XXL Nutrition

Boe hoe we hebben het zo slecht... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

deurklink

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2005
Berichten
3.109
Waardering
0
Nederland kende vette jaren

Economisch - door Redactie op 02-09-2008 @ 10:07
In de afgelopen jaren hebben we het bijzonder goed gehad. De gemiddelde koopkracht wat behoorlijk hoog.

De koopkracht in ons land is in de jaren 2006 en 2007 fors gestegen. Was er een lichte daling in 2005, de afgelopen jaren kunnen we spreken van de hoogste stijgingen sinds 2001. De economie is flink in de lift gekomen. Met deze gegevens is het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar buiten gekomen.

Het positieve economische tij had zijn weerslag op de ontwikkeling van de koopkracht. In 2006 steeg de koopkracht gemiddeld met 2,4 procent en in 2007 zelfs met 3,1 procent. In 2001 is de grootste koopkrachtontwikkeling (5,0 procent) gemeten sinds begin jaren negentig. dat kwam vooral door de inkomensverbetering als gevolg van de herziening van het belastingstelsel. Vervolgens kenden we alleen in 2002 nog een stijging van meer dan één procent.

Vorig jaar was het gemiddelde huishoudensinkomen 22.100 euro. Dit inkomen verandert sterk in de loop der jaren. Zo zien we bij jongeren meestal een sterke stijging nadat ze zijn begonnen met een laag inkomen. Uit de cijfers blijkt dat bij huishoudens met een hoofdkostwinner van 50 tot 55 jaar het inkomen het hoogst is, gemiddeld zo'n 26.300 duizend euro. Het gaat dan voornamelijk om mannen die fulltime werken. Na het 55ste levensjaar wordt er veelal minder gewerkt waardoor het inkomen daalt.

:eek:

Blijkt wel weer wat een zielige zeikerts we zijn hier in Nederland.
 
Zet er toch vraagtekens bij. Als de inflatie toeneemt naar een percentage van boven de 4% lijkt het me toch vreemd dat de koopkracht zo sterk is toegenomen. Inflatie heeft een directe invloed op de koopkracht ook al is dat voor een ieder verschillend omdat niet iedereen hetzelfde effect merkt van de toegenomen inflatie.

Het CBS kijkt alleen naar besteedbaar huishoudinkomen terwijl bij de meeste andere benaderingen ook de inflatie in acht wordt genomen.
 
voor het eerst eensch met EriccccR
 
Haha blablabla. Prinsjesdag komt eraan. Dit soort berichten zijn dan makkelijk voor ze, zodat ze dadelijk alles nog wat kunnen aanscherpen.

WOZ is dik gestegen. Brandstof, energie, zorg, enz enz alls is veel duurder geworden.
Tevens is het geld minder waard geworden, dus ik snap die onzin echt niet.
 
Haha blablabla. Prinsjesdag komt eraan. Dit soort berichten zijn dan makkelijk voor ze, zodat ze dadelijk alles nog wat kunnen aanscherpen.

WOZ is dik gestegen. Brandstof, energie, zorg, enz enz alls is veel duurder geworden.
Tevens is het geld minder waard geworden, dus ik snap die onzin echt niet.

Inderdaad, de rente op spaarboekjes ligt ook onder de inflatie. We worden dus met de dag armer:(
 
Haha blablabla. Prinsjesdag komt eraan. Dit soort berichten zijn dan makkelijk voor ze, zodat ze dadelijk alles nog wat kunnen aanscherpen.

WOZ is dik gestegen. Brandstof, energie, zorg, enz enz alls is veel duurder geworden.
Tevens is het geld minder waard geworden, dus ik snap die onzin echt niet.

Hoi Yzord!
 

Je snapt het niet zo goed.
Ik ben al langer lid dan Yzord. Hij zou willen dat hij half zo mooi was:D
We komen wel allebei uit Nijmegen en trainen op dezelfde gym.
We delen een aantal opvattingen, maar dat komt door ons linkse bestuur in ons verder erg mooie stadje.
 
Voor wie is de koopkracht toegenomen ?
Gemiddelde waarden zeggen vaak niks. Als ik 100 euro heb en 99 anderen 0, dan heeft gemiddeld iedereen 1 euro.
 
Conclusie, de mensen bij het CBS krijgen overbetaald.
 
wat is dit voor een links bericht ??? alles wordt duurder ja
 
En links, de vakbonden en de liberalen maar janken over koopkracht in België. Ok geen Nederland maar ik veronderstel dat het hier net zo hard overdreven wordt. Een veel groter probleem is de vergrijzing. En die kan je pas aanpakken als je gaat besparen op sociale zekerheid en de lasten verlaagt zodat de economie aangezwengeld wordt, niet toevallig rechtse standpunten.
 
Ironisch om te zien hoe rechts in West-Europa denkt dat de wereld hun auto, kinderen en supermarkt is. 700 miljoen mensen met een westerse levensstijl worden er op den duur 2 miljard en daar kan geen enkele economische groei tegenop. We moeten gewoon meer delen met Azie.

Grappig hoe links deze cijfers wil gebruiken om een complete ontevredenheid van burgers in 1 klap te ontkrachten.
 
Is cbs nu ook al links ? of ist deurklink ? :D
 
Deurklink is een VWOér die met z'n intelligentie all in gaat om een communistische staat te stichten.
 
Deurklink is een VWOér die met z'n intelligentie all in gaat om een communistische staat te stichten.

:roflol:

Marky jij bent de VWOér die geen flikker uitvoerde, toen HAVO moest doen en daarom zo boos werd dat je wederom geen flikker uitvoerde en dus teruggezet werd naar de MAVO, die je kon halen omdat je de MAVO met niks doen toch kunt halen, en nu vind je jezelf terug op het mbo waar je moet kiezen tussen oudere gerimpelde mannen wassen in de verpleging of vieze handen krijgen van het verwisselen van kettingen en fietsbanden bij de techniekafdeling terwijl ik voorbij kom zoeven in mijn 5 serie...
 
Toppunt van triestheid dit


:roflol:
 
Alsof iemand deze onzin gelooft. Wat een bullshit.
 
Is cbs nu ook al links ? of ist deurklink ? :D

CBS gebruikt een definitie van koopkracht die niet in lijn is met bijvoorbeeld de definities die het CPB gebruikt. Groei van het besteedbaar huishoudinkomen betekent nog niet per definitie een stijging van de koopkracht.

Het CPB hanteert :
Statische koopkracht​

Er bestaan meerdere definities voor de term koopkracht, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. Een koopkrachtcijfer geeft aan hoeveel een huishouden meer of minder kan besteden aan dezelfde goederen en diensten in vergelijking met het jaar ervoor. In meer formele termen: de​
statische koopkracht is gelijk aan de verandering van het nominaal beschikbaar inkomen van een huishouden in een jaar vergeleken met een identiek huishouden in een ander jaar, gecorrigeerd voor de prijsontwikkeling.


Het CBS hanteert :

Koopkracht

De koopkracht wordt berekend op basis van het besteedbaar huishoudensinkomen. Dit is het bruto-inkomen van alle leden van het huishouden, verminderd met betaalde inkomensoverdrachten, premies en belasting. Dit besteedbaar huishoudensinkomen wordt vervolgens gecorrigeerd voor samenstelling en grootte van het huishouden. Dit gestandaardiseerde besteedbare huishoudensinkomen wordt koopkracht genoemd.


CPB lijkt mij de betere definitie te hanteren. Correcties voor prijsontwikkeling zijn namelijk altijd nodig.


 
Back
Naar boven