MuscleMeat

The effect of meal frequency on body composition.... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ga je over langere tijd kijken (meestal duren onderzoeken 6 maanden om goed resultaat te zien) heb je grote kans dat de 6M groep meer kwaliteitsspieren zal opbouwen dan de 3M groep

Persoonlijk vind ik dit een nietszeggend artikel waar maar weinig waarde aan ontleend kan worden.

Wat is het verschil tussen spieren en kwaliteitsspieren ?
 
Als ik niet om de 2-3u iets eet krijg ik geweldige honger en dan kan ik me precies niet van de indruk ontdoen dat mijn spieren niet genoeg 'brandstof' krijgen. En voor mij is het gewoon gemakkelijker om het aantal Kcal in 6 'kleine' maaltijden weg te werken dan in 3.
Voor de rest blijft dit spannend om te volgen vooral nu er een aantal proefpersonen zijn.... Laat weten hoe het verloopt jongens!!
 
Als ik niet om de 2-3u iets eet krijg ik geweldige honger en dan kan ik me precies niet van de indruk ontdoen dat mijn spieren niet genoeg 'brandstof' krijgen. En voor mij is het gewoon gemakkelijker om het aantal Kcal in 6 'kleine' maaltijden weg te werken dan in 3.
Voor de rest blijft dit spannend om te volgen vooral nu er een aantal proefpersonen zijn.... Laat weten hoe het verloopt jongens!!

Dat komt omdat je je blind staart op cleane voeding als witvis, kip en rijst...

Eet eens wat meer "calorie-dense": gehakt, hamburgers, eieren, aardappelpuree, etc.

De meesten hier zijn zooo bang van wat "junkfood" en/of (vet) varkensvlees en blijven maar zweren bij die kipfilet en tonijn. Dat je het in de cut bij mager vlees/vis houdt ok, maar niet in de bulk imo.
Ik ga het alvast proberen in de bulk... 3x pd eten en 2x pd een gainer (of telt dat ook mee :o).
 
Wat heb je eraan als je meeste kcal uit vet bestaat ? Je gaat toch ook geen olie drinken omdat het 1000 kcal is per 100 ml ???
 
Wat heb je eraan als je meeste kcal uit vet bestaat ? Je gaat toch ook geen olie drinken omdat het 1000 kcal is per 100 ml ???

Leer toch eens lezen...

hamburgers, gehakt?? dat is ook 15-20g E per 100g!!
 
Ja, je krijgt evenveel vet als eiwitten binnen zeker.
Lijkt me niet gezond. Het is zo goed als onmogelijk om zoveel kcals binnen te krijgen in 3 maaltijden.
 
Ik zal me als eerste proefpersoon aanmelden.

Maaltijd 1: ~1200 cal - vanmorgen
Maaltijd 2: ~1350 cal - nu

Ja leuk voor je dat je aan 2550 cal komt, maar hoe zit het met de eiwitten en de carbs?
 
Ja, je krijgt evenveel vet als eiwitten binnen zeker.
Lijkt me niet gezond. Het is zo goed als onmogelijk om zoveel kcals binnen te krijgen in 3 maaltijden.

Tja, geloof maar je eigen waarheid.
 
Iemand die 6x per dag kan eten, kan logischerwijze meer kcals innemen dan iemand die 3x per dag eet. In addition: meer kcals = meer mass.
 
Ik eet nu ook maar 3 grote maaltijden zeg maar, merk helemaal geen kracht verlies ofzo.
 
Iemand die 6x per dag kan eten, kan logischerwijze meer kcals innemen dan iemand die 3x per dag eet. In addition: meer kcals = meer mass.

Eerste deel is bullshit, tweede deel klopt.
Maar waarom eet je 6x? Omdat je niet aan 1200kcal geraakt met je droog stukje kip waar je een half uur op zit te knagen. Eet maar eens een lasagne, of een paar rundshamburgers met puree... je hebt 1000kcal binnen in no-time! En ja, je komt ook aan de nodige eiwitten!
 
