XXL Nutrition

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Apennootje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
171
Waardering
35
Ik had die FAQ over Rippetoe gelezen en vond sommige echt leerzaam om te lezen. Heb ze net even vertaald in het nederlands voor mensen die geen engels spreken (zijn er een aantal). Voor de duidelijkheid;..ik heb NIKS zelf bedacht,..alleen vertaald. Excuses voor vertaal- en spellingsfouten. Ik heb wel niet alle vragen vertaald maar alleen diegene die ik nuttig vind.:



Vraag 1. Moet ik alle oefeningen na elkaar doen? Of doe ik ze per set door elkaar heen?
Het is niet verstandig om tussen sets te wisselen. Dergelijke circuit training is bruikbaar voor de kleinere onderdelen. Maar de hoofddelen zoals bench, deadlift en squat doe je na elkaar.

Vraag 2. Kan ik een week stoppen met trainen zonder krachtsverlies?
Algemeen gesproken is het zeer af te raden voor beginners om een dag te missen in hun trainin, laat staan een hele week.De eerste maanden van je training is waar je de basis legt voor je conditite en krachtontwikkeling. Meestal zijn de redenen om training te vermijden van persoonlijke aard. Als je echter toegewijd aan vooruitgang bent en je wilt echt groot en sterk
worden dan mis je niet eens 1 workout. Uiteraard kan het voorkomen dat je na enkele maanden hard trainen moe en overtrained begint te raken. Dan kan je als beginner enkele dagen rust nemen. maar liever stap je over op 'deloaden'.

Vraag 3. Is het beter om zware gewichten te gebruiken en enig techniek te verliezen, dan met lichtere gewichten en correcte techniek?
Als jij de oefening niet normaal kan doen met een correcte techniek, dan gebruik je te veel gewicht. PUNT! Je zal af en toe ervaren bodybuilders wat zien cheaten. Maar hoe gek het ook klinkt; cheaten'vereist ervaring. Het vereist kennis om te weten hoe ver je daarmee kan gaan. Doe het als beginner nooit.
Wat je onder geen enkele omstandigheid ooit mag doen;..is zoveel kilo tillen dat het je volgende oefening stoort. Verhoog het aantal kilo's dus weloverwogen. Als beginner is het verstandig om weinig gewicht te adden per keer. JA, je moet doorgroeien en elke training mag er wat bij, ..maar kleine stapjes. De basisregel is: "als je nog niet zeker weet of je gewicht moet
toevoegen: doe het dan NIET.

Vraag 4. Ik squat meer dan ik deadlift. Dat is raar. Ben ik een talent?
Normale mensen met normaal geproportioneerde lichamen zullen altijd meer deadliften dan squatten. ALTIJD! Als je dan toch
meer squat dan deadlift dan kan de oorzaak in 1 van de volgende oorzaken liggen:
1) Je squat niet diep genoeg.
2) Je squat niet diep genoeg.
3) Je squat niet diep genoeg.
4) Je squat niet diep genoeg.

Vraag 5. Kan ik meer oefeningen doen? Mesnen adviseren alleen deadlift, squats, bench te doen. Maar ik wil graag zoveel
mogelijk verschillende oefeningen doen.
je kan doen wat je wilt. je kan op een skippiebal gaan squatten of je kan dumbbells tillen met daarop een aap in panties. het maakt me niet uit. maar je zal weinig voortgang maken. Als beginner moet je eerst de basis goed kennen, net zoals een baby eerst moet lopen voor hij kan rennen. Sowieso is het een groot misverstand in menig sportzaal dat diversiteit zorgt voor een betere training. Absoluut niet waar. Blijf paar een paar basisoefeningen en doe deze goed.

Vraag 6. Er wordt mij geadviseerd om 5 tot 8 reps te doen per set. Waarom niet gewoon 10 tot 12? Geeft dat laatste niet meer massa ipv kracht?
De algemene visie is dat 1-8 reps zorgt voor kracht en sterkte. En dat 8-12 reps per set zorg voor het bouwen van spiermassa is een redelijk algemene visie. En het klopt ook in meeste gevallen wel. Echter als het om beginners gaat, is men toch beter af om het te bepereken tot ongeveer 5 reps. Kracht bouw je met 1-5 reps en voor een beginner is kracht het enige dat telt. Kracht zorgt namelijk voor dat je steeds sneller meer kan tillen. En dat meer tillen zorgt juist voor spiergroei. Daarnaast is gebleken dat een beginneling tot max 5 reps een goede techniek kan behouden en een betere en consistentere krachtproductie behoudt.

