MuscleMeat

Wat vinden jullie van mijn trainingsschema? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nina26

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2008
Berichten
9
Waardering
0
Ik ben een 26-jarige vrouw en train sinds 7 maanden 3 x per week FB.

Maar ik weet niet zeker of mijn schema wel 100% in orde is...sommigen zeggen dat ik moet opsplitsen in UB/LB,anderen weer niet,dus ben een beetje in de war hierdoor.

Mijn vraag is de volgende : als ik FB blijf doen,moet ik dan elke dag dat ik train,zowel biceps + triceps + buik + schouder + benen trainen? (ik doe steeds setjes van 3x10)
Met andere woorden : is één oefening voor triceps (waarbij 3x10hh) op dag 1 voldoende,of doe ik best 3 verschillende oefeningen op dag 1 voor triceps - 3 verschillende oefeningen voor biceps op dag 1....?
 
Welkom hier Nina,

Je vergelijkt eigenlijk 2 soorten trainingen in 1 vraag.
FB en Splittraining (beiden geheel anders)

FB training zegt het al, je traint je hele lichaam in 1x
De bedoeling is dat je van elke spiergroep een oefening (3 sets a 8 of 10 reps) doet
Dus je begint met je Benen, Rug, Borst, Schouders, en dan armen en buik
Altijd in deze volgorde want zo pakt je altijd de grootste spiergroepen als eerste en kan je zorgen dat je energie daar als eerste heen gaat.
Bij FB moet je ook zorgen voor rustdagen tussendoor (ik neem aan dat je niet 3 dagen achter elkaar traint dus dat zal wel goed zitten) want je traint 3x p/week de zelfde spiergroepen. (je kan ook wisselen in zwaarte van training - 1 dag zwaar - 1 dag middel en 1 dag licht)

Je kan ook je lichaam opdelen in spiergroepen en dan een splittraining op verschillende dagen doen. Bij de ene training leg je de nadruk op je LB benen/billen/kuiten bij de ander weer op je UB Rug, Schouders en Biceps en nog een andere dag Borst, Triceps, buik.
Je kan het ook anders verdelen maar dit is even een voorbeeld.
Deze spiergroepen moet je dan wel harder aanpakken als bij FB. Je doet dan 3 oefeningen a 3 a 4 sets per spiergroep.
Je zal met deze methode dus maar 1x p/week een spiergroep trainen (maar dan wel zwaar)
Het zijn dus verschillende trainingsmethodes en je kan kiezen om FB een maand of 3 te doen en dan over te gaan op een splittraining. Zo wissel je om de paar maanden van trainingswijze en verveelt het niet en went je lichaam ook niet aan de arbeid en zal eerder groeien.
Ik hoop dat ik je voldoende heb ingelicht en dat je er iets wijzer van bent geworden.
Groeten grosje
 
Welkom hier Nina,

Je vergelijkt eigenlijk 2 soorten trainingen in 1 vraag.
FB en Splittraining (beiden geheel anders)

FB training zegt het al, je traint je hele lichaam in 1x
De bedoeling is dat je van elke spiergroep een oefening (3 sets a 8 of 10 reps) doet
Dus je begint met je Benen, Rug, Borst, Schouders, en dan armen en buik
Altijd in deze volgorde want zo pakt je altijd de grootste spiergroepen als eerste en kan je zorgen dat je energie daar als eerste heen gaat.
Bij FB moet je ook zorgen voor rustdagen tussendoor (ik neem aan dat je niet 3 dagen achter elkaar traint dus dat zal wel goed zitten) want je traint 3x p/week de zelfde spiergroepen. (je kan ook wisselen in zwaarte van training - 1 dag zwaar - 1 dag middel en 1 dag licht)

Je kan ook je lichaam opdelen in spiergroepen en dan een splittraining op verschillende dagen doen. Bij de ene training leg je de nadruk op je LB benen/billen/kuiten bij de ander weer op je UB Rug, Schouders en Biceps en nog een andere dag Borst, Triceps, buik.
Je kan het ook anders verdelen maar dit is even een voorbeeld.
Deze spiergroepen moet je dan wel harder aanpakken als bij FB. Je doet dan 3 oefeningen a 3 a 4 sets per spiergroep.
Je zal met deze methode dus maar 1x p/week een spiergroep trainen (maar dan wel zwaar)
Het zijn dus verschillende trainingsmethodes en je kan kiezen om FB een maand of 3 te doen en dan over te gaan op een splittraining. Zo wissel je om de paar maanden van trainingswijze en verveelt het niet en went je lichaam ook niet aan de arbeid en zal eerder groeien.
Ik hoop dat ik je voldoende heb ingelicht en dat je er iets wijzer van bent geworden.
Groeten grosje

+1!

Zelf doe ik altijd split omdat ik zo veel gevarieerder kan trainen.
Je kan echt veel verschillende oefeningen voor 1 spiergroep doen wat ik persoonlijk een stuk leuker vind.
Zo wordt trainen ook nooit saai voor mij!
 
@ grosje : heel erg bedankt voor de info,het is me al een pak duidelijker.
Wanneer je zegt 'De bedoeling is dat je van elke spiergroep een oefening (3 sets a 8 of 10 reps) doet
Dus je begint met je Benen, Rug, Borst, Schouders, en dan armen en buik'.
Wil je dan zeggen hiermee: bij de armen : 1 oefening voor triceps + 1 oefening voor biceps?
Of 3 oefeningen voor triceps en 3 oefeningen voor biceps,of is dit teveel?

PS: rug en schouders kan ik jammer genoeg niet trainen,omdat ik een erg zwakke rug heb en veel nekproblemen (ik kom uit een periode van 3x kin per week en 1x osteopaat per week,en wil nooit meer terug naar die helse periode...toen deed ik nog geen fitness trouwens)
 
hoi hoi,

probeer het trainen inderdaad rustig op te bouwen. Maar persoonlijk denk ik dat je rug niet hoeft te ontzien. Als je samen met een trainer goede rug en schouderoefeningen uitoekt en deze heel zorgvuldig traint zal dit je alleen maar voordelen opleveren, je rug wordt er uiteindelijk alleen mar sterker van.
Ik heb zelf hele slechte knieen en kon op een gegeven moment amper meer traplopen, nu ben ik gaan trainen, trainen, trainen en nu squat ik met 60 kg. Maar heel zorgvuldig opgebouwd.

Succes er mee !!
 
@ grosje : heel erg bedankt voor de info,het is me al een pak duidelijker.
Wanneer je zegt 'De bedoeling is dat je van elke spiergroep een oefening (3 sets a 8 of 10 reps) doet
Dus je begint met je Benen, Rug, Borst, Schouders, en dan armen en buik'.
Wil je dan zeggen hiermee: bij de armen : 1 oefening voor triceps + 1 oefening voor biceps?
Of 3 oefeningen voor triceps en 3 oefeningen voor biceps,of is dit teveel?

PS: rug en schouders kan ik jammer genoeg niet trainen,omdat ik een erg zwakke rug heb en veel nekproblemen (ik kom uit een periode van 3x kin per week en 1x osteopaat per week,en wil nooit meer terug naar die helse periode...toen deed ik nog geen fitness trouwens)


Ja je hebt het goed begrepen
1 oefening maar met 3 sets per spiergroep.
Waarom? Nou je traint 3x p/week dezelfde spiergroepen en dat kan je niet elke keer voluit doen. Dus 3x 1 oefening is voldoende
zou ongeveer iets als dit doen
Benen 3 sets Squaten / voor Rug 3 sets Lat Pulley (licht maar wel doen om je spieren te versterken al is het maar met 5 kg) / Borst 3 sets Dumbbell Flys (of bank drukken = het beste) Schouders Standing Lateral Raises licht met 1KG / Biceps Standing Dumbbell Curl / Triceps - dippen / Buik wat je maar wil

Ondanks dat je last van je rug en schouders hebt gehad zou ik toch heel licht (desnoods zonder gewicht) die spieren trainen anders worden ze zo stijf dat je er nooit meer iets mee kan doen.
Ik heb zelf ook last van RSI gehad en ik moest juist doortrainen om de doorbloeding in die spieren op gang te houden.
Probeer het gewoon heel licht (begin met 1 setje a 8 reps en de volgende training 2 sets) en als je te veel hinder hebt kan je altijd nog stoppen. Veel succes en vooral plezier :)
 
split of FB

Hallo Grosje, het is wel niet mijn topic maar ik zit met dezelfde vraag/dilemma. Heb veel aan jouw genuanceerde antwoord. Ik heb nu twee maanden FB getraind, en heb nu een split programma gekregen. Omdat ik maar twee dagen train vraag ik me af of er voldoende prikkel is als ik maar 1 keer per week een spiergroep doe. De derde dag doe ik bodypump gevolgd door bodystep. Ik vind net als Jerney de split eigenlijk leuker omdat je dan meerdere oefeningen per spiergroep doet.
 
Welkom en veel plezier hier, doe je best met het behalen van je doelen
 
@grosje : ah ok,nu snap ik het hoe ik het beste train. Voor mij persoonlijk is een FB-schema het beste,omdat ik iemand ben die van regelmaat hou in zo'n zaken,en niet snel iets beu word. Ook qua voeding kan ik heel lang hetzelfde eten vooraleer ik iets beu word (ik eet nu dagelijks 's morgens havermout met melk,en ben dat nog steeds niet beu).

Ik vind een UB/LB-splitschema nogal verwarrend en als ik teveel keuze heb,sla ik snel 'tilt':-) Vandaar dat een FB voor mij duidelijker en meer gestructureerd is.
Ik wissel wel af qua soorten oefeningen/gewichten (soms zwaar,soms lichter) en ook aantal herhalingen.
Mijn doel is niet constant te blijven groeien,maar het lichaam dat ik nu heb,behouden en nog wat bijschaven.(vooral m'n buik dan)

@herma: bedankt en ik blijf vechten en trainen om mijn doel te bereiken,in mijn geval een nog strakkere bruik en iets meer gespierd armen. Mijn motto is 'enkel de zon gaat vanzelf op,alle andere dingen moet je voor vechten en doorbijten...anders bereik je niets'. En bij trainen is het niet anders...
 
Mijn motto is 'enkel de zon gaat vanzelf op,alle andere dingen moet je voor vechten en doorbijten...anders bereik je niets'. En bij trainen is het niet anders...

That's the spirit girl!!!:thumbs:
 
Hallo Grosje, het is wel niet mijn topic maar ik zit met dezelfde vraag/dilemma. Heb veel aan jouw genuanceerde antwoord. Ik heb nu twee maanden FB getraind, en heb nu een split programma gekregen. Omdat ik maar twee dagen train vraag ik me af of er voldoende prikkel is als ik maar 1 keer per week een spiergroep doe. De derde dag doe ik bodypump gevolgd door bodystep. Ik vind net als Jerney de split eigenlijk leuker omdat je dan meerdere oefeningen per spiergroep doet.

Het ligt er aan wat je doel is. wil je gewoon strakker worden dan is 1x p/week voldoende en wil je echt groeien dan zou 2x p/week beter zijn.
Het verschil tussen Split en FB is dat FB minder sets p dag is en een split meer sets.
Bijvoorbeeld je doet FB 1 oefening benen 3 sets a 10 reps (30 reps totaal dus) en bij split pak je 3 oefeningen Benen 3 sets a 10 reps (90 reps totaal)
Je ziet dat je bij split veel meer reps doet waardoor je eigenlijk ook zwaar traint en langer herstel nodig zou kunnen hebben. Ik zeg kunnen want er zijn personen die na 2 dagen alweer keihard de zelfde spiergroep trainen en andere moeten iets langer herstellen. Ik heb in mijn beginjaren ook maar 1x p/week een spiergroep getraint en dat gaat best.
Ik adviseer wel om Borst en Biceps samen te trainen (triceps doe je namelijk ook al met je borst - duwbeweging) en Rug en Triceps samen (biceps doe je dan weer met je rugoefening - trekbeweging) Zo train je bepaalde groepen toch een beetje 2x p/week. je andere spiergroepen moet je er omheen inplannen.
succes
 
