AndroidHealthClinic

Militair schuldig

Bezoekers in dit topic

ArnieProportio

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
27 feb 2007
Berichten
1.098
Waardering
17
http://www.nu.nl/algemeen/1960887/militair-vs-schuldig-aan-moorden-en-verkrachting.html

Advocaat zegt dat hij pyschisch in de stress was, wat een onzin. Dit soort gasten moeten gewoon levenslang opgesloten worden, geen doodstraf dat is te makkelijk. Laat ze maar in de cel hun uitzichtsloze toekomst tegemoet zien. Ik wil dat dit hem achtervolgt in zijn dromen, zijn gedachten. Laat hem daar maar psychisch wegkwijnen.
Nooit meer in de maatschappij terugkeren.
Ik wil niet weten wat voor angst die ouders en dat meisje voelden, wordt misselijk van deze gasten!
 
Zullen er vast wel een heleboel meer zijn!
 
Zolang jullie allemaal nog niet in oorlogsgebied hebben gezeten kunnen jullie ook niet beginnen te begrijpen waar militairen doorheen gaan.
Meteen schreeuwen sick en doodstraf is heel makkelijk.
Ik praat nu niet goed wat hier gebeurd is.. maar truste me, er komt meer psychische stress bij kijken dan je denkt.
 
Meteen schreeuwen sick en doodstraf is heel makkelijk.
Ik praat nu niet goed wat hier gebeurd is.. maar truste me, er komt meer psychische stress bij kijken dan je denkt.

Dus met psychische stress is het acceptabel om een 14 jarig meisje te verkrachten? Mkay.
 
Dus met psychische stress is het acceptabel om een 14 jarig meisje te verkrachten? Mkay.

for fuk sake.. lees eens wat ik zeg; Ik praat nu niet goed wat hier gebeurd is..
 
Zolang jullie allemaal nog niet in oorlogsgebied hebben gezeten kunnen jullie ook niet beginnen te begrijpen waar militairen doorheen gaan.
Meteen schreeuwen sick en doodstraf is heel makkelijk.
Ik praat nu niet goed wat hier gebeurd is.. maar truste me, er komt meer psychische stress bij kijken dan je denkt.

Tuurlijk heb je stress in oorlog. Sterker nog, al die gasten die terugkomen hebben wel een of andere vorm van PTSS (post traumatisch stress syndroom).
Maar dit gedrag wat deze jongens flikken zie je wel vaker in gesloten gemeenten: leger, kerk, tehuizen, gevangenissen. Plekken waar eigen regels gelden, afgezonderd van de buitenwereld en waar de slachtoffers vaak 'niets' voorstellen. Dit meisje betekende niets voor deze gasten, daarom maar verkrachten en vermoorden. Dit kom je vaak tegen bij oorlog, maar je moet ze gelijk straffen als elke burger omdat ze wel degelijk weten wat ze doen.
Een ander fenomeen wat je vaak ziet in groepen zoals het leger is: gehoorzaamheid. De mens blijkt erg te gehoorzamen voor groepen, ze jutten elkaar op, waardoor anderen meedoen. Het klassieke voorbeeld hiervan is het 'Milgram Experiment".
Maar nogmaals, mijn mening is: niet meer in de maatschappij terug laten keren deze gasten, gewoon levenslang wegrotten in de cel.
 
dIk praat nu niet goed wat hier gebeurd is.. maar truste me, er komt meer psychische stress bij kijken dan je denkt.

De neiging om een 14 jarig afghaans meisje te verkrachten?

Ben eens duidelijk man.
 
Tuurlijk heb je stress in oorlog. Sterker nog, al die gasten die terugkomen hebben wel een of andere vorm van PTSS (post traumatisch stress syndroom).
Maar dit gedrag wat deze jongens flikken zie je wel vaker in gesloten gemeenten: leger, kerk, tehuizen, gevangenissen. Plekken waar eigen regels gelden, afgezonderd van de buitenwereld en waar de slachtoffers vaak 'niets' voorstellen. Dit meisje betekende niets voor deze gasten, daarom maar verkrachten en vermoorden. Dit kom je vaak tegen bij oorlog, maar je moet ze gelijk straffen als elke burger omdat ze wel degelijk weten wat ze doen.
Een ander fenomeen wat je vaak ziet in groepen zoals het leger is: gehoorzaamheid. De mens blijkt erg te gehoorzamen voor groepen, ze jutten elkaar op, waardoor anderen meedoen. Het klassieke voorbeeld hiervan is het 'Milgram Experiment".
Maar nogmaals, mijn mening is: niet meer in de maatschappij terug laten keren deze gasten, gewoon levenslang wegrotten in de cel.

Kwa strafmaat ben ik het ook volledig met je eens.
Echter kan ik me niet compleet vinden in deze vergelijking tussen militairen in oorlogsgebied en de k*tzooi die plaatsvindt in jouw genoemde gesloten gemeenten, in dit geval heeft het vrij weinig te maken met het gelden van eigen regels naar mijn mening. "Mooi" voorbeeld van waarom dit soort dingen gebeuren kan je vinden in deze film. Wat in het nieuwsartikel staat gebeurd in de film eigenlijk ook precies, maar je krijgt wel een beter beeld op de beweegredenen achter deze gruweldaad.
 
