AndroidHealthClinic

Makkelijk je voedingschema in elkaar zetten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

owned

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
72
Waardering
10
beste dbb'ers,

iets meer dan een half jaar geleden heb ik een exel bestand gepost waarmee je makkelijk je voedingsschemain elkaar zet. Nog steeds zie ik dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen als ze een voedingsschemain elkaar willen zetten. Dus ik dacht misschien tijd voor een repost:p. Dus hier is die dan.


En hier een korte uitleg voor als je niet zo handig bent met exel:rolleyes::

- Je opent het bestand

- Onderaan je beeld zie je tabblaadjes staan met daarop: uitleg, 3 dagen split, voedingsschemaetc.

- klik op het tabblad; voedingschema

- Als het goed is zie je nu een blauw met groene tabel

- Bovenaan je scherm in kolom "C" zie je staan: zelf invullen

- Vul dit in met de gegevens die links gevraagd worden. Dus; Leeftijd, lichaamsgewicht enz.

- Als je dit alles hebt ingevuld berekend het programma automatisch hoeveel kallorieen je nodig hebt voor onderhoud, cutten en bulken.

- Nu is het tijd je voedingsschemate maken.

- Je ziet op het blad allemaal drop down menutjes. Met de tijd van de dag aan de linker kant.

- Dit zijn de tijden waarop je moet/kan eten. Vul nu via de drop down menu's in wat je wilt gaan eten. Als je aan de rechter kant kijkt zie je hoeveel kalorieen, vet, kolidraten en eiwitten ieder product bevat.

- Stel zo je voedingsschemasamen. Als je klaar bent met je schema, scroll je helemaal naar beneden. Daar zie je een donkergroene tabel en daar staat in hoeveel je totaal aantal kalorieen per dag is enz. zo kun je zien of het schema bevat wat je nodig hebt.[/ATTACH][/ATTACH]
 

Bijlagen

  • voedingschema maken.xls
    315,5 KB · Weergaven: 209
op het weegschaaltje drukken onder karma power :rolleyes:
 
Super! Karma verdien je van mij
 
wat betekent die activiteitsgraad?
 
wat betekent die activiteitsgraad?

er staat iets meer rechts daarvan de niveau's van hoe actief je bent (hoevaak je per week sport) kijk in dat tabbelletje welke waarde je in moet vullen.
 
Ik gebruik 'm sinds deze week, superhandig! Alleen dat kopje 'Target' klopt volgens mij niet.. Als je de percentages e/k/v verandert, zouden het aantal kcal en grammen ook moeten veranderen, maar dat gebeurt niet.
 
Ik gebruik 'm sinds deze week, superhandig! Alleen dat kopje 'Target' klopt volgens mij niet.. Als je de percentages e/k/v verandert, zouden het aantal kcal en grammen ook moeten veranderen, maar dat gebeurt niet.

Inderdaad.... ff fixen. Daarna is dit een megatool. Zou stickywaardig zijn
 
Bedankt, na bijna een jaar trainen ga ik ook proberen mijn eigen voedingsschemate maken!
 
Ondanks dat ik het een heel mooi hulpmiddel vind, klopt het niet volledig.

Als ik het volgende invul:
Leeftijd 25
Lengte (cm) 175
Totale lichaamsgewicht (kg) 70.5
Vetpercentage 12.0%
VVM 62.0
Activiteitsfactor 1.4

en als target het gemiddelde neem tussen de cut resultaten van de 2 methoden.

dan komt er te staan:
Target 100% 2172 kcal gram
Koolhydraten 51% 1117 kcal 279
Eiwitten 29% 620 kcal 155
Vetten 20% 434 kcal 62

1 gram vet is 9 kcal (correct me if i'm wrong), dus 434 kcal zou uitkomen op 48 gram ipv 62.

Volgens je uitleg wil je 20% van je totale inname uit vetten hebben. dan zou ik in vak B12 "20%" zetten.
in vak C12 "=C9*B12"
in vak E12 "=C12/9"
en ik van B9 "=SOM(B10:B12)" (gewoon om te bewijzen dat de andere berekeningen kloppen)

dan zou het weer moeten kloppen ;)

als laatste (maar onthou dat ik het nog steeds een reuze hadige tool vind) vraag ik me af hoe er bij die 10% voor bulken en cutten is gekomen...
ik dacht dat 500KCal normaal als richtlijn werd genomen...
Bij een onderhoud van 2500KCal per dag scheelt 10% en 500Kcal best veel...

Trouwens ben ik het niet helemaal eens met flowergrrl
Ik gebruik 'm sinds deze week, superhandig! Alleen dat kopje 'Target' klopt volgens mij niet.. Als je de percentages e/k/v verandert, zouden het aantal kcal en grammen ook moeten veranderen, maar dat gebeurt niet.

