline. Voor diabeten werkt dit in de praktijk veel makkelijker, omdat je een flinke hoeveelheid insuline bij je hebt en het is meteen via doseringsmechanismen te gebruiken. Wanneer het door minder deskundigen wordt gebruikt en ook onderling gedeeld wordt bestaat er een risico op bloedoverdraagbare ziekten, zoals hepatitis B, C en aids. Gezien het feit dat bodybuilders niet zelden de insuline en de injectiespullen via diabeten verkrijgen is die infectiekans dus mogelijk groter.

Insuline……het meest anabole hormoon?
Insuline is een belangrijk anabool hormoon en het heeft vele functies in het metabolisme. Die ´reputatie´ van meeste anabole hormoon is waarschijnlijk te danken aan de hoeveelheid effecten, maar zeker niet aan de mate van spieropbouwend effect. Waar je als bodybuilder vooral in geïnteresseerd bent is extra spieropbouw en dat valt met insuline dus tegen. Nog belangrijkere overwegingen zijn de mogelijke en zelfs levensgevaarlijke effecten die insuline met zich mee kunnen brengen.

Functies van insuline op lever, spieren en vetweefsel

Lever
- bevordert aanmaak van glycogeen (= opslagvorm van glucose in cellen)
- bevordert eiwitsynthese
- bevordert synthese van triglyceriden
- remt afbraak van glycogeen
- remt de aanmaak van glucose
- remt de aanmaak van ketonen (= zure afbraakproducten van vet)

Spieren
- bevordert de opname van glucose
- bevordert de aanmaak van glycogeen
- bevordert de opname van aminozuren
- bevordert de aanmaak van eiwitten
- remt de eiwitafbraak
- remt de afgifte van aminozuren

Vetweefsel
- bevordert de opname van glucose
- bevordert de aanmaak van lipoproteïnelipase
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipoproteïne_Lipase_Deficiëntie)
- bevordert de aanmaak en opslag van triglyceriden
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Triglyceride)


Ik zal vast informatie zijn vergeten maar heb geen rekening gehouden met vragen die mensen kunnen hebben maar ben mijn eigen gang gegaan, dus houd hier rekening mee.
Bovendien is zoals met veel artikels, dit niet DE waarheid, het is mijn waarheid gebasseerd op datgene ik gelezen heb, gehoord of anderszijds tot mij is gekomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb zelf ook diabetes en vind het een goed artikel, mooi geschreven en makkelijk leesbaar.
 
Dus er is geen echt bewijs dat het anabool werkt ,als ik het goed heb begrepen?
 
ja dit heb ik ook allemaal wel gehad bij effecten van geneesmiddelen
maar het blijkt dus wel dat het jou eigenlijk ook niet duidelijk is wat je er eigenlijk aan hebt bij bodybuilding.
En hoe het eigenlijk gebruikt wordt.Voor een wedstrijd zoals in een van de voorbeelden gezegd wordt lijkt me sterk eigenlijk maar ik weet het ook niet hoor.

Het is inderdaad een anabool hormoon maar is van zichzelf niet selectief tussen vet of spieren en beide hebben receptoren ervoor.Je moet dan hopen dat na een goede training vooral de receptoren op de spieren gevoeliger zijn en die van het vet niet.Of misschien dat GH die gevoeligheid verschuift en dat het vandaar in combinatie met GH wel het gewenste effect heeft ???
 
Dus er is geen echt bewijs dat het anabool werkt ,als ik het goed heb begrepen?

Het is lastig zover ik heb kunnen lezen enz, om het effect puur en alleen van insuline te meten.

Er is momenteel nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat insulinetoediening zou zorgen voor extra spiermassa. Door groeihormoon en insuline te combineren hopen sommige bodybuilders de productie en opname van eiwitten te stimuleren. Omdat insuline in combinatie met groeihormoon en/of met anabolen wordt gebruikt is moeilijk te bepalen wat tot een eventueel spieropbouwende effect heeft geleid.

Die ´reputatie´ van meeste anabole hormoon is waarschijnlijk te danken aan de hoeveelheid effecten, maar zeker niet aan de mate van spieropbouwend effect.
 