schema

dit is mijn schema nu: alles 3 keer 10
dag 1 benen/billen: squat, leg curl, leg press, leg extension
triceps: rope push down, machine dips
schouders: dumbbell press, lateral raise, front raise
buik: roman chair tot failure
dag 2: rug: lat pull wide grip, lat pull reverse smaal grip, seated row
biceps: dumbbell curl, scott curl
borst: bench press, incline flies, machine schuin omhoog
buik: waar ik zin in heb (meestal nergens in, hekel aan eindeloze buikspieroefeningen)


Jouw advies is dus biceps en triceps wisselen? Mijn doel is trouwens sterker worden en massa is ook welkom.
Nogmaals sorry voor het posten in andermans topic, ook al is het hetzelfde onderwerp.
 
correctie

Jouw advies is dus biceps en triceps wisselen?


O, zie dat ik niet goed heb gelezen, ben niet zo handig nog op een forum, hoe lees je posts terwijl je schrijft?
 
In jouw geval maakt het niet uit want je traint rug en borst op de zelfde dag.
Als je daar een aparte dag voor zou nemen (dan moet je dus 3x p/week KT doen) dan kan je het opsplitsen.
Lezen en schrijven gaat niet te gelijkertijd dus dat blijft moeilijk :)
 
Dank voor je uitleg, bewonder het geduld van jou en anderen om eindeloos al die beginnersvragen te beantwoorden.
Grappig is trouwens dat ik me bedacht dat ik tot nog toe het duidelijkst massa heb gewonnen in de spiergroep die ik niet speciaal train, namelijk de onderarm.
 
Nou Albertine dan kan best.
We vergeten vaak dat als je traint (bijvoorbeeld met losse gewichten) dat je dan ook andere delen van je lichaam stiekum mee traint. (mooi he?)
Daarom zeg ik ook als je je rug traint met een Lat pully dan gebruik je ook je Biceps om het gewicht naar beneden te trekken. En als je je borst traint bijvoorbeeld met Benchpress dan gebruik je je Triceps. Sommige BB trainen niet eens de buispieren omdat ze die bij het trainen al mee pakken. Ik denk dat het trainen met losse gewichten ook het beste is voor iedereen omdat je zo meer spieren gebruikt om je lichaam in evenwicht te houden. Bij machines hoef je bijvoorbeeld alleen maar te duwen of te trekken en niets in evenwicht te houden. Ik denk dus dat jij onbewust je onderarmen ook getraint hebt (ik train ze trouwens nooit)
En wat betreft het geduld van mij ... ik vind het gewoon leuk als ik iemand kan helpen met een advies. Dus geen dank ;)
 
Dank voor je uitleg, bewonder het geduld van jou en anderen om eindeloos al die beginnersvragen te beantwoorden.
Grappig is trouwens dat ik me bedacht dat ik tot nog toe het duidelijkst massa heb gewonnen in de spiergroep die ik niet speciaal train, namelijk de onderarm.

Dat is grappig, bij mij blijft dat juist achter.
Niet dat ik daar een probleem mee heb, na twee jaar tennisarmen hoeven ze van mij ook niet groter te worden...

Nou nog aan de rest werken, he...;)
 
Nou Jerney, dit zegt meer over mijn gebrek aan massa op mijn bovenarmen en schouders.... Mijn kuiten mogen er ook zijn hoor, zonder er iets voor te doen.
Inderdaad, nog veel trainen voor de rest!
 
Back
Naar boven