Edit te erg een kind
 
Laatst bewerkt:
het is ziek wat die gasten hebben gedaan. En zeker niet goed te praten. Maar ja andere kant kan je ook wel begrijpen dat zulke gasten daar in oorlog zitten. Ze verkeren in levensgevaar, hun kameraden worden door dat volk afgeslacht voor hun ogen etc. Geloof me maar dat het sommige opgegeven moment gewoon te veel wordt, psychische stoornissen onstaan en dan aan overal en iedereen schijt hebben daar en doen wat ze willen. En dan moet je ook na gaan dat sommige van die gasten daar wel een jaar zitten zonder fatsoenlijk coïtus te kunnen krijgen. Het is alsnog ziek maar zulke dingen onstaan vrij gemakkelijk in zo'n situatie dus kijk er zelf niet al te schokkend tegen aan.
 
Hm in elk geval hoef je niet bang te zijn dat die kerel nog vrij rond gaat lopen.
 
wat moet ik nog beargumenteren dan? ???

Hij wil dat je uitlegt wat je bedoelt.

Je bedoelt natuurlijk niet te zeggen dat de daad van die soldaat op zichzelf niet ziek te noemen valt, maar dat de zaken waarschijnlijk een stuk genuanceerder liggen dan 'een zomaar zieke geest die zomaar tot dit soort zieke dingen komt', waarbij het onjuist zou zijn de schuld niet deels te leggen bij de omstandigheden.

In dat licht valt mijns inziens tevens 'ziek' te noemen de manier waarop soldaten onder het mum van patriotisme gebruikt worden voor bepaalde politieke belangen.

Volgens onderzoek waren de meeste Amerikaanse soldaten gedurende WOII te vredelievend om gericht op de vijand te schieten. Hoe persoonlijker een confrontatie werd (zoals wanneer je een tegenstander in de ogen kon kijken) hoe moeilijker het was diegene om te brengen, helemaal wanneer er geen directe dreiging van die vijandelijke soldaat uitging.

Van nature schijnen de meeste mensen nogal veel moeite te hebben met het doden van de eigen soort, doordat men sterk geneigd is zich te verplaatsen in de betreffende persoon. Gedurende de oorlogsvoering in het verleden was dat nooit een probleem, de vijand vormde vrijwel altijd een directe dreiging, of was als doelwit niet een specifieke persoon, zoals wanneer een formatie soldaten schiet op een andere formatie soldaten.

Het gevolg was dat men in het Amerikaanse leger, en wellicht daarna ook in de andere moderne legers, de training dusdanig aanpaste dat soldaten veel beter in staat waren een specifieke persoon doelbewust om te brengen. Dit werd dan tot automatisme getraind. De psychologische gevolgen voor de soldaten verdwenen hiermee echter niet. Naast uiteraard de vele stress en angst door de continue gevaarzetting voor het leven van de soldaten zelf, zou dit vandaag de dag een belangrijke factor vormen voor het ontstaan van de vele psyhcologische stoornissen van soldaten die terugkomen uit hedendaagse conflictsituaties.

Ondertussen wordt er wel doodleuk gebruik gemaakt van bepaalde verwachtingspatronen welke menig potentieel soldaat bij zich draagt. Neem bijvoorbeeld de reclames van de Koninklijke Landmacht. Avontuur, spanning, afwisseling... Ben jij geschikt? Dan moet je wel een goede conditie hebben, beschikken over een goede teamgeest en snel beslissingen kunnen maken. Nergens echter heeft men het over de bereidheid anderen dood te schieten.

Dit hadden ze best eens kunnen uitbeelden door een of andere jonge gast bij een jachtpartij zichtbaar te laten twijfelen bij het kapot schieten van een schattig konijntje, dat achteloos de jongen staat aan te staren. Vervolgens neemt hij de beslissing en schiet het beest neer, waarna hij een uiteindelijk spartelend konijn pas in tweede instantie weet af te maken. En dan natuurlijk dat vinkje: "geschikt". Of dit verder verantwoord kan worden uitgezonden is natuurlijk een tweede, misschien op de late uurtjes? Het zou in ieder geval wel een stuk eerlijker zijn.


Het is wellicht een noodzakelijk kwaad, althans grotendeels, oorlog blijft een ziek iets. Ik wilde vroeger zelf altijd bij een of andere legereenheid, special forces ofzo, en ben nog steeds gek van alles dat met wapens te maken heeft. Nu besef ik wel hoe sterk je geneigd bent de gruwelen van een oorlog te onderschatten.
 
tering goede reply.

Juist,

Jeffa denkt zeker dat je daar, als je in je kampje zit, het gevoel hebt alsof er niks kan gebeuren. ipv dat je steeds bang bent dat er mortieren door het dak naar binnen komen. Je denkt daar bijna de heletijd, sommigen wel een jaar lang als ze zo lang worden uitgezonden, dat je in levensgevaar zit. Die zandmensjes die je op hun stoepje ziet zitten als je met je pantservoertuig langs rijdt, die dan lief naar je zwaaien, zouden ook wel eens teammembers van jou dood geschoten kunnen hebben. Die gasten maken daar shit mee, dat kunnen de meesten van ons niet eens voorstellen.

Sowieso maken veel amerikanen daar echt een tering gruwel zooi aan shit mee. Nederlanders zijn misschien meer met wederopbouw bezig en zo. maar vergeet niet dat vooral de amerikanen echt de oorlog aan het voeren zijn.

Ik denk toch dat het wel een beetje voor te stellen is, dat als je daar lang moet vertoeven, je nogal twisted kan worden of niet?
 
Back
Naar boven