XXL Nutrition

Stelling Afvallen; wel of geen koolhydraten ná cardio om spierverlies te voorkomen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ano_1986

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
1.036
Waardering
43
De titel zegt het al, raden jullie me aan om wel of geen koolhydraten (dextrose enz.) te nemen nadat ik KT én cardio (halfuur) heb gedaan om spierverlies te voorkomen?

Meestal neem ik nu halfuur van tevoren een proteineshake en nadat ik thuis ben gekomen nóg een plus dextrose. Alleen nu ben ik bang dat die dextrose zal leiden tot minder vetverlies aangezien het de glycogeenvoorraad meteen gaat aanvullen.

Maar mijn prioriteit is nu echt afvallen met zo min mogelijk spierverlies. De fitness-instructeur hamert erop dat ik wél snelle koolhydraten dien te nemen na mijn workout.

Wat zeggen jullie?!
 
Let gewoon extra op voeding in het algemeen,ikzelf pak dit altijd
pre
whey shake
eas xxl
brinta
0,25 koffie

post
whey shake
dextrojuice

maak je geen zorgen over de dextrojuice je spieren moeten herstellen , gewoon fanatiek blijven cardioen
 
Zoizoo suikers nemen na de KT, wat mij betreft kan je prima kt doen daarna 30 min cardio en wat suikers eten. Wellicht kan je KT doen, dextro eten even 5 min pauze en dan cardio doen om er voor te zorgen dat de suikers zijn opgenomen in het bloed.
 
Als ik iets in de cut zit, neem tegen eind van me training amino xplode en een sportdrankje.

maar misschien is voor jouw en fatsoenlijk voedingsschema met whey-gainer rond je training voldoende.

EDIT: ik lees net pas na je Cardio, wanneer je alleen Cardio hebt gedaan is het niet nodig.
samen met krachttraining zie mijn bovenstaand antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen reden om je glycogeen niveaus aan te vullen na cardio... sterker nog, lege(re) glycogeendepots zorgen voor een hogere vetverbranding, dus waarom aanvullen.
 
Er is geen reden om je glycogeen niveaus aan te vullen na cardio... sterker nog, lege(re) glycogeendepots zorgen voor een hogere vetverbranding, dus waarom aanvullen.

Interessant punt. Je bedoelt dat je lichaam vet omzet in glycogeen en daarmee de spieren vult?

Net het volgende gegoogled:

Bij langdurige inspanning verminderen de hoeveelheden glucose en glycogeen. Onder invloed van hormonen gaan spiercellen vetzuren verbranden. In de lever vormt zich nieuw glycogeen uit amino- en vetzuren.

http://www.scholieren.com/werkstukken/17723
 
Boeit niet. Je valt af door meer te verbranden dan je binnenkrijgt.

Het is veel belangrijker om te zorgen dat je eten 99% van de tijd goedzit dan dat je gaat proberen die extra 2 gram vet per cardiosessie dr uit te krijgen door geen dextrose te nemen. Dit zal eerder tot meer spierverlies leiden dan dat je er echt meer vet mee verbrandt.

Zolang je niet op 5% vet wil gaan staan zijn dit soort details gewoon overbodig.
 
Eiwitten na de workout. Verder eens met wazzup, niet gaan aanvullen. Denk hierbij aan primaire opslag en secundaire opslag a.k.a. glycogeen opslag en vet opslag!
 
Wat je ook zou kunnen doen gewoon gaan trainen alleen KT, een goede PRE en Post workout nemen, daarna savonds nog eens een stukje buiten gaan cardioen. Doe ik ook wel eens, dan doe ik cardio voor mijn laatste maaltijd, dit is kwark met noten of kwark met een shake.
 
Na KT beetje nemen ja, na cardio niet.
 
Interessant punt. Je bedoelt dat je lichaam vet omzet in glycogeen en daarmee de spieren vult?

nee.

Ik bedoel dat als er minder glycogeen voorhanden is het lichaam eerder vet aan zal spreken.
 
Waarom nog veel cardio doen om af te vallen, zijn beter manieren (door middel van training om vet te verliezen).