Vraag 7. Wat voor supplementen kan ik het best nemen?
Vitaminen-, Visolie- en Mineralenpillen. En uiteraard een goede whey shake. Creatine en taurine kunnen helpen maar zijn absoluut niet noodzakelijk. Blijf weg van pro-hormonen, NO-X supplements, boosters en alles wat belooft om hele 'bulten en platen van spier aan je lichaam te plakken'. Hou het simpel in het begin. Dieet en training zijn 95% van het totaal. Supplementen dragen voor ongeveer 5% bij. en eigenlijk is dat voor een beginner nog minder. Dwang dus niet over je supplementen....bewaar die obsessie maar voor je training en dieet.

Vraag 8. Ik ben redelijk ecto en ik train nu al voor een tijdje maar ik wordt niet zwaarder, wat is er aan de hand?
Eet meer. PUNT. Gewoon meer eten!
Het maakt niet uit welk programma je doet, gewichts- en spiertoename is alleen afhankelijk van wat je eet. Trainen maakt je sterker maar laat je niet groeien. Voedsel laat je groeien. Dus eet, eet, eet. Het feit hoe en wat je traint bepaalt enkel hoe veel van dat gewicht is spier en hoeveel is vet.
Dus om duidelijk te zijn: VOEDING IS 100% VERANTWOORDELIJK VOOR GEWICHTSTOENAME.

Vraag 9. Er wordt vaak geadviseerd om melk te drinken. Waarom? En wat voor melk?
Om de volgende redenen:
1) Melk is heel makkelijk om te drinken en te verteren. En zorgt voor voldoende kcals.
2) Zitten heel veel proteinen in en ook calcium.
3) Melk laat je groeien.
Betekent dit dat ik 1 liter melk per dag MOET drinken? Nee,..maar het helpt wel. Als je bezorgd bent om het vet;..drink dan magere of halfvolle melk.

Vraag 10. Ik lees vaak dat als ik teveel proteinen neem dat ik dan later last krijg van nierstenen. Klopt dat?
Nee hoor. Als je zorgt dat je genoeg calcium en water binnenkrijgt dan komt het goed. Drink wel minimaal 1 liter water per dag.

Vraag 11. Ik ben nogal een dikke, kan ik cardio doen terwijl ik begin aan BB. Kan ik vet verliezen en spieren winnen?
In een ideale situatie wordt krachttraining gedaan met een minimum aan cardio en een maximum aan kcal. Dit zorgt voor een optimale spiergroei tijdens je trainingsperiode. Minder cardio = meer kcal voor spiergroei. Hypothetisch gesproken. Maar we begrijpen dat de behoefte aan cardio varieert van persoon tot persoon en vooral van doel tot doel. Maar onthou deze basisprincipes:
- Spieren groeien het snels als er ten aller tijden een exces aan voeding(smiddelen) in het lichaam aanwezig is. Dit gebeurt eigenlijk nooit als je niet meer kcal eet dan nodig.
- Om lichaamsvet te verbranden moet je minder kcal innemen dan dat je nodig hebt.
- Vet verbranden EN spieren kweken is in theorie niet mogelijk. Alleen bij mensen die net begonnen zijn of mensen met spiergeheugen (die vroeger veel getrained hebben).
- Je kan aan elke bodybuilder vragen;..het kost enorm veel tijd en moeite om 10 kilo spier te kweken. Veel meer dan om 10 kilo vet kwijt te raken.
Een voorbeeld: toen ik voor het eerst begon met BB woog ik ongeveer 185 pond. Na twee jaar serieus trainen was ik nog steeds 185 pond. Echter heel mijn lichaam onder mijn nek was totaal anders. Mijn moeder beschuldigde me ervan dat ik aan de AAS zat zelfs. Mijn schouders en armen waren twee keer zo groot, mijn borstkas als een beer en ik zag er enorm sterk uit. En toch was ik geen kilo aangekomen.
En dat is een voorbeeld van als een normaal persoon lift als een gek en gezond en goed eet. Ik was vatsig toen ik begon en ik was echt gespierd toen ik eindigde. Ik had dus blijkbaar een manier gevonden met de juiste kcal inname waarmee ik mijn lichaam kon laten weten dat al mijn spieren nodig waren, waar al het lichaamsvet dat niet was. In theorie kan men niet
groeien en vet verliezen. maar er zijn dus manieren. Vooral voor beginners.
Mijn basisadvies:
1) Stop met troep eten, ..geen friet, geen pizza, geen bier en geen snoep. En kap met de cola etc.
2) Eet elke 2 uur. Het hoeft niet veel te zijn. Maar zorg dat je minimaal 20gram aan eiwitten binnenkrijgt elke maaltijd. je eet tevens vaker om je metabolisme gaande te houden. hou de oven brandend.
3) Als jij het voor elkaar krijgt om echt goed te eten voor een maand lang, met absoluut geen uitzonderingen. En je krijgt genoeg proteinen binnen;..dan begin je spieren te kweken. Je spieren gaan groeien en dat zal je metabolism door het dak laten
stijgen. Doe een beetje lichte cardio erbij, en je lichaamsvet zal wegsmelten.

Vraag 12. Ik ben nogal mager en ik wil groot worden. Wat moet ik eten?
Je moet als een idioot gaan eten. Of je moet elke dag junkfood en cola nuttigen;..voor iedereen daarbuiten: EET MEER.
mark rippetoe adviseert zijn pupillen om 2 liter melk per dag te drinken en minstens twee keer per week uit een "all you can eat"-restaurant gekicked worden. Eet elke dag minimaal 4000 kcal. Desnoods junkfood. Niks mis met junkfood zolang je wel hard en zwaar kan blijven tillen. Blijf echter wel af van de snoep, frisdranken, koekjes etc. Voedsel dat hoog is in kcal maar
echt geen voedzame spullen (proteinen etc) in zitten. Eet veel vlees,..hou je niet van vlees:..eet macaroni kaas...hou je daar niet van? Eet dan eieren,..veel eieren. Alle eieren!
Geen eiren meer? Eet de kip!
Omdat je een ecto bent is het nog niet zo belangrijk om schoon en gezond voedsel te eten. Als je maar genoeg eet.

Vraag 13. Ik wil wel wat cardio doen. Doe ik dat voor of na de KT?
ALTIJD na. Doe het er nooit voor. Want daardoor ben je al vermoeider als je gaat tillen. En hoe meer energie je hebt om te tillen;..hoe meer je tilet;..hoe meer je tilt;..hoe meer je groeit.

Vraag 14. ik zit in de bulk maar ik wil wel in vorm blijven. kan ik cardio doen?
Natuurlijk. Sterker nog, cardio houdt je lichaam en je hart gezond. maar doe het met mate. Denk aan wat rustig fietsen of een lekkere fikse wandeling.

Vraag 15. Kan ik lekekr HIT of cardio doen op de dagen dat ik niet aan KT doe?
Nee liever niet? Je hebt die dagen nodig om te herstellen. Je lichaam heeft echt de rust nodig.

Vraag 16. Kan ik meerdere dagen achter elkaar trainen? Bijvoorbeeld maandag, dinsdag en donderdag?
NEE! Absoluut niet. Is de meest gestelde vraag. Maar je lichaam heeft gewoon rust nodig. Je zal met twee dagen achter elkaar best beetje groeien. Maar lang niet zoveel als dat je rust neemt. Train gewoon 3 keer in de week met een dag rust ertussen. Speel hier niet mee.

Vraag 17. Heb ik een 'pomp' nodig om te groeien?
Absoluut niet. Arnold vindt de pomp misschien net zo lekker als klaarkomen;..de meeste van ons denken daar heel anders over ;-). Daarnaast is een pomp absoluut NIET nodig voor spiergroei. Wil je een pomp? Pak een blike soep uit de voorraadkast. ga daar 15 minuten mee curlen en je bicep zal branden en een pomp hebben van jewelste. Maar je spieren zullen er helemaal niks
mee groeien.

Vraag 18. Zal ik elke oefening doorgaan tot failure?
Nee. Tot failure trainen is een goed concept maar is meer weggel;egd voor de wat ervarner BBer. Bij beginners komen er veel risico's bijkijken. Je doet de techniek niet goed meer en je hebt kans op blessures. Doe de oefening dus gewoon met goede techniek.

Vraag 19. Hoe snel moet ik, bij bijvoorbeeld benchen, de stang op en neer laten gaan?
Er zijn hele volksstammen die zweren bij een langzame beweging. Een lange TUT (Time Under Tension). Als je slap en traag wilt worden;.doe dat dan. Als je namelijk in slow motion traint;..dan wordt je ook slow. Beweeg de bar dus normaal op en neer. Niet te snel, en niet te traag.

Vraag 20. Hoe lang moet ik rust nemen tussen reps en oefeningen?
KT is een massa en krachtsport. Het is geen conditie-sport. Neem gewoon zoveel tijd als jij nodig denkt te hebben.

Vraag 21. Ik ben nieuw in het bodybuilden. Ik wil eigenlijk geen deadlift of squat doen. wat nu?
Je bent een mietje! Die twee zijn de basis van het BB. Doe ze gewoon of ga punniken.
 
mooi werk!
 
Rolt uit de printer, kan zo bij mijn Rippetoe boek. Thnx
 
geen eieren meer: eet de kip !

GEWELDIG !
 
Kan nog geen karma geven aan je; maar zodra het kan komt het direct. Goed stuk!
 
complimenten van Friso en van trasher.
Het moet mn geluksdag zijn. Ben ik vandaag jarig ofzo?
Ik heet trouwens wel stijn...maar ach;..blijf me maar remmie noemen.