Meal frequency is overrated en dat heb ik al vaker gezegt. Als de macro's plus het totale aantal cals hetzelfde blijft maakt het bijna niets meer uit of je nu 2 of 6 keer eet.
 
Ik vind het vrij opvallend dat 50% van de participanten uiteindelijk het onderzoek niet af heeft gemaakt. Was het zo moeilijk te volgen?

12 weken vind ik persoonlijk wel periode die lang genoeg is om effecten te kunnen zien. Als binnen 12 weken al 50% van de mensen afvalt, hoeveel moet dat dan in 6 maanden tijd zijn? Denk niet dat het haalbaar is. Mensen hebben nu eenmaal nog meer te doen dan alleen aan onderzoeken mee te werken.

Gemiddelde pizza tonijn is al 1200kcal, dus die inname is geen probleem nee.
 
als ik bulk is mijn meal sowieso niet snel kleiner dan 1000kcal , kortom omdat ik niet verzagdigd/vol zit van "kleine" meals...
 
The reason why we draw opposite conclusions from short-term studies needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for ultimate gain in LBM from strength training, and larger groups may be needed to determine an effect of meal frequency on fat mass. The changes in fat mass had large variations within and between the groups, making it difficult to draw any conclusions.

De auteur geeft zelf al aan dat er verdere studie nodig is met langere follow-up van participanten. De auteur spreekt over LBM, maar definieert dit begrip niet. Dit is m.i. wel van belang om een duidelijk uitspraak te doen. Wanneer is een verhoging in BF nog LBM?
Het effect op vetmassa wordt niet ter discussie gesteld, omdat de gevonden effecten een te grote spreiding hadden (wss door de kleine onderzoekspopulatie). Er wordt enkel geconcludeerd dat het resultaat moeilijk te interpreteren is. Ik denk dat het voor bodybuilders juist van belang is om zoveel mogelijk kwaliteitsspieren (lees: beter spieruithoudingsvermogen, droge spiermassa) op te bouwen met een minimale stijging aan BF. Dit artikel geeft op de huidige manier een vertekend beeld van de invloed van maaltijdfrequentie op spieropbouw.
 
Ja leuk voor je dat je aan 2550 cal komt, maar hoe zit het met de eiwitten en de carbs?

Carbs, geen flauw idee..

Qua eiwitten zat ik toen op ~150g... En na mn derde ~1300 cal meal zat ik op 220g eiwitten.

Nog meer vragen?

We kunnen wel allemaal blijven geeken met dat theoretische geneuzel.. maar de beste manier om uit te vinden of iets werkt is nog steeds om het gewoon uit te proberen.

3x per week squatten = overtraining, krijg je nooit grote benen van..
3x per dag eten = onmogelijk, nooit zo goed als 6x.

Maar niemand die ooit daadwerkelijk iets uitprobeerd.. ze praten alleen maar na wat ze van andere gasten hebben gehoord, die het weer van andere gasten hebben gehoord, die het weer van andere gasten hebben gehoord die het hebben verzonnen.
:)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het vrij opvallend dat 50% van de participanten uiteindelijk het onderzoek niet af heeft gemaakt. Was het zo moeilijk te volgen?

12 weken vind ik persoonlijk wel periode die lang genoeg is om effecten te kunnen zien. Als binnen 12 weken al 50% van de mensen afvalt, hoeveel moet dat dan in 6 maanden tijd zijn? Denk niet dat het haalbaar is. Mensen hebben nu eenmaal nog meer te doen dan alleen aan onderzoeken mee te werken.

Gemiddelde pizza tonijn is al 1200kcal, dus die inname is geen probleem nee.

