AndroidHealthClinic

Optrekken voor vrouwen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik ga de uitdaging wel aan DW.
Laat het je wel weten wanneer ik in ieder geval 1 x BW kan optrekken. :)

Huh, kan jij dat niet dan???

Ik doe dan maar niet mee denk ik, ik doe al 5x BW+10 :P
wat dus eigenlijk hetzelfde is als 5xBW als ik 10 kg zwaarder was maar ja:o ik vind het wel lollig om de oefening te doen met zo'n riem waar je dan een schijf aan laat bungelen,ik beeld me dan in dat dat heel stoer staat!(waarschijnlijk vooral omdat mensen in de sportschool me vertellen dat dat zo is.:rolleyes:) maar het zou nog cooler zijn met een schijf van 20!!! (of meer natuurlijk, enzovoort:))

@ceska, weet natuurlijk niet waar het precies pijndoet enzo maar misschien kan je een andere grip positie proberen...heb momenteel ook last van mijn hand door een lullig ongeluk met frontsquatten:rolleyes: optrekken met de handpalmen naar me toe hoef ik niet te proberen nu dat verrekt van de pijn. Maar met neutrale grip ,of handpalmen van me af maar dan alleen wijd (smal doet ook pijn:() gaat gewoon goed. Misschien kun jij ook een positie vinden waarin het geen pijn doet...
 
Heb je nog een geheime truck met ons te delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen???

Gewoon door het vaak te doen lijkt me, dat werkte bij mij wel iig.

Doe zelf pull ups op ma, woe en vr.
 
Heb je nog een geheime truck met ons te delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen???

Mijn geheime trucs vertel ik natuurlijk niet!:D

maar gelukkig zijn er geen geheime trucs nodig om te kunnen optrekken. En ik kan me ook nog wel herinneren dat ik het niet echt kon, dat wil zeggen ik kon de onderste helft alleen, en het bovenste stuk ook (als ik hoger ging staan ten opzichte van de stang of het eerste stuk met een sprongetje deed) maar niet achter elkaar:o
gelukkig vertelde iemand me kort daarna dat ik een vette koe was wat ik me erg aantrok maar dezelfde fout (teveel eten en denken dat het geen kwaad kan) later nog wel vaker gemaakt heb maar dat is een ander verhaal, in ieder geval toen ik wat afgevallen was kon ik het ineens wel, zonder ervoor te trainen eigenlijk.
Ik heb later nog wel vaker ruzie gehad met de oefening door bij lange na niet het aantal herhalingen te halen wat ik vond dat minimaal nodig was om niet voor lul te staan. Dat werd dan dus stiekum oefenen, en om net een extra hh te doen heb ik dan wel vaker dat met dat halverwege beginnen of dat sprongetje gedaan,desnoods spring of klim je helemaal tot in de bovenste positie en hou je dan alleen zo lang mogelijk bovenin vast en laat je dan gecontroleerd zakken... en dan kun je op een gegeven moment ook "gewoon vaker doen" als je het eenmaal redelijk goed kunt;)
 
Huh, kan jij dat niet dan???

Nee helaas niet.
Probeer het pas sinds kort, assisted. Merk wel dat ik steeds dichterbij kom. :)
Heb ook door omstandigheden een periode niet kunnen trainen en begin nu pas weer wat kracht terug te winnen.
Ik post het wel als ik zo ver ben. :p
 
Om eens lekker n van de oudste topics in de vrouwensectie te kicken...

Ik wil ook kunnen chinnen / optrekken!
Op dit moment lukt het me met de assisted-machine om 5 herhalingen te doen op stand 6, morgen stand 5 eens uitproberen...

Wie van de dames gaat de competitie aan? 5x eigen gewicht - puur voor de eer!

Nu niet, maar straks na de zwangerschap wil ik die uitdaging best aan gaan. Kijk hoe ver/snel ik dat voor elkaar krijg.
 
Nu niet, maar straks na de zwangerschap wil ik die uitdaging best aan gaan. Kijk hoe ver/snel ik dat voor elkaar krijg.

naja je hebt nu wel extra body weight ;)
 
Dat heb ik zeker:D. Ook lastig dan, denk ik dat ik het kan, volgende training flink aangekomen lukt het weer niet;)
Nee doe nu geen moeite. Het na jaar doe ik het voor mij zelf kijken of het lukt
 
Assisted chin lukte me vandaag 5x op stand 5, en 2x op stand 4. Volgende keer eens proberen wanneer ik op stand 4 begin...
 
Assisted chin lukte me vandaag 5x op stand 5, en 2x op stand 4. Volgende keer eens proberen wanneer ik op stand 4 begin...

Doe de volgende keer nu wat lichter, zeg 70% van wat je vandaag hebt gedaan. Daarna weer een klein stapje zwaarder, zoals ik hierboven al uitgelegd had. ;)
 
Doe de volgende keer nu wat lichter, zeg 70% van wat je vandaag hebt gedaan. Daarna weer een klein stapje zwaarder, zoals ik hierboven al uitgelegd had. ;)

oh ja... hmmm...

ik wil weer te snel gaan?:rolleyes:
 
oh ja... hmmm...

ik wil weer te snel gaan?:rolleyes:

Hihi...ja...;)

Ik zal het even beknopt uitleggen. De grootste valkuil bij het echt sterker worden, is dat men te snel veel meer wil doen dan nodig is. Dit werkt juist averechts. Het probleem voor de meesten is het gevoel. Als je volumineuze workouts gewend bent en je doet eventjes specifiek wat op kracht, dan voel je niks. Maar schijn bedriegd.
Het CZS krijgt nu goed op zn donder en gaat hard a/h werk om snel sterker te worden. Dit geeft alleen niet dat "lekkere" vermoeide en voldane gevoel dat je normaal gewend bent. Maar dit is wel de meest snelle en effectieve manier om sterker te worden.