En bedankt...was ff k*t vertalen ja...maar was wel leerzaam
 
Leuk stukje!

Ik vind het wel jammer dat het weer lijkt alsof je alleen met superstrikte regels een mooi fysiek kunt opbouwen. Er zijn genoeg gasten die niet deadliften en squatten en die toch een goed figuur hebben! Je groeit ECHT wel als je je niet strikt aan Rippetoe houdt.
 
Je groeit ECHT wel als je je niet strikt aan Rippetoe houdt.

Absoluut. Daarom heb ik ook niet de specifieke rippetoe vragen eruit gelicht. Bovenstaande vragen zijn algemener en gelden voor meerdere programma's.

Daarnaast groei je idd wel als je niet aan strikte regels houdt...alleen veel minder
 
complimenten van Friso en van trasher.
Het moet mn geluksdag zijn. Ben ik vandaag jarig ofzo?
Ik heet trouwens wel stijn...maar ach;..blijf me maar remmie noemen.


In welke posts zie jij dat dan staan?
 
Leuk stukje!

Ik vind het wel jammer dat het weer lijkt alsof je alleen met superstrikte regels een mooi fysiek kunt opbouwen. Er zijn genoeg gasten die niet deadliften en squatten en die toch een goed figuur hebben! Je groeit ECHT wel als je je niet strikt aan Rippetoe houdt.
Er is absoluut niets strikt aan Rippetoe zijn schema's.
Dat je enige vorm van squats en dadlifts zou moeten doen is trouwens, niet specifiek aan rippetoe, maar specifiek aan trainen met gewichten.
 
Vraag 6. Er wordt mij geadviseerd om 5 tot 8 reps te doen per set. Waarom niet gewoon 10 tot 12? Geeft dat laatste niet meer massa ipv kracht?
De algemene visie is dat 1-8 reps zorgt voor kracht en sterkte. En dat 8-12 reps per set zorg voor het bouwen van spiermassa is een redelijk algemene visie. En het klopt ook in meeste gevallen wel. Echter als het om beginners gaat, is men toch beter af om het te bepereken tot ongeveer 5 reps. Kracht bouw je met 1-5 reps en voor een beginner is kracht het enige dat telt. Kracht zorgt namelijk voor dat je steeds sneller meer kan tillen. En dat meer tillen zorgt juist voor spiergroei. Daarnaast is gebleken dat een beginneling tot max 5 reps een goede techniek kan behouden en een betere en consistentere krachtproductie behoudt.

Dit vind ik wel raar. Dat er eerst wordt gezegd dat je massa traint met 8-12 reps, maar daarna zeggen ze dat je meer massa krijgt als je sterker wordt en progressief laadt.
Nja, de waarheid zal wel weer in het midden liggen, variatie dus....
 
Vraag 6. Er wordt mij geadviseerd om 5 tot 8 reps te doen per set. Waarom niet gewoon 10 tot 12? Geeft dat laatste niet meer massa ipv kracht?
De algemene visie is dat 1-8 reps zorgt voor kracht en sterkte. En dat 8-12 reps per set zorg voor het bouwen van spiermassa is een redelijk algemene visie. En het klopt ook in meeste gevallen wel. Echter als het om beginners gaat, is men toch beter af om het te bepereken tot ongeveer 5 reps. Kracht bouw je met 1-5 reps en voor een beginner is kracht het enige dat telt. Kracht zorgt namelijk voor dat je steeds sneller meer kan tillen. En dat meer tillen zorgt juist voor spiergroei. Daarnaast is gebleken dat een beginneling tot max 5 reps een goede techniek kan behouden en een betere en consistentere krachtproductie behoudt.

Dit vind ik wel raar. Dat er eerst wordt gezegd dat je massa traint met 8-12 reps, maar daarna zeggen ze dat je meer massa krijgt als je sterker wordt en progressief laadt.
Nja, de waarheid zal wel weer in het midden liggen, variatie dus....

kijk eens naar de massa van powerlifters en strongman.
Denk je echt dat die hoger dan 5 reps gaan ?
 
nee...
maar ik denk dat hun kracht/massa verhouding is
miss dat als je meer massa traint dat je dan meer kilo's spier nodig hebt om hetzelfde gewicht te tillen/drukken
dus dat er mensen zijn met dezelfde massa maar dat die minder sterk zijn
 
nee...
maar ik denk dat hun kracht/massa verhouding is
miss dat als je meer massa traint dat je dan meer kilo's spier nodig hebt om hetzelfde gewicht te tillen/drukken
dus dat er mensen zijn met dezelfde massa maar dat die minder sterk zijn
Ja, en wat is er nou weer leuk aan eruit zien alsof je sterk bent maar als het eraan op aan komt je in elkaar wordt geschopt door een of andere ecto?
 
Back
Naar boven