MuscleMeat

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

@ Soltari

Om eens een stukje uit jouw Wiki-bron te quoten:


Meervoudig onverzadigde vetten die enkel worden verhit


'Natuurlijk transvet

Interessant, nu is het afwachten op de onderzoeken zodat we er wat meer over te weten komen.
 
Inderdaad ook bekend verhaal van dat verhitten. Daarom ook bakken met kokosvet of palmvet. Member Espi roept dat hier al jaren ;)
 
nog nooit van het woord transvet gehoord:P eet tog bijna nooit dat soort dingen

eet je weleens een bokkepootje (koekje) ? Ik heb gister een pak weggegooid omdat er 12% (:eek:) gehard vet in zat!!!!!!!!
 
Tip: kipfilet in kleine stukjes snijden en dan bakken in een pan met een anti-aanbaklaag, zodat je geen bakboter o.i.d. hoeft te gebruiken

Vis in de magnetron klaar maken. Ik heb zelf een speciale bak met een soort van dubbele bodem en de bodem waar je je vis op legt is dan een soort van zeef waar het vocht door kan druipen.
 
Laatst bewerkt:
Ik stoom bijna alles... alleen eieren bak ik nog, gewoon droog in de anti-aanbakpan, op laag vuurtje, gaat prima.
 
Inderdaad ook bekend verhaal van dat verhitten. Daarom ook bakken met kokosvet of palmvet. Member Espi roept dat hier al jaren ;)

Dus bakken in olijfolie is ook niet echt verstandig?
 
Dus bakken in olijfolie is ook niet echt verstandig?
Bij een lage temperatuur kan het wel, maar het is een vetsoort die je liever koud wilt gebruiken.
edit: sorry ben ff in de war met wat anders, olijfolie kan je wel aardig verhitten, maar het mag niet gaan 'walmen'.
 
Dus bakken in olijfolie is ook niet echt verstandig?

Dacht dat het over frituren ging ipv bakken, bakken is denk ik een stuk minder erg. Ik bak zelf eigenlijk altijd al mijn vlees in olijfolie.
 
Inderdaad ook bekend verhaal van dat verhitten. Daarom ook bakken met kokosvet of palmvet. Member Espi roept dat hier al jaren ;)

Is dit dan geen gehard vet?
 
Is dit dan geen gehard vet?

Nee hoor. Gehard vet is iets heel anders dan vet dat van nature de vaste vorm heeft bij kamertemperatuur, zoals kokosolie. Dit smelt pas bij een graad of 25. Ik heb er gister wat research naar gedaan en 't blijkt dat kokosvet inderdaad 1 van de beste vetten is om in te bakken of frituren, ondanks (of eigenlijk juist dankzij) dat het voor het grootste gedeelte uit verzadigd vet bestaat.

Voor meer info: [Link niet meer beschikbaar]

Thanks voor het filmpje trouwens Big T!

Waar ik me trouwens ook zorgen om maak: Transvet blijkt soms ook in brood te zitten. Moet ik nou echt elke keer voor vers brood naar een speciale bakker of valt het mee met de broodjes van de supermarkt? Moeilijk om na te gaan lijkt me...
 
Hmm, kweet ook niet...lees net ook weer iets dat Cocosvet het totaal Cholesterol niet echt liet verhogen maar wel het LDL cholesterol. das niet echt relaxed. maar ik weet niet of de bron echt goed is.

das echt het k*tte aan internet. er wordt van alles op getyft.

Maar mss weten jullie het?


Wat is gezonder?

Gewoon in Bak & Braad vet bakken?
In Olijfolie
In Cocosolie (neem aan dat palmolie vergelijkbaar is?)
 
Ik denk wel dat olijfolie dan toch de beste keuze is. Alleen moet je die speciale smaak erbij nemen.
 
Hmm, kweet ook niet...lees net ook weer iets dat Cocosvet het totaal Cholesterol niet echt liet verhogen maar wel het LDL cholesterol. das niet echt relaxed. maar ik weet niet of de bron echt goed is.

das echt het k*tte aan internet. er wordt van alles op getyft.

Wat ik gevonden heb is dat juist het totale cholesterolniveau wat stijgt, maar dat het HDL-cholesterol meer stijgt dan het LDL-cholesterol, wat dus een gunstig effect heeft op de ratio totaal cholesterol : HDL-cholesterol.
 
Ik bekeek net ff de vloeibare braadboter in onze koelkast, die is van becel.
Daar staat op dat het 0gr transvet bevat, maar dat wilt niet zeggen dat het er niet in zit toch? Aan de hand van het filmpje moet het pas worden vermeld als er meer dan 0,5gr per 100ml / 100gr in zit...

Ah hoe dan ook, friet bakken doen we altijd in zonnebloemolie, en verder eet ik vrijwel tot nooit geen producten met gehard plantaardig vet.
 
Plantaardige vetten = cisvetten (kokos, olijf, ...)
De rest= transvetten

Het verschil is moleculair superklein, het één heeft een c=c binding die trans zit, de andere cis. Wat inhoudt dat trans een hoger kookpunt heeft en veel moeilijker te verwijderen is. Het is dus wel te verwijderen via sport! Je zal gewoon meer en langer moeten sporten om dezelfde hoeveelheid vet weg te branden.
 
Ik stoom bijna alles... alleen eieren bak ik nog, gewoon droog in de anti-aanbakpan, op laag vuurtje, gaat prima.

Kan je dingen als kip ook gewoon stomen dan ???

Ik stoom me vis en groenten ook altijd, maar weet niet echt hoever de mogelijkheden zijn.
 
Kan je dingen als kip ook gewoon stomen dan ???

Ik stoom me vis en groenten ook altijd, maar weet niet echt hoever de mogelijkheden zijn.
Tuurlijk, ik stoom alles. Maak er wel sausje bij. Vlees is lekker mals en sappig zo.
 
Probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Ik kijk dan ook altijd op de verpakking en let het meest op de tekst gehard plantaardig vet
 
Back
Naar boven