Het is heel simpel.
Anabool betekent letterlijk opbouwend. Ongeacht wat het is wat er opgebouwd wordt.
Insuline draagt in zulke mate bij aan anabole processen dat het een anabool hormoon genoemd wordt.Het komt erop neer dat iemand zonder insuline, zelfs als die heel veel eet, alles wat ie eet uitplast dus er blijft niks van over...
 
Het komt erop neer dat iemand zonder insuline, zelfs als die heel veel eet, alles wat ie eet uitplast dus er blijft niks van over...

Dit is niet helemaal waar als ik zo vrij mag zijn je te corrigeren. Alle voedingstoffen die NIET kunnen worden opgenomen worden uitgeplast.
Maar dit is hetzelfde bij een diabeet of iemand die insuline spuit. De insuline zorgt ervoor dat voedingstoffen kunnen worden opgenomen, heb je een tekort dan plas je het uit.
 
Het komt erop neer dat iemand zonder insuline, zelfs als die heel veel eet, alles wat ie eet uitplast dus er blijft niks van over...
Dit is niet geheel juist. Vetten bijvoorbeeld, hebben geen insuline nodig om opgeslagen te worden in vetcellen. Insuline helpt natuurlijk wel om vet makkelijker op te slaan. Het probleem zit 'm vooral in de suikers, vandaar ook de insuline injecties om het suikergehalte in het bloed te normaliseren.
 
Ik ging er vanuit dat dit zou gelden voor iemand met 0,0 eigen insuline aanmaak.Een diabetes patient inderdaad,maar die hebben meestal tenminste nog enige aanmaak.Nu je dit zo zegt, ga ik er toch aan twijfelen of er niet ook enige opname van voedingsstoffen in de cellen mogelijk is zonder interventie van insuline. :scratch:
[[edit ik zie het BigT :o vetten kunnen natuurlijk ook zo de cellen in diffunderen..]]
In ieder geval is die opname van voedinsstoffen echt veel te laag in afwezigheid van insuline,en komt er echt heel veel in de urine terecht, zoals wel blijkt uit dit citaat waar ik meteen aan dacht, een beschrijving van diabetes gemaakt omstreeks het jaar 0 als ik me niet vergis:

"Diabetes is a dreadful affliction, not very frequent among men, being a melting down of the flesh and limbs into urine. The patients never stop making water and the flow is incessant, like the opening of aqueducts. Life is short, unpleasant and painful, thirst unquenchable, drinking excessive, and disproportionate to the large quantity of urine, for yet more urine is passed......
......the patients are affected by nausea, restlessness and burning thirst, and within a short time they expire.”


Het is dus een anabool hormoon. Maar nog blijft de vraag hoeveel zin het heeft om iemand die een goede eigen aanmaak ervan heeft, extra insuline toe te dienen aangezien er sowieso nooit meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden in de cellen dan er in het bloed aanwezig zijn,en bij een gezond persoon gebeurt dit vanzelf al zo goed als volledig.
Toch lijkt het er sterk op dat er bodybuilders zijn die er inderdaad wat mee opschieten...
 
Ik ging er vanuit dat dit zou gelden voor iemand met 0,0 eigen insuline aanmaak.Een diabetes patient inderdaad,maar die hebben meestal tenminste nog enige aanmaak.Nu je dit zo zegt, ga ik er toch aan twijfelen of er niet ook enige opname van voedingsstoffen in de cellen mogelijk is zonder interventie van insuline. :scratch:
[[edit ik zie het BigT :o vetten kunnen natuurlijk ook zo de cellen in diffunderen..]]
In ieder geval is die opname van voedinsstoffen echt veel te laag in afwezigheid van insuline,en komt er echt heel veel in de urine terecht, zoals wel blijkt uit dit citaat waar ik meteen aan dacht, een beschrijving van diabetes gemaakt omstreeks het jaar 0 als ik me niet vergis:

"Diabetes is a dreadful affliction, not very frequent among men, being a melting down of the flesh and limbs into urine. The patients never stop making water and the flow is incessant, like the opening of aqueducts. Life is short, unpleasant and painful, thirst unquenchable, drinking excessive, and disproportionate to the large quantity of urine, for yet more urine is passed......
......the patients are affected by nausea, restlessness and burning thirst, and within a short time they expire.”