In de sheet word uitgegaan van 2,5gram eiwit per kg vvm en van 20% uit vetten halen en de rest uit KCal.
Hierdoor krijg je automagisch een set verhoudingen in e / k / v (30 / 50 / 20 bij mij). Uit die veronderstellingen is het dus niet de bedoeling om zelf je verhouding aan te passen.

Ook staat er in de uitleg dat je target moet zetten op bulk of cut van Harris-Benedict of de Katch-McArdle methode.
(afhankelijk of je je vet% weet)
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik het een heel mooi hulpmiddel vind, klopt het niet volledig.

Als ik het volgende invul:
Leeftijd 25
Lengte (cm) 175
Totale lichaamsgewicht (kg) 70.5
Vetpercentage 12.0%
VVM 62.0
Activiteitsfactor 1.4

en als target het gemiddelde neem tussen de cut resultaten van de 2 methoden.

dan komt er te staan:
Target 100% 2172 kcal gram
Koolhydraten 51% 1117 kcal 279
Eiwitten 29% 620 kcal 155
Vetten 20% 434 kcal 62

1 gram vet is 9 kcal (correct me if i'm wrong), dus 434 kcal zou uitkomen op 48 gram ipv 62.

Volgens je uitleg wil je 20% van je totale inname uit vetten hebben. dan zou ik in vak B12 "20%" zetten.
in vak C12 "=C9*B12"
in vak E12 "=C12/9"
en ik van B9 "=SOM(B10:B12)" (gewoon om te bewijzen dat de andere berekeningen kloppen)

dan zou het weer moeten kloppen ;)

als laatste (maar onthou dat ik het nog steeds een reuze hadige tool vind) vraag ik me af hoe er bij die 10% voor bulken en cutten is gekomen...
ik dacht dat 500KCal normaal als richtlijn werd genomen...
Bij een onderhoud van 2500KCal per dag scheelt 10% en 500Kcal best veel...

Trouwens ben ik het niet helemaal eens met flowergrrl


In de sheet word uitgegaan van 2,5gram eiwit per kg vvm en van 20% uit vetten halen en de rest uit KCal.
Hierdoor krijg je automagisch een set verhoudingen in e / k / v (30 / 50 / 20 bij mij). Uit die veronderstellingen is het dus niet de bedoeling om zelf je verhouding aan te passen.


Ook staat er in de uitleg dat je target moet zetten op bulk of cut van Harris-Benedict of de Katch-McArdle methode.
(afhankelijk of je je vet% weet)

Ik vind dat je het wél zelf zou moeten kunnen veranderen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een keto-dieet (no carb, of eigenlijk 5% per dag) dus dan wil ik de verhoudingen in het schema veranderen. Ook als je low carb gaat, zijn de verhoudingen anders.

In ieder geval: ik heb het net laten fixen door m'n vriend (zelf snap ik geen moer van Excel) en nu klopt het allemaal, dus flowergrrl = blij.
 
In ieder geval: ik heb het net laten fixen door m'n vriend (zelf snap ik geen moer van Excel) en nu klopt het allemaal, dus flowergrrl = blij.

Ik heb het ook aangepast. Is een een kwestie van de formules zetten zoals jij ze wilt hebben.
Niet iedereen wil dezelfde verhoudingen hebben van de voedingstoffen :D
 
@maai en flowergrrl, klopt dat niet iedereen hetzelfde wilt.
daarom typte ik ook dat ik het er niet HELEMAAL mee eens was ;)
de opzet was namelijk anders.

laat dan ook direct de in de voedingswaarde tabel eventjes de whey aanpassen.
daar staat nu:
whey proteine (body & fit) 100 g; 261 Kcal; 79 eiwit; 11 Kh; 1 vet
wat gewoon niet kan want (79 * 4) + (11 * 4) + ( 1 * 9 ) = 370Kcal
en dat scheelt toch 110Kcal per 100gram :S

(of pas het direct aan volgens de verpakking van jou eigen whey poeder ;)

en voor de vrouwen: de Harris-Benedict methode (H13) in deze gaat uit van ene man, voor ene vrouw is de formule anders
Voor mannen: 66 + (13,7 x G) + (5,0 x H) - (6,8 x L) kcal
Voor vrouwen: 655 + (9,6 x G) + (1,85 x H) - (4,7 x L) kcal
 
Laatst bewerkt:
Ja, er zijn inderdaad wel meer dingen niet helemaal kloppen.
 
Als nu alle foutjes eruit worden gehaald kan het gebruikt worden als een sticky, zullen veel beginners blij mee zijn;)
 
Niet alleen beginners, want die lijstjes met voedingsmiddelen zijn reuzehandig. Geen opzoekwerk
 
Kun je ook zelf dingen aan de calorietabel toevoegen?als ik dat doe komen daar allemaal sterretjes...en hoe krijg je hem dan dat hij ze weer in alfabetische volgorden zet?vriendelijk bedankt alvast
 
Back
Naar boven