Fitness Seller

partial squat vs full? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hoe dieper je squat hoe meer je glutes en hamstrings aanspreekt.
Hoe oppervlakkiger je squat hoe meer het een quad-only oefening wordt (met shitty ROM).

niets mis mee als je daarnaast de glutes en hamstrings aanpakt..

Ben zelf van mening dat je zwaardere gewichten eerst gewoon moet zijn met partial squats en dan fulls, omdat ze een enorme druk op je knieën zetten.
voor mensen met zwakkere knieën is dit hoe dan ook een blessuregevoelige oefening.
 
niets mis mee als je daarnaast de glutes en hamstrings aanpakt..

Ben zelf van mening dat je zwaardere gewichten eerst gewoon moet zijn met partial squats en dan fulls, omdat ze een enorme druk op je knieën zetten.
voor mensen met zwakkere knieën is dit hoe dan ook een blessuregevoelige oefening.

En partials zijn veel zwaarder voor je knieen dan full squats! The irony! :roflol:
 
Bij ons worden alleen quartersquats en paralel squats gedaan, ik ben de enigste die onder paralel/full doet. Af en toe wissel ik het af met paralel maar full is denk ik wel het beste (voor je hele benen).
 
niets mis mee als je daarnaast de glutes en hamstrings aanpakt..

Ben zelf van mening dat je zwaardere gewichten eerst gewoon moet zijn met partial squats en dan fulls, omdat ze een enorme druk op je knieën zetten.
voor mensen met zwakkere knieën is dit hoe dan ook een blessuregevoelige oefening.

:roflol:?
 
Ik doe zelfs wel eens af en toe een walkout met een gewicht ver boven mijn 1RM. Gewoon om even het gewicht gevoeld te hebben. unrack, 2 pasjes, stand, pasjes terug, rack. Soms ook wel een klein dipje (1/32e squat :))

inderdaad... gewoon ff 10 seconde mee staan. deed/doe ik ook wel is... als je eerst met bands hebt gesquat en daarna zonder is dat ook zon bizar gevoel, dan voel je het gewicht niet eens meer op je schouders
 
En partials zijn veel zwaarder voor je knieen dan full squats! The irony! :roflol:

en waarom denk je dat?
logischerwijs is de flexie bij fulls veel groter waardoor de belasting serieus toeneemt...

beetje te vergelijken met fietsen op een te laag ingesteld zadel.
als je zadel te laag is ingesteld en je je benen niet voldoende kan strekken zal je snel genoeg pijn krijgen in de knieën..


Ik wil je samen met AlexT gerust gelijk geven, maar geef dan een uitleg zodat een mens nog wat leert ;).
 
Bij een partial squat worden je knieen meer belast. Dit komt omdat alleen de quads aan op spanning staan en een trekkracht uit oefenen op bovenkant van je knie.

Als je beneden parallel gaat, rek je je hams ook uit en deze trekken nu aan de onderkant van je knieschijf en zorgen voor een balans in de krachten op je knie. De knie wordt het minst belast in volledige strekking of volledige buiging.

Dit is ongeveer de uitleg. Ben geen medisch expert, maar dit wordt allemaal netjes uitgelegd in krachttraining boeken en sites.

Een partial squat levert je bovendien niet de helft van het voordeel van een full squat.
 
bij een partial squat worden je knieen meer belast. Dit komt omdat alleen de quads aan op spanning staan en een trekkracht uit oefenen op bovenkant van je knie.

Als je beneden parallel gaat, rek je je hams ook uit en deze trekken nu aan de onderkant van je knieschijf en zorgen voor een balans in de krachten op je knie. De knie wordt het minst belast in volledige strekking of volledige buiging.

Dit is ongeveer de uitleg. Ben geen medisch expert, maar dit wordt allemaal netjes uitgelegd in krachttraining boeken en sites.

+1
 
Het verschil is dat mensen die partial squats doen denken hardcore te zijn, en dat bij full squats je ook daadwerkelijk sterker wordt en spiermassa aanzet.
 
met partial kun je wel beter balans houden, vooral als je lange benen heb ;)
 
met partial kun je wel beter balans houden, vooral als je lange benen heb ;)

"Everybody wanna be a bodybuilder, but no body wanna lift no heavy-ass weight."

of niet dan?


ontopic, je kan natuurlijk ook gewoon voor een bredere stance kiezen en aan je techniek werken ipv the easy way out.
 
ben jij 1.96m?
 
Verschil van 60kg tussen parallel en full squat slaat nergens op...?

Full squat is full range of motion, partial squat is een veel kleinere range of motion. De spieren die onderin de squat actief worden zal je met een partial squat veel minder belasten en zullen dus ook minder groeien of minder sterk worden. Die kan je opzich wel met andere oefeningen aanpakken dus een full squat is niet een vereiste maar wel makkelijker.
 
ben jij 1.96m?

Dude, lengte heeft daar niets mee te maken. Enkel verhouding tussen lengte van je beenderen. En dan nog, IEDEREEN kan full squatten, de ene enkel is beter dan de andere.
 
Verschil van 60kg tussen parallel en full squat slaat nergens op...?

Full squat is full range of motion, partial squat is een veel kleinere range of motion. De spieren die onderin de squat actief worden zal je met een partial squat veel minder belasten en zullen dus ook minder groeien of minder sterk worden. Die kan je opzich wel met andere oefeningen aanpakken dus een full squat is niet een vereiste maar wel makkelijker.

Ass to grass squatten is een vereiste.
 
Ik deed vroeger altijd full back squat, maar vind ik nu niet meer nodig. Doe nu alleen nog front full sissy squats. Train dan ook de quads en hams apart nu.
 
Bij een partial squat worden je knieen meer belast. Dit komt omdat alleen de quads aan op spanning staan en een trekkracht uit oefenen op bovenkant van je knie.

Als je beneden parallel gaat, rek je je hams ook uit en deze trekken nu aan de onderkant van je knieschijf en zorgen voor een balans in de krachten op je knie. De knie wordt het minst belast in volledige strekking of volledige buiging.

Dit is ongeveer de uitleg. Ben geen medisch expert, maar dit wordt allemaal netjes uitgelegd in krachttraining boeken en sites.

Een partial squat levert je bovendien niet de helft van het voordeel van een full squat.

OK, maar je kan niet squatten zonder je hams aan te spannen.
 
Van kine mag ik enkel partial doen.
En wel heel extreem partial (niet verder dan 30° buigen... :) )

Om de vastus medialis te isoleren dacht ik.

De vastus medialis obliques is idd vooral actief bij het laatst stukje strekken van het kniegewricht, maar dat is nog geen reden om geen full squats te doen. Bij partial squats zijn de trekkrachten aan het kniegewricht niet goed verdeeld.
 
Back
Naar boven