Het is dus een anabool hormoon. Maar nog blijft de vraag hoeveel zin het heeft om iemand die een goede eigen aanmaak ervan heeft, extra insuline toe te dienen aangezien er sowieso nooit meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden in de cellen dan er in het bloed aanwezig zijn,en bij een gezond persoon gebeurt dit vanzelf al zo goed als volledig.
Toch lijkt het er sterk op dat er bodybuilders zijn die er inderdaad wat mee opschieten...

ja het lijkt er idd op dat er mensen zijn die er wat mee opschieten, het is alleen lastig te onderzoeken of dit nou door de insuline komt, of samen met andere spullen, of in combinatie met.
Het is een best ingewikkelde materie.
 
het is ook helemaal niet insuline die spieropbouwend werkt, insuline transporteert enkel de voedingsstoffen naar je spieren.
 
Insulinemisbruik in bodybuilding is meestal suppletoir, men begint met anabole steroïden, GH en de insuline lijkt dan de werking van de andere middelen te intensiveren. Vooral na de training zou het dan het beste werken volgens de meeste gebruikers.
 
Insulinemisbruik in bodybuilding is meestal suppletoir, men begint met anabole steroïden, GH en de insuline lijkt dan de werking van de andere middelen te intensiveren. Vooral na de training zou het dan het beste werken volgens de meeste gebruikers.

Dus het werkt misschien alleen als je het in combinatie met steroiden gebruik?
Alleen insuline doet dus weinig?
 
de primaire werking van insuline staat geloof ik los van gewone as, gh er even buiten gelaten.
 
Dus het werkt misschien alleen als je het in combinatie met steroiden gebruik?
Alleen insuline doet dus weinig?
Alleen insuline (boven natuurlijke levels) doet weinig mbt spiergroei. Omdat anabolen de eiwitsynthese versterken en cortisol tegenwerken zal je meer spieren kunnen opbouwen, alleen je insuline is nog niet verhoogt en heeft nog natuurlijke levels. Als je dan je insuline op de gepaste momenten mee verhoogt krijg je een veel anabolere situatie, waarbij een insulinepiek op zeer efficiënte manier je spieren volpompt met amino's en suikers. Insuline op zich zal ook wel wat doen, alleen heb je dan niet die verhoogde eiwitsynthese en dus gewoon minder om mee te werken. Het zijn individuele systemen zoals roberto zegt, maar ze hebben wel een synergetische werking. Ikzelf vind experimenteren met insuline echt een slecht idee. De kans om diabetes te ontwikkelen is er, en het is een zeer vervelende ziekte die het risico niet waard is.
 
Alleen insuline (boven natuurlijke levels) doet weinig mbt spiergroei. Omdat anabolen de eiwitsynthese versterken en cortisol tegenwerken zal je meer spieren kunnen opbouwen, alleen je insuline is nog niet verhoogt en heeft nog natuurlijke levels. Als je dan je insuline op de gepaste momenten mee verhoogt krijg je een veel anabolere situatie, waarbij een insulinepiek op zeer efficiënte manier je spieren volpompt met amino's en suikers. Insuline op zich zal ook wel wat doen, alleen heb je dan niet die verhoogde eiwitsynthese en dus gewoon minder om mee te werken. Het zijn individuele systemen zoals roberto zegt, maar ze hebben wel een synergetische werking. Ikzelf vind experimenteren met insuline echt een slecht idee. De kans om diabetes te ontwikkelen is er, en het is een zeer vervelende ziekte die het risico niet waard is.

Heb je groot gelijk in, straks moet je elke dag spuiten omdat je diabetes erdoor gekregen hebt.
Wijze les!
 
Mijn vader van 65 heeft al meer dan 20 jaar suikerziekte hij spuit 4 maal per dag 10 min voor eten 6 sec in zn buik spuiten,merk_>levemir en actrapid,als hij het gevoel heeft dat ie gaat flauwvallen door suiker tekort drinkt hij cola.mijn vraag klinkt nu wel dom maar krijgt hij ook nu spieren van dat gespuit van insuline ??:o
 
nee, alleen als hij gaat trainen en er naar gaat eten.
 
Back
Naar boven