Tis idd opvallend dat er zo een hoge drop-out rate is. De reden van drop-out moet in elk artikel vermeld worden als dit hoger is dan 10% (gestelde regel door de toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften). Dat is hier niet het geval. Dat maakt het artikel al redelijk zwak.
12 weken kan lang genoeg zijn als je een onderzoekspopulatie hebt die op tijdstip 0 redelijk hetzelfde is. Op deze manier kan je op korte termijn resultaten zien. Ook daar wordt niks over vermeld. Als je at random mensen selecteert dan zal je vaak een langere follow-up hebben om de resultaten op adequate wijze te verkrijgen en te analyseren. De auteur geeft dit zelf ook aan. Een studie van 6 maanden is niet erg lang voor een onderwerp als dit. Dit wordt vaak van te voren aan gegeven en mensen stemmen hiermee in.
 
Oke, hier nog wat onderbouwing dan.

Meal frequency and energy balance.
Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM
Br J Nutr. 1997 Apr ; 77 Suppl 1: S57-70

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people's habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism.
Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR
Eur J Clin Nutr. 1991 Mar ; 45(3): 161-9

However, there were no consequences for the total 24 h energy expenditure (24 h EE) of the two feeding patterns (5.57 +/- 0.16 kJ/min for the gorging pattern; 5.44 +/- 0.18 kJ/min for the nibbling pattern). Concerning the periodicity of nutrient utilization, protein oxidation during the day did not change between the two feeding patterns. In the gorging pattern, carbohydrate oxidation was significantly elevated during the interval following the first meal (ie from 1200 h to 1500 h, P less than 0.01) and the second meal (ie from 1800 h to 2100 h, P less than 0.05). The decreased rate of carbohydrate oxidation observed during the fasting period (from rising in the morning until the first meal at 1200 h), was compensated by an increased fat oxidation from 0900 to 1200 h to cover energy needs. In the nibbling pattern, carbohydrate and fat oxidation remained relatively constant during the active hours of the day.

Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism.
Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR
Int J Obes Relat Metab Disord. 1993 Jan ; 17(1): 31-6

A study was conducted to investigate the effect of feeding frequency on the rate and composition of weight loss and 24 h energy metabolism in moderately obese women on a 1000 kcal/day diet. During four consecutive weeks fourteen female adults (age 20-58 years, BMI 25.4-34.9 kg/m2) restricted their food intake to 1000 kcal/day. Seven subjects consumed the diet in two meals daily (gorging pattern), the others consumed the diet in three to five meals (nibbling pattern). Body mass and body composition, obtained by deuterium dilution, were measured at the start of the experiment and after two and four weeks of dieting. Sleeping metabolic rate (SMR) was measured at the same time intervals using a respiration chamber. At the end of the experiment 24 h energy expenditure (24 h EE) and diet-induced thermogenesis (DIT) were assessed by a 36 h stay in the respiration chamber. There was no significant effect of the feeding frequency on the rate of weight loss, fat mass loss or fat-free mass loss. Furthermore, fat mass and fat-free mass contributed equally to weight loss in subjects on both gorging and nibbling diet. Feeding frequency had no significant effect on SMR after two or four weeks of dieting.


Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.
Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR, Kester AD
Br J Nutr. 1993 Jul ; 70(1): 103-15

The pattern of food intake can affect the regulation of body weight and lipogenesis. We studied the effect of meal frequency on human energy expenditure (EE) and its components. During 1 week ten male adults (age 25-61 years, body mass index 20.7-30.4 kg/m2) were fed to energy balance at two meals/d (gorging pattern) and during another week at seven meals/d (nibbling pattern). For the first 6 d of each week the food was provided at home, followed by a 36 h stay in a respiration chamber. O2 consumption and CO2 production (and hence EE) were calculated over 24 h. EE in free-living conditions was measured over the 2 weeks with doubly-labelled water (average daily metabolic rate, ADMR). The three major components of ADMR are basal metabolic rate (BMR), diet-induced thermogenesis (DIT) and EE for physical activity (ACT). There was no significant effect of meal frequency on 24 h EE or ADMR. Furthermore, BMR and ACT did not differ between the two patterns. DIT was significantly elevated in the gorging pattern, but this effect was neutralized by correction for the relevant time interval. With the method used for determination of DIT no significant effect of meal frequency on the contribution of DIT to ADMR could be demonstrated.
 
Back
Naar boven