XXL Nutrition

Sprinten, intervalconditie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

roooga

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2008
Berichten
19
Waardering
0
Ik ben een trainingschema aan het opzetten om mijn sprintsnelheid te verhogen, en in mindere mate mijn intervalconditie (een zogenaamde voetbalconditie). Ik wil graag weten welke spieren je kan trainen om je sprintsnelheid op te hogen? En heeft iemand een schemaatje hiervoor? (met looptrainingen ed erbij)
 
Een combinatie van plyometrische oefeningen (waaronder sprints) en zware squats om je maximale kracht te vergroten.
 
Westside for skinny bastards is specifiek ontwikkeld voor atleten die fit willen raken voor hun sport. Het bestaat uit krachttraining, snelheidstraining en conditietraining. Versie III bestaat uit 4 krachttrainingen per week, versie II uit 3 trainingen per week. Ik heb hier op dbb eens een mooie pdf gepost van versie III (zoekfunctie!)

Dit zou perfect moeten zijn voor jouw doelen. Je kan het bovendien helemaal aanpassen aan de benodigdheden van je sport en aan je eigen zwakheden.

http://www.defrancostraining.com/articles/articles.htm
 
Ok thanks, ik zal beiden dingen even nader onderzoeken, en laat jullie wel weten welke (of een combo) ik gebruik. Hartstikke bedankt alvast.
 
Ik zou geen krachttraining doen om je sprint snelheid te verhogen.. Niet in het begin iig. Ga voor plyometrische oefeningen en oefening die je een natuurlijke omgeving kan uit voeren (traprennen, traphinkelen, uitvalspassen, skipping, heling af rennen) in combinatie met sprint oefening. De meeste sprintsnelheid win je door je coordinatie te verbeteren. Lukt dat dan heb je nog meer aan je kracht die je er later bij kan trainen.
 
Hij is een voetballer. Die moeten wel zo snel mogelijk aan krachttraining beginnen, aangezien het hier niet om 100m rechtdoor sprinten gaat. Bruuske richtingsverandering, een kopduel, iemand van de bal houden, 20m sprinten,... zijn allemaal activiteiten waar meer kracht een enorm voordeel oplevert.
 
Het blijft simpel en eenvoudig, kracht is waardeloos als je het de kracht niet kwijt kan, de carry-over naar het veld is veel belangrijker..
 
Het blijft simpel en eenvoudig, kracht is waardeloos als je het de kracht niet kwijt kan, de carry-over naar het veld is veel belangrijker..

Daarom dus een combinatie van plyo en kracht? Las trouwens laatst een onderzoek:

Toename van verticale sprong bij .........alleen plyo...............10%
......................................................alleen krachttraining..10%
......................................................beide......................35%

Waardes zullen wel niet helemaal kloppen (kan het niet meer terugvinden), maar de essentie was dat een combinatie van beide nodig was
 
Klopt, beste resultaten worden behaald door bijvoorbeeld een superset te doen van voorslaan/squaten in combinatie met sprongoefeningen
 
Ja sprongoefeningen zijn goed; bv jump squats en jump presses.
 
Ik wil W4SB (westside for skinny bastards) gaan gebruiken. Alleen wil ik hem precies op voetbal aan passen. Alhoewel ik toch wel Engels kan vind ik het artikel (W4SB III) erg lastig. Ik kan ook niet echt duidelijk de schema's vinden. En heb eigenlijk geen idee, hoe ik hiermee moet starten, hoe aan te passen op voetbal, en wat ik eigenlijk moet doen! Who helps me out? :D

Gr. roooga
 
Ik wil W4SB (westside for skinny bastards) gaan gebruiken. Alleen wil ik hem precies op voetbal aan passen. Alhoewel ik toch wel Engels kan vind ik het artikel (W4SB III) erg lastig. Ik kan ook niet echt duidelijk de schema's vinden. En heb eigenlijk geen idee, hoe ik hiermee moet starten, hoe aan te passen op voetbal, en wat ik eigenlijk moet doen! Who helps me out? :D

Gr. roooga
Heb je een URL naar dat artikel?
 
Back
Naar boven