XXL Nutrition

Inname van Vitamine C Tabletten van 500 en 1000mg overbodig! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

1 tabletje van 1000mg per dag bij het ontbijt...wat niet opgenomen wordt gaat er dan maar uit. Zolang het niet schadelijk is, kan het geen kwaad hé...

Net geen €4 voor 20 tabletten UPSA-C bij de apotheek, daarvoor moet je 't ook niet laten hé...

M'n pis ziet toch nog niet even oranje als het goedje dat ik ervan opdrink dusja... :p
 
Wordt in Superfoods ook daadwerkelijk een referentie gegeven voor deze claim? Een boek is verre van altijd een betrouwbare bron, ook als deze door een 'authoriteit' of 'guru' geschreven is. Beter is het om alle claim altijd zelf te controleren. Het zomaar aannemen van informatie is de oorzaak van de eindeloze zee aan mythes in de voedingswereld.

Het is inderdaad zo dat bij hogere vitamine C inname de T1/2 een veel lager ligt. Echter kun je met frequente (mega)dosering het plasma level gedurende de dag verhoogd. En ja, dit heeft voordelen in sommige situaties.
 
Time released any1?
 
Time released any1?

Aangezien vitamine-C in je dunnen darm opgenomen wordt heeft het minder zin om vitamine-C vrij te zien komen als het al in je dikke darm gekomen is lijkt me.
 
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 270-280
© 2006 Human Kinetics, Inc.

Effect of High Dose Vitamin C Supplementation on Muscle Soreness, Damage, Function, and Oxidative Stress to Eccentric Exercise

This study investigated if vitamin C supplementation before and after eccentric xercise could reduce muscle soreness (MS), oxidative stress, and muscle function.Eighteen healthy men randomly assigned to either a placebo (P) or vitaminC (VC) (3 g/d) treatment group took pills for 2 wk prior and 4 d after performing 70 eccentric elbow extensions with their non-dominant arm. MS increased in both groups with significantly reduced MS for the first 24 h with VC. Range of motion was reduced equally in both groups after the exercise (P ≥ 0.05). Muscle force declined equally and was unaffected by treatment. VC attenuated the creatine kinase (CK) increase at 48 h after exercise with similar CK after this time. Glutathione ratio (oxidized glutathione/total glutathione) was significantly increased at 4 and 24 h with P but VC prevented this change. These data suggest that vitamin C pretreatment can reduce MS, delay CK increase, and prevent blood glutathione oxidation with little influence on muscle function loss.

In het hele artikel staan interessante tabellen die het effect van hoge dosis vit C bij krachttraining ondersteunen.
 
Ik heb ergens een boekje over voedingssupplementen, waarin ook een stuk over vitamine C staat. Er staan redelijk wat verwijzingen in naar onderzoeken met hoge doseringen vit. C en de positieve effecten ervan. De enige positieve resultaten werden geboekt met Vit. C injecties. Bij orale inname was er geen statistisch significant verschil tussen de lagere doseringen (100-500mg) en hoge doseringen (1-6gr).
 
sinds wanneer niet meer ?

(en waarom)

Dat weet ik niet exact en voor zover ik weet wijken sommige theorieen ook van elkaar af.

Ik vond hier nog wel een interessant stuk over: http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1803

==

Aan de andere kant moeten we ook niet denken dat het van alle verschillende stoffen die je uitscheidt, onnuttig is om (in te) nemen. In je 24-uurs urine komen ook mineralen en aminozuren voor en je als je je ontlasting eens laat onderzoeken kun je jezelf (bij wijze van) wel gaan afvragen waarom je nog eet.
 
Gezien de goedkope productie van vitamine C is er nooit een kostbaar onderzoek naar gedaan door de industrie. Dit onderzoek is vorige jaar voor het eerst gedaan. De conclusies waren schokkend. Ik zal zoeken of het te vinden is maar wat me zo herrinner;

- bij opkomende griep neem ieder uur 100mg en de griep zal niet erger worden
- bij hoge koorts neem ieder uur 100mg en de koorts zal binnen 24u afnemen.
- bij kanker kan extreme hoge dosering vit C het leven zelfs maanden verlengen


Alle onderzoeken die ooit zijn gedaan naar vitamine C kunnen van tafel worden geveegd. Aan dit onderzoek heeft de overheid, industrie en gezondheidszorg meegewerkt. Op deze schaal is dit een uniek onderzoek.

Om de nieren te sparen is veel drinken uiteraard noodzakelijk.
 
- bij kanker kan extreme hoge dosering vit C het leven zelfs maanden verlengen

Ik dacht juist dat in sommige gevallen vitamine c de groei van kankercellen bespoedigd.....
 
Gezien de goedkope productie van vitamine C is er nooit een kostbaar onderzoek naar gedaan door de industrie. Dit onderzoek is vorige jaar voor het eerst gedaan. De conclusies waren schokkend. Ik zal zoeken of het te vinden is maar wat me zo herrinner;

- bij opkomende griep neem ieder uur 100mg en de griep zal niet erger worden
- bij hoge koorts neem ieder uur 100mg en de koorts zal binnen 24u afnemen.
- bij kanker kan extreme hoge dosering vit C het leven zelfs maanden verlengen


Alle onderzoeken die ooit zijn gedaan naar vitamine C kunnen van tafel worden geveegd. Aan dit onderzoek heeft de overheid, industrie en gezondheidszorg meegewerkt. Op deze schaal is dit een uniek onderzoek.

Om de nieren te sparen is veel drinken uiteraard noodzakelijk.

Ik ben erg benieuwd naar dit onderzoek. :)
 
Helaas zit er in fruit en groente door de intensieve monocultuur landbouw nauwelijks meer vitamines. Een sinaasappel is alleen nog maar een waterbom met als je veel geluk hebt nog 5 mg vit C (tegen vroeger 50 mg). Kun je ook een cracker eten, die bevat ook vezels en net zoveel vitamine C (niets namelijk).
De opmerking "als je maar goed en bewust eet heb je geen supplementen nodig" komt van mensen die zich nog niet realiseren hoe hard onze voeding naar de kl... eh..verpest is. De weg terug naar natuurlijke voeding waar weer voldoende voedingsstoffen zitten is nog heel lang. Moeten wij dat als consumenten wel eerst eisen.
 
Helaas zit er in fruit en groente door de intensieve monocultuur landbouw nauwelijks meer vitamines. Een sinaasappel is alleen nog maar een waterbom met als je veel geluk hebt nog 5 mg vit C (tegen vroeger 50 mg). Kun je ook een cracker eten, die bevat ook vezels en net zoveel vitamine C (niets namelijk).
De opmerking "als je maar goed en bewust eet heb je geen supplementen nodig" komt van mensen die zich nog niet realiseren hoe hard onze voeding naar de kl... eh..verpest is. De weg terug naar natuurlijke voeding waar weer voldoende voedingsstoffen zitten is nog heel lang. Moeten wij dat als consumenten wel eerst eisen.

:woot:
 
Vitamine C als supplement is complete onzin. Ik heb het al meerdere malen geschreven;
Het is praktisch onmogelijk om een tekort aan vitamine C te krijgen. Het wordt in zo veel producten als conserveringsmiddel en als anti-oxidant gebruikt. Dus een 'redelijk' normaal dieet bevat meer dan genoeg vitamine C. Teveel vitamine C is alleen maar meer belasting voor de nieren en kan leiden tot nierstenen.

Maar om je cortisol aanmaak te drukken is het wel ideale om veel vitamine C voor je training te nemen!
 
Back
Naar boven