Nou, verhaal is toch wat langer geworden..... :rolleyes: :D
 
Espi, als jij je op kunt trekken, ligt de hele sportschool aan je voeten! :D :p ;)

Wat een gave bump.

For the record, mijn allereerste keer optrekken was ongeveer na ruim een half tot driekwart jaar oefenen met een assisted pullup machine (zonder tegengewicht) zo eind 2003.
Na mijn ziekte kon het mbv negatieven (andere sportschool, geen assist) na een paar maanden zo eind 2004 opnieuw 1 keer. paar maanden later rond 3x bij BW van 73kg.

Inmiddels weeg ik 13 kg minder en laatst kon ik eindelijk weer 1 repje extra eraan schuiven: 8 stuks.
Alleen heb ik er nu wel een witgloeiende schurfthekel aan dat ik er niet eerder aan gedacht heb om gewicht toe te voegen ... haal nu met 9kg extra 3hh. Mijn dag is pas echt goed als ik 3hh weet te doen met tenminste 15kg gewicht erbij.

Kortom DwarvenWarrior: de aanhouder wint :D

En.. optrekken is na trekken & stoten de gaafste oefening die ik ken.

Nog even een beschrijving van wat ik deze maand doe voor chins
training 1: 1-armige lat pulldown (unilaterale oef) plm 12-15 hh
training 2: 1 set BW chins (meestal 2-5 hh, langzame negatieven) en 1 set 'supine rows' AKA fat man pullups (voetjes op vloer , optrekken in Smith = plm 8-12 hh)
training 3 : 7 sets
wk 1 set 1 t/m 7 BW+8/7/6/5/4/3kg /0kg=BW
wk 2: set 1 t/m 7 BW+9/8/..../4kg / 0kg = BW
wk 3: set 1 t/m 7 BW+10/9.../5kg /0kg
wk 4: set 1 t/m 7 BW+11/10/9 .../6kg/0kg

Volgende maand ga ik dan van start met 9 kg en eindig op 12kg.
Ooit ben ik dus met 1kg erbij begonnen ... ooit, dat was geloof ik 2 jaar terug.. heb ook wel andere schemaatjes gehad, dit is gewoon wat ik nu fijn vind.
Erg fijn is zeer lange series maar laag aantal hh. Vinnik dan... nou ja hoge hh zit er nog niet zo in en ik doe er liever gewicht bij. Sowieso is het crimineel lastig meer hh er uit te krijgen.. lastiger dan gewicht erbij. Is logisch eigenlijk als je in de 1-5 hh reeks zit.
 
Laatst bewerkt:
Thnx!
Ik dacht: liever bumpen dan weer een nieuw topic, terwijl dit nog allemaal relevant is!

Ik ga jullie adviezen ter hand nemen, en laat weten hoe het gaat!
 
Zal even terugzoeken wat nu precies de tijdsas was...

Heb niet alle trainingen in Excel staan omdat pc eind 2003 gehackt & gecrasht is.. maar toen had ik nog een opschrijfboekje, dus vanaf midden 2003 is alles up to date.

Afijn, for the record:
juni 2003 30kg contragewicht x 15hh /20kg contragew x 8-12hh
okt 2003 BWx3 tot zelfs 5hh / 20kg contra x 18hh
....
aug 2004: 1e training toch zelfs al 1hh
sep 2004: 2hh
juli 2005: 3hh (met 8kg meer schoon aan de haak tov aug04 & okt03)
jan 2007: nog steeds maar 3hh en dat met 7kg minder BW.. grrrr!
aha.. toen ben ik dus weighted pullups gaan doen en vanaf die tijd is het beter gegaan.
okt 2007 toch pas 5hh en nu met 11kg minder BW dan medio 2005... grrr!
Pas in 2008 haalde ik consequent 5hh bij bijna elke training.
sept 2008: 6 hh (-10kg)
nov 2008: 7hh (-10kg)
april 2009: 8hh (-14kg), edoch.. dat was wel in de 7e en laatste set.
In dezelfde training ook ander PR gezet, nl. met 9kg extra gewicht erbij 3hh gehaald.
Gezien de resultaten medio 2005 (BW bijna 73kg, nu bijna 59kg) moet ik er 14kg bij hangen en daar 3hh mee halen.
Let op: dit is wel allemaal met neutrale (smalle) greep. Brede greep ga ik niet doen, dat trekken mijn schouders niet.
Miss Deadlift daarentegen doet die 5hh met 10kg extra WEL met brede greep.. Hulde hulde hulde! :clap: En dat vast pas aan het eind van haar training zo even als 'tussendoortje'.
Zelf begin ik meestal met optrekken en dan als superset met front squats. Deze maand echter als superset met trekken (eig krachttrekken plus overhead squat). Best wel heftige combi.

Je kan leuke truukjes uithalen met wave-loading. Op B en F (dat andere forum van ErEf, is kennelijk een vloekwoord hier) heb ik een logje met wave-loading als titel.. ben er tamelijk gek van.
Enige nadeel.. drukt zwaaaaar op je CNS/CZS en dat soort grappen niet te vaak uithalen. Supplementeer ook wel zwaar met methyl-B12 zuigtabs, dat helpt.
 
Laatst bewerkt:
Waar blijven de deelnemers?

Hup dames...op naar 5x optrekken.

zal zelf proberen voor het eind van de maand mei op 10 stuks te zitten. Moet mogelijk zijn als het lukt mijn streefgewicht van 58kg te halen voor het eind van de maand.
 
Back
Naar boven