Bij cardio gebruik je je snelle brandstoffen zoals koolhydraten en eiwitten ( laatste uiteraard nodig voor spieren ) bewaar deze en doe ipv cardio krachttraining, na een effectieve training met gewichten blijven je spieren ca. 48/72 actief om te herstellen en dus gaat je rustverbranding omhoog waardoor je dus eigenlijk constant een hogere (vet)verbranding hebt.

Het KNKF heeft een onderzoek van 2 jaar gedaan en resultaten ook duidelijk zichtbaar.( gemiddelde is dat er ongeveer 6kg vetmassa weg is na 12 weken krachttraining 2-3x per week en een goede voeding)
 
Laatst bewerkt:
Waarom nog veel cardio doen om af te vallen, zijn beter manieren (door middel van training om vet te verliezen).

Bij cardio gebruik je je snelle brandstoffen zoals koolhydraten en eiwitten ( laatste uiteraard nodig voor spieren ) bewaar deze en doe ipv cardio krachttraining, na een effectieve training met gewichten blijven je spieren ca. 48/72 actief om te herstellen en dus gaat je rustverbranding omhoog waardoor je dus eigenlijk constant een hogere (vet)verbranding hebt.

Het KNKF heeft een onderzoek van 2 jaar gedaan en resultaten ook duidelijk zichtbaar.( gemiddelde is dat er ongeveer 6kg vetmassa weg is na 12 weken krachttraining 2-3x per week en een goede voeding)

Niemand zegt dat je moet stoppen met krachttraining. Het gaat hier om cardio NAAST je krachttraining lijkt me. En als je echt droog wilt worden moet je toch echt aan de cardio denk ik..
 
Niemand zegt dat je moet stoppen met krachttraining. Het gaat hier om cardio NAAST je krachttraining lijkt me.

+1.

En als je echt droog wilt worden moet je toch echt aan de cardio denk ik..

ik doe ook liever iets meer (cardio /hiit) dan daat ik meer honger lijdt.
 
Wat met cardio na de krachttraining ?

Ik vind nu vanalles over krachttraining , daarna carbs eten enz , na cardio eiwitshake maar zit met het volgende , omwille van tijdsgebrek (alleenstaande papa van 3 kindjes) ben ik genoodzaakt mijn cardio te doen na de training.

Ik train 1.5 h KT (zwaar) , daarna een wheyshake , vervolgens 30 min cardio en opnieuw een whey.

Wat moet ik nu eten nadak ben thuisgekomen , doel is vetverbranding met een minimum aan spierverlies , eet nu op onderhoud , vetverbranding dus dmv cardio...

Hoop da iemand me op weg kan helpen...
 
Sorry maar dat verhaal heb ik al te vaak gehoord. Als BB eet je nu eenmaal veel om je spieren te onderhouden. Dat betekend dat je gewoon veel kcal moet verbranden want minder eten is geen optie.

Cardio op een flink tempo verbrand gewoon meer kcal dan KT. Als je ervoor zorgt dat je voeding klopt, dan ga je daarbij minimaal spier verliezen.

Trouwens KT als cardio is natuurlijk je spieren extra belasten, terwijl 1 uur KT per dag wel een beetje de limiet is als je niet wilt overtrainen.
 
Even een kick:

Ik zit met een gelijkaarde vraag. Omwille van tijdsgebrek kan ik enkel mijn cardio na mijn KT doen. Allereerst het is niet de bedoeling dat ik op 5% moet staan ofzo, ik heb een lange termijn gedachte en wil dus mijn cut schema perfect realiseren.
Ik drink 20 min voor mijn KT een whey shake, direct ervoor 5 gram BCAA's en na mijn training ook 5 gram BCAA's met dextrose. Maar nu weet ik niet hoe ik het met de cardio moet doen.

Pre workout moet ik blijven houden, kan ik dan vervolgens dit doen.
ongeveer 45-60 min KT, dan BCAA's en Dextrose innemen en ongeveer een 5 min wachten en dan 45 min cardio doen. Na mijn training dan enkel nog een whey shake.

Is dit zowat goed ???
En hoelang zou ik moeten wachten totdat de dextrose ingenomen wordt.
 
Komt ook omdat je niet in andermans (oude) topics vragen moet stellen maar je eigen topic moet openen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven