MuscleMeat

partial squat vs full?

Bezoekers in dit topic

Optifiber

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
534
Waardering
0
Met het risicio van hier gestenigd te worden nog maar eens de vraag, kan er mij iemand uitleggen waar hem het grote verschil zit tussen de 2? Is het een kwestie van andere belasting van de spieren of risico op blessures waarom partials zo slecht zijn? Ikzelf probeer het wel maar heb problemen vanaf het punt waarbij ik dieper moet zakken om tot hurk-zit te komen, met name om mijn rug in goeie positie te houden. Heb de neiging om teveel voorover te buigen..
 
Met een volle moet je een langer baan afleggen terwijl je met een partial maar een gedeelte doet afleggen. Heel veel mensen zweren bij full squat terwijl andere zeggen dat het geen nut heeft.
Zelfs vind ik full squat beter omdat, ik dan de spieren in werking voel.
 
partial vind ik vooral lekker bij zwaar gewicht, maar ik doe nou full omdat ik dan ook de billetjes voel en een redelijk lang dood punt heb.
Heerlijk om soms ook even niet helemaal te strekken maar onderin halfjes te maken om dan weer naar boven te gaan.
Maar ik heb tot nu toe gewoon alles geprobeerd, en afwisseling is ook goed.
 
dus op het gebied van spiergroei maakt het niet veel uit, zwaar partial of lichter full komt op hetzelfde neer dan?
 
dat weet ik nog niet.

Er is mij verteld (en ze vertellen me een hoop) dat je sterker word in datgene wat je traint. Pak je partial sq dan word je sterker daarin, pak je full word je daar weer sterker in. want ik kan 180 parallel (weer iets anders:p) maar 200 doe ik weer quarter. snappie.
full pak ik 120. zit toch een hoop verschil in met gewicht, en dat is niet zomaar.;)
 
dus op het gebied van spiergroei maakt het niet veel uit, zwaar partial of lichter full komt op hetzelfde neer dan?
full spreekt meer spieren aan.
 
Met het risicio van hier gestenigd te worden nog maar eens de vraag, kan er mij iemand uitleggen waar hem het grote verschil zit tussen de 2? Is het een kwestie van andere belasting van de spieren of risico op blessures waarom partials zo slecht zijn? Ikzelf probeer het wel maar heb problemen vanaf het punt waarbij ik dieper moet zakken om tot hurk-zit te komen, met name om mijn rug in goeie positie te houden. Heb de neiging om teveel voorover te buigen..
Qua blessures is fullsquat iig beter.
Fullsquat spreekt ook meer de hamstrings en glutes aan dan partial.
 
dat weet ik nog niet.

Er is mij verteld (en ze vertellen me een hoop) dat je sterker word in datgene wat je traint. Pak je partial sq dan word je sterker daarin, pak je full word je daar weer sterker in. want ik kan 180 parallel (weer iets anders:p) maar 200 doe ik weer quarter. snappie.
full pak ik 120. zit toch een hoop verschil in met gewicht, en dat is niet zomaar.;)

problem is dat je aan een quarter vrij weinig hebt.
zitten bij ons op de gym van die stakkers die zweren bij 100kg quarter squats en dan nog slecht uitgevoerd ook.

riem om hebben ze zelf ook, en dan stoer kijken en alles laten hangen voor de volgende die komt.

zelfde lui die trouwens ook bb curls in t squatrek doen en touwtjes om de biceps, die ze altijd in de kleedkamer oppompen met towel pull ups als er niemand is(toevallig keer betrapt) en dan telkens biceps aanspannen continue en duizend pompsetjes en maar in de spiegel kijken ehehhe.

sorry compleet offtopic gegaan, maar zat me vandaag weer te ergeren aan ze toen ik wou squatten en juist ja hun deden bb curls.
 
problem is dat je aan een quarter vrij weinig hebt.
zitten bij ons op de gym van die stakkers die zweren bij 100kg quarter squats en dan nog slecht uitgevoerd ook.

riem om hebben ze zelf ook, en dan stoer kijken en alles laten hangen voor de volgende die komt.

zelfde lui die trouwens ook bb curls in t squatrek doen en touwtjes om de biceps, die ze altijd in de kleedkamer oppompen met towel pull ups als er niemand is(toevallig keer betrapt) en dan telkens biceps aanspannen continue en duizend pompsetjes en maar in de spiegel kijken ehehhe.

sorry compleet offtopic gegaan, maar zat me vandaag weer te ergeren aan ze toen ik wou squatten en juist ja hun deden bb curls.

Jammer is dat, maar ik geloof dat het wel werkt. maar dit is voor mij quarter: http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/kuren-165201/index2.html#post2850509

en voel ik dus wel degelijk:p, maar heb nou gewoon even de voorkeur aan full gegeven om toch met minder gewicht te hoeven doen.
Riem doe ik niet aan. enkel straps nou.
En als jij wil sq en hij is bezet door barbell(curl)man moet je gewoon vragen of je er bij mag want er is vast wel een plekje waar ze gewoon kunnen staan curlen oke:p

Prettige nacht nog:D ga nou slapen.
 
Hoe dieper je squat hoe meer je glutes en hamstrings aanspreekt.
Hoe oppervlakkiger je squat hoe meer het een quad-only oefening wordt (met shitty ROM).
 
Van kine mag ik enkel partial doen.
En wel heel extreem partial (niet verder dan 30° buigen... :) )

Om de vastus medialis te isoleren dacht ik.
 
Jammer is dat, maar ik geloof dat het wel werkt. maar dit is voor mij quarter: http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/kuren-165201/index2.html#post2850509

en voel ik dus wel degelijk:p, maar heb nou gewoon even de voorkeur aan full gegeven om toch met minder gewicht te hoeven doen.
Riem doe ik niet aan. enkel straps nou.
En als jij wil sq en hij is bezet door barbell(curl)man moet je gewoon vragen of je er bij mag want er is vast wel een plekje waar ze gewoon kunnen staan curlen oke:p

Prettige nacht nog:D ga nou slapen.

hehe ok dat is wel stukkie meer als een quarter, als je het dan vergelijkt met die lui ik bedoel doen hun daar de helft nog niet van in de rom.

tja wat vragen betreft, dan staan ze je alleen maar dom aan te kijken en na veel pijn en moeite doen ze het. eer ze de hint doorhebben had ik al 3 sets kunnen leg presses:)

nette squat voor je leeftijd though, ook al is t geen full.
 
Pinsquats zijn relaxed, ook als ze zeer partial zijn.
 
Pinsquats zijn relaxed, ook als ze zeer partial zijn.

partial squats zijn inderdaad niet verkeerd om een sterke core te bouwen en je zelf voor te bereiden op heavy weights

maar tis nooit een waardige vervanger van een fullsquat/low box squat imo
 
partial squats zijn inderdaad niet verkeerd om een sterke core te bouwen en je zelf voor te bereiden op heavy weights

Ik doe zelfs wel eens af en toe een walkout met een gewicht ver boven mijn 1RM. Gewoon om even het gewicht gevoeld te hebben. unrack, 2 pasjes, stand, pasjes terug, rack. Soms ook wel een klein dipje (1/32e squat :))

als je er dan 40 kilo af haalt is de volgende set ineens enorm licht.

overigens hebben we ook van die wielrenners bij ons die zweren bij quarter squats (en een daarvan heeft een prof contract, dus zo slecht is hij nu ook weer niet)
 
Back